Filosofie & Religiositeit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Advertisements

Life in the universe.
Filosofie Op HAVO en VWO.
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Jezus vol liefde, U wilt ons leiden. Wij prijzen U als onze Heer
Hindoeïsme en reïncarnatie
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Filosofie & Religiositeit
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Hoe kun je Geloven? 1.
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Filosofie & Religiositeit Welkom! Reflecties op religie in een post-moderne wereld.
zaterdag 19 november 2011 door Sander
Bijbelcursus Maarssen 10 Januarie 2009 Harm-Paul Kranenborg.
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag
Schijn en Werkelijkheid
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Filosofie & Religiositeit
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Kunstmatige Intelligentie
Verwondering in de natuur
1. 1 Paulus, door de wil van God een apostel van Christus Jezus, en Timoteus onze broeder, 2 aan de heilige en gelovige broeders in Christus te Kolosse:
Paulus' brief aan de Kolossers (4).
ZIJN ONOMATOPEE __________________________________________.
De Griekse cultuur.
Het ontstaan van de wereld en de mens
Vrije wil… Vrije wil als voorwaarde voor verantwoordelijkheid
“In den beginne schiep God de hemel en de aarde …”
Plato: Waar vind je wijsheid? Aristoteles: Hoe word je een wijze?
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
 Latijnse naam: Renatus Cartesius  Geboren in Frankrijk  Filosoof en wiskundige  Lag aan de basis van het rationalisme  Vader van de moderne.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
College 4 Kennisleer.
College 3 Kennisleer.
Achttiende en negentiende eeuw
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
HET EGYPTISCHE INWIJDINGSMYSTERIE
Griekse mythen en wetenschap
Plato.
Thema: mijn Schepper is mijn Vader
Het evangelie van de opstanding
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
VAN DE AFGODEN DIE WE AANBIDDEN EN DE WONDEN DIE WE DRAGEN
De 2e wetenschappelijke revolutie
Hoofdstuk 3.
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Hoe moet je als gelovige omgaan met het geschapene?
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
De geschapen mens.
Het wonder van de mens Wat is de mens?.
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
* Christus, het beeld en woord van God
Averroës Aven Ruiz, Ibn Rushd Over Geloof en Wetenschap in de Islam.
In God geloven Wat is geloven? Tot geloof komen Bestaat God? God laat Zich kennen.
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
Levenskracht in overvloed
Relatie Ziel, Geest en Lichaam
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Schepping en Evolutie Concepten
De toekomst van God volgens de filosofen
Schepping en Evolutie in de Bahá’í geschriften (1)
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Transcript van de presentatie:

Filosofie & Religiositeit Reflecties op religie in een post-moderne wereld Welkom!

natuur-filosofen (empiristen) a-posteriori kennis, inductie, waarneming & ervaring onderzoeken & vergelijken van natuurlijke fenomenen 2

rationalisten zintuiglijke wereld is schijn, alles wordt & niets is, ware kennis is a-priori kennis, mogelijk door deductie 3

de Vormen: Aristoteles vs. Plato Plato (427 - 347 v.Chr.) waarneembare wereld is schijn, de zintuigen zijn onbetrouwbaar kennis alleen mogelijk door filosofisch inzicht Ideeën / Vormen zijn transcendent, aan gene zijde Aristoteles (384 - 322 v.Chr.) waarneembare wereld is kenbaar via zintuigen kennis is mogelijk door waarneming + denken Vormen zijn immanent in de natuur aanwezig 4

Aristoteles hylemorfisme: materie & vorm ousia = vorm, essentie, wezen, aard, talent, potentieel, niet-contingent, niet-accidenteel, plan, design, stempel, blauwdruk, ideëel, actief, scheppend, vormgevend stof (materie) = passief, heeft geen werkelijkheid zonder bepaaldheid (vorm) iets IS niet zomaar, maar altijd iets bepaalds vorm werkt in op de stof, en de stof verlangt van nature naar vorm vorm geeft materie de potentie (dynamei = streven) tot verwerkelijking (realisatie) act = de vervulling van het doel van potentialiteit accident = niet-essentiele waarneembare kwaliteiten van een object (bijv. materie) 5

Aristoteles causaliteit: oorzaak & doel Aristoteles onderscheidt 4 oorzaken die aan alle dingen ten grondslag liggen: materiële oorzaak (causa materialis) = van wat, waaruit het bestaat formele (vorm-)oorzaak (causa formalis) = als wat, wat het is bewegende oorzaak (causa efficiens) = door wat finale (doel-)oorzaak (causa finalis*) = om wat, waarom * in de middeleeuwen ook wel genoemd: causa causarum: oorzaak der oorzaken 6

Aristoteles teleologie & entelechie alles in de natuur is gericht op een doel (telos) dit doel is overeenkomstig de Vorm (aard) ervan Vorm + doel = entelechie (ziel, streven) alles streeft dus naar ontplooïng van de eigen aard, om te worden wat het in potentie al is de levende natuur is trapsgewijs opgebouwd: 3 soorten zielen: - vegetatief: voeding, groei, voortplanting - sensitief: zintuigen, begeerten, beweging - cognitief: vermogen om het Goede te kennen vanuit zijn intellect streeft de mens naar het Goede 7

Aristoteles de onbewogen beweger als Vorm & stof in aanraking komen: beweging beweging veronderstelt beweger en bewogene levende natuur kan zichzelf bewegen: bewegend + bewogen element in één organisme ex nihilo nihil fit: “uit niets komt niets voort”, dus aan de oorsprong van alle beweging moet een beweger staan die zelf niet bewogen is: onbewogen beweger = oorzaak alle zijn en worden is zuivere Vorm & act, zonder stof of potentie is nergens op gericht, rust in zichzelf absoluut volmaakt: bevat (denkt) alleen zichzelf 8

John Scotus Eriugena (810 - 877) God als vorm (actief) = ongecreeerde creator geest, engelen (actief) = gecreeerde creator materie, natuur (passief) = gecreeerde niet-creator God als doel (passief) = ongecreeerde niet-creator 9

Scholastiek (800 - 1500) 1100 - 1270: kruistochten waren kruisbestuiving en bloeitijd van wetenschap, filosofie & kunst 13e eeuw: onder invloed van islamitische filosofie (Avicenna, Averroës) meer Aristoteles 10

Thomas van Aquino transcendentale & natuurlijke theologie houdt weten en geloven strikt gescheiden de religieuze Waarheid is geopenbaard in de Bijbel is niet rationeel kenbaar en kan dus ook niet bewezen worden; het verstand (filosofie) kan wel twijfel en kritiek van buitenaf wegnemen weten en geloof kunnen nooit tegenstrijdig zijn: Waarheid = Goddelijk = Eén de religieuze Waarheid gaat boven de filosofische behalve via het woord (Bijbel), openbaart God zich ook in de natuur (via de schepping) natuur(lijke) theologie richt zich op de schepping, de zintuiglijk waarneembare werkelijkheid er is een wetmatig (door God) geordende werkelijkheid die wij a-posteriori kunnen kennen 11

Thomas van Aquino Summa Theologica niet alles is radicaal contingent: redelijkheid en inzichtelijkheid zijn wezenskenmerken van al dat is Genesis (scheppingsverhaal): als God de wereld schiep, moet deze schepping Zijn signatuur dragen, dus is kennis over God via de natuur mogelijk als de mens geschapen is naar Gods beeld kan hij ook tot redelijke kennis over God komen de redelijke ziel kent een passief en actief element: - passief = de zintuiglijke waarneming (empirie) - actief = het intellect: moet de essentie destilleren het intellect = Vorm zonder materie, en onsterfelijk het intellect, de redelijke ziel, is de wezensvorm van het menselijk lichaam, daarom streeft de ziel naar het begrijpen van God en Zijn schepping 12

Thomas van Aquino Godsbewijs in 5 stappen 1] alles wordt door iets anders in beweging gebracht, dus: er moet een onbewogen beweger zijn 2] niets kan zijn eigen oorzaak zijn, dus: er moet een eerste werkende oorzaak zijn 3] veel in de natuur is contingent (voorwaardelijk, afhankelijk), dus: er moet iets zijn dat noodzakelijkheid in zichzelf heeft 4] er is een trapsgewijze ordening in alle zijn, alles participeert aan iets absoluuts (Plato) 5] de natuur is doelmatig ingericht, maar als iets zonder kennis en verstand een doel nastreeft, moet dat doel door iets met kennis en verstand van buitenaf ingegeven zijn “… En dat noemen allen God…” 1 t/m 4 is ter voorkoming van een oneindige regressie 5 is wat tegenwoordig heet: argument from design 13

Thomas van Aquino Vorm & Zijn universalia zijn geen onafhankelijke zijnden, maar gebaseerd op de essenties van dingen essenties zijn de Vorm waarin het zijn zich meedeelt; de Vorm bemiddelt het zijn bij Aristoteles bestond niets zonder vorm, voor Thomas is zijn zélf ook een Vorm zijn is de voornaamste activiteit van iets, en impliceert actualisering God = de hoogste actualiteit, zuivere zijns-act bij neo-platonisten was het Ene boven & buiten het zijn, bij Thomas is God het zuiverste zijn God is de totaliteit van het in zichzelf rustende volmaakte zijn: Vorm zonder materie 14

Filosofie & Religiositeit Reflecties op religie in een post-moderne wereld Tot volgende week!