1 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek LeerWinst inbedding van normen binnen LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring
2 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek presentatie • toegevoegde waarde versus criteriumoriëntatie • normen • splitsen van prestatieniveaus op basis van de norm • stapelen van prestatieniveaus • stapelen van LeerWinst • contact
3 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek toegevoegde waarde versus criteriumoriëntatie opbrengsten van scholen in kaart brengen • toegevoegde waarde kan worden vastgesteld middels LeerWinst-methode • LeerWinst-methodiek gaat uit van één landelijke norm • eenzelfde schaal voor prestatieniveau én voor toegevoegde waarde • criteriumgeoriënteerde norm: percentage leerlingen met minstens voldoende vaardigheid (of met minstens minimale vaardigheid) • focus op uitval en laagpresteerders • deze presentatie toont op welke wijze de norm in de LeerWinst-methode is ingebed middels ‘splitsing’ en ‘stapeling’: prestaties en leerwinst van leerlingen boven het criterium prestaties en leerwinst van leerlingen onder het criterium • op eenzelfde wijze prestaties worden gesplitst en gestapeld van bijvoorbeeld: leerlingen met een leerlinggewicht; leerlingen die zijn blijven zitten; leerlingen met leerachterstand
4 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek criteriumoriëntatie: bestaande normen • voldoende vaardigheid: norm bedraagt 75% van de leerlingen (niveau A, B en C) • minimale vaardigheid: norm bedraagt 90% van de leerlingen (niveau vanaf D) • standaard: maximaal 10% uitval (percentage E-leerlingen) • standaard: maximaal 25% D/E-leerlingen (dreigende uitval) • beoordeling: in hoeverre wijken scholen af van de norm?
5 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek splitsen van prestatieniveaus op basis van de norm • prestatieniveau geeft aan welke deel van de leerlingen beter presteert dan de norm • criterium richt zich op het deel van de leerlingen die onder het criterium presteren • combinatie: reken het prestatieniveau uit van leerlingen onder het criterium én boven het criterium • voorbeeld: • 25% van de leerlingen presteert onder het criterium voldoende • criteriumoriëntatie: school voldoet aan norm • 5% uitval (E-leerlingen) en 20% dreigende uitval (D-leerlingen) • prestatieniveau is +5%: school boven de norm
6 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek stapelen van prestatieniveaus • prestatieniveau gesplitst en gestapeld voorbeeld: • leerlingen onder het criterium voldoende: prestatieniveau +5% boven de norm • leerlingen boven het criterium voldoende: prestatieniveau +35% boven de norm • voorbeeld op de volgende sheet nader uitgewerkt
7 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek stapelen van prestatieniveaus eerste voorbeeld, van een gesplitst en gestapeld prestatieniveau • het totale (gestapelde) prestatieniveau bedraagt + 40% • 25% van de leerlingen onder het criterium voldoende • onder het criterium voldoende is het (gesplitste) prestatieniveau +5% • onder het criterium minimaal (E-niveau) is het prestatieniveau +5% (niet afgebeeld)
8 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek stapelen van prestatieniveaus tweede voorbeeld, met totaal (gestapeld) prestatieniveau van +5% • 30% leerling onder het criterium voldoende • onder het criterium voldoende is het prestatieniveau -10% • onder het criterium minimaal is het prestatieniveau -5% (niet afgebeeld)
9 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek stapelen van prestatieniveaus derde voorbeeld met totaal prestatieniveau van -65% • 45% van de leerlingen onder het criterium voldoende • onder het criterium voldoende is het prestatieniveau -30% • onder het criterium minimaal is het prestatieniveau -10% (niet afgebeeld)
10 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek stapelen van LeerWinst • totaal prestatieniveau van cohort in leerjaar 4 en 5: resp. -65% en -70% • totaal LeerWinst: -5% • onder het criterium voldoende bedraagt de leerwinst +5% • onder het criterium minimaal bedraagt de leerwinst 0%
11 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek contact De Loos Monitoring Rinus de Loos