1 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek LeerWinst inbedding van normen binnen LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Semester 8 Stage Informatie.
Advertisements

Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
LeerWinst grafische weergave concept door De Loos Monitoring.
‘onderscheidend of inconsistent?’
WIA Wet Werk en Inkomen naar arbeidvermogen
informatiemodel BBO trajecten, schoolwisselingen, leeftijden,
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Voorraadwaardering LIFO FIFO GEMIDDELDE INKOOPPRIJS
Minsom (type 45-19=) Groep 4 t/m 8.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
15.000,00 korting , % ,00 AAN TE GEVEN WAARDE (ATW) ATW = Catalogusprijs =Prijs excl. korting BTW ,00 BTW catalogusprijs Totale.
Praktijkonderwijs Technische beroepen o.a. metaal- en houtbewerking, metselen, installatietechnieken; Groenvoorziening Dienstverlening o.a. consumptieve.
informatiebehoefte VO ROC
Omwonenden- Vereniging Project Haaksbergerstraat- Blekerstraat 0 Inhoud: 1.Bouwplan 2.Tijdsbeloop 3.Bestemmingsplan 4.Zienswijzen 5.Omwonenden vereniging.
Welkom op de informatieavond leerjaar 4 17 september 2013.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Toepassingen 5L week 1: ‘Een nieuwe start’
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Beoordelen van docenten loont de moeite!
PO-VO conferentie 4 december 2013
Het Mebra Kollege Informatieavond.
Presentatie vergelijkingen oplossen Deel 3
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Agenda  Lessen 57 tm 59  wk 9 en wk 10  hs 35  bestuderen 35.1 tm 35.3 maken 35.1 tm
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
[naam school] informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering [7 april 2014]
Van de eerste graad in één onbekende
Sociale stijging in Velve-Lindenhof
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
V5 Chemische evenwicht H11.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Landelijke Monitor VVE 2011 LEA-conferentie Sabine Peterink Sardes.
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
Kwaliteitsprofielen.
LeerWinst indicator van prestatieverbeteringen. LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring uw toegevoegde waarde op basis van historisch toetsresultaten.
1 informatiemodel BBO deelname en herkomst. 2 informatiemodel BBO BBO bronnen alle tellingen op vestigingsniveau aantal inschrijvingen op teldatum vanaf.
indicator op basis van niveau-indicaties
1 inleiding berekening prestatieniveau prestatieniveau onderscheid in subniveaus inleiding berekening prestatieniveau.
kwaliteitsindicatoren
College bouw zorginstellingen Monitoringonderzoek algemene ziekenhuizen Bijeenkomst NVZ- Cbz, 27 maart 2007.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
VERHOUDINGEN.
Opbrengstgericht werkenPresentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst.
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
Boxplot … en andere diagrammen
Investeringen Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken. Vooruit.
Het aanvragen van een beschikking LWOO of PrO
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Voorlichtingsavond TK2
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Informatie Havo-kansklas Eerstvolgende presentatie: 12:30.
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Gemaakt door Sophie & Dide
Tto: de laatste ontwikkelingen
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Opbrengstwerken met het 4D-model
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Tellen met kaarten.
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
informatieavond havo-5 / vwo-6
Transcript van de presentatie:

1 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek LeerWinst inbedding van normen binnen LeerWinst-methode ontwikkeld door De Loos Monitoring

2 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek presentatie • toegevoegde waarde versus criteriumoriëntatie • normen • splitsen van prestatieniveaus op basis van de norm • stapelen van prestatieniveaus • stapelen van LeerWinst • contact

3 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek toegevoegde waarde versus criteriumoriëntatie opbrengsten van scholen in kaart brengen • toegevoegde waarde kan worden vastgesteld middels LeerWinst-methode • LeerWinst-methodiek gaat uit van één landelijke norm • eenzelfde schaal voor prestatieniveau én voor toegevoegde waarde • criteriumgeoriënteerde norm: percentage leerlingen met minstens voldoende vaardigheid (of met minstens minimale vaardigheid) • focus op uitval en laagpresteerders • deze presentatie toont op welke wijze de norm in de LeerWinst-methode is ingebed middels ‘splitsing’ en ‘stapeling’:  prestaties en leerwinst van leerlingen boven het criterium  prestaties en leerwinst van leerlingen onder het criterium • op eenzelfde wijze prestaties worden gesplitst en gestapeld van bijvoorbeeld:  leerlingen met een leerlinggewicht;  leerlingen die zijn blijven zitten;  leerlingen met leerachterstand

4 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek criteriumoriëntatie: bestaande normen • voldoende vaardigheid: norm bedraagt 75% van de leerlingen (niveau A, B en C) • minimale vaardigheid: norm bedraagt 90% van de leerlingen (niveau vanaf D) • standaard: maximaal 10% uitval (percentage E-leerlingen) • standaard: maximaal 25% D/E-leerlingen (dreigende uitval) • beoordeling: in hoeverre wijken scholen af van de norm?

5 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek splitsen van prestatieniveaus op basis van de norm • prestatieniveau geeft aan welke deel van de leerlingen beter presteert dan de norm • criterium richt zich op het deel van de leerlingen die onder het criterium presteren • combinatie: reken het prestatieniveau uit van leerlingen onder het criterium én boven het criterium • voorbeeld: • 25% van de leerlingen presteert onder het criterium voldoende • criteriumoriëntatie: school voldoet aan norm • 5% uitval (E-leerlingen) en 20% dreigende uitval (D-leerlingen) • prestatieniveau is +5%: school boven de norm

6 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek stapelen van prestatieniveaus • prestatieniveau gesplitst en gestapeld voorbeeld: • leerlingen onder het criterium voldoende: prestatieniveau +5% boven de norm • leerlingen boven het criterium voldoende: prestatieniveau +35% boven de norm • voorbeeld op de volgende sheet nader uitgewerkt

7 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek stapelen van prestatieniveaus eerste voorbeeld, van een gesplitst en gestapeld prestatieniveau • het totale (gestapelde) prestatieniveau bedraagt + 40% • 25% van de leerlingen onder het criterium voldoende • onder het criterium voldoende is het (gesplitste) prestatieniveau +5% • onder het criterium minimaal (E-niveau) is het prestatieniveau +5% (niet afgebeeld)

8 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek stapelen van prestatieniveaus tweede voorbeeld, met totaal (gestapeld) prestatieniveau van +5% • 30% leerling onder het criterium voldoende • onder het criterium voldoende is het prestatieniveau -10% • onder het criterium minimaal is het prestatieniveau -5% (niet afgebeeld)

9 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek stapelen van prestatieniveaus derde voorbeeld met totaal prestatieniveau van -65% • 45% van de leerlingen onder het criterium voldoende • onder het criterium voldoende is het prestatieniveau -30% • onder het criterium minimaal is het prestatieniveau -10% (niet afgebeeld)

10 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek stapelen van LeerWinst • totaal prestatieniveau van cohort in leerjaar 4 en 5: resp. -65% en -70% • totaal LeerWinst: -5% • onder het criterium voldoende bedraagt de leerwinst +5% • onder het criterium minimaal bedraagt de leerwinst 0%

11 criteriumoriëntatie binnen LeerWinst-methodiek contact  De Loos Monitoring  Rinus de Loos   