Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Muzische vorming Les 3 Vorige lessen Muzisch evalueren
Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid
De Tabernakel. God wil wonen tussen de mensen!
Anonieme Gedichten Simon & Garfunkel Bridge over Trouble Water
Juf myriam Juf Myriam Dit ben ik Mijn klas Dit schooljaar
Wat leert jouw kind in de kleuterklas?
Uitslag enquête over online pesten
Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren
Hondenhumor Kattengein Film is voorzien van geluid.
Opkomen voor jezelf.
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Muzische vorming 1 Balo Les 2
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Het is nooit te laat om te worden wie je had willen zijn.
Schuldbelijdenis en genadeverkondiging Zingen: Psalm 26: 2, 6
Communiceren met ouders
Een moodboard?.
Meneertje Blij en Somber
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Een kruiwagen vol bloemen !
Ik ben Bob..
Geluid aan.
Muzische vorming in het eerste leerjaar
Muzische vorming 1 Balo Les 2
Muzische vorming 1 Balo Les 2
Muzische vorming 1 Balo Les 5
 Muzische vorming 1 Balo Les 7 2 e semester 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen.
Muzische vorming Les 1 !! Volgende week geen les > vervangende opdracht Rommelproject Black Robe Verschil Muzische Vorming en Muzikale opvoeding Overzicht.
Muzische vorming Les 1 Rommelproject Black Robe
Muzische vorming Les 7 Vorige lessen Deze les
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
Een onverwacht feest Les 2
preek over Deuteronomium 6:20-25
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Jezus volgen kan niet in deeltijd
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Juf Miranda Molengraaf
Startzondag-viering ‘Goede buren‘
Hoe volgen wij de kinderen?
Welkom. Lees je Bijbel bid elke dag Lees je Bijbel, bid elke dag, bid elke dag, bid elke dag. Lees je Bijbel, bid elke dag, of je groeien mag, of je groeien.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Het lied van Ora een kerstverhaal. Ara, Era en Ora waren drie zusjes, alle drie op dezelfde dag geboren, precies één jaar en één minuut na elkaar.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Wat heeft een eenzaam en bang schaap nodig?. Zoek je ook naar liefde, warmte, bemoediging en bescherming? Verlang je naar een goede relatie? Is er iemand.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Ouderavond
Luisteren en begrijpen
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Transcript van de presentatie:

Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6) Eigenschappen van muzische vorming (7) Oude huizen Gedichten maken op muziek Verschil Muzische Vorming en Muzikale opvoeding Vervolg: een proces met leereffecten Muzisch evalueren

Vergelijking Leerinhouden Rommelproject – Black Robe Noten, maten, ritme Lied Tekens/symbolen - Klanktekens - Luid/stil-tekens Partituren Klankeigenschappen van voorwerpen Speelwijzen op instrumenten en voorwerpen Instrumentengroepen Klankwerkwoorden (rinkelen, rammelen, klepperen..) Vorm Spelen (op instr.) Luisteren - om te volgen - om in te haken Zingen Lezen Samenspelen Experimenteren Klankeigenschappen in de muziek Betekenissen van muziek Eigenschappen van kleuren, lijnen, .. Verhalen ‘Passende’ geluiden Muziekstuk als geheel Luisteren - analyserend - invoelend Omzetten/vertalen Toevoegen Schrijven Geluiden maken Associëren Communicatie Zelfvertrouwen Zelfstandigheid

Klank-Vorm-Betekenis Creërend Beschouwend Oki doki poki poetsie Dit is het bos van heks Karoetsie Niemand durft hier te lopen Want ik schimmel hem in met snopen Krijkel dijkel dokel doets Wee die hier komt, die bak ik een poets Klank: doudouk Vorm = vormgeven Betekenis: Song of the emigrant Leerling-meester

Beweging Vorm Betekenis Taal Vorm Betekenis START- materiaal Taaleigenschappen van woorden, zinnen boodschappen, Klankspelen, dialoogspelen, Associatiespelen, Voordrachtspelen Pantomime Tableau Dramatische spelvormen Klank Vorm Betekenis START- materiaal Klankeigenschappen van dat materiaal: melodie, ritme, klankkleur, …. Liedjes, muziekstukken,ritmespelen, klankverhalen, .. Beweging Vorm Betekenis START- materiaal Ruimte, kracht tijd. Allerlei soorten dans Jazzdans, Afrikaanse, .. Kinderdans, Dansbeschouwing, Dansexpressie Choreografie Beeld Vorm Betekenis START- materiaal Beeldaspecten van dit materiaal: ruimte, licht, lijn, kleur, …. 2D 3D

Vormgeving in functie van betekenissen Beschouwen en creëren Materiaal Vorm Betekenis Identiteit emotioneel intellectueel sociaal expressievaardigheden Creëren Beschouwen

Symboolsystemen Groeien in een cultuur Spanning, gevoel, richting Boodschappen omzetten: Muziekstukken, geluiden uit de natuur, klankenreeksen, liedjes, ritmes, .. Muziek: melodie, ritme, .. Woordvelden, gedichten, brieven, toneeltjes, …. Taal: woorden zinnen boodschappen Beeld: licht, kleure, lijn, volume, textuur, … Foto’s, video, prenten, beelden, …. Manieren van bewegen, houdingen, mime, dansvoorstellingen, .. Beweging: ruimte kracht, tijd

Eigenschappen van muzische vorming Muzische vorming gaat over vormgeving in functie van betekenissen Symboolsystemen: muzische vorming is groeien in een cultuur In muzische vorming grijpen de diverse media op elkaar in. Muzische vorming impliceert processen met leereffecten en moet als dusdanig geëvalueerd worden

Oude huizen Weet je wat raar is en ook fijn? Om in een heel oud huis te zijn, Met plekjes die nog niemand kent En waar jijzelf de baas van bent. Boven een ladder zie je dan ineens een luik dat open kan Daar, op de zolder, ben je vlak Onder de pannen van het dak En op die zolder is geruis Geritsel van 't oude huis Dat zijn die dikke balken daar Kunnen die praten met elkaar Dat maakt je toch een beetje bang Je klimt de trap af naar de gang Je weet niet goed meer waar je bent Daar is een deur die je niet ken Je doet 'm open en weer dichtEn staat ineens in 't volle licht Gewoon de woonkamer is dit Waar vader zit en moeder zit Veel oude huizen hebben pech Die moeten stuk, die moeten weg Daar komt een snelweg of metro Die oude huizen spijt het zo

Oude huizen Boven een ladder zie je dan ineens een luik dat open kan Daar is de zolder, ben je vlak onder de pannen van het dak En op die zolder is geruis Geritsel van 't oude huis Dat zijn die dikke balken daar Kunnen die praten met elkaar Dat maakt je toch een beetje bang Je klimt de trap af naar de gang Je weet niet goed meer waar je bent Daar is een deur die je niet kent Je doet 'm open en weer dicht En staat ineens in 't volle licht Gewoon de woonkamer is dit Waar vader zit en moeder zit

Leerinhouden Rommelproject – Black Robe – Oude huizen Noten, maten, ritme Lied Tekens/symbolen - Klanktekens - Luid/stil-tekens Partituren Klankeigenschappen van voorwerpen Speelwijzen op instrumenten en voorwerpen Instrumentengroepen Klankwerkwoorden (rinkelen, rammelen, klepperen..) Vorm Spelen (op instr.) Luisteren - om te volgen - om in te haken Zingen Lezen Samenspelen Experimenteren Tekeningen van: - instrumenten, - gebeurtenissen, - - - personen, - - voorwerpen, - bewegingen.. - gevoelstekens (hartjes, ????; !!, …. ‘Passende’ geluiden. Tekstondersteuning. Noteren, Lezen Omzetten Luisteren: evaluerend, om te volgen Samenwerken Communicatie Klankeigenschappen in de muziek Betekenissen van muziek Eigenschappen van kleuren, lijnen, .. Verhalen ‘Passende’ geluiden Muziekstuk als geheel Luisteren - analyserend - invoelend Omzetten/vertalen Toevoegen Schrijven Geluiden maken Associëren Communicatie Zelfvertrouwen Zelfstandigheid

Wat leren we van oude huizen? Een strofe van een gedicht op een muzikale manier naar voor brengen doe je door: Bij het voorlezen van de tekst je stem aan te passen aan de boodschap die je wil brengen Doffer, scheller, met een bepaald gevoel, iets of iemand imiterend, met een vervormer Allerlei muzikale technieken op een stuk tekst toe te passen Iedereen zegt de tekst samen, in canon, stukjes om de beurt, herhalingen, even wachten, langer, korter, stiller, luider, solo, groep, … Geluiden in te voegen en er symbolen voor te verzinnen Met de stem, instrumenten, voorwerpen, ervoor erna, tegelijk, geluidsomgevingen maken, signaalgeluiden Symbolen: het instrument, geluidstekens, gevoelstekens

Wat leren we van ‘oude huizen’? Om de kinderen goed te kunnen begeleiden, moet je als leerkracht een idee hebben van de ‘ideale uitvoering’, hoe je ‘t zelf zou doen. Ga tijdens het uitvoeren van de opdracht rond bij de groepjes en Observeer wat ze tot hiertoe hebben (tussenevaluatie) Bekrachtig de goede zaken Wijs op andere mogelijkheden, zeg wat nog sterker kan

Gedichten maken op muziek: lineair associëren in de klas Zee Vis Winkel Kleren broek benen straat voetbal stadion lichten huizen gezin liefde vragen broer plagen tv ………… film Chaplin zwart/wit Je gaat enkel voort op het vorige woord

Gedichten maken op muziek: lineair associëren - schrijvend Nacht  ster  geel  banaan  krom  neus Heks  …..  …..  …..  …..  …… Straf  …..  …..  …..  …..  …… Rood  …..  …..  …..  …..  ……

Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren   Vampier Tanden Nek Bloed

Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren    

Bladeren zuigen het water Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren met muziekje 1 en een gedicht maken Bos hout bladeren takken stam water beek boom zuigen ademen Bos Hout van takken Hout van de stam stamhout boom Bladeren zuigen het water van de beek naar boven Het bos ademt

Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren met muziekje 2 Bos gekraak sissen humus ongedierte nat slak wemelen Klevend spul jeuk Bos doodmoe in slaap vallen klein ongedierte onder het humus een slak trekt een klevend spoor over mijn been mijn mond kraakt ik heb jeuk

Gedichten maken op muziek: Hoe maak je een gedicht Bos doodmoe in slaap vallen klein ongedierte onder het humus een slak trekt een klevend spoor over mijn been mijn mond kraakt ik heb jeuk Bos gekraak sissen humus ongedierte nat slak wemelen Klevend spul jeuk Het startwoord is meteen de eerste zin Rijmen hoeft niet Je hoeft niet alle woorden te gebruiken De woorden mogen in een andere volgorde Er mogen andere woorden bijkomen Niet langer maken dan nodig

Gedichten maken op muziek: Wat leren we? Het samengaan de verschillende media in muzische vorming kan op vele manieren: Vertaalwerk van ene medium naar het andere Iets toevoegen uit een ander medium Met het aansturen van …, op de stroom van… Soms diepgaand, soms ‘lichter’, het is allemaal ok

Een proces met leereffecten Creativiteit Op hoeveel verschillende manieren kan je jezelf klein maken? Hoe zou het verhaal nog kunnen eindigen? Welke kleuren kies je om het beangstigend te maken? Zin voor samenwerken Communicatievaardigheid Hoe hoor je dat het het ‘bange’ muziek is? Zoek eens vrolijke klanken Expressievaardigheden i.v.m. dans, beweginbg, kleuren, stem, …..

Een proces met leereffecten Identiteit: het kind leert zichzelf kennen Reageer ik het zelfde/anders dan de anderen? Welk medium ligt mij/ligt mij minder Zelfzekerheid, durf, zelfvertrouwen “Zoek eens uit welke muziekstukjes volgens jou bij elkaar horen”. Hoe kan je zien dat het een oude heer is die de straat oversteekt? Welke kleur zou je hier nog kunnen gebruiken? Zelfstandigheid door probleemstellend te werk te gaan Maak met je groepje een bewegingsstukje waarin snelle en trage bewegingen elkaar afwisselen Laat in je toneelstukje zien dat twee mensen ongelijk zijn.

Muzisch evalueren Muzisch evalueren kan gaan over De evaluatiefase in de les (doen we in deze les) Wat, hoe, werkvormen De procesevaluatie van een les/activiteit: (les 3) Hebben de kinderen de doelen bereikt en wat heb ik ondernomen om dat te realiseren?” Uitdagingen, opdrachten, werkvormen Materiaal: starters en concreet materiaal De muzische en cultuureducatieve waarde van de les De kinderen (dit doen we in het derde jaar) Kinderen evalueren i.f.v. de leerplandoelen Rapporteren, communiceren met de ouders

Evalueren: de evaluatiefase in een les Wat? Inzet, identificatie, attituden (muzische grondhouding) Vormgeving De leereffecten Vaardigheden Hoe? Het hele proces nog eens overlopen: vragen over De opdrachten, werkvormen, onderdelen van het werkproces Toonmoment met vragen voor de uitvoerders en voor de toeschouwers Foto, audio, video Niet altijd mondeling In een ander medium Beoordelingsschaal Zichtbaar maken Wanneer? Bij het geven van de opdracht Op ‘t einde Tussenevaluatie