Paralellen tussen zelfbewaking bij het spreken en identificatie van spraaksegmenten door luisteraars Sieb Nooteboom & Hugo Quené UiL OTS 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vernieuwingstraject catechese
Advertisements

1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
LeerWinst grafische weergave concept door De Loos Monitoring.
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Zijn Indonesiërs ongevoelig voor contrastaccenten onder het woordniveau? Vincent J. van Heuven Vera Faust Leiden University Centre for Linguistics.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Economische groei.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
- Slechthorendheid - Spraak- /taalstoornissen - Logopedie op De Voorde
KAREN SCHAUWERS Steven Gillis Paul Govaerts
Vrijdag 16 Februari 2007 Scriptieonderwerpen TaalPsychologie.
Arbeidsfactor Arbeidsfactor.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
BI blok 1.4 EBI SLM College 4: Service Design (vervolg) Voorbeeld tentamenvragen.
Verdeel het woord in lettergrepen
Gevraagd: Nieuwe imkers !!!!!
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
Opleiding ICT © J.W. Jonker Dia 1/22 Systemen Besturingssoftware Windows XP Mark van Heck.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Onderwerpen van deze presentatie
Vereisten van individuele studenten aanpassen
Agenda Inkoopprofessionalisering
Addie Stehouwer substituut ombudsman
Taal en cognitie: Optimaliteitstheorie Henriëtte de Swart.
Boventoonzang.
Marokko.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Fonetiek de studie van spraak (en zang) Gerrit Bloothooft
Fonetiek de studie van spraak (hoofdstuk 4) Gerrit Bloothooft
Spraaksynthese.
Waarneming.
Onderwijs Nederlands als Tweede Taal Eerste college 27 april 2011.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Akoestische maten voor de automatische beoordeling van verstaanbaarheid in dysartrische spraak een case study Thordis Neger.
Weter beten: Verwisselingen overheersen in segmentele versprekingen
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Opleiding ICT © J.W. Jonker Dia 1/19 Systemen Besturingssoftware Windows XP Mark van Heck.
dr. H.J. Bulten Mechanica najaar 2007
21 oktober Inhoudsopgave Waar is alles uit opgebouwd? Hoe testen we deze theoriën? Het LHCb experiment Wat heb ik gedaan? Wat zijn mijn conclusies?
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.1.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Evelyne Louis Cluster oncologie
Hoofdstuk 1 Extern systeem en klimaatzones Paragraaf 11 t/m 14
Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april 2013.
Aanpassing GEP’s voor de Rijkswateren
15/12/2011 Dag van de Fonetiek1 Glimlach met een glimlach Hugo Quené Utrecht inst Linguïstiek OTS, Universiteit Utrecht Dag van de Fonetiek,
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
Enquête professionaliteit van MRen GMR, SPO Utrecht September 2010.
Maandag 18 februari 2008 Definitief Onderzoeksvoorstel.
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
Scanderen.
Regiobijeenkomst in het kader van deskundigheidsbevordering NIPT
Uw kind roken, drinken, en blowen. U kunt er iets aan doen!
2.5 Gebruik van diagrammen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Voorbereiding SE 1 Aardrijkskunde 2015.
Dit is je dag! Ester 4:14. Voorbereiding Wie weet … Kijk eens terug op je leven Toevallig? Het verschil maken: Jozef, Mozes “God heeft mij voor jullie.
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
PEPPER Persistent Ear Problems, Providing Evidence for Referral Ontwikkeling van een case-finding instrument voor kinderen met OM 20 september 2011 W.
Spellied 2.
La pronunciación De uitspraak
Taalwetenschap op de middelbare school. Wie zijn wij?  Jiska Koemans  Marthe Scholten.
Overzicht: klanken om op te letten R behalve begin woordenkelvoudig LL altijd ‘ j ’ (Nederlands) RR altijdmeervoudig Y behalve als ‘&’ I + andere klinker.
Spelling Klinkers en medeklinkers
Transcript van de presentatie:

Paralellen tussen zelfbewaking bij het spreken en identificatie van spraaksegmenten door luisteraars Sieb Nooteboom & Hugo Quené UiL OTS 1

2 TOPKOK kopkok velaire sluiting woordselectie: segmentselectie: articulatie: 2

Pouplier & Goldstein (2005) Goldstein et al. (2007) McMillan & Corley (2010) 1.Klankversprekingen combinaties van conflicterende spreekgebaren. 2.Gevolg van simultaan geactiveerde segmenten. 3.Articulatorische ambiguïteit. 4.Gehoord als correcte doelklank of concurrent. 3

TOPKOK opkok alveolaire sluiting velaire sluiting k woordselectie: segmentselectie: articulatie: t 4

Nooteboom & Quené, Fonetiekdag

Vraag: Is zelfbewaking indirect te onderzoeken door versprekingen te laten identificeren? Dat zou twee afhankelijke variabelen opleveren, t.w.: 1.Aantal misidentificaties 2.Reactietijden Versprekingen: articulatorisch ambigu >> perceptief ambigu of onduidelijk. 6

Voorspellingen: 1.Versproken spraakklanken meer misidentificaties en langere reactietijden dan correcte klanken. 2.Niet gedetecteerde versprekingen meer misidentificaties en langere reactietijden dan wél gedetecteerde versprekingen. 3.Laat gedetecteerde versprekingen (bos vot uh..vos bot) meer misidentificaties en langere reactietijden dan vroeg gedetecteerde versprekingen (bo.. vos bot). 7

Materiaal (N&Q 2008). Identiteit van iedere spraakklank bepaald door auditieve transcriptie uit 2008). versprekingencorrecte contrôles niet gedetecteerd 158 vroeg gedetecteerd 80 laat gedetecteerd 53 totaal291 8

Spraakfragmenten: medeklinker plus 40 ms klinker /k  / 9

21 luisteraars Identificatie van alle segmenten, zo snel mogelijk, responsie via PC-toetsenbord responsies met reactietijden 10

N = 359 < Misidentificaties van stemhebbendheid zijn niet meegeteld 11

12

Observaties en vragen: 1.Veel versprekingen perceptief onduidelijk, maar veel ook niet. Veel versprekingen zonder conflicterende spraakbewegingen? 2.Misidentificaties t.o.v. auditieve transcriptie zeldzaam. Auditieve transcripties geldig? 3.Vroeg gedetecteerde versprekingen gemiddeld net zo duidelijk als correcte controles. Ontdekt en uitgesproken vóórdat conflict met correcte doelklank optreedt? (Vgl. N&Q, 2008). 4.Vroeg gedetecteerde versprekingen duidelijker dan niet gedetecteerde. Zijn er onder laatste meer gevallen met conflict tussen versproken klank en doelklank? 5.Laat gedetecteerde versprekingen perceptief onduidelijker dan alle andere klassen. Wordt in deze gevallen detectie bevorderd door conflict tussen de twee klanken of door perceptieve onduidelijkheid? 13

14 Mogelijke interpretatie: 1.Klankversprekingen in interne spraak: alles-of-niets vervangingen van één spraakklank door een andere. 2.Als verspreking zeer snel wordt uitgesproken is er nog geen conflict met de correcte doelklank: begin uitspraak verspreking (N&Q, 2008). 3.Zelfbewaking van interne spraak reageert op verschil tussen versproken klank en doelklank (via perceptieve lus of via conflict in productie, N&D&S, 2011): Afbreken van spraak, vroege interrupties. 4.Wanneer versproken klank en doelklank beide geactiveerd zijn, en de uitspraak nog niet is begonnen, wordt activatie van beide naar articulatie gestuurd. Productiegebonden zelfbewaking reageert dan op mate van conflict tussen gelijktijdige spraakbewegingen: Hoe groter conflict hoe meer kans op detectie (en hoe onduidelijker de spraakklank).