Kansen voor de Horeca met de inzet van nieuwe media

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Leads voor boekhouders, administratiekantoren en accountants
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Introductiepresentatie Regioadviseurs social Media Koninklijke Horeca Nederland 1 Kansen voor de HORECA.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Dutch Bird Alerts Blijf op de hoogte van alle zeldzame vogelwaarnemingen in NL Ontvang waarnemingen op je vaste adres, maar ook op je mobiele .
Thema HACCP
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Aan de slag met Evernote Documenteer je leven, overal en altijd 1.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
User management voor ondernemingen en organisaties
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Cijfers Zorg en Gezondheid
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Meer bekendheid via je Website
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Waar gaat het nou toch om?!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Zo zit dat met uw pensioen!
welke hoef je niet te leren?
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Online marketing Expert (in een week)
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
Transcript van de presentatie:

Kansen voor de Horeca met de inzet van nieuwe media Albert J. Zuurveld Manager Nieuwe Media & Events Afdeling Communicatie Koninklijke Horeca Nederland

Belangrijkste uitdagingen 2010… Koninklijke Horeca Nederland Grootste werkgevers organisatie horeca 20.000 leden 16 regio’s 6 sectoren 240 afdelingen 70% totale horeca omzet 65% werknemers aanspreekpunt voor overheid 2

Belangrijkste uitdagingen 2010… Creëer ruimte om te bouwen 1. Revitaliseren van imago 2. Center of excellence 3. Ondernemen & Samenwerking 4. Nieuwe Media 5. Maatschappelijk verantwoordelijkheid 6. Beroepstrots en vakmanschap 7. Toekomstbestendigheid 8. Op zoek naar de beste mensen 3

met inzet van Nieuwe Media Wat betekent dit voor u? Nieuwe Media Kansen voor Horeca met inzet van Nieuwe Media 4

Waar heeft u behoefte aan? Waar heeft uw gast behoefte aan? Wat betekent dit voor u? Wat staat u te doen? Waar heeft u behoefte aan? Waar heeft uw gast behoefte aan? First Things First! 6

Wie zorgt voor uw omzet? 7

Wie zorgt voor uw omzet? ? ? 8

Van aanwezig naar zichtbaar Let op ! Alles wat we wensen is er stiekem al ! Dus zo: Maar ook zo: 9

Van aanwezig naar zichtbaar

Van aanwezig naar zichtbaar Wij zijn een goed bedrijf ! Zij zijn een goed bedrijf !

Van aanwezig naar zichtbaar

Online zijn alle bedrijven even groot Van aanwezig naar zichtbaar Online zijn alle bedrijven even groot Welkom door Hans Leenhouts

gastenbestand x bezoek frequentie x gemiddelde besteding Van aanwezig naar zichtbaar Omzet is …. gastenbestand x bezoek frequentie x gemiddelde besteding

Van aanwezig naar zichtbaar Wat kan nieuwe media voor u doen: 1. Vergroten van uw gastenbestand 2. Verhogen van de bezoek frequentie 3. Verbeteren van de gemiddelde besteding

Van aanwezig naar zichtbaar 1. Vergroten van uw gastenbestand - Meer bezoekers door betere vindbaarheid van de site Meer bezoekers op uw site via google adwords Meer boekingen via portals / intermediairs Meer fans die uw site onder de aandacht willen brengen Goed scoren in recensie / review site

Van aanwezig naar zichtbaar 2. Vergroten van de bezoek frequentie via: - Acties / aanbiedingen / evenementen organiseren en communiceren via uw site Social media / sites: hyves, facebook, linkedin, weblogs E-mailings,Twitter Advertenties (online en offline)Reclamefolders Loyalty programma

Van aanwezig naar zichtbaar 3. Verbeteren van gemiddelde besteding - Verkoop training (aan tafel, telefoon) @learning - Goede en slimme menukaart/brochure/website - Professionele bediening(@learning) - Menu engineering (www.kenniscentrumhoreca.nl) - Gezonde prijspolitiek ( laagste prijsgarantie op eigen site) - Acties communiceren ( twitter, narrowcasting) - Kortom: Actie voor on- en met name offline

Van aanwezig naar zichtbaar Definieer dus uw communicatiestrategie! Waar moet ik aan werken ? 1, 2 of 3? - Welke middelen zet ik daarvoor in ? - Zowel online als offline! - Hoe organiseer ik dat het actueel blijft? - Wie kan mij daarbij helpen? Waar begin ik ?

Van aanwezig naar zichtbaar

Van aanwezig naar zichtbaar De voorbereiding Optimaliseer uw website; ALLES moet goed zijn.

Van aanwezig naar zichtbaar De voorbereiding - Voordat je geld uitgeeft aan e-mail nieuwsbrieven, SEO, etc. EERST site 100% Google zoekmachine geoptimaliseerd ! - Maak uw contactinformatie interactief en volledig middels google maps Maak een mobiele site

Van aanwezig naar zichtbaar www.horeca.org/mobile

Van aanwezig naar zichtbaar Sla uw Piketpaaltjes: Uw gasten bepalen zelf hoe / waar en wanneer ze willen zoeken: Meld uw bedrijf aan bij google maps (zie hiervoor KHN magazine) Maak een Linkedin account aan: www.linkedin.com Maak een Twitter account aan: www.twitter.com - Maak een Facebook account aan: www.facebook.com - Maak een Hyves profiel aan www.hyves.nl voor uw bedrijf en laat mensen zich aanmelden (in ruil voor…

Van aanwezig naar zichtbaar

Van aanwezig naar zichtbaar Plaats goede en smakelijke foto’s op http://www.flickr.com/ en voorzie deze van de juiste meta tags Maak video van uw bedrijf en / of bereidingen en zet deze op www.youtube.com voorzien van de juiste tags Youtube en googlemaps worden ook door Google getoond als zoekresultaat! - Gratis zeer goede websitestatistieken: www.google.com/analytics/

Flickr; makkelijk foto’s plaatsen Van aanwezig naar zichtbaar Flickr; makkelijk foto’s plaatsen

Youtube; makkelijk filmpjes plaatsen Van aanwezig naar zichtbaar Youtube; makkelijk filmpjes plaatsen

Animoto; makkelijk foto’s animeren Van aanwezig naar zichtbaar Animoto; makkelijk foto’s animeren

Flip: makkelijk filmpjes maken Van aanwezig naar zichtbaar Flip: makkelijk filmpjes maken

Slide Share makkelijk presentaties opslaan Van aanwezig naar zichtbaar Slide Share makkelijk presentaties opslaan

Van aanwezig naar zichtbaar Bouw een relatie op met bezoekers en online bezoekers! - Gebruik een professionele e-mail nieuwsbrieven tool inclusief aanmelding op de website en afmelding via de nieuwsbrief - Maak een twitter account aan en gebruik dit met mate om specials en / of aanbiedingen te communiceren

Van aanwezig naar zichtbaar

Van aanwezig naar zichtbaar Maar vooral: schreeuw uw “URL” van de daken! Op al uw uitingen, placemats, kassabon, visitekaartje. Geef vervolgens mensen een reden om naar de site terug te keren: verloot een 2 persoons diner, geeft 10% korting op wijn vouchers, etc Geef altijd iets in ruil: aanmelden nieuwsbrief = korting per email ontvangen. (de kortingscode staat dus alleen in de nieuwsbrief, niet op de website)

Voorbeelden horecabedrijven Van aanwezig naar zichtbaar Laat online uw site checken bijvoorbeeld bij www.websitegrader.com en ontvang per email het rapport over de status van uw website. Ga daarna in gesprek met uw website bouwer!! Voorbeelden horecabedrijven http://www.metatags.nl/metatags-analyse/meta.pl

Minimaal 90% scoren, dit is dus zeer slecht (8%)! www.websitegrader.com Minimaal 90% scoren, dit is dus zeer slecht (8%)!

Meta tags

Van aanwezig naar zichtbaar De foto vertelt het verhaal

Van aanwezig naar zichtbaar De foto vertelt het verhaal www.spijckers.nl

Online zijn alle bedrijven even groot Van aanwezig naar zichtbaar Online zijn alle bedrijven even groot Welkom door Hans Leenhouts

Van aanwezig naar zichtbaar Google maps - Hoe wordt uw bedrijf vermeld op Google Maps ?

Van aanwezig naar zichtbaar Wat wordt er reeds over u geschreven? Controleer eens hoe er over u en uw bedrijf geschreven wordt: - Laat Google automatisch naar zaken zoeken en deze naar u e-mailen: http://www.google.com/alerts - Op twitter http://search.twitter.com/ - Scan Flickr, Delicious, Digg etc via RSS feeds van Google reader: http://www.google.nl/reader/view/#overview-page

Het is bijna gratis ! Van aanwezig naar zichtbaar Gebruik online apps (applicaties) Bijna alles is al bedacht - Geen belasting van uw site / server - Informatie ( tekst, afbeeldingen en video’s) wordt ook buiten uw site gevonden (vgl. youtube) U kunt het zelf makkelijk en snel beheren Het is bijna gratis !

Van aanwezig naar zichtbaar Twitter http://www.twitterinfo.nl/

Van aanwezig naar zichtbaar Mobiele communicatie = locatie gebaseerde informatie en marketing - Iphone geeft via verschillende applicaties DIRECT inzicht in alle gezochte restaurants, inclusief route (navigatie!) en telefoonnummer dat direct gebeld kan worden. - Tevens zijn er recensies over uw bedrijf te lezen. - Naast iphone ook nieuw toestel: Google Android - Grote opkomst netbooks en tablet pc’s - Mensen zijn steeds meer continue online voor vast laag bedrag per maand

Google op iphone (standaard app) Gelijk te bellen via iphone

Direct hotel boeken op iphone Gratis app voor de iphone; direct online boeken bij hotel in de buurt!

Van aanwezig naar zichtbaar

Van aanwezig naar zichtbaar Michelin

Iens (online en iphone app)

Van aanwezig naar zichtbaar Iens

Van aanwezig naar zichtbaar Yelp

Van aanwezig naar zichtbaar Where?

Van aanwezig naar zichtbaar Urban Spoon

Van aanwezig naar zichtbaar Waarheen

Van aanwezig naar zichtbaar Kostenbesparingen Middels nieuwe media kunt u onder andere het volgende bereiken: - Verhogen naamsbekendheid en bereik - Verhogen aantal klanten Verhogen klanttevredenheid

Van aanwezig naar zichtbaar Kostenbesparingen Middels nieuwe media kunt u onder andere het volgende bereiken: Doen van marktonderzoek middels polls en enquêtes - Verlagen kosten (online reserveringen aannemen, digitale berichten versturen i.p.v. drukwerk) - Zorgen dat uw klanten zich aan uw bedrijf “binden” en herhaalbezoek brengen

Kortom online zijn alle bedrijven even groot

Onze gasten veranderen Nu een toefje slagroom De wereld verandert Onze gasten veranderen Wij moeten veranderen 65

Nu een toefje slagroom Vorig jaar 900.000 smartphones verkocht ; dit jaar 1,5 miljoen! Gemiddeld horecabedrijf: ±2% omzet aan marketing / jaar, o.a.: Gouden Gids - € 600,- (schatting) – 60% wil hem niet, waarvan 50% hem direct weggooit Lokale krant - € 500,- Google adwords – € 1.500 (minimaal € 5 per dag) IENS (restaurants) - € 400 (bestand 18.000 restaurants; 4.000 betalen nu al extra) En dat is exclusief verkoopkosten aan bookings.com, expedia, weekeindje weg, restaurantweek, etc. die procenten omzet nemen én los van de 2%+ voor creditcards 66

Nu een toefje slagroom LAYAR Feed van ledenbestand (Teleatlas): NAW-gegevens in beginsel. Te gebruiken op iPhone, Android en Blackberry, … (demo 1) Prototype ijsbereiders iPhone APP gebouwd; snel opschalen naar hele ledenbestand (demo 2) Profielpagina per horecalocatie: over enkele weken ZELF bij te houden. een profiel binnen KHN-portal, waarop staat: NAW-gegevens ledenadministratie (self service) Belangstelling voor informatie / dossiers in portal (info op maat) (Interesse voor) ledenvoordelen Aanvullende gegevens die we zichtbaar KUNNEN maken richting gast 67

IJssalon NL iPhone APP Medio juni

IJssalon NL wil uw huidige locatie gebruiken Sta niet toe OK iPhone APP Medio juni

Selecteer pin voor meer informatie iPhone APP Google maps Medio juni

iPhone APP Medio juni

Bel Luciano’s Naar website iPhone APP Medio juni

iPhone APP eigen website Medio juni

Zoekterm ingeven LAYAR Feed smartphone onafhankelijk

Van ‘Map’ naar ‘Reality’ KHN-Leden LAYAR Feed smartphone onafhankelijk

Van ‘reality’ naar ‘list’ LAYAR Feed smartphone onafhankelijk

Profiel KHN-Portal LAYAR Feed smartphone onafhankelijk

Nieuwe Media… …kansen voor de horeca

Dom blondje…

Nieuwe Media… Check uw WEBSITE Maak een Twitter account aan Meld u aan op Linkedin ONDERZOEK WAT ER ALLEMAAL ON LINE IS

Think…

Slideshare

Nieuwe Media… …kansen voor de horeca

Meer info; sauerfield@horeca.org