Kansen voor de Horeca met de inzet van nieuwe media Albert J. Zuurveld Manager Nieuwe Media & Events Afdeling Communicatie Koninklijke Horeca Nederland
Belangrijkste uitdagingen 2010… Koninklijke Horeca Nederland Grootste werkgevers organisatie horeca 20.000 leden 16 regio’s 6 sectoren 240 afdelingen 70% totale horeca omzet 65% werknemers aanspreekpunt voor overheid 2
Belangrijkste uitdagingen 2010… Creëer ruimte om te bouwen 1. Revitaliseren van imago 2. Center of excellence 3. Ondernemen & Samenwerking 4. Nieuwe Media 5. Maatschappelijk verantwoordelijkheid 6. Beroepstrots en vakmanschap 7. Toekomstbestendigheid 8. Op zoek naar de beste mensen 3
met inzet van Nieuwe Media Wat betekent dit voor u? Nieuwe Media Kansen voor Horeca met inzet van Nieuwe Media 4
Waar heeft u behoefte aan? Waar heeft uw gast behoefte aan? Wat betekent dit voor u? Wat staat u te doen? Waar heeft u behoefte aan? Waar heeft uw gast behoefte aan? First Things First! 6
Wie zorgt voor uw omzet? 7
Wie zorgt voor uw omzet? ? ? 8
Van aanwezig naar zichtbaar Let op ! Alles wat we wensen is er stiekem al ! Dus zo: Maar ook zo: 9
Van aanwezig naar zichtbaar
Van aanwezig naar zichtbaar Wij zijn een goed bedrijf ! Zij zijn een goed bedrijf !
Van aanwezig naar zichtbaar
Online zijn alle bedrijven even groot Van aanwezig naar zichtbaar Online zijn alle bedrijven even groot Welkom door Hans Leenhouts
gastenbestand x bezoek frequentie x gemiddelde besteding Van aanwezig naar zichtbaar Omzet is …. gastenbestand x bezoek frequentie x gemiddelde besteding
Van aanwezig naar zichtbaar Wat kan nieuwe media voor u doen: 1. Vergroten van uw gastenbestand 2. Verhogen van de bezoek frequentie 3. Verbeteren van de gemiddelde besteding
Van aanwezig naar zichtbaar 1. Vergroten van uw gastenbestand - Meer bezoekers door betere vindbaarheid van de site Meer bezoekers op uw site via google adwords Meer boekingen via portals / intermediairs Meer fans die uw site onder de aandacht willen brengen Goed scoren in recensie / review site
Van aanwezig naar zichtbaar 2. Vergroten van de bezoek frequentie via: - Acties / aanbiedingen / evenementen organiseren en communiceren via uw site Social media / sites: hyves, facebook, linkedin, weblogs E-mailings,Twitter Advertenties (online en offline)Reclamefolders Loyalty programma
Van aanwezig naar zichtbaar 3. Verbeteren van gemiddelde besteding - Verkoop training (aan tafel, telefoon) @learning - Goede en slimme menukaart/brochure/website - Professionele bediening(@learning) - Menu engineering (www.kenniscentrumhoreca.nl) - Gezonde prijspolitiek ( laagste prijsgarantie op eigen site) - Acties communiceren ( twitter, narrowcasting) - Kortom: Actie voor on- en met name offline
Van aanwezig naar zichtbaar Definieer dus uw communicatiestrategie! Waar moet ik aan werken ? 1, 2 of 3? - Welke middelen zet ik daarvoor in ? - Zowel online als offline! - Hoe organiseer ik dat het actueel blijft? - Wie kan mij daarbij helpen? Waar begin ik ?
Van aanwezig naar zichtbaar
Van aanwezig naar zichtbaar De voorbereiding Optimaliseer uw website; ALLES moet goed zijn.
Van aanwezig naar zichtbaar De voorbereiding - Voordat je geld uitgeeft aan e-mail nieuwsbrieven, SEO, etc. EERST site 100% Google zoekmachine geoptimaliseerd ! - Maak uw contactinformatie interactief en volledig middels google maps Maak een mobiele site
Van aanwezig naar zichtbaar www.horeca.org/mobile
Van aanwezig naar zichtbaar Sla uw Piketpaaltjes: Uw gasten bepalen zelf hoe / waar en wanneer ze willen zoeken: Meld uw bedrijf aan bij google maps (zie hiervoor KHN magazine) Maak een Linkedin account aan: www.linkedin.com Maak een Twitter account aan: www.twitter.com - Maak een Facebook account aan: www.facebook.com - Maak een Hyves profiel aan www.hyves.nl voor uw bedrijf en laat mensen zich aanmelden (in ruil voor…
Van aanwezig naar zichtbaar
Van aanwezig naar zichtbaar Plaats goede en smakelijke foto’s op http://www.flickr.com/ en voorzie deze van de juiste meta tags Maak video van uw bedrijf en / of bereidingen en zet deze op www.youtube.com voorzien van de juiste tags Youtube en googlemaps worden ook door Google getoond als zoekresultaat! - Gratis zeer goede websitestatistieken: www.google.com/analytics/
Flickr; makkelijk foto’s plaatsen Van aanwezig naar zichtbaar Flickr; makkelijk foto’s plaatsen
Youtube; makkelijk filmpjes plaatsen Van aanwezig naar zichtbaar Youtube; makkelijk filmpjes plaatsen
Animoto; makkelijk foto’s animeren Van aanwezig naar zichtbaar Animoto; makkelijk foto’s animeren
Flip: makkelijk filmpjes maken Van aanwezig naar zichtbaar Flip: makkelijk filmpjes maken
Slide Share makkelijk presentaties opslaan Van aanwezig naar zichtbaar Slide Share makkelijk presentaties opslaan
Van aanwezig naar zichtbaar Bouw een relatie op met bezoekers en online bezoekers! - Gebruik een professionele e-mail nieuwsbrieven tool inclusief aanmelding op de website en afmelding via de nieuwsbrief - Maak een twitter account aan en gebruik dit met mate om specials en / of aanbiedingen te communiceren
Van aanwezig naar zichtbaar
Van aanwezig naar zichtbaar Maar vooral: schreeuw uw “URL” van de daken! Op al uw uitingen, placemats, kassabon, visitekaartje. Geef vervolgens mensen een reden om naar de site terug te keren: verloot een 2 persoons diner, geeft 10% korting op wijn vouchers, etc Geef altijd iets in ruil: aanmelden nieuwsbrief = korting per email ontvangen. (de kortingscode staat dus alleen in de nieuwsbrief, niet op de website)
Voorbeelden horecabedrijven Van aanwezig naar zichtbaar Laat online uw site checken bijvoorbeeld bij www.websitegrader.com en ontvang per email het rapport over de status van uw website. Ga daarna in gesprek met uw website bouwer!! Voorbeelden horecabedrijven http://www.metatags.nl/metatags-analyse/meta.pl
Minimaal 90% scoren, dit is dus zeer slecht (8%)! www.websitegrader.com Minimaal 90% scoren, dit is dus zeer slecht (8%)!
Meta tags
Van aanwezig naar zichtbaar De foto vertelt het verhaal
Van aanwezig naar zichtbaar De foto vertelt het verhaal www.spijckers.nl
Online zijn alle bedrijven even groot Van aanwezig naar zichtbaar Online zijn alle bedrijven even groot Welkom door Hans Leenhouts
Van aanwezig naar zichtbaar Google maps - Hoe wordt uw bedrijf vermeld op Google Maps ?
Van aanwezig naar zichtbaar Wat wordt er reeds over u geschreven? Controleer eens hoe er over u en uw bedrijf geschreven wordt: - Laat Google automatisch naar zaken zoeken en deze naar u e-mailen: http://www.google.com/alerts - Op twitter http://search.twitter.com/ - Scan Flickr, Delicious, Digg etc via RSS feeds van Google reader: http://www.google.nl/reader/view/#overview-page
Het is bijna gratis ! Van aanwezig naar zichtbaar Gebruik online apps (applicaties) Bijna alles is al bedacht - Geen belasting van uw site / server - Informatie ( tekst, afbeeldingen en video’s) wordt ook buiten uw site gevonden (vgl. youtube) U kunt het zelf makkelijk en snel beheren Het is bijna gratis !
Van aanwezig naar zichtbaar Twitter http://www.twitterinfo.nl/
Van aanwezig naar zichtbaar Mobiele communicatie = locatie gebaseerde informatie en marketing - Iphone geeft via verschillende applicaties DIRECT inzicht in alle gezochte restaurants, inclusief route (navigatie!) en telefoonnummer dat direct gebeld kan worden. - Tevens zijn er recensies over uw bedrijf te lezen. - Naast iphone ook nieuw toestel: Google Android - Grote opkomst netbooks en tablet pc’s - Mensen zijn steeds meer continue online voor vast laag bedrag per maand
Google op iphone (standaard app) Gelijk te bellen via iphone
Direct hotel boeken op iphone Gratis app voor de iphone; direct online boeken bij hotel in de buurt!
Van aanwezig naar zichtbaar
Van aanwezig naar zichtbaar Michelin
Iens (online en iphone app)
Van aanwezig naar zichtbaar Iens
Van aanwezig naar zichtbaar Yelp
Van aanwezig naar zichtbaar Where?
Van aanwezig naar zichtbaar Urban Spoon
Van aanwezig naar zichtbaar Waarheen
Van aanwezig naar zichtbaar Kostenbesparingen Middels nieuwe media kunt u onder andere het volgende bereiken: - Verhogen naamsbekendheid en bereik - Verhogen aantal klanten Verhogen klanttevredenheid
Van aanwezig naar zichtbaar Kostenbesparingen Middels nieuwe media kunt u onder andere het volgende bereiken: Doen van marktonderzoek middels polls en enquêtes - Verlagen kosten (online reserveringen aannemen, digitale berichten versturen i.p.v. drukwerk) - Zorgen dat uw klanten zich aan uw bedrijf “binden” en herhaalbezoek brengen
Kortom online zijn alle bedrijven even groot
Onze gasten veranderen Nu een toefje slagroom De wereld verandert Onze gasten veranderen Wij moeten veranderen 65
Nu een toefje slagroom Vorig jaar 900.000 smartphones verkocht ; dit jaar 1,5 miljoen! Gemiddeld horecabedrijf: ±2% omzet aan marketing / jaar, o.a.: Gouden Gids - € 600,- (schatting) – 60% wil hem niet, waarvan 50% hem direct weggooit Lokale krant - € 500,- Google adwords – € 1.500 (minimaal € 5 per dag) IENS (restaurants) - € 400 (bestand 18.000 restaurants; 4.000 betalen nu al extra) En dat is exclusief verkoopkosten aan bookings.com, expedia, weekeindje weg, restaurantweek, etc. die procenten omzet nemen én los van de 2%+ voor creditcards 66
Nu een toefje slagroom LAYAR Feed van ledenbestand (Teleatlas): NAW-gegevens in beginsel. Te gebruiken op iPhone, Android en Blackberry, … (demo 1) Prototype ijsbereiders iPhone APP gebouwd; snel opschalen naar hele ledenbestand (demo 2) Profielpagina per horecalocatie: over enkele weken ZELF bij te houden. een profiel binnen KHN-portal, waarop staat: NAW-gegevens ledenadministratie (self service) Belangstelling voor informatie / dossiers in portal (info op maat) (Interesse voor) ledenvoordelen Aanvullende gegevens die we zichtbaar KUNNEN maken richting gast 67
IJssalon NL iPhone APP Medio juni
IJssalon NL wil uw huidige locatie gebruiken Sta niet toe OK iPhone APP Medio juni
Selecteer pin voor meer informatie iPhone APP Google maps Medio juni
iPhone APP Medio juni
Bel Luciano’s Naar website iPhone APP Medio juni
iPhone APP eigen website Medio juni
Zoekterm ingeven LAYAR Feed smartphone onafhankelijk
Van ‘Map’ naar ‘Reality’ KHN-Leden LAYAR Feed smartphone onafhankelijk
Van ‘reality’ naar ‘list’ LAYAR Feed smartphone onafhankelijk
Profiel KHN-Portal LAYAR Feed smartphone onafhankelijk
Nieuwe Media… …kansen voor de horeca
Dom blondje…
Nieuwe Media… Check uw WEBSITE Maak een Twitter account aan Meld u aan op Linkedin ONDERZOEK WAT ER ALLEMAAL ON LINE IS
Think…
Slideshare
Nieuwe Media… …kansen voor de horeca
Meer info; sauerfield@horeca.org