Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Communicatie en draagvlak
Door goede gesprekken groeien
Leiderschap bij verandering
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
‘t Schrijverke Zoetermeer
Ouders en Kinderen Centraal
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Leiderschap.
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Naar een taalbeleid in het OCMW?
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
27 januari 2011.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
ICT in een dynamische context
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Zorg nieuwe stijl.
Integraal, integraler, integraalst? En wat zijn de grenzen?
Een theoretische verkenning
moderniseren van het curriculum.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
De kracht van mensen en teams
Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Honoursonderwijs in HBO
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Dossier Empowerment.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Social media presentatie
GETUIGENISSEN ‘MANTELZORGVRIENDELIJKE MANAGERS’. Getuigenis 1 Uit de organisatiescan die we onze medewerkers begin 2014 lieten invullen, bleek dat er.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
‘The Young Vibes’ We love challenges…just try it!.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Embedded Librarianship
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Duurzame inzetbaarheid van de professional
van specialist naar generalist L&D-professional wordt Business Partner
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013
A+O project Co-creatie in de praktijk
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
voor een samenleving met veerkracht
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Een lerende en adaptieve organisatie
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties Deloitte-casus Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties

Wat gaan we doen? Kort kennismaken Essentie van casus: uitdagingen voor professionele organisaties Ervaringen van Ada en zoektocht nieuwe leeroplossingen Essentie van Krachtprogramma’s

Kort kennismaken Michiel Louweret Anouk van Hees Wie, wat en waarom?

Uitdagingen Deloitte Onze uitdaging is het aanboren van de ambities en doelstellingen van de individu, om het lerend vermogen van de individu én dus de organisatie te vergroten. Hoe doen wij dit? Wat is de rol van L&D van de toekomst bij het ondersteunen van leren van ervaringen/werk? Hoe kunnen wij anderen in onze organisatie betrekken om performance support breed (breder) te kunnen organiseren?

Het is natuurlijk niet zo dat er helemaal niet ‘on the job’ wordt geleerd bij Deloitte: iedereen bij Deloitte leert nu al enorm veel van de dagelijkse ervaringen en het werk. Het on the job deel is slechts beperkt effectief. We kijken WEL (in bepaalde mate) naar de effectiviteit van learning programma’s, maar NIET naar de effectiviteit van het leren op de werkvloer.

Uitdagingen voor professionele organisaties Herkenbaar? Wat speelt er bij jullie nog meer? Voorwaarden en toepasbaarheid Krachtprogramma’s (informeel gestuurd leren)?

De ervaring van Ada Ada

Persoonlijke effectiviteit in de 21 eeuw Inter- persoonlijk Social media Autonomie Regie Verbinden Innovatie 45 jaar Technologie Internationaal Kenniswerker Verschillende rollen Netwerken Zingeving Duurzaam Transparant

Menno Lanting, De slimme organisatie Overvloed aan kennis De mate van kennisdeling in een organisatie bepaalt rechtstreeks de mate van flexibiliteit, innovatiekracht en betrokkenheid van de organisatie, medewerkers, klanten en burgers. Menno Lanting, De slimme organisatie

Integreer leren, werken en veranderen 70-20-10 Professionals leren 10% uit formele leersituaties, 20% van hun netwerk en 70% door te doen en daarop te reflecteren! Charles Jennings

Meester over je eigen leerproces Sociaal leren is een vorm van ‘gestuurd informeel’ leren; participanten benutten leerkansen met behulp van de leergemeenschap. Professionals zijn meester van hun leerproces: zij bepalen wat, hoe, wanneer en met wie zij leren!

Kennisdeling en collectief leren zijn pijlers onder het succes van professionele dienstverleners “Je bent er elke dag mee bezig” “We hebben ons overleg anders gedaan” “Eigenlijk veranderen we de cultuur in onze organisatie” “Ik wist niet dat ik dit in mij had” “Het houd je een spiegel voor” “Het is wel wennen”

Elk Krachtprogramma heeft dezelfde opbouw Introductie: principes en inhoud Verdieping: theorie en context Confrontatie: zelfbeoordeling en blokkades Expositie: oefening (met acteurs) Verrijking: reflectie en oefening Overwinning: oefening ‘in het echt’ Exploratie: reflectie op waarde Borging: integratie in het werk

Zes drijvers Verandering is een constante. Wendbaarheid is cruciaal voor succesvolle organisaties. Wendbaarheid is gestoeld op collectief leervermogen (zacht) en organisatorische flexibiliteit (hard). Professionals zijn meester over hun persoonlijke ontwikkeling. Zij organiseren hun eigen leerproces op basis van externe impulsen en interne drijfveren (zelfkracht). Leren is een cognitief en sociaal proces. Relevante kennis is voor 99% bekend of beschikbaar. Toepassings- en betekenisgerichte kennis verwerven professionals vooral via oplossingsgerichte sociale processen (70-20-10).

Zes drijvers (2) Elke professional heeft zijn beeld van de werkelijkheid. Dit beeld stuurt gedrag. In de onderstroom van de organisatie delen professionals hun beelden. Gezamenlijke betekenisgeving verduidelijkt verschillen, geeft ruimte en verbindt professionals in hun gemeenschap. Via een betekenisvolle strategie en een ondersteunende managementstijl kan verbinding ontstaan tussen de onder- en de bovenstroom van organisaties. Het rendement van leerprocessen is ‘in het hier en nu’ zichtbaar in de (collectieve) interactie met belanghebbenden.

De sleutel is verbinding Strategie Doe-theorie Individu Bovenstroom Gedrag Praat-theorie Leer-gemeenschap Onderstroom De sleutel is verbinding

Wat is de rol van LD in een lerende organisatie? Wat spreekt wel/niet aan in de benadering van Krachtprogramma’s? Welke voorwaarden ervaren jullie voor toepassing van Krachtprogramma’s (en daarmee vergelijkbare 70-20-10 oplossingen)? Welke rol kan LD vervullen bij vervullen van deze voorwaarden?