Ouderbetrokkenheid ‘good practices’.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Dienst Time Out Projecten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
  Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Workshop Knallende ruzie
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Workshop Relationele en seksuele vorming
Randstad Diversity START TO TALENT
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Interculturele communicatie
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Brede school in Berkenbos
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Ante Groep 14.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
Opvoedingsondersteuning
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Ouderbetrokkenheid.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Alle dagen in een warme school. Alle dagen… “Ik heb vertrouwen in de directie en de ploeg.” (Parijs )
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
DAVID PINTO
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Interculturele klassen, ouders en buurten
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Gelijke kansen op school: het kan!
Vluchtelingen en asielzoekers
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Armoede is ... … een netwerk van sociale uitsluitingen op verschillende domeinen van het maatschappelijk en individueel leven… Tewerkstelling, onderwijs,
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
brengt school en ouders dicht bij elkaar
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Interculturele Competenties / communicatie
Omgaan met diversiteit, diversiteit in het omgaan Wim Danschutter
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Ouderbetrokkenheid ‘good practices’

OLVI Gent Onze-Lieve-Vrouwe-instituut Gent BSO-school: Haarzorg Personenzorg -> logistiek assistent in zorginstellingen Kantoor -> office assistant (+7de specialisatiejaren) 295 leerlingen 91% GOK-leerlingen 74% allochtone origine 14% trekkende bevolking (Roma) 7,5% leerlingen onder toezicht JRB of CBJ 25% (=55 lln) anderstalige nieuwkomers OLVI Gent + vervolgcoaching

De school maakt kennis met de ouders Alle ouders vinden de school belangrijk en willen op de hoogte zijn van de prestaties van hun kinderen. OLVI Gent

De communicatie met de ouders is vaak problematisch wegens taalbarrière culturele verschillen met cultuur in de ruime zin OLVI Gent

Multiculturaliteit is een gegeven Migratie is geen nieuw gegeven: vanaf de jaren ’60 immigratie van buiten Europa (vnl. Marokko, Turkije, Algerije, etc.) – oorspronkelijk een tijdelijk verblijf Volgmigratie: vrouwen en kinderen Vandaag (im)migratie onder de vorm van de asielzoeker, de vluchteling, de illegaal = anderstalige nieuwkomers Migratie onderdeel van de globalisering diversificatie en homogenisering gaan hand in hand: Homogenisering: migrantenjongeren en autochtone jongeren gaan steeds meer en meer cultureel op elkaar gelijken Diversificatie: ouders en grootouders van die migrantenjongeren klampen zich vast aan traditionele waarden en normen OLVI Gent

De ouders van ex-anderstalige nieuwkomers - zijn onzeker en voelen zich machteloos in het nieuwe land kennen ons schoolsysteem niet zijn niet geneigd om naar school te komen om het ‘imago’ van hun kinderen niet te schenden Hun zoon/dochter is voor hen de enige brugfiguur naar de maatschappij => wederzijdse interdependentie is schadelijk voor het ouderlijk gezag OLVI Gent

Met als gevolg… Leerkrachten interpreteren de gebrekkige communicatie met de ouders soms als een gebrek aan interesse voor de schoolsituatie en de prestaties van hun kinderen GEVAAR: => een negatieve spiraal van wederzijds onbegrip en wantrouwen tussen ouders en leerkrachten OLVI Gent

Wat DOEN we voor de ouders: oudercontacten 4 maal per jaar gekoppeld aan rapporten uitnodigingsbrief + opbellen door de klastitularissen extra aandacht voor positieve evoluties om vertrouwensrelatie te bevorderen OLVI Gent

Onthaal- en infoavonden doelstellingen: preventie van spijbelgedrag en studieproblemen, opbouwen van vertrouwelijke relatie uitnodigingsbrief in het Nederlands + in de eigen taal elke ouder wordt opgebeld verschillende taalgroepen in aparte locaties essentiële informatie in eigen taal met hulp van tolken gezellige sfeer laagdrempelig in samenwerking met het ING vzw gevolg: ouderparticipatie stijgt OLVI Gent

Rondetafelgesprekken 2 maal per jaar (minimum) - op drie niveaus: leerlingen – leerkrachten – ouders - doel: inspraak in het schoolbeleid verhogen door discussie en overleg - Laagdrempelig via oudercontact (muurbevraging met duiding) OLVI Gent

Flexibel leertraject OLVI Gent De decretale mogelijkheid om af te wijken van de lessentabel. Ruimte voor begeleiding voor talige struikelblokken socio-emotionele en studiebegeleiding extra-contacten met de ouders: aanvraag + regelmatige info over het verloop van het traject OLVI Gent

Wat DOEN we voor onze leerkrachten Uitgangspunt: “De leerkracht doet er toe!” Coaching Klassenraden Advies, tips Vorming binnen de school de school als lerende organisatie interculturele bril inzicht in de leefwereld van leerlingen OLVI Gent

OLVI Gent Interculturele vaardigheden trainen Theoretisch kader voor het in kaart brengen van verschillen tussen culturen: verklaringsmodel van Pinto: Grofmazig (G) of moderne culturen: individu centraal, elk individu leidt zijn eigen gedragsregels af van algemene regels  vnl. westerse culturen (zoals de onze) Fijnmazige (F) of traditionele culturen: de groep centraal, een hele set van gedragsregels geven aan hoe iemand zich in een bepaalde situatie dient te gedragen, elk individu kent zijn rol en taak binnen de groep  vnl. niet-westerse culturen OLVI Gent

F-cultuur G-cultuur Centrale waarden: Voorkomen van: gezichtsverlies, schaamte, schande Nastreven van: eer, respect, externe waardering Groepseer: familie, eervol gedrag verhoogt aanzien, vrouw zwakke schakel familie-eer Opvoeding: angst voor schaamte, veel lijfstraffen, belonen van respect Communicatie: indirect, tussenpersonen, openlijke confrontaties vermijden, eer belangrijker dan feiten, emoties worden getoond bij conflicten Centrale waarden: Voorkomen van: schuld Nastreven van: zelfwaardering en persoonlijk geluk, integriteit Persoonlijk succes: persoonlijke prestaties verhogen aanzien, innerlijke rijkdom Opvoeding: angst voor schuld, veel discussie en uitleg, aanmoedigen van zelfstandigheid Communicatie: directe communicatie, oog in oog, directe confrontaties, feiten belangrijker dan aanzien, emoties worden onderdrukt

OLVI Gent Accenten voor de lerarenopleiding Ouder zien als essentiële partner in onderwijs bewustmaking eigen culturele bril van de leraar interculturele communicatie: 3 voorwaarden kennis over en inzicht in referentiekader van andere culturen zelfreflectie – wat is mijn culturele background? effectieve communicatie met respect voor de culturele gedragscodes van elkeen OLVI Gent

OLVI Gent Meer weten of uitwisselen/samenwerken? directie@olvigent.be 09/225.46.44 Wim Danschutter (directeur) OLVI Gent