Met onze speciale dank aan (documentenmap). Waarom gebeurt re-educatie (na verlamming bijvoorbeeld) vaak in een zwembad? Wat is het voordeel van aquagym?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
Advertisements

Busramp in Zwitserland
Wat zwaartekracht, aantrekkingskracht en gewicht is.
Is er leven na de dood?.
Introductie Werkboek en foto’s
Lees- en Taalproblemen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Materialen en moleculen
Met onze speciale dank aan
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Filip Leemans Projectcoördinator bij RVO-Society. RVO-Society ? Roger Van Overstraeten: stichter van Imec Pakketten voor secundair onderwijs: Cool met.
H 44: Investeringsselectie
Hoe leer je de natuurkunde proef?
Hoofdstuk 8 De wetenschapsgeschiedenis van druk
Gassen en vloeistoffen
Een biologisch onderzoek
Doel: rekening met elkaar houden
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
Krachten.
Schuifmaat.
Welke van onderstaande keuzemogelijkheden is geen stofeigenschap?
Gedrag in organisaties, 9e editie
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Een lepel, een kopje of een emmer?
Het Debat Opbouw en inhoud.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Massa, volume en inhoud..
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Machtsstrijd in de Middeleeuwen
INSTRUCTIE fase 3 Dit is de slotopdracht; Maak met de hele klas een supergrote Graffiti-voorstelling waarop al jullie Avatars in een nieuwe samenstelling.
© Klik hier om te beginnen!
Werk met je schoudermaatje. Leg 12 kleurpotloden op tafel.
Lesprogramma Conclusies proef 5 &6 Proef 7 Magdeburger halve bollen
Is cola slecht voor je tanden?
Onze doelen en visie in beeld
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
Zoeken en Bergen Lesdag 2
PSO. Praktisch school onderzoek.
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Rekenen met getallen : = x Delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde van die breuk. Maak je zelf zo min mogelijk.
Presentatie kennisbank natuurkunde Ruud de Moor Centrum (RdMC) Pleincollege Eckart, Eindhoven Wim Maagdenberg Karel Stevens Huub van Wunnik Raimond Franssen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Hoe maak je een preparaat?
Durf jij het aan??. Je hebt 16 vragen om de rest van de klas uit te schakelen. Je kunt kiezen uit 16 categorieën. Je kunt in elke categorie kiezen uit.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Leervaardigheden in het vak nask1 Vaardigheden die je helpen het examen met succes te behalen.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Een onderzoek naar het kiemen en groeien van een bruine boon
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Les 3 omtrek oppervlakte inhoud
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Klik hier om te beginnen!
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Week 1, les 3.
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
OPDRACHT Voor de leerkracht: Druk de volgende twee blaadjes af.
Kun je vertellen wat de samenhang is tussen massa (m), Volume (V) en
Herhalingspowerpoint bs 5-8
Verschillende Soorten krachten
Interactieve powerpoint
Een rietje moet verboden worden.
Stuiterles.
ADL Les 1.
voorbeeld volgende bladzijde terug
Breuken vermenigvuldigen
Transcript van de presentatie:

Met onze speciale dank aan (documentenmap)

Waarom gebeurt re-educatie (na verlamming bijvoorbeeld) vaak in een zwembad? Wat is het voordeel van aquagym?

Waarom blijft iemand makkelijker op het water van de Dode Zee drijven?

 Wat gebeurt er? Iemand in het water heeft de indruk dat hij lichter is.  Hoe kan je dit vaststellen? Een leeg blikje in het water dompelen en voelen dat het water tegenstand biedt.  Hoe zou je dit kunnen meten? Met een dynamometer: een voorwerp wegen, het in water dompelen en de kracht opnieuw meten.

 Het materiaal moet voor ieder groepje klaarstaan. (Emmer, water, potjes, dynamometer, beker, …)  De klas in kleine groepjes verdelen zodat iedere leerling makkelijk zelfstandig kan onderzoeken.  Onder begeleiding de eerste experimenten laten doen. (Experiment 1 en 2)

Geef de leerlingen de tijd om na te denken en om te onderzoeken welke factoren invloed hebben op dit verschil. Er is een verschil tussen het gewicht van het voorwerp en de gemeten kracht (zichtbare gewicht) in het water. Welke factoren kunnen dit verschil beïnvloeden?

 Niet het juiste antwoord verklappen, ook al is het gegeven.  Al de voorgestelde ideeën opschrijven  Experimenteren om de voorstellen te rechtvaardigen, ook als niet al de factoren zijn opgesomd!

 Zoals in een onderzoekscentrum, krijgt iedere groep leerlingen één taak. Het is niet nodig dat al de groepen al de experimenten doen.  De beïnvloedende factoren kunnen zijn: - Gewicht van het voorwerp - Volume van het voorwerp - Diepte van het voorwerp in de vloeistof - Grootte van de beker - Soort vloeistof Ieder factor leidt tot één taak.

 De kracht is afhankelijk van … het volume (het gewicht blijft het zelfde)

 Voor iedere taak wordt slechts één factor veranderd.  De leerlingen onderzoeken hoe de veranderde factor een invloed heeft op de kracht.  De leerlingen trekken per experiment een conclusie.

 Zoals in de onderzoekscentra, delen de leerlingen hun resultaten met hun klasgenoten.  De leerlingen proberen na te gaan of er met al de factoren rekening is gehouden. (ga eventueel terug naar de eerste foto’s die getoond werden om de belangstelling op te wekken.) Zo niet moeten ze de nieuwe factoren onderzoeken, en andere metingen doen.

 De resultaten worden op het bord geschreven.  Conclusies worden getrokken.  Onder begeleiding trachten de leerlingen na te gaan wat het verschil van kracht veroorzaakt en wat deze meting betekent.

 De waarde van de kracht van Archimedes is gelijk aan het gewicht van het vloeistof die verplaatst is.