De nieuwe generatie fiets-en verkeerstunnels

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
J. van Liere management Ecoferm
Advertisements

Zaalhockey
De vierslagmotor We hebben het hier over een vierslag verbrandingsmotor. Deze motor gebruikt benzine als brandstof.
Tips en praktijk opstellen businesscase
Het archief van Nederland 4.1 NL in beweging
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Multifunctionele kering Science Park Amsterdam
De Bouw Hoogste Brug Van de Ter Wereld.
Luifels uit smeedijzer
Water verwarming door aarde
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
Bij H2 §4.1 en § 4.3 landschappen NL.
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Natuurkunde V6: M.Prickaerts
Op Sint-Montfort.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Dorpen Vroeger Nu Later
Inkomen les t/m Begrippen Duurzame ontwikkeling In behoeften van mensen voorzien op een manier, die ook goed is voor toekomstige generaties.
Inleiding SBR, doelstelling en verplichtstelling SBR SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Gemaakt door Noah en Siddhart
CO2 reductie d.m.v. bijmenging van waterstofgas Demonstratiebijeenkomst 17 maart 2011 Brink voert het project ‘CO2 reductie door rijden op waterstofgas’
Aardrijkskunde Thema 2 Werk en energie
EVENWICHTEN STATISCH EVENWICHT DYNAMISCH EVENWICHT
Horizontaal en Verticaal alignement
Tekenen.
Graften Holle wegen Daldorpen
JWO eerste ronde 2003 –probleem 13
Wine for Dummies Joery De Lille.
Zwemmergie Stan Coen Luuk Egon SG Groenewald Klas: A2A.
Woensdag 17 nov HAVO.
Antwoorden oefenstof Opgave 1 a] 12 N/cm2 = N/dm2 b] 0,8 N/mm2 = N/m2
39 Verhoudingen vergelijken – Voorbeelden (1)
Embryologie bij de mens
Eerste Hulp aan stembandlozen In dit hoofdstuk komt aan de orde: Achtergrondinformatie Herkennen van een stembandloze Mond-op-halsbeademing Stembandloze.
Huiswerk Rekensommen 1. Omrekenen lengte a) 1 m = 100 cm
Ruimte voor de Rivier 3 Klimaatverandering.
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
Versie 1: 1306; v2: 1308 ….
Hydraulische remmen De les start over 5 seconden. Succes.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
De stelling van Pythagoras
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
Reconstructie Drachtsterplein ….. Realisatie eerste onderdeel project Drachtsterweg e.o. ….. 5 juli 2011.
Waterschap Rivierenland: Dijkversterking Schoonhovenseveer – Langerak (SLA) Informatieavond 4 juni 2014.
Zaalhockey
H 2 Bronnen van energie.
Hydraulische Randvoorwaarden
NIEUWSJAARSBIJEENKOMST GREEN DEAL VERDUURZAMING BETONKETEN 20 JANUARI 2015 HARRY HOFMAN.
Warmtepompen.
Een Schots verhaal… Tussen de havens van Grangemouth en Falkirk werd in 1777 het kanaal van Forth & Clyde gegraven. Het verbond Glasgow met de de Oostkust.
2VMBO B/K Mens & maatschappij
DeHiet Veel plezier Auto - start.
INHOUD 1. Ons idee 1.1 Waar kan het worden toegepast? 1.2 Hoe werkt het? 1.3 Welke materialen worden er gebruikt? 2.Berekeningen 2.1 Hoeveel kost het?
Randweg-Oost Huidige N266 De leefbaarheid in Nederweert verbeteren..... Zo kan het ook!
Arbeidsintensief/kapitaalintensief
In de loop van miljoenen jaren zijn ze ontstaan door vervorming van planten- en dierenresten. Voorbeelden:aardolie, aardgas, steenkool en bruinkool. Ook.
Taak Bouwpathologie, Renovatie en Onderhoud Charlotte Swertvaegher 2MAK Dirk Gijsemans.
RoboCup Junior Bouwen van een robot voor de RCJr lessen Versie
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 2-4 Wereld. Grootste deel van het aardoppervlak = zee = zout Geschikt / Ongeschikt als drinkwater? Water Geschikt / Ongeschikt.
Realisatierisico’s parkeergarage Kromhout Hoe wordt de garage gerealiseerd Trillingen door inbrengen van damwanden Invloed van de bouwkuip op de grondwaterstand.
Inleiding De voordelen De mechaniek Het design Vormgeving juiste keus!
Bewonersavond Omkering N65 - Spoor
Vijvers / waterpartijen
Presentatie informatiebijeenkomst PHS Meteren-Boxtel
AANLEG BOUWKUNDIGE ELEMENTEN
RijnlandRoute 1 november 2012 Welkom en kennismaking
Module 6 Basis pneumatiek
Herhaling en vragen par. 1.3
“helikopter”.
Transcript van de presentatie:

De nieuwe generatie fiets-en verkeerstunnels De Bovontunnel De nieuwe generatie fiets-en verkeerstunnels Er is sinds 2005 een nieuw systeem uitgekomen: de zg Bovontunnel www.bovon.nl

Bovon Ingenieursbureau Bovon b.v. heeft in 2003 een nieuw type rechthoekige vormvaste boortunnel uitgevonden, dat de voordelen heeft van de reeds lang toegepaste ronde boortunnel, maar niet de daaraan verbonden nadelen. De voordelen zijn: Sleufloze techniek Daardoor weinig verkeers- en omgevingshinder Snelle bouwwijze

Bovon De nadelen van de huidige boortunnels in Nederland zijn: Niet vormvast: ontleent zijn ronde vormvastheid aan de grondsoort; hier in zandgrond op 15 tot 20 mtr diepte. Daardoor in West-Nederland aanleg op grote diepte: nodig start-en ontvangschacht, lange toeritten, die op traditionele wijze, dus open sleufmethode, gebouwd moeten worden. Daardoor dure constructie van het geheel. Bovon heeft hierop de Bovontunnel ontwikkeld die laatstgenoemde 3 nadelen niet heeft.

Bovon De bovontunnelbouwmethode bestaat uit de volgende onderdelen: De mantel, met daarin de Graafrollen, De drukkamer Een waterdicht schot Een bagger-en toevoerwaterpomp Hydraulische cilinders voor de voortbeweging De spleetafdichting

Bovon Tunnelgraafmachine Stuurklep freesrol Hydraulische cilinders Waterdicht schot Baggerpomp Spleetafdichting Bovon Tunnelgraafmachine

Bovon Aanvoer van de tunnelelementen in langsrichting van de gevormde tunnel. Draaien door de wind dmv draai-hefwagen. Tekening gemaakt door Movares.

Bovon tunnel Afvoer uitlaatgassen Vlucht/leidingtunnel onder overdruk Toevoer verse lucht

Bovon De machine graaft zich vanaf het maaiveld als een mol in de grond, door de trappenloos instelbare graafrollen, die de grond ontgraven. Tegelijkertijd wordt de machine vooruit gedrukt door de hydraulische cilinders, welke een slag maken van 2 mtr voor fietstunnels en 3 mtr voor verkeerstunnels. De ontgraven grond wordt weggepompt door de baggerpomp onder gelijktijdige toevoer van retourwater, waardoor de druk in de drukkamer gelijk blijft aan die van het grondwater.

Bovon De ontstane holle ruimte aan de achterzijde, de zg staartspleet, wordt opgevuld met grout. Aan de voorzijde bevinden zich stuurkleppen, die het mogelijk maken de machine en dus de tunnel te “sturen”. Ook kan men sturen met de hydr. cilinders. De betonelementen zijn voorzien van afdichtingen. Het is ook mogelijk om van binnen uit te na-injecteren.

Bovon De gevormde tunnel wordt in zijn geheel voorgespannen, zodat ev. wisselende grondomstandigheden worden overbrugd. De tunnel wordt berekend op 20 mtr waterdruk, zodat kanalen en rivieren kunnen worden gekruist.

Montage van fietstunnel elementen. Deze elementen kunnen op dezelfde wijze in Bovon-TGM worden geplaatst. Andere tunnelvormen zijn mogelijk.

Bovon TGM Het onderste gedeelte van de TGM wordt gebruikt voor het vormen van een open – sleuf fietstunnel of verdiepte weg. Na montage van het bovenstuk kan de tunnel onder het maaiveld aangelegd worden. 2750 1500 of 2000 Kleppen worden hydraulisch bediend. Deling van TGM 2000

Bovon Met dit proefmodel uit 2011 is zware klei ontgraven. De rollen zijn omkeerbaar en traploos regelbaar. Ook hebben de proeven uitgewezen dat zelfs duinzand op deze manier, zonder bentoniet, probleemloos kan worden ontgraven, daar de rollen een “damwand”vormen.

Bovon

Bovon

Okt. 2013, Leeuwarden. Met de Bovonmethode is een grote bouwkuip niet meer nodig.

Bovon Samenvatting Duurzaam:minder CO2 uitstoot, ong 20.000 ton per km tunnel door 30 - 40 % minder beton en grondwerk t.o.v. traditionele bouw Door ondiepe ligging gem.10.000 ton minder CO2 per tunnel per jaar door brandstofbesparing (±2,5 kg CO2 per ltr benzine) De westerse mens produceert gem. 7 ton CO2 per jaar, waarvan ong 2 ton door de Aarde wordt opgenomen. Kortere toeritten Minder bouwstoffen en directe en indirecte bouwwerkzaamheden Daardoor goedkoper Daardoor korte bouwtijd Daardoor minder bouwhinder

Tunnel begint voor BP-station gaat onder de Ruys Bossche Waterloop, eindigt na de Achterstraat

Korte tunnel begint vlak voor de kruising Kennedylaan- Helvoirtseweg N65