Meeting Inkoop mei 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Menno Karres Lead Auditor
Hoe ontstond dit initiatief ?
Hoofdstuk 4 Het verkoopproces
De inkoopoplossing voor kleine en middelgrote incidentele behoeftes
e-Procurement Situering in het inkoopproces
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Hoofdstuk 2 Het inkoopproces
Customer service en planvorming
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
H10: Prijsmanagement.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Business Marketing Sabine Vermuyten
1 KWALITEIT EN CAPACITEIT DE PLANNING EN DE UITVOERING.
Maatschappelijk Aanbesteden
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Inkoopprocedures UT Diensten en Leveringen
Management en logistiek
Sportcentrum Vianen.
Gijs van Leeuwen Inkoper/adviseur
Facility management en inkoop
Agenda Inkoopprofessionalisering
H8: Distributie.
H3: Koopgedrag van organisaties
H7: Productmanagement.
Logistiek management: begrippen en principes
Business Marketing Management
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Acquisitie.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
1 Toegang en indicatiestelling 6 februari Inhoud presentatie Beleidsvisie gemeente Vught Samenhang met Lokaal loket WegWijs Medische Indicatiestelling.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Kwaliteit in productie
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Risk Based Testing van pakketsoftware
“Grip op uw inkooporganisatie” inkoopdiagnose als tool voor inkoop 2
EMVI in de digitale praktijk
Voorraadbeheer en bestellen
Nike Supply Chain Management
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel Logistiek 1 Inkoop Rotterdam, 00 januari
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
H3 Inzicht.
Les: Inkoop & Productmanag ement Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering NazorgSpecificerenSelecterenContracterenBestellenBewaken.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
De impact van een circulaire aanbesteding vloerbedekking Nevi Inkoopdag 2016.
Aanbesteding Storage, servers en Back up
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Goederenstroombeheersing
Professioneel opdrachtgeverschap Inkoopproce s
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Hoofdstuk 4 Inkopen en bestellen
Transcript van de presentatie:

Meeting Inkoop mei 2003

Wat verstaan we onder inkoop? Definitie en proces Agenda Wat verstaan we onder inkoop? Definitie en proces Wat betekent dit voor inkoop? RASCI en wat is dit? Hoe nu verder?

Wat is inkoop en wat is daar nu zo belangrijk aan? Inkoop = Alles waar een externe factuur tegenover staat. Goederen & Diensten Inkoop is belangrijk vanwege de financiele omvang Kengetallen: omzet 2002 ca €. 26.000.000,00 bij ca XXX leveranciers Inkoop is belangrijk ivm risicoafdekking: Financieel & juridisch (eigendom van goederen, garantie, service) Inkoop zorgt voor de inkoop van de juiste goederen en diensten in de juiste hoeveelheden, juiste kwaliteit, op het juiste tijdstip en op de juiste plaats

Inkoopvolume naar leveranciers

Inkoopstructuur Definitie en proces Specificeren Selecteren Contracteren Bestellen Bewaken Nazorg RASCI Inkoopproces

Definitie + proces Inkoop = Alles waar een externe factuur tegenover staat.   Goederen & Diensten

Bestellen Interne aanvraag tot bestelling (ATB) omzetten in externe order, conform procedure en procuratie. Bestellen is het opdracht geven aan de leverancier om de gespecificeerde goederen volgens de in het contract vastgelegde voorwaarden te leveren, ook wel afroepen genoemd. Bestellen is de linking pin in de supply keten tussen eigen organisatie en die van de toeleverancier. Tegen minimale integrale kosten (inkoopprijs, inkoopkosten en proceskosten): bestelkosten transportkosten voorraadkosten handlingkosten systeemkosten administratiekosten

Invloed op de integrale kosten Integrale kosten zijn alle kosten welke gemaakt moeten worden om een product of dienst te verwerven TOTAL COST OF OWNERSHIP (TCO)

Invloed op de integrale kosten

Specificeren Specificeren is het omschrijven van de eigenschappen waaraan het product of dienst moet voldoen. functionele specificatie: gewenste prestaties, output, gebruiksdoel technische specificatie: omgeving / systeem waarbinnen het product / dienst moet passen commerciële specificatie: budget, kosten logistieke specificatie: verpakking, eenheid, artikelnummer Per afdeling de gemaakte categorieën invullen. Wat is het assortiment? Van welke producten / diensten wordt verwacht dat ze het komende jaar nodig zijn? Meer en meer een multi-functionele verantwoordelijkheid van én technologen én gebruikers/eigenaren én inkopers.

Selecteren Selecteren is het onderzoeken van welke leverancier(s) / dienstverleners op basis van eisen en wensen van bedrijf (vastgelegd in selectie- en gunningscriteria) het meest in aanmerking komen om het product te mogen leveren of de dienst te kunnen uitvoeren. Selecteren van leveranciers / dienstverleners is een teamverantwoordelijkheid waarbij betrokken kunnen zijn gebruikers, technische specialisten, productie, financiële experts, juristen, klanten marketeers én inkopers. Gebruik maken van de bedrijf vendorlist. Het beleid is er op gericht, zoveel mogelijk materialen, materieel en diensten te betrekken van firma’s, die aantoonbaar een kwaliteitssysteem hebben geïmplementeerd dat minstens voldoet aan ISO 9001.

Contracteren Bedrijf zal producten en diensten inkopen op basis van wederzijds overeengekomen leveringsovereenkomsten. Onderhandelen over c.q fine tuning van aanbiedingen: technisch / functioneel deel commercieel deel juridisch deel Leveringscondities, betalingscondities, bandbreedte rondom de vastgelegde specificaties, looptijd, afroeporders, raamcontracten, jaarwerkorders, prijzen en mutaties dienen in een contract geregeld te zijn.

Bestellen Interne aanvraag tot bestelling (ATB) omzetten in externe order, conform procedure en procuratie. Bestellen is het opdracht geven aan de leverancier om de gespecificeerde goederen volgens de in het contract vastgelegde voorwaarden te leveren, ook wel afroepen genoemd. Bestellen is de linking pin in de supply keten tussen eigen organisatie en die van de toeleverancier. Tegen minimale integrale kosten (inkoopprijs, inkoopkosten en proceskosten): bestelkosten transportkosten voorraadkosten handlingkosten systeemkosten administratiekosten

Bewaken Worden de gemaakte afspraken in het contract nagekomen door de betrokken partijen? Levertijden, verpakking, factuur en orderinformatie, binnen de specificaties.

Nazorg Klachten afhandelen. Contractherziening indien nodig opstarten. Vergelijkingsmateriaal is hierbij noodzakelijk: kwantitatieve kengetallen en kwalitatieve kengetallen Meten van prestaties van leveranciers (output): kwaliteit (aantal afkeuringen, niet conform spec’s) leverbetrouwbaarheid (te laat, te vroeg, te veel, te weinig) innoverend vermogen leverancier ethiek veiligheid, kwaliteit en milieu aspecten. Vendorrating kan leiden tot het indienen van claims indien leveranciers niet aan de verwachte performance voldoen. Met name bij strategic + bottleneck items duidelijk een gewenste performance afspreken. Auditing is een instrument om naast de output ook de processen van de leverancier te toetsen.

Inkoopproces in RASCI

Kraljic Verticaal: Dit hefboom-effect is te bereiken door middel van standaardisatie van pakketten en het ”poolen” van orders tussen afdelingen en BV’s. Horizontaal: het minder complex maken van de markt. Dit is te bereiken door te zoeken in de markt naar alternatieve leveranciers, die een gelijk product of dienst kunnen leveren. Inkoopkracht benutten Ordervolume optimaliseren Specs, technisch & commerc. Lange termijn contracten Inkoop waarde Volledige specs Strategic items Leverage items Contracten werk derden Voorraadbeheer Specs o.b.v. contract Duidelijke prijsafspraken Totale integrale kosten optimaal Pakket beschrijving Inkoop belang Non-critical items Bottleneck items Marktcomplexiteit

Inkoop is onvoldoende gestructureerd Veel verschillende “inkopers” Geen professioneel inkoopproces (specificeren wordt vaak overgeslagen) Werken met huisleveranciers Mogelijkheden tot besparingen ontbenut Slechts incidentele onderlinge samenwerking

Inkooptools Informatie Afgesloten contracten leveranciersprestaties Hulpmiddelen Offerte aanvraag (als template) Offerte evaluatie (als template) Checklist specificatie Inkoopvoorwaarden

Een professionele inkoopfunctie is organisatiebreed De inkoopfunctie beslaat: Alle activiteiten in de fasen van het inkoop/aanbestedingsproces Alle afdelingen die deze activiteiten uitvoeren Alle goederen/diensten/werken die worden ingekocht en aanbesteed De administratieve afhandelingen van bestellingen en facturen Kortom: Inkoop is niet alleen de inkoopafdeling of inkoper

Inkoop in een breder (organisatie) prespectief

Hoe nu verder? Maak een GAP analyse Bevindingen hebben betrekking op bijvoorbeeld: Opleiding Positie inkooporganisatie binnen het bedrijf Inrichting van de inkooporganisatie Bemensing van de inkooporganisatie Samenwerking tussen onderlinge afdelingen Samenwerking met externen (klant / leverancier, gemeente, etc.) (tools zijn oa.: Quick Scan)