WORKSHOP INNOVATIE ATHLON CAR LEASE : CREATIE INNOVATIEKLIMAAT 30 April 2009 Lieven BEYL – Manager Marcom & Innovation.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Duurzame energie in ontwikkeling
Advertisements

aanbevolen administratieve opzet voor Rotary Clubs
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
 Evolutie • Familiebedrijf °1948, derde generatie • 50 winkels • Omzetgroei van 294% (63.500/21.600); • Marge + 3%, EBITDA X 5, tewerkstelling.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Belgische Federatie van het Financiewezen. PERSCONFERENTIE CONFERENCE DE PRESSE 25/04/2006.
Denken in versnelling en Groei
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
VLB KRING De coöperatieve Visserij Leenbank UA is er voor de (sport)visserij in Nederland De coöperatieve kring van en voor onderlinge Visserij LeenBelangen.
Vitale en weerbare medewerkers
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
27 mei 2009 Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
The vision at work Batteries included Ervaringen van een ISV op hosting avontuur Sven Middelkoop Corporate ICT Manager Exact Holding N.V.
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Missie, visie, strategie & jaarplan
© Athlon Car Lease Belgium Slimme & duurzame fleettoepassingen : de black-box doorgelicht 19 maart 2009 Pierre-Yves Meert MarCom & Innovation advisor.
Presentatie Reisbranchecampagne Reisagentensymposium 20 april 2009, Hoofddorp.
A WAY OF LIFE René Blok. Ideamanagement is een middel om alle medewerkers op een creatieve manier te laten meedenken met het bedrijf.
De Internationale activiteiten van De Post Peter Somers 5 september 2007.
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Sociale innovatie Theo Vervoort, Coöperatie Cehave Landbouwbelang Arnhem, 28 augustus 2008.
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Herman Krommendam 23 september 2009
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Toptaken: Je website is niet het probleem, je organisatie is het probleem Meetup #1 – Digitale Steden Agenda Michiel Duijsings Adviseur Nieuwe Media.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Athlon Car Lease Duurzaam Mobiliteitsplan
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Alex.
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Jne 9, Innovation in Healthcare Presentation of the Noord-Brabant innovation policy applied on Healtcare and Medical Care May 9, 2006 – Piteå Joep.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
LEASEPLAN CORPORATION WAARDECREATIE DOOR GEAUTOMATISEERDE DATAPROCESSEN JAARCONGRES CREDIT MANAGEMENT 22 MAART 2012.
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Strategische Businesspartner
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Wie is Pattyn Packing Lines? Onze core business: BOX LINING SOLUTIONSBOX LINING SOLUTIONS.
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Isabelle Stevens, Manager Mortgage Loans François Jacquet, Head of Real Estate Nieuwe woonvormen CD&V studiedag
Affiliate Menu - Statistiek
Presteren onder druk.
Grip & Controle op digitalisering
Productiviteit en Innovatie
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
De taaltaak
Les 1: Brainstorm en kennismaken
DSM FIT | Worklife center Werkgeluk of Duurzame Inzetbaarheid?
We hebben minder managers nodig en meer leiders.
Flanders Care Participatieforum Leuven, 14 december 2018 Veerle Lories
Dynamic Architecture What about you?
Jannes Huisman Senior coach
Het Facilitair Bedrijf and the SDG’s
Transcript van de presentatie:

WORKSHOP INNOVATIE ATHLON CAR LEASE : CREATIE INNOVATIEKLIMAAT 30 April 2009 Lieven BEYL – Manager Marcom & Innovation

Wie is Athlon Car Lease Belgium Nv? Athlon Car Lease Belgium behoort met meer dan 33.000 voertuigen en 180 medewerkers al jaren tot de top 3 van de Belgische markt van de autoleasing. Athlon Car Lease geldt met haar 25 jaar ervaring als een referentie op het vlak van autoleasing. Naast leasing biedt ze ook verhuur op korte termijn aan via Athlon Car Lease Rental Services. Athlon Car Lease profileert zich op de markt als de mobiliteitspartner bij uitstek. Athlon Car Lease International maakt sinds 2006 deel uit van De Lage Landen International bv. De Lage Landen International bv, onderdeel van Rabobank, is een internationale aanbieder van hoogwaardige activa financieringsproducten en heeft zijn hoofdkantoor in Eindhoven. Athlon Car Lease International is naast België ook actief in Nederland (nummer 1 van de markt), Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Portugal en Polen. In de andere landen is er een netwerk van partners uitgebouwd waarmee nauw wordt samengewerkt. Die partners zijn over verschillende continenten verspreid en verenigen zich onder de naam Fleet Synergy International. Telkens behoren ze tot de marktleiders in het betrokken land, waardoor ze de klanten kunnen adviseren over de plaatselijke gebruiken.

POSITIONERING Athlon Car Lease Belgium Nv Athlon Car Lease denkt toekomstgericht en streeft naar de ontwikkeling van innovatieve en duurzame mobiliteitsoplossing binnen de vijf trappen van de duurzame mobiliteitspiramiede minst duurzaam Climact: energiebesparende projecten & bomen planten Compen-seren Eco begeleiden : EcoCoach; Management by exception; cursus eco driving Ecologisch rijden Eco consult : See lection; flexibility lease, LPG Juiste keuze wagen Mobility lease : Railease, … juiste vervoermiddel op juiste moment Voorkomen/beperken Home work / remote offices meest duurzaam

Waarom Innovatie bij Athlon Car Lease Belgium? 1. Dalende groeicijfers van de markt en van Athlon tov markt Daling van de groei in de markt sinds 2001 Groei Athlon lager dan groei in de markt sinds 2005 --> NOODZAAK aan innovatie

Waarom Innovatie bij Athlon Car Lease Belgium? 2. Leasingmarkt zeer mature markt + marge’s onder druk + prijs wordt enige beslissingcriteria bij klanten + mogelijkheden om zich te onderscheiden van concurrenten zeer beperkt – iedereen biedt hetzelfde aan. + operationele leasing is risicovol product (restwaarde – kredietrisico)

Waarom Innovatie bij Athlon Car Lease Belgium? 3. Externe evoluties op de leasemarkt + Increasing congestion wagens in België : 4,9 mln (+11% >< 1995) Jaarlijkse kilometrage wagens in België : 75.19 mld km – stijging 14% >< 1996) Stijging van leasewagens +50% vs 2000 GEVOLG NOOD aan flexibiliteit en Mobiliteitsoplossingen + Omgevingsverantwoordelijkheden Fiscale regels veranderen – invoering Co2 taks en koppeling aftrekbaarheid wagen aan CO2 uitstoot. Invoer Smog alarm Autorijden wordt anders bekeken – bedrijfswagens krijgen kwalijk imago + vragen/noden van klanten veranderen Vraag naar alternatieve mobiliteitsoplossingen Evenwicht tussen werk/privé komt opnieuw naar boven Kostenbesparingen worden belangrijker en belangrijker… Maatschappelijk verantwoord ondernemen (CSR policy)

Waarom Innovatie bij Athlon Car Lease Belgium? 4. Financiële crisis Voor Athlon betekende dit Duurdere aankoop fondsen via Rabobank (liquiditeitspremie) Strengere normen mbt kredietacceptatie door Rabobank Aanleveren van meer rapporten --> to be in control Problemen op de tweedehandsmarkt – terugval verkoopprijzen

Manager Marcom & Innovation   In Search for Innovation  Lieven Beyl Manager Marcom & Innovation

Aim for High Performance Direction and Route Vision Strategy Roadmap to your goal Aim for High Performance Create the right team Support them, give them space Look to be the best in your sector Engage and Inspire Consistent Communication Be visible Show passion Believe in what you are doing

Innovatie binnen Athlon Car Lease : The New Mission Statement Embedded in an inspiring, responsible and innovative culture, it is our mission to deliver excellent and transparent mobility solutions creating sustainable shareholdervalue. Lead through innovation and people Enforce our position in the top 3 Delight customers and employees

2008 : opzetten nieuwe structuren voor Innovatie + Oprichting MIC team (marketing, INNOVATIE en communicatie) binnen de commerciële afdeling --> Team van 5 FTE met als doel Athlon te herpositioneren en naambekendheid te vergroten en tegelijkertijd innovatieve concepten uit te werken + Oprichting van een “stuurgroep Innovatie” - maandelijkse stuurgroep met 6 tal leden van het management team onder voorzitterschap van ICT director DOEL : definiëren van het Athlon innovatieproces * Ideation team * Verification team Bepalen van de Innovatie criteria Organisatie van “creativiteitssessies” op kwartaal basis Innovation by professor Johan Braet BeCitizen by S. Garrigou Intellectual property by J. Braet Evolution in automotive technology by Mark Pecqueur Organisatie van brainstorms voor Athlon personleesleden 2 brainstorms -> doel high level ideeën

2009 : creatie Innovatieklimaat The Innovation Website

2009 : creatie Innovatieklimaat 1. Mogelijkheid om ideeën achter te laten via de innovatiewebsite (intranet)

2009 : creatie Innovatieklimaat 2. Duidelijke communicatie van het proces

2009 : creatie Innovatieklimaat 3. Begeleiding : Hulp van lid van stuurgroep Innovatie bij het uitschrijven van het idee en bij het volgen van het proces 4. Beloning van ideeën + Indien idee door de eerste verificatieronde geraakt : waardebon van € 75. + Na het slagen tijdens de tweede verificatieronde : waardebon van € 150. + Wanneer idee daadwerkelijk geïmplementeerd wordt : een bonus ter waarde van maandsalaris.

Innovatieklimaat : Uitdagingen + Hoe innovatieklimaat levendig houden?? +Hoe, in huidige economisch moeilijke tijden, innovatiebudget beschikbaar houden? + Hoe innovatie in het dagdagelijks arbeidsproces krijgen? + Hoe omgaan met innovatie in tijden van reorganisatie en dalende FTE’s?