Kan het nog beter? Wat moderne economische theorie kan betekenen voor de praktijk van ABvM Erik T Verhoef.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Waar een wil is, is een tunnel”
Advertisements

Handleiding MKBA bedrijventerreinen CE Delft, Martijn Blom 28 mei 2009.
Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
RIS3: Theorie, praktijk en dilemma’s
Hoofdstuk 7 Kasstroomanalyse.
Hypotheekvormen Er zijn diverse hypotheekvormen mogelijk. Elke vorm met z'n eigen kenmerken en z'n eigen voordelen. Het hangt dus van uw omstandigheden.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Risico’s en gevaren van techniek
Stadsverwarming en alternatieven Gemeente Amsterdam, 18 april 2007, Cooperaties/huurders 19 april 2007, Teus van Eck.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Presentaties 12 juni 10 minuten per presentatie Powerpoint beschikbaar
specialisatie zorgt voor welvaartswinst
Overheidsfinanciën College 3, 20 mei 2008 Robert Inklaar
Vraagsturing en marktwerking
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Business Marketing Management
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen (II) College 6.
Cursus Onderwijseconomie
Financiële ontwikkelingen bodemsanering
Regionale regisseur nodig voor energiebesparing en verduurzaming Teus van Eck kiEMT, Early Mornin’ Toast Hoenderlo,11 maart 2009.
Rondetafel bijeenkomst Hergebruik van Overheidsinformatie Ronde tafel 1 april 2010.
Samen werken aan duurzame productketens Dromen, durven en doen…
Opbrengsten van onderwijs
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
 Multidisciplinaire verruiming en thematische inperking  Een complexe problematiek verdraagt geen manifest  Een kwestie van kosten en baten?  Een.
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
Duurzaam Innoveren De Turbine-elektrische auto. Inhoud > Onderwerp > Onderzoeksvragen * Wat zijn de duurzame aspecten van dit idee? * Welke varianten.
Riooltaks in Gent Hoe zit dat nu?.
Rudy Stroink Monumenten in tijden van overaanbod.
Slot 4Hc.
BIZ: bedrijveninvesteringszone Wat en hoe? Wat: Een instrument voor ondernemers om gezamenlijk te investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
H8 Strategisch management hoorcollege 1
INHOUD 1. Ons idee 1.1 Waar kan het worden toegepast? 1.2 Hoe werkt het? 1.3 Welke materialen worden er gebruikt? 2.Berekeningen 2.1 Hoeveel kost het?
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
ECO-CONSULT ENVIRONMENTAL ECONOMICS ________________________________________________ Meer milieu, minder kosten! ECO-CONSULT ENVIRONMENTAL ECONOMICS Hoe.
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
CLUBHUIS BWV DE EEM onderzoek renovatie Model A financieel bouwcommissie, april 2011.
Doelmatigheid van maatregelen Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
LES 2 Huiswerk was: Werkbladen tot en met pagina 4 M&O hoofdstuk 9, opgave 1-2.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
MKBA Randweg Nederweert Themaraad Ontwerp structuurvisie N266 & Kanaalzone Nederweert Nederweert, 27 juni 2016 Koen Vervoort.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
Touroperator SunShine
Welkom havo 4..
in de gemeente Dordrecht
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom Havo 5..
Beste ath 4..
Welkom VWO 5..
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Doubleren.
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
Doubleren.
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Onderzoek naar effecten van schaal
Transcript van de presentatie:

Kan het nog beter? Wat moderne economische theorie kan betekenen voor de praktijk van ABvM Erik T Verhoef

Inhoud  Anders Betalen voor Mobiliteit: het economisch fundament  Arthur Pigou (1920)  Filebestrijden: een kwestie van dynamisch durven denken én doen  William Vickrey (1969)  De infrafondsen: geld storten = asfalt storten?  Herbert Mohring & Mitchell Harwitz (1962)

Economische basis voor ABvM  Externe effecten: ongeprijsde welvaartseffecten  Milieu, ongevallen, geluid  Congestie: “tijd is geld”  Arthur Pigou (1920): regulerend prijsbeleid  Optimale heffing = marginale externe kosten  Efficiënt  Optimale omvang externe effect  Tegen minimale maatschappelijke kosten bereikt  ‘De gebruiker/vervuiler betaalt’ is rechtvaardig?

“Het” plaatje… Netto welvaartswinst: • Bespaarde kosten (onder MSC) • Minus verloren baten (onder MB) Brandstof etc plus reistijd  VoT

Voorbeeld: CE (2004) “Best case”

Voorbeeld: CE (2004) “Worst case”

Implicaties  Congestie belangrijk thema  Straks meer  Milieuthema  Focus op CO2 wellicht niet gerechtvaardigd  Perfect instrument al beschikbaar: accijns  Is nu ingezet op niveau dat fors hoger is dan marginale schadekosten  Benut mogelijkheden van tijd- en plaatsdifferentiatie door op andere milieuaspecten te differentieren  Heffingen gedifferentieerd naar Euro-klasse en plaats van rijden

De dynamiek van files  Congestie varieert sterk over tijd en ruimte  Voorkeur voor innovatief elektronisch prijsbeleid  … boven brandstofheffingen  … boven louter capaciteitsbeleid  Maar:  Het gaat vooral om variatie binnen de spits  … dus niet alleen tussen spits en dal

Capaciteit

Het water in de trechter verbeeldt de file voor het knelpunt

Stel nu eens…  … constante aankomststroom vóór het knelpunt  gelijk aan de uitstroom (dus: de capaciteit)  Dan:  evenveel passages in dezelfde tijd, maar zonder file  zelfde aankomsttijd voor iedereen  kortere reistijden voor iedereen

Waarom…  … zien we elke dag die verspillende file dan weer?  Vickrey (1969)  File als evenwichtsherstellend mechanisme  Dynamisch evenwicht tussen  Reistijdkosten  Tijdstipkosten  … anders zou iedereen degene willen zijn die om 9:00 aankomt…

Vickrey (1969)  Tijdsafhankelijke heffing voorkomt zo’n file  Leidt tot instroom gelijk aan de capaciteit  …en leidt tot welvaartswinst  Effecten heffing (verschillen met Pigou)  Alleen vertrektijden veranderen (iedereen later!)  Aankomsttijden veranderen niet  Evenveel weggebruikers als zonder heffing

Vickrey-heffing voor Coenplein

Vickrey en argumenten tégen spitsheffingen  “Mensen hebben geen alternatief”  Hoeft ook niet: evenveel weggebruikers mét als zónder heffing  “Mensen kunnen niet op een ander tijdstip reizen, want zitten vast aan werktijden”  Aankomsttijden op werk veranderen niet

Dus:  Tijdsdifferentiatie heffingen van groot belang voor de efficiëntiewinsten  Continu variërend binnen de spits, net als de lengte van files nú  De mogelijke variabiliteit is een groot voordeel t.o.v. alternatieve instrumenten  Accijnzen…  En… capaciteit

Prijzen én capaciteit?  Een optimaal wegennet is onder bepaalde omstandigheden precies zelf-financierend (Mohring & Harwitz, 1962)  Potentiële voordelen van toepassing:  Efficiëntie  Transparantie in financiering  Transparantie in besluitvorming rond aanleg van nieuwe wegen

Dus: infrafondsen zijn een dubbelslimme zet?  Tenminste 4 “vertaalproblemen” van theorie naar praktijk 1. “Bepaalde omstandigheden”: neutrale schaaleffecten in infrastructuuraanbod  Empirie uit VS lijkt bemoedigend, maar nooit goed bekeken in NL

Vertaalproblemen (2) 2. Aan de heffingenkant: alleen opbreng- sten van het “congestiedeel” van de heffing heffing zijn relevant  Dus niet die van het milieudeel, het ongevallendeel, etc.

Vertaalproblemen (3) 3. Aan uitgavenkant: het gaat om de jaarlijkse kapitaalkosten (“rente en afschrijving”), niet om investeringskosten  Dus: niet een advies om heffingsopbrengsten om te zetten in extra capaciteit  Verwar investeringsuitgaven niet met kapitaalkosten!  En let op: een groot deel van de heffingsopbrengsten betreft de kapitaalkosten van bestaande capaciteit

Vertaalproblemen (4) 4. Wegen zonder congestie?  Geen congestieheffing –> geen zelffinanciering  Reden: ondeelbaarheid minimale capaciteit  Kortom: nogal wat vragen liggen open, maar weinig reden om aan te nemen dat mechanische oormerking tot efficiënte uitkomst leidt

Wat is wijsheid?  Wellicht:  Voorwaardelijke oormerking  Opbrengsten km-heffingen geoormerkt voor weginfrastructuur in regio van opbrengst…  … mits daar projecten zijn met positief baten- kosten saldo (Duivesteijn, “OEI”)  Anders: andere bestemming  Voorkom…  Mechanisme van “over-investeringen”  Mechanisme van “onder-prijzing”

Conclusie  Economische wetenschap heeft betekenisvolle inzichten voor ABvM opgeleverd, die nog niet de praktijk gehaald lijken te hebben  Stellingen  Vickrey heffingen verdienen een goede kans  Oormerken moet voorwaardelijk op positief baten- kosten saldo zijn  Milieudifferentiatie kan efficienter: niet op CO2