Kennispoort Verloskunde 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Advertisements

Cliëntwaarderingsonderzoek september - oktober 2011.
20 maart 2008© 2008 kiesBeter.nl1 CQ gegevens op kiesBeter.nl Jeanne van Loon projectleider kiesBeter.nl 20 maart 2008.
Aan deze presentatie kunnen geen rechten worden ontleend Gegevensbescherming CQI-metingen 16 september 2010 CKZ mr Alexander J.J.T. Singewald © Singewald.
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Betrouwbare Informatie over Opvoeden, Opgroeien en Gezondheid voor Ouders en Opvoeders Stichting Opvoeden.nl Juni 2014.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Verbetering van kwaliteit van zorg
Veranderingen in rol Familieraden
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Π Platform PI (Patiënt-Industrie) een ontmoetingsplaats voor leden van patiëntenorganisaties en medewerkers van farmaceutische bedrijven Kwaliteitsinstituut,16.
Dit is de Nivel titeldia. Geen tekst toevoegen.
De CQ-index in vogelvlucht
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Titel van de presentatie
Nieuwe Wmo – Platform VO
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Integratie van uitkomstmaten in de CQ-index
Onderzoekersforum CQ-index
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Vragenlijstontwikkeling op het CBS: van pre-test tot evaluatie
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Kennispoort Verloskunde 11 dec Trees Wiegers
Inge Boesveld december 2008 Verloskundige Samenwerkingsverbanden in Nederland Afstudeeronderzoek Master Verloskunde Beleid en Management UvA / AMC Studiebegeleider:
Han de Vries Actuariaat & Onderzoek, Achmea Zorg 15 September 2009
CQI meetinstrumenten: achtergronden en instrumentontwikkeling
De kracht van de ervaring
© Significant Meten met de CQ-index Klantervaring telt, 24 april 2007, Rotterdam.
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst
CQI- ziekenhuisopname ontwikkeling en discriminerend vermogen
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
Antwoordcategorieën bij eenmalige gebeurtenissen
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Stand van zaken ontwikkelingen
KNOV-praktijkaccreditering
Resultaten BPV-evaluatie
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
PARTICIPATIE VAN PATIËNTEN IN TRANSMURAAL PERSPECTIEF PATIËNT ALS PERSOON PARTICIPATIE ALS PRIORITEIT REGIOVISIE SAMENWERKING 1 STE EN 2 DE LIJN 25 MAART.
Spiegelinformatie voor kraamcentrum
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Zorg Prestatie Monitor “Patiënt ervaring metingen”
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Patient Reported Outcome Measures
1 Van inkoop voor de klant naar zorg voor de klant De rol van cliëntenraden in het inkoopbeleid Auke Jelle Kingma 3 oktober 2014.
1 Spiegelinformatie voor kraamcentrum KTO vragenlijst Bureau Kraamzorg Extra KTO resultaat Ronde II 2014 – landelijke cijfers KTO resultaat Ronde.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
CQ-index Kwaliteitsdag 9 januari 2012 CQ-index Ontwikkeling Stand van zaken Toepassing.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Sociale participatie en MSS Bladel Harry Michon - projectleider zorgvoorbetertraject Sociale Participatie Trimbos-instituut
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2017 Zorgkantoor Midden IJssel.
De patiënt als schakel bij de inkoop prothesen
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
ZorgkaartNederland.
Cliëntenparticipatie
Betrokken ouder, tevreden ouder
Transcript van de presentatie:

Kennispoort Verloskunde 2009 Dit is de Nivel titeldia. Geen tekst toevoegen. De ontwikkeling van de CQ Index in het algemeen en de CQ Index Kraamzorg in het bijzonder Trees Wiegers

Wat is de CQ-Index? Afkorting van Consumer Quality Index Verwijzend naar: CAHPS® meetinstrumenten (Harvard, RAND) QUOTE meetinstrumenten (NIVEL) Meetinstrumenten die kwaliteit van zorg meten vanuit het perspectief van de klant/cliënt Gericht op genereren van relevante, betrouwbare en vergelijkbare informatie over prestaties van aanbieders en verzekeraars CQ-index® is een keurmerk

Wat meet een CQI meetinstrument? Kwaliteit van zorg vanuit het perspectief van de klant/cliënt/patiënt/zorggebruiker: Wat vinden patiënten/cliënten belangrijk in de zorg? Krijgen ze dat ook? (Wat zijn hun ervaringen?) Hoe beoordelen patiënten/cliënten de kwaliteit van zorg?

Informatiebehoeften Gebruikers Doel Verzekeraar(s) Zorginkoop Consumenten Keuzen in de zorg Cliëntenorganisaties Belangenbehartiging Aanbieders Kwaliteit verbeteren Ministerie van VWS Monitoren Inspectie/NZa Toezicht Gemeenten? Uitvoering WMO

Centrum Klantervaring Zorg Opgericht op 6 december 2006 Doel: Zorgen dat relevante ervaringen van klanten/cliënten met de zorg betrouwbaar en vergelijkbaar worden gemeten en openbaar gemaakt. Zorgen dat verzamelde gegevens ook bruikbaar zijn voor zorginkoop door verzekeraars en kwaliteitsverbetering door aanbieders. Middel: Toekenning Keurmerk Consumer Quality Index

Fasen in een CQ-index ontwikkeltraject (I) Constructiefase, m.b.v. Bestaande vragenlijsten Kwalitatief onderzoek Inbreng van patiënten/cliëntenorganisaties Inbreng van zorgaanbieders en verzekeraars Aansluiting bij richtlijn-/indicatorenontwikkeling Toetsing door Wetenschappelijke Advies Raad (WAR) van CKZ Psychometrische testfase, onder meer: Analyse van (non)respons Analyse van interne consistentie Schaalconstructie

Fasen in een CQ-index ontwikkeltraject (II) Test discriminerend vermogen, onder meer: Analyse van ICC (intra-klasse-correlaties) Vaststellen case mix adjusters Toetsen van significante verschillen Beoordeling door Wetenschappelijke Advies Raad (WAR) van CKZ  advies aan bestuur Vaststelling door bestuur en publicatie op website CKZ

Kenmerken van CQI vragen: Vragen naar frequentie: Hoe vaak tijdens een specifieke periode………..? antwoordcategorieën: nooit, soms, meestal, altijd Vragen naar feitelijke gebeurtenissen: Heeft u informatie gekregen over…? Heeft u contact gezocht met…? antwoordcategorieën: ja, nee Vragen naar problemen met toegankelijkheid: In hoeverre is het een probleem geweest om…..? antwoordcategorieën: een groot probleem, een klein probleem, geen probleem Vragen naar een oordeel in de vorm van een cijfer: Wilt u een totaaloordeel geven over………..? antwoordcategorieën: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Voorbeeld resultaat: bereikbaarheid / bejegening in huisartspraktijk 2,5 2,7 2,9 3,1 3,3 3,5 3,7 3,9 15 (63) 20 (40) 22 (71) 19 (49) 1 (102) 10 (210) 23 (63) 3 (397) 11 (81) 8 (218) 13 (128) 6 (106) 12 (123) 2 (130) 4 (110) 7 (399) 9 (118) netwerk diabeteszorg (aantal patiënten) gem. score *** * Bron: Rupp e.a., Afdeling Sociale Geneeskunde AMC, 2006

Consumer Quality Index (CQ Index)= Vragenlijsten die meten: Welke ervaringen gebruikers hebben met aspecten van effectiviteit, veiligheid en patiëntgerichtheid. Welk belang zij aan die aspecten hechten; Welke problemen gebruikers ervaren met de toegang tot de zorg; Welk beoordeling (cijfer 0-10) zij geven aan de zorg. Protocollen voor: De ontwikkeling van vragenlijsten; De dataverzameling; Uitvoeren van vergelijkende analyses; Rapportage van gegevens. keurmerk

landelijke CQI metingen CQI Verpleging, Verzorging en Thuiszorg CQI Zorg en Zorgverzekering Een derde landelijke meting met de CQI ambulante GGZ gaat dit jaar lopen.

Ontwikkeltraject CQ Index Geboortezorg Initiatief: Stichting Miletus Samenwerkingsverband van verzekeraars Doel:cliëntenraadpleging in de geboortezorg alle zorg rond zwangerschap, bevalling en kraambed Resultaat: vragenlijstontwikkeling Pilot onder verzekerden, die zich voor kraamzorg hebben aangemeld bij hun verzekeraar, heeft niet geleid tot een voor de hele geboortezorg bruikbare vragenlijst

Ontwikkeltraject CQ Index Kraamzorg Initiatief: Bureau Zichtbare Zorg (IGZ) werkt aan het inzichtelijk maken van de kwaliteit van de geleverde zorg, met behulp van kwaliteitsindicatoren Doel:cliëntenraadpleging in de kraamzorg als onderdeel van het kwaliteitsindicatoren traject Resultaat: vragenlijstontwikkeling en testen discriminerend vermogen Pilot onder 20 (locaties van) kraamzorgaanbieders, totaal 4000 kraamvrouwen benaderd

CQ Index Kraamzorg Aandachtspunten: Hoe worden potentiële respondenten benaderd: Schriftelijk, op briefpapier van de kraamzorgaanbieder? Via de e-mail, met een bericht van de kraamzorgaanbieder? Hoe en door wie worden rappels verstuurd? Schriftelijk of via de e-mail? Door kraamzorgaanbieder of door NIVEL? Vragenlijst wordt ontwikkeld met behulp van software ‘netquestionnaire’ Willen kraamzorgaanbieders de vragenlijst zelf gaan gebruiken, dan hebben zij daar een licentie voor nodig

CQ Index Kraamzorg Toetsen psychometrische eigenschappen: Doel: schaalconstructie 1. Item + inter-item analyse: - missing values (< 10%) - scheefheid verdeling (< 90%) - correlaties (bij voorkeur <.70) 2. Factoranalyse - exploratief + evt. confirmatief (factorlading ≥ .40) 3. Betrouwbaarheidsanalyse - Cronbach’s α ≥ .70

CQ Index Kraamzorg Toetsen discriminerend vermogen: Doel: - Kijken of de vragenlijst verschillen tussen instellingen weer kan geven - Correctie voor patiënt- en instellingskenmerken: casemix adjustment Data zijn niet onafhankelijk: hiërarchische structuur: cliënten gegroepeerd binnen organisaties/instellingen  Multi-level analyse (in MLwiN)

CQ Index Kraamzorg Rapportage: - beschrijving onderzoekspopulatie: achtergrondgegevens en verloop van de zorg - beschrijving kwaliteitsthema’s en individuele kwaliteitsitems - beschrijven aspecten waarop verbetering mogelijk/wenselijk is - aanpassen vragenlijsten

www.nivel.nl Voor meer informatie: www.centrumklantervaringzorg.nl NIVEL CKZ bezoekadres: bezoekadres: Otterstraat 118-124 Utrecht Otterstraat 118-124 Utrecht postadres: postadres: postbus 1568 postbus 1568 3500 BN Utrecht 3500 BN Utrecht tel: 030-2729700 tel: 030-2729800