Govert D. Geldof Geldof c.s., Tzum (NL) & DTU Lyngby (DK) ZMP Netwerk Utrecht, 18 juni 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 2 - Investituurstrijd.
Advertisements

Identiteitsverankering
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
1 april in Brielle 1572.
De kracht van mensen 16 februari 2011.
Mattheus 12: Toen antwoordden Hem enige der schriftgeleerden en farizeeën en zeiden: Meester, wij zouden wel een teken van U willen zien. Maar Hij.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De vrijheidsoorlog tegen Spanje
De vrijheidsoorlog tegen Spanje
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Hoofdstuk 2: 1555 – 1588 De Nederlandse Opstand
DE REPUBLIEK IN EEN TIJD VAN VORSTEN
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Klassikale instructie voortgezet onderwijs
De Bourgondische Nederlanden
De Opstand Les 1: Karel V en de Gewesten én het begin van de Opstand
Welk geloof had de tekenaar van deze bron?
2.2 Opstand in de Nederlanden ( )
De Republiek in een tijd van vorsten
De Republiek in een tijd van vorsten Centralisatie en reformatie § 2.3.
Strijd tussen De Kerk en De Staat Les 8 - Investituurstrijd
Van Hunebed tot heden Kenmerk 22: Het conflict in de Nederlanden dat resulteerde in de stichting van een Nederlandse staat Les 46: De Opstand.
De Opstand.
De Nederlandse opstand
Leidens ontzet 3 oktober.
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Ruimtevaartquiz De Maan De.
DE NEDERLANDSE OPSTAND
Het werken met portfolio
Verbindend Water: Langetermijnvisie op de waterketen
Republiek versus Frankrijk
De christelijke kerk valt uiteen
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
Project Management Fails
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Kvl, 26 ad 1) Tacitus, Josephus, Suetonius ad 2) met vele tijd-en plaatsgegevens, NT volledige manussripten uit 350 n.Chr.
Woordenschat groep 5 Thema 2 Les 5
Een nieuw land: Spanje en Oranje
Hoofdstuk 1 Reformatie en Opstand
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
VROEG MODERNE TIJD HET CONFLICT IN DE NEDERLANDEN DAT RESULTEERDE IN DE STICHTING VAN EEN Nederlandse staat.
De Opstand Les 2: De Opstand
De doop in de Heilige Geest
Vakleer L. van der Meer Hygiëne Vakleer L. van der Meer.
Renaissance en Opstand
Paragraaf 3.4 Samenvatting. MAKEN VAN EEN SAMENVATTING Paragraaf 3.1 t/m 3.3 al gemaakt Nu maken paragraaf 3.4.
1572 Alva begint oorlog tegen opstandige gewesten
Ontstaan van de Bourgondische Nederlanden:
De Republiek-de Opstand
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
1.4 De Nederlandse Opstand
H6.1 De Opstand in de Nederlanden
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Vader des Vaderlands 24 april juli  Zijn jeugd Willem wordt op 15 april 1533 geboren in Duitsland in slot Dillenburg Willem kreeg de titel.
Hfdst 4 Opstand tegen de koning
Karel V, Filips II en de Nederlanden
Ontdekkers en Hervormers 1.4 De Nederlandse Opstand
Gilden 2.0 De betekenis van Nieuw Vakmanschap voor Fryslân
Govert D. Geldof Geldof c.s. (Tzum)
Wie waren de Geuzen?.
Omgaan met onzekerheden
Klassikale instructie voortgezet onderwijs
Ontdekkers en Hervormers 1.3 De Nederlandse Opstand
Van Hunebed tot heden Kenmerk 22: Het conflict in de Nederlanden dat resulteerde in de stichting van een Nederlandse staat Les 46: De Opstand.
Klassikale instructie voortgezet onderwijs
Transcript van de presentatie:

Govert D. Geldof Geldof c.s., Tzum (NL) & DTU Lyngby (DK) ZMP Netwerk Utrecht, 18 juni 2010

Presentatie  Kennis: uitdaging 21 e eeuw  (Water)geuzen  Armada versus de geuzenvloot  ZZP’ers en andere kleine ondernemers in de kenniswereld  Het nieuwe concept: een ongeregeld zootje?  De spelregels  Discussie Admiraal Lumey

Zichtbare kennis Onzichtbare kennis

Kennisuitdaging 21 e eeuw  Nu: er wordt gemanaged op de zichtbare kennis; de onzichtbare kennis (ervaringskennis) wordt slecht gewaardeerd.  Gevolg: strak georganiseerde kennissystemen die niet kunnen omgaan met complexiteit van omgevingsvraagstukken  Straks: nieuwe vormen van kennisontsluiting, minder onder controle van strakke kennismanagers

Strakke ordening van ‘kennis’

Tevens:  Economie zet advieswereld onder druk  Opdrachtgevers willen voor een dubbeltje op de eerste rang  Adviesbureaus gaan steeds vaker voor “het zesje”

Wikipedia: Geuzen Het woord geus is afgeleid van het Franse gueux. Dat woord betekent armoedzaaier of schooier, maar het kreeg een positieve betekenis voor al wie in die tijden niet Spaansgezind was. De oorsprong van de benaming 'geus' ligt bij een uitspraak van Karel van Berlaymont: Ce ne sont que des gueux (vertaling: Het zijn slechts bedelaars). Hij wilde daarmee aan de landvoogdes Margaretha van Parma duidelijk maken dat zij zich niet hoefde in te laten met de in het Eedverbond der Edelen verenigde aristocratie, die onder leiding van Hendrik van Brederode haar op 5 april 1566 een smeekschrift aanbood. De tegenstanders van de Spanjaarden, in het begin voornamelijk calvinisten, namen het scheldwoord over en veranderden het daarmee van een pejoratieve in een positieve benaming. Nog altijd wordt de term geuzennaam op die manier gebruikt. armoedzaaierschooierKarel van BerlaymontMargaretha van ParmaEedverbond der Edelen aristocratieHendrik van Brederode5 april 1566smeekschriftcalvinistengeuzennaam

(Water)geuzen

Den Briel 1 april 1572

De Spaanse Armada

1588

ZZP’ers en kleine ondernemers  Vrij  Eigenwijs  Hart voor de zaak  Snel, wendbaar en klein  Vaak eerst bij een groot bureau (een Armada) gewerkt  Eigenlijk geen weg terug Geen offerteaanvragen voor complexere projecten – soms ‘alleen’ capaciteit

Adviesgeuzen als concept Niet  Geen formele organisatie  Geen financiële constructies  Geen verlies aan vrijheid en wendbaarheid Wel  Een naam, een logo, een identiteit  Een site  Samenwerking op basis van vertrouwen

Spelregels  Niets moet  Drempel voor toetreding: iets speciaal in kunnen brengen en niet alleen solistisch willen werken  Geen rekeningen sturen tijdens offertetraject  Geen ‘spelletjes’ (“vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard”)  CV en referentieprojecten op site  Informele bijeenkomsten, reclame en verrekening  Niemand is de baas

Hottingastate (Tzum)

Kennis  Door lage (geen) overhead aantrekkelijk voor opdrachtgevers  Toch veel kwaliteit en … ervaringskennis