Govert D. Geldof Geldof c.s., Tzum (NL) & DTU Lyngby (DK) ZMP Netwerk Utrecht, 18 juni 2010
Presentatie Kennis: uitdaging 21 e eeuw (Water)geuzen Armada versus de geuzenvloot ZZP’ers en andere kleine ondernemers in de kenniswereld Het nieuwe concept: een ongeregeld zootje? De spelregels Discussie Admiraal Lumey
Zichtbare kennis Onzichtbare kennis
Kennisuitdaging 21 e eeuw Nu: er wordt gemanaged op de zichtbare kennis; de onzichtbare kennis (ervaringskennis) wordt slecht gewaardeerd. Gevolg: strak georganiseerde kennissystemen die niet kunnen omgaan met complexiteit van omgevingsvraagstukken Straks: nieuwe vormen van kennisontsluiting, minder onder controle van strakke kennismanagers
Strakke ordening van ‘kennis’
Tevens: Economie zet advieswereld onder druk Opdrachtgevers willen voor een dubbeltje op de eerste rang Adviesbureaus gaan steeds vaker voor “het zesje”
Wikipedia: Geuzen Het woord geus is afgeleid van het Franse gueux. Dat woord betekent armoedzaaier of schooier, maar het kreeg een positieve betekenis voor al wie in die tijden niet Spaansgezind was. De oorsprong van de benaming 'geus' ligt bij een uitspraak van Karel van Berlaymont: Ce ne sont que des gueux (vertaling: Het zijn slechts bedelaars). Hij wilde daarmee aan de landvoogdes Margaretha van Parma duidelijk maken dat zij zich niet hoefde in te laten met de in het Eedverbond der Edelen verenigde aristocratie, die onder leiding van Hendrik van Brederode haar op 5 april 1566 een smeekschrift aanbood. De tegenstanders van de Spanjaarden, in het begin voornamelijk calvinisten, namen het scheldwoord over en veranderden het daarmee van een pejoratieve in een positieve benaming. Nog altijd wordt de term geuzennaam op die manier gebruikt. armoedzaaierschooierKarel van BerlaymontMargaretha van ParmaEedverbond der Edelen aristocratieHendrik van Brederode5 april 1566smeekschriftcalvinistengeuzennaam
(Water)geuzen
Den Briel 1 april 1572
De Spaanse Armada
1588
ZZP’ers en kleine ondernemers Vrij Eigenwijs Hart voor de zaak Snel, wendbaar en klein Vaak eerst bij een groot bureau (een Armada) gewerkt Eigenlijk geen weg terug Geen offerteaanvragen voor complexere projecten – soms ‘alleen’ capaciteit
Adviesgeuzen als concept Niet Geen formele organisatie Geen financiële constructies Geen verlies aan vrijheid en wendbaarheid Wel Een naam, een logo, een identiteit Een site Samenwerking op basis van vertrouwen
Spelregels Niets moet Drempel voor toetreding: iets speciaal in kunnen brengen en niet alleen solistisch willen werken Geen rekeningen sturen tijdens offertetraject Geen ‘spelletjes’ (“vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard”) CV en referentieprojecten op site Informele bijeenkomsten, reclame en verrekening Niemand is de baas
Hottingastate (Tzum)
Kennis Door lage (geen) overhead aantrekkelijk voor opdrachtgevers Toch veel kwaliteit en … ervaringskennis