Limburgse Literaire Lunch

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Inhoud Methodologie Theorie Onderzoeksresultaten Verbanden
KWALITEITSZORG november 2012
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Voor vrouwen van vandaag in de Kerk van vandaag
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
De beroemdste persoon die er is …
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Welkom 12 ½ jarig bestaan Het doel van de Studie & Ontmoetingsclub Bouw: •Het vermeerderen en uitwisselen van in de bouwbranche relevante vakkennis.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
2. Hoe ziet het onderwijs in Nederland eruit?
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Bijeenkomst ‘De verwevenheid tussen de boven- en onderwereld’ 21 mei 2008 WELKOM.
DE ARBEIDSMARKT nu en morgen Gerald Ahn CWI Zuidoost-Nederland 12 juni 2006.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
VTB Technasium Vakcollege
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Werkt werken? Reinier Kuijsten, Jane- Murray Cramm, Job van Exel en Harry Finkenflügel.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Professionele ontwikkeling
Informatieavond dinsdag 13 november 2012
Wet inburgering Heleen Veringa
Belgen en diabetes kennis in 2004 en 2008 Wat is er veranderd? Nobody’s Unpredictable.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Behoefteonderzoek senioren 2008
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Enquête.
7 februari e cursusavond Ben jij er zelf klaar voor?
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Een goed Karma Dit is makkelijk te lezen en lekker kort. Geniet ervan! Hier volgt wat de Dalai Lama vertelt over Je hebt alleen enkele minuutjes.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
WAT IS MANTELZORG?.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Water 2 Achtergrond De meeste mensen hebben een passie, hobby of interesse. Over elk onderwerp wordt geschreven en zijn er boeken voorhanden. Doel: mensen.
Literatuur, maker en maatschappij
Stappen in het keuzeproces
Vwo 6 – literatuur Week
“De Studiekring houdt me op mijn leeftijd bij de les
Resultaten onderzoek Maatschappelijke Waarde Voorschoten Wassenaar
Transcript van de presentatie:

Limburgse Literaire Lunch Hedendaagse leesclubs Roermond, 21 juni 2013

Onderzoek naar leesclubs bij de Open Universiteit Open Universiteit (OU) / Netherlands Laboratory for Lifelong Learning (NeLLL): Vrije tijd Leren in een groep Impliciet (onbewust, onbedoeld) leren Invulling vanuit Cultuurwetenschappen (CW) / sectie Letterkunde: Wat en hoe leren mensen die deelnemen aan een leesclub? 2

Onderzoek naar informeel leren in leesclubs: vier onderzoeksvragen Wat zijn de eigenschappen van hedendaagse leesclubs in Nederland? Welke motieven voor deelname bestaan er onder de leden? Hoe ervaren leden het leren in de leesclub? Welke relaties bestaan er tussen eigenschappen van leesclubs, motieven van leden en wat zij ervaren te leren van deelname aan hun leesclub? 3

Onderzoek naar informeel leren in leesclubs: definitie leesclub een vaste groep niet-professionele lezers die regelmatig samenkomt om te discussiëren over boeken die ieder gelezen heeft of die men samen leest. Deze boeken kunnen zowel fictie zijn (proza, poëzie en toneel) als non-fictie. 4

Onderzoeksvraag 1  Enquêtes Wat zijn de eigenschappen van hedendaagse leesclubs in Nederland? Groepsenquête (n=211) o.a.: Samenstelling Werkwijze Wat wordt er gelezen Waarom wordt er samen gelezen Ledenenquête (n=877): Persoonlijke eigenschappen Leesgedrag Waarom is men lid van de leesclub Wat leert men van het lidmaatschap 5

Onderzoeksvragen 2 en 3  Individuele interviews Welke motieven voor deelname bestaan er onder de leden? Hoe ervaren leden het leren in de leesclub? Individuele interviews (n=15): Ontwikkeling in leesgedrag (o.a. invloed lidmaatschap leesclub) Motieven om fictie te lezen Leren van het lezen van fictie? Motieven om lid te zijn van leesclub Leren van het bespreken van fictie? 6

3.000 tot 5.000 groepen in Nederland; Onderzoeksvraag 1: Wat zijn de eigenschappen van hedendaagse leesclubs in Nederland?  Samenstelling 3.000 tot 5.000 groepen in Nederland; 211 groepen deden mee  gemiddeld 9 leden (6% man, 94% vrouw); 2 mannenleesclubs, 166 vrouwenleesclubs, 43 gemengde leesclubs; Individuele enquête: 49 mannen, 825 vrouwen; 7

124 georganiseerde groepen, 86 “wilde” groepen; Onderzoeksvraag 1: Wat zijn de eigenschappen van hedendaagse leesclubs in Nederland?  Hoe zijn de groepen georganiseerd? 124 georganiseerde groepen, 86 “wilde” groepen; Organisaties zijn o.a.: SLD, Senia, Anbo, VVAO, NBvP, bibliotheken, studie- en alumniverenigingen. 8

Leeftijd gemiddeld 65 jaar (tussen 28 – 96 jaar) Onderzoeksvraag 1: Wat zijn de eigenschappen van hedendaagse leesclubs in Nederland?  Leeftijd Leeftijd gemiddeld 65 jaar (tussen 28 – 96 jaar) 9

66% is hoogopgeleid (HBO, WO) Onderzoeksvraag 1: Wat zijn de eigenschappen van hedendaagse leesclubs in Nederland?  Opleidingsniveau 66% is hoogopgeleid (HBO, WO) Laag: lo, lbo, mavo, vmbo Midden: mbo, havo, vwo Hoog: hbo, wo 10

Onderzoek Sociaal en Cultureel Planbureau Vrouwen lezen gemiddeld 1,7 uur per week Mannen lezen gemiddeld 0,9 uur per week Leeftijd  20-34 35-49 50-64 65+ Aantal uren lezen per week  0,8 1,0 1,7 2,3 Opleiding  Laag (lo, lbo, mavo, vmbo) Midden (MBO, havo, vwo) Hoog (HBO / WO) Aantal uren lezen per week  1,2 1,5 11

Populair in 2009 / 2010 Aantal keer genoemd Paolo Giordano – De eenzaamheid van de priemgetallen (2008) 40 Herman Koch – Het diner (2009) 30 Doesjka Meijsing – Over de liefde (2008) Arthur Japin – De overgave (2007) 23 Pascal Mercier – Nachttrein naar Lissabon (2004) 19 Nelleke Noordervliet – Snijpunt (2008) Erwin Mortier – Godenslaap (2008) 18 Marjolijn Februari – De literaire kring (2007) 17 Suzanna Jansen – Het pauperparadijs: een familiegeschiedenis (2008) Gerbrand Bakker – Boven is het stil (2006) 16 Arnon Grunberg – Tirza (2006) 15 Adriaan van Dis – De wandelaar (2007) 12 Anna Enquist – Contrapunt (2008) Kader Abdolah – Het huis van de moskee (2005) 11 Tommy Wieringa – Caesarion (2009)

Geen specifieke voorkeur voor vrouwelijke auteurs; Wat er gelezen wordt Ca. 57% is oorspronkelijk Nederlandstalig, daarna is Engels (origineel of vertaald) het populairst; Van Nederlandstalig werk wordt met name recent werk gelezen (73% uit laatste vijf jaar!); Kleine invloed van literaire prijzen, verfilmingen, en Nederland Leest is zichtbaar; Geen specifieke voorkeur voor vrouwelijke auteurs; Een zeker ‘Literair niveau’

Vraag 12: Elke leesclub heeft een eigen karakter. Hoe zou u Onderzoeksvraag 2: Welke motieven voor deelname bestaan er onder de leden? Vraag 12: Elke leesclub heeft een eigen karakter. Hoe zou u kort het karakter van uw leesclub willen omschrijven? Gezellig, ontspannen, amateuristisch Gezelligheidsclub Sociale contacten Gezelligheid staat heel hoog in het vaandel Gezellig en chaotisch …

Vraag 12: Elke leesclub heeft een eigen karakter. Hoe zou u Onderzoeksvraag 2: Welke motieven voor deelname bestaan er onder de leden? Vraag 12: Elke leesclub heeft een eigen karakter. Hoe zou u kort het karakter van uw leesclub willen omschrijven? In de loop van de jaren heeft de groep zich ontwikkeld tot méér dan alleen een leesclub. Inmiddels is ook het sociale aspect heel belangrijk. Hoog gezelligheidsgehalte, maar ook steun voor elkaar in moeilijke periodes, daadwerkelijke hulp over en weer … 15

Vraag 12: Elke leesclub heeft een eigen karakter. Hoe zou u Onderzoeksvraag 2: Welke motieven voor deelname bestaan er onder de leden? Vraag 12: Elke leesclub heeft een eigen karakter. Hoe zou u kort het karakter van uw leesclub willen omschrijven? Verantwoorde gezelligheid met diepgang Gezellig, kritisch, serieus Gezellig, verdiepend, motiverend, verrijkend, stimulerend, inspirerend Gezellig met een goed niveau, brede belangstelling Serieus, maar gezellig, we verkletsen onze tijd niet … 16

Vraag 12: Elke leesclub heeft een eigen karakter. Hoe zou u Onderzoeksvraag 2: Welke motieven voor deelname bestaan er onder de leden? Vraag 12: Elke leesclub heeft een eigen karakter. Hoe zou u kort het karakter van uw leesclub willen omschrijven? Serieuze lezing door alle leden, 1 referaat en dan discussie Zeer levendig, breed geïnteresseerd en intellectueel, geëngageerd Serieus. Gericht op analyse van het boek aangevuld met informatie over schrijver en andere boeken van dezelfde schrijver. […] wisselend bereid een van de leden de bijeenkomst inhoudelijk voor (studie). Geen wijn! … 17

A De leesclub is gezellig B Dankzij de leesclub komen we aan lezen toe C Dankzij de leesclub blijven we elkaar regelmatig zien D Dankzij de leesclub leren we over literatuur E Dankzij de leesclub leren we over een ander onderwerp F Dankzij de leesclub leren we elkaar beter kennen G De leesclub vormt een verrijking in onze persoonlijke ontwikkeling H Door lid te zijn van een leesclub laten we anderen zien dat we lezers zijn 18

Onderzoeksvraag 3: Hoe ervaren leden het leren in de leesclub? “Leren” kan expliciet of impliciet gebeuren; bewust of onbewust; op verschillende vlakken Kun je leren van het lezen van literatuur? En zo ja, wat dan? Kun je leren van het bespreken van literatuur? En zo ja, wat dan? Leer je meer van een bespreking “onder gelijken” of van een bespreking met heel verschillende mensen?

Ja, je kunt leren van het lezen van literatuur / fictie, bv: Onderzoeksvraag 3: Hoe ervaren leden het leren in de leesclub?  Leren van het lezen van literatuur Ja, je kunt leren van het lezen van literatuur / fictie, bv: Andere werelden leren kennen, reizen in je hoofd Andere denkwijzen leren kennen Omgaan met situaties Verschil non-fictie (de feiten) en fictie (de verklaring): in iemands hoofd kijken Ook literaire non-fictie is populair: maakt de feiten meer invoelbaar

Ja, je kunt leren van het bespreken van literatuur / fictie, bv: Onderzoeksvraag 3: Hoe ervaren leden het leren in de leesclub?  Leren van het bespreken van literatuur Ja, je kunt leren van het bespreken van literatuur / fictie, bv: niet alleen op gebied van literatuur (extra informatie, gestructureerd bespreken boek) maar ook op andere vlakken (persoonlijk, maatschappelijk); “leren discussiëren” is wel mogelijk, maar vaak niet van toepassing; onder leiding van een Neerlandicus heeft meerwaarde maar ook nadelen; iedereen neemt andere kennis en interpretaties meebrengt; “samen nieuwe kennis ontwikkelen” komt echter zelden voor. 21

Leren van verschillen of overeenkomsten?: Onderzoeksvraag 3: Hoe ervaren leden het leren in de leesclub?  Leren van elkaar Leren van verschillen of overeenkomsten?: Veel leesclubs zijn erg homogeen van samenstelling (leeftijd, geslacht, opleidingsniveau) Leden benadrukken echter de verschillen (geloof, beroep, kennis van zaken, meningen) Overeenkomsten maken het discussiëren makkelijk (men begrijpt elkaar / voelt elkaar aan), verschillen maken het echter informatiever en soms levendiger (hoewel dat laatste niet altijd positief wordt ervaren) 22

Bedankt voor uw aandacht marjolein.vanherten@ou.nl Regiodag Noord Pagina 23