Workshop Communicatie & Mediation

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Opkomen voor jezelf.
Verborgen vormen van pesten
Van uitleggen leer je het meest
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Het is precies 19:06.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
1. Levensbeschouwing en communicatie
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Communicatie en dementie
ICTTIS01VX Theorie itil & it-servicemanagent 1
Communicatie en relatie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Verbindend communiceren met ouders
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Hand-Out.
Op het werk, in de klas en prive.
Op het werk, in de klas en prive.
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Praktijk Opleiders Cursus
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
AGRESSIE Les 3.
Training communicatie
BOM-model PV 25/03/2014.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Op het werk, in de klas en prive.
Les 5: Verbale communicatie
Communicatie 5e les.
Les 6: non-verbale communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Workshop Communicatie & Mediation Virginie de Zanger & Niels Kooijman Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop onder leiding van: Workshop Communicatie & Mediation Workshop onder leiding van: Virginie de Zanger en Niels Kooijman Gediplomeerd en geregistreerd NMI Mediators Arbeidsconflicten, echtscheiding, zakelijke conflicten, nalatenschap conflicten en workshops Workshop Communicatie & Mediation Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Live voor de klas, hoe lang nog? Kooijman Mediation & Management

De hele wereld binnen handbereik Twitteren Hyves MSN Skype Mail Pingen SMS Whatsapp Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Hoofdcommissaris van Politie mevrouw Dijksman. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Vergroeide Black Berry Kooijman Mediation & Management

Kooijman Mediation & Management Communicatie anno 20?? Kooijman Mediation & Management

Kooijman Mediation & Management Nieuwe Dialecten Street,MSN,Twitter,Whatsapp, Vertaling/betekenis Nederlands 8R## X BBN DDWW DRM DIDO EOL LOCO Spieren Tanplan Achter de hekken Kus Doei Dat dan weer wel Daarom Dat is dan opgelost Einde les Nadenken Erectie Blijven zitten Kooijman Mediation & Management

Je spreekt elkaar zonder gesprek Workshop Communicatie & Mediation Je spreekt elkaar zonder gesprek Het is de kunst elkaar te verstaan Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Wat is communicatie? Ontvanger Zender Reëel effect Gewenst effect Communicatiemiddel Kanaal Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Geslaagde communicatie Workshop Communicatie & Mediation Geslaagde communicatie Gewenst effect = Gerealiseerd effect Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Mislukte communicatie Workshop Communicatie & Mediation Mislukte communicatie Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Communicatie is een ingewikkeld proces Workshop Communicatie & Mediation Communicatie is een ingewikkeld proces Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Manieren van communiceren Workshop Communicatie & Mediation Manieren van communiceren Verbale communicatie Communicatie via taal. Direct – gesproken woord of telefoon Indirect – via brief, e-mail, social media Non verbale communicatie Onder non-verbale communicatie verstaan we alle informatie die wordt verzonden en/of ontvangen zonder dat er gesproken woorden worden gebruikt. Lichaamstaal Kleding Symbool Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Verbale communicatie Woorden staan centraal! Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Deur dicht ‘Deur dicht!’ ‘Doe de deur eens dicht!’ ‘Ik wil graag dat je de deur dicht doet’ ‘Wil je alsjeblieft de deur dicht doen?’ ‘Mag de deur misschien dicht?’ Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Inhoud-relatiewens Elke boodschap kent een inhoud (betekenis van de woorden) en een relatiewens. Hoe herken je de relatiewens? Woordkeus Intonatie Gebaren Gezichtsuitdrukking E.d. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Elke boodschap heeft 2 niveau’s Workshop Communicatie & Mediation Elke boodschap heeft 2 niveau’s inhoudsniveau relatieniveau Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Leary Bij de relatiewens gaat het om twee vragen: Wie is de baas (wie zit boven en wie zit onder) boven onder Met elkaar of tegen elkaar? Samen of tegen? ik wij Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Roos van Leary Boven Ik Wij Onder Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Boven: dominant gedrag Workshop Communicatie & Mediation Boven: dominant gedrag Spreekt duidelijk Staat rechtop met hoofd omhoog Je neemt veel ruimte in Je hebt de leiding in handen Stapt op mensen af en neemt het woord Je treedt op de voorgrond en stelt je actief op Anderen moeten naar je opkijken en krijgen weinig ruimte. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Onder: niet dominant gedrag Workshop Communicatie & Mediation Onder: niet dominant gedrag Je spreekt zacht Je vermijdt oogcontact, neemt weinig plaats in en geeft daardoor veel ruimte aan anderen. Je stelt je passief op en neemt opdrachten van de ander aan. Je bent volgzaam. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Wij of relatiegericht gedrag Workshop Communicatie & Mediation Wij of relatiegericht gedrag Laat zien dat je interesse hebt in de persoon tegenover je. Je vindt de relatie en sfeer belangrijk Je wilt de ander op zijn gemak stellen Je stelt vragen Je wilt samen voor iets werken. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Ik of taakgericht gedrag Workshop Communicatie & Mediation Ik of taakgericht gedrag De taak die volbracht moet worden is de hoofdzaak Je houding is gericht op resultaat Het werk moet gedaan worden Je kijkt serieus en bent gericht op doelen die gehaald moeten worden. Je onderbreekt een gesprek, geeft kritiek en stelt regels Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Roos van Leary Boven Concurrerend Leidend Agressief Helpend Ik/tegen Wij/samen Opstandig Betrokken Terug- getrokken Afhankelijk Kooijman Mediation & Management Onder Kooijman Mediation & Management

Waarom is de Roos van Leary zo belangrijk? Workshop Communicatie & Mediation Waarom is de Roos van Leary zo belangrijk? De meeste ruzies tussen mensen gaan helemaal niet over de inhoud van de communicatie, maar over de relatiewens. Een ruzie ontstaat als je de relatiewens van de ander niet accepteert Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation SAMENGEVAT ziet het er dus als volgt uit: JIJ DE ANDER Boven Onder Onder Boven Samen Samen Tegen Tegen Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Wat goede communicatie in de weg staat Workshop Communicatie & Mediation Wat goede communicatie in de weg staat Taalprobleem Hoe gaat het? D ₮ ₭Ɽⱦ Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Wat goede communicatie in de weg staat Workshop Communicatie & Mediation Wat goede communicatie in de weg staat De wil is er niet Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Wat goede communicatie in de weg staat Workshop Communicatie & Mediation Wat goede communicatie in de weg staat De wil is er wel. Het lukt alleen niet Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Wat goede communicatie in de weg staat Workshop Communicatie & Mediation Wat goede communicatie in de weg staat Anna Altijd Nagaan Nooit Aannemen Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Wat goede communicatie in de weg staat Workshop Communicatie & Mediation Wat goede communicatie in de weg staat Denk jij wel eens voor de ander? Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Fluister estafette Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Om met iemand te kunnen praten, moet je hem eerst hebben gehoord! Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Sinaasappel Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Passief luisteren Aanhoren wat een ander zegt, zonder inspanning om te begrijpen welke ‘boodschap’ achter de woorden verborgen zit. Je bent al bezig met je eigen verhaal Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Actief luisteren Probeer te verplaatsten in wat de ander te zeggen heeft. Laat zien dat je luistert. Zet je eigen mening, wensen opzij om te kunnen begrijpen wat in de ander omgaat. Kom niet met een oplossing. Goede vragen helpen de ander om zijn verhaal te vertellen en bevorderen de kwaliteit van de communicatie. Vat samen van hetgeen zojuist gezegd is om te kijken of het beeld van de situatie correct is. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Goede vragen Wie Wat Waar Wanneer Hoe (lang/veel) Niet waarom Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Goed gegeven kritiek voorkomt ruzie en conflicten! Workshop Communicatie & Mediation Goed gegeven kritiek voorkomt ruzie en conflicten! Kies de omstandigheden goed uit: onder vier ogen en roddel niet. Geef kritiek op tijd. Hou de kritiek kort: pak niet meer dan één punt tegelijk en haal geen oude koeien uit de sloot. Praat alleen over concreet gedrag. Geef een reden voor kritiek Kijk naar je eigen aandeel of rol. Wat verwacht je van de ander? Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation “Ja, en” in plaats van “Ja, maar” Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Voor een goede communicatie is het onder andere noodzakelijk: dat je het juiste medium kiest dat je je bewust bent welke relatie je met de ander wenst en daar naar handelt dat je actief luistert dat je de juiste lichaamstaal aanneemt Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Kooijman Mediation & Management Lichaamstaal 01 Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Lichaamstaal 02 Hopeloos, angst, verdriet Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Lichaamstaal 03 Geen zin meer in dit feestje Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Lichaamstaal 04 Non-verbalen communicatie ten top Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Lichaamstaal 05 Voetbal 0 - 2 Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Lichaamstaal 06 Of is het liefde voor de sport? Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Lichaamstaal 07 De verloren WK finale 2010 Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Lichaamstaal 08 Scheidsrechter Collina Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Lichaamstaal 09 De taal van de liefde, zonder woorden Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Alexandertechniek Het lichaam denkt mee, maak daar gebruik van! Wie is de baas? Jij of je lichaam? Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Waarom mediation? Samen oplossen! Met behulp van een derde persoon. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Wat is de rol van een mediator Workshop Communicatie & Mediation Wat is de rol van een mediator Gesprek in goede banen leiden. Open en actief luisteren Verhelderen Gevoelens benoemen Door het stellen van bepaalde vragen tot de kern van de zaak te komen Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Docent & Mediation Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Escalatieladder van Glasl Workshop Communicatie & Mediation Escalatieladder van Glasl Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Peer mediation Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Wat heeft leerling mediation als doel? Workshop Communicatie & Mediation Wat heeft leerling mediation als doel? Leerlingen ervaren dat conflicten oplosbaar zijn. Leerlingen leren vaardigheden om conflicten te herkennen en op te lossen Doordat leerlingen zelf de conflicten oplossen groeit hun zelfbeeld en hun zelfvertrouwen. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Zonder communicatie staat de wereld stil Workshop Communicatie & Mediation Zonder communicatie staat de wereld stil Communicatie: dat wat ik wil zeggen, dat wat ik geloof te zeggen, dat wat ik zeg, dat wat jij wilt horen, dat wat jij gelooft te horen, dat wat jij begrijpt en dat wat jij hoopt te horen. Communicatie is de bron van veel conflicten door miscommunicatie, elkaar niet begrijpen, verschillende interpretaties, de verkeerde lichaamstaal. En niet in de laatste plaats door de moderne communicatiemiddelen waarachter mensen zich verschuilen. Ofwel de boodschap overbrengen via geavanceerde technologie zonder de confrontatie aan te gaan. Al deze elementen dragen bij aan de oorzaak van nagenoeg elk, groter of kleiner, conflict.   Het is de kunst elkaar te verstaan. Daar kom je verder mee! Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation De nieuwe generatie? Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management

Workshop Communicatie & Mediation Het is de kunst elkaar te verstaan! Dank voor uw aandacht. Kooijman Mediation & Management Kooijman Mediation & Management