Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
EDO in de lerarenopleiding
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Veelgestelde vragen over het decreet 19 maart 2014.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Taal en rekenen in het mbo
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Structuur secundair onderwijs
Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming Afdeling Dienstverlening EVC NARIC-Vlaanderen.
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Leerkrediet
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Secundair onderwijs van de toekomst
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Leer- en Ervaringsbewijzen Databank (LED)
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
17 september 2012 INFORMATIESESSIE VLAAMSE KWALIFICATIESTRUCTUUR Procedure tot erkende beroepskwalificatie.
Het koppelingsproces met het Europees kwalificatiekader (EKK): de betekenis, het proces, de resultaten Brussel, 10 februari /2/2012 Jan Meers.
Een lange weg naar erkende kwalificaties
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
VKS als brug tussen onderwijs en arbeidsmarkt De Vlaamse kwalificatiestructuur in perspectief
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Workshop programmaties. Procedure programmaties Omzendbrief SO 61: Programmatie, omvorming, overheveling en afbouw in het voltijds secundair onderwijs.
NIEUW LEERPLAN KLASSIEKE TALEN 2 DE GRAAD 3 DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER DE JAAR: VANAF 1 SEPTEMBER 2014 Leerplan klassieke talen 2 de graad Dietske.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
SID-IN als keuzeactiviteit
Personeelsvergadering
Colloquium integrale veiligheid: Halle, 21 mei 2010
Welkom Luc Hamelinck - Voorzitter Op zoek naar een aantrekkelijke werkgever Vertrekkend van de UITDAGINGEN Wat is onze VISIE? Basis voor een syndicaal.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf Workshop Buitenschrijnwerk – Oplossingen voor Toegankelijkheid Jan Desmyter.
Drugpreventie bij jongeren
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
EVC-kennisnetwerk 17 juni 2014
ZIN?Ja!-netwerk VAC –Gent 27 november 2014 Z I N N I A.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
PEDAGOGISCHE STUDIEDAG 27 september WELKOM.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
DKO pedagogische ontwikkelingen
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
Van receptuur naar referentie
Transcript van de presentatie:

Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012

2 Overzicht presentatie  Inleiding: Decreet betreffende de kwalificatiestructuur  Onderwijskwalificaties en eindtermen  Twee logica’s onder spanning  Conclusie  Contactinformatie

3 Inleiding  Decreet betreffende de kwalificatiestructuur (2009)  Competentiegericht denken  Introductie van kwalificaties in onderwijs:  Beroepskwalificaties  Onderwijskwalificaties •Focus van deze workshop

4 Onderwijskwalificaties en eindtermen  Onderwijskwalificaties: combinatie van eindtermen, specifieke eindtermen en/of erkende beroepskwalificaties  Na erkenning van beroepskwalificaties: bepalen of die in een onderwijskwalificatie worden geïntegreerd  Maar veel onduidelijkheden:  Criteria  Referentiekader  Format eindtermen

5 Onderwijskwalificaties en eindtermen  1 ste onduidelijkheid: welke criteria?  Bepaald voor HBO5 en Se-n-se: relatief simpel want onderwijskwalificatie = erkende beroepskwalificatie(s)  Niet bepaald voor de andere onderwijsniveaus •Meer bepaald onduidelijk hoe bepaald moet worden of en hoe je de erkende beroepskwalificatie(s) combineert met basisvorming  AKOV werkt aan criteria

6 Onderwijskwalificaties en eindtermen  2 de onduidelijkheid: referentiekader basisvorming / algemene vorming / beroepsvorming  Opportuniteit: hervorming secundair onderwijs  Vele teksten ter inspiratie  AKOV werkt aan integrale visie op (secundair) onderwijs: vorming van de kritisch-creatieve burger [sleutelcompetenties] en voorbereiding op hoger onderwijs/arbeidsmarkt [doorstroomcompetenties resp. beroepscompetenties]

7 Onderwijskwalificaties en eindtermen  3 de onduidelijkheid: format eindtermen  In regelgeving: bij ontwikkeling van (specifieke) eindtermen moet gebruik worden gemaakt van descriptorelementen •Kennis, vaardigheden, context, autonomie, verantwoordelijkheid  Dit moet nog technisch uitgewerkt worden  AKOV werkt aan beleidsproject format eindtermen •Vlor zal om advies gevraagd worden  Competentiegericht formuleren van eindtermen

8 Twee logica’s onder spanning  In de onderwijskwalificaties komen twee logica’s mekaar tegen:  Vorming voor inzetbaarheid op arbeidsmarkt vs.  Vorming voor kritisch-creatief burgerschap in samenleving

9 Twee logica’s onder spanning  Arbeidsmarkt houdt de pen voor de beroepskwalificaties  Focus op inzetbare beroepscompetenties op de arbeidsmarkt  Procedure: •Zie slides inleidende plenaire sessie •Vlaamse regering bekrachtigt erkende beroepskwalificaties

10 Twee logica’s onder spanning  Overheid houdt de pen voor de basisvorming  Focus op sleutelcompetenties voor kritische, creatieve burgers in een samenleving  Procedure: •AKOV bereidt voor •Traditie van samenwerking met onderwijsverstrekkers •Vlor-advies over (specifieke) eindtermen •Besluit Vlaamse regering •Vlaams Parlement bekrachtigt bij decreet

11 Twee logica’s onder spanning  In de onderwijskwalificaties komen beide logica’s samen  Maar…  Hebben erkende beroepskwalificaties ook geen emancipatorisch karakter?  Moeten we de basisvorming niet laten dialogeren met de beroepsgerichte vorming en de doorstroomvorming?  En heeft die spanning al niet altijd in het (secundair en hoger) onderwijs gezeten?

Stellingen Stelling 1: Eindtermen moeten naar analogie met de competent-databank, gegroepeerd en aangeboden worden in een databank 12

Stellingen Stelling 2: Onderwijskwalificaties kunnen op een analoge manier als beroepskwalificaties ontwikkeld worden. 13

Stellingen Stelling 3: Een graadgebonden pakket eindtermen kan op zichzelf een niveau krijgen. 14

Stellingen Stelling 4: In één graad kunnen er verschillende sets van eindtermen met een ander beheersingsniveau van VKS ontwikkeld worden. 15

16 Conclusie  De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs…  AKOV vindt: Laten we ‘t vooral spannend houden

17 Contactinformatie  Meer weten?   Ons adres: Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming (AKOV) Afdeling projecten: EVC - Curriculum - Kwalificaties Liselotte Van de Perre, coördinator curriculum Consciencegebouw - Lokaal 2B19a Koning Albert II-laan Brussel

15u00Thematische parallelsessie 2 Workshop 1 > Peter Paul Rubens (2 e verdieping) Workshop 2 > Pieter Bruegel (3 e verdieping) Workshop 3 > Jan Van Eyck (3 e verdieping) Workshop 4 > Antoon Van Dyck (2 e verdieping) Workshop 5 > Valerius De Saedeleer (2 e verdieping) 18