Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012
2 Overzicht presentatie Inleiding: Decreet betreffende de kwalificatiestructuur Onderwijskwalificaties en eindtermen Twee logica’s onder spanning Conclusie Contactinformatie
3 Inleiding Decreet betreffende de kwalificatiestructuur (2009) Competentiegericht denken Introductie van kwalificaties in onderwijs: Beroepskwalificaties Onderwijskwalificaties •Focus van deze workshop
4 Onderwijskwalificaties en eindtermen Onderwijskwalificaties: combinatie van eindtermen, specifieke eindtermen en/of erkende beroepskwalificaties Na erkenning van beroepskwalificaties: bepalen of die in een onderwijskwalificatie worden geïntegreerd Maar veel onduidelijkheden: Criteria Referentiekader Format eindtermen
5 Onderwijskwalificaties en eindtermen 1 ste onduidelijkheid: welke criteria? Bepaald voor HBO5 en Se-n-se: relatief simpel want onderwijskwalificatie = erkende beroepskwalificatie(s) Niet bepaald voor de andere onderwijsniveaus •Meer bepaald onduidelijk hoe bepaald moet worden of en hoe je de erkende beroepskwalificatie(s) combineert met basisvorming AKOV werkt aan criteria
6 Onderwijskwalificaties en eindtermen 2 de onduidelijkheid: referentiekader basisvorming / algemene vorming / beroepsvorming Opportuniteit: hervorming secundair onderwijs Vele teksten ter inspiratie AKOV werkt aan integrale visie op (secundair) onderwijs: vorming van de kritisch-creatieve burger [sleutelcompetenties] en voorbereiding op hoger onderwijs/arbeidsmarkt [doorstroomcompetenties resp. beroepscompetenties]
7 Onderwijskwalificaties en eindtermen 3 de onduidelijkheid: format eindtermen In regelgeving: bij ontwikkeling van (specifieke) eindtermen moet gebruik worden gemaakt van descriptorelementen •Kennis, vaardigheden, context, autonomie, verantwoordelijkheid Dit moet nog technisch uitgewerkt worden AKOV werkt aan beleidsproject format eindtermen •Vlor zal om advies gevraagd worden Competentiegericht formuleren van eindtermen
8 Twee logica’s onder spanning In de onderwijskwalificaties komen twee logica’s mekaar tegen: Vorming voor inzetbaarheid op arbeidsmarkt vs. Vorming voor kritisch-creatief burgerschap in samenleving
9 Twee logica’s onder spanning Arbeidsmarkt houdt de pen voor de beroepskwalificaties Focus op inzetbare beroepscompetenties op de arbeidsmarkt Procedure: •Zie slides inleidende plenaire sessie •Vlaamse regering bekrachtigt erkende beroepskwalificaties
10 Twee logica’s onder spanning Overheid houdt de pen voor de basisvorming Focus op sleutelcompetenties voor kritische, creatieve burgers in een samenleving Procedure: •AKOV bereidt voor •Traditie van samenwerking met onderwijsverstrekkers •Vlor-advies over (specifieke) eindtermen •Besluit Vlaamse regering •Vlaams Parlement bekrachtigt bij decreet
11 Twee logica’s onder spanning In de onderwijskwalificaties komen beide logica’s samen Maar… Hebben erkende beroepskwalificaties ook geen emancipatorisch karakter? Moeten we de basisvorming niet laten dialogeren met de beroepsgerichte vorming en de doorstroomvorming? En heeft die spanning al niet altijd in het (secundair en hoger) onderwijs gezeten?
Stellingen Stelling 1: Eindtermen moeten naar analogie met de competent-databank, gegroepeerd en aangeboden worden in een databank 12
Stellingen Stelling 2: Onderwijskwalificaties kunnen op een analoge manier als beroepskwalificaties ontwikkeld worden. 13
Stellingen Stelling 3: Een graadgebonden pakket eindtermen kan op zichzelf een niveau krijgen. 14
Stellingen Stelling 4: In één graad kunnen er verschillende sets van eindtermen met een ander beheersingsniveau van VKS ontwikkeld worden. 15
16 Conclusie De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs… AKOV vindt: Laten we ‘t vooral spannend houden
17 Contactinformatie Meer weten? Ons adres: Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming (AKOV) Afdeling projecten: EVC - Curriculum - Kwalificaties Liselotte Van de Perre, coördinator curriculum Consciencegebouw - Lokaal 2B19a Koning Albert II-laan Brussel
15u00Thematische parallelsessie 2 Workshop 1 > Peter Paul Rubens (2 e verdieping) Workshop 2 > Pieter Bruegel (3 e verdieping) Workshop 3 > Jan Van Eyck (3 e verdieping) Workshop 4 > Antoon Van Dyck (2 e verdieping) Workshop 5 > Valerius De Saedeleer (2 e verdieping) 18