Zijn Indonesiërs ongevoelig voor contrastaccenten onder het woordniveau? Vincent J. van Heuven Vera Faust Leiden University Centre for Linguistics.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Open-Tops in Bergen aan Zee De Fysische Eigenschappen
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Samantha Bouwmeester Testtheorie Responsie College Samantha Bouwmeester.
Paralellen tussen zelfbewaking bij het spreken en identificatie van spraaksegmenten door luisteraars Sieb Nooteboom & Hugo Quené UiL OTS 1.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0. De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0.
Spreekbeurt van Romy Vonk Gr 6M
Man  vrouw ( een kort verhaal, verteld door een ? )
Communicatie ouder-kind
Wat kost dat wel niet? Heb jij enig idee?.
Lotgenotencontact.
In’to feedback Britt Latour Lidy Zijlmans.
Communicatief gedrag + / -
10. The reason why Sociolinguistic causes of change.
Efezen 4:7-24 Gaven naar Genade Vs 7-10 Gaven naar Genade Vs 7-10 Gaven van Christus aan de Gemeente Gaven van Christus aan de Gemeente Vs 11: Vs 11: –Apostelen.
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Dia 1 van 13 Presentatie ExtraCheck Ministerie van OC&W Najaar 2011.
Welkom Woondebat Haaglanden 2013 Wachten tot het overgaat of zorgen dat het goed komt?
Waarom zijn er zoveel oorlogen ?
Een lessenserie van drie lessen
Prosodie.
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 7
Differentieer regels De afgeleide van een functie f is volgens de limietdefinitie: Meestal bepaal je de afgeleide niet met deze limietdefinitie, maar.
Differentieer regels De afgeleide van een functie f is volgens de limietdefinitie: Meestal bepaal je de afgeleide niet met deze limietdefinitie, maar.
Gegevensverwerving en verwerking
Twee-factor Variantie-analyse
Is fonologisch decoderen echt noodzakelijk voor het verwerven van orthografische representaties tijdens stillezen? Een toets van de self-teaching hypothese.
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Professionele ontwikkeling
De visie is Jezus One for all.
1 Korinthe Wordt mijn navolgers… 2 32 Geeft noch aan Joden, noch aan Grieken, noch aan de gemeente Gods aanstoot; 33 zoals ook ik allen.
Ga voor een gezond gezin … zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust. 2 Timotheus.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Vaders & ouwe jongens Moeders & ouwe taarten.
Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers.
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Vervuld zijn in de Geest
Bodemdaling gaswinning Franeker Reconstructie Ir. Adriaan.P.E.M.Houtenbos juni 2007.
Een Marokkaans jongetje vraagt op school aan
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Improving Mental Health by Sharing Knowledge {naam uitvoerder} Kunnen ouders iets doen aan het alcoholgebruik van hun kinderen?
Zeep fabriek Jeroen Sharon Wendy Dennis 3DC. Introductie thema 1 Als eerst hadden we het idee om een hele hoge toren te maken; heel erg modern met glas.
Leven zoals God het bedoelde?!
CanDo Coaching.
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
preek over Deuteronomium 6:20-25
Focus juli 2014 RVA-SANCTIE EN DOORSTROOM NAAR DE OCMW'S.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Woord van Leven Juli 2014.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Do you speak English?. Een Nederlands koppel gaat op verlof naar Londen en neemt aan de luchthaven een taxi naar hun hotel.
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Taalkundige feiten en hypothesen
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Shema Yisrael … de ENE God…. Shema' Jisrael, Adonai Eloheinu, Adonai echad.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Genesis 1:1-6:8 (5) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
1 Korintiërs 12: Een lichaam bestaat uit veel verschillende delen.
Ik doe niet mee! Opdracht:
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
Semantisatieverhaal: Weet je welk spel ik heel leuk vindt. Monopoly
Transcript van de presentatie:

Zijn Indonesiërs ongevoelig voor contrastaccenten onder het woordniveau? Vincent J. van Heuven Vera Faust Leiden University Centre for Linguistics

van Heuven & Faust2 Klemtoon in het Indonesisch  Traditionele analyse  Vaste klemtoon op de voorlaatste syllabe  Indonesiërs ongevoelig voor klemtoon  Varieert sterk in productie  Elk klemtoonpatroon lijkt perceptief OK  Contrastaccent onder het woordniveau zegt ze niets

van Heuven & Faust3 Contrast-accent in NL  Ik zie geen …  oude MAN maar een oude VROUW  *OUde man maar een OUde vrouw  OUde man maar een JONge man  *OUde man maar een OUde vrouw  Regel  Wat constant blijft is ongeaccentueerd (oud)  Wat varieert krijgt accent (nieuw, focus)  Accent komt op de beklemtoonde syllabe

van Heuven & Faust4 Contrast-accent (vervolg)  Accent op woordniveau  we eten geen koNIJN maar BIEFstuk  *we eten geen KOnijn maar BIEFstuk  Accent onder woordniveau  we eten geen KOnijn maar TOnijn  *we eten geen koNIJN maar toNIJN  Regel  Syllabe met het segmenteel contrast krijgt accent  ongeacht de positie van de woordklemtoon

van Heuven & Faust5 Contrast-accent in Indonesisch  Contrastaccent op woordniveau moeizaam  Ook al omdat alleen het laatste woord in een frase accent kan hebben  Contrastaccent onder het woord onbestaanbaar  Weten niet wat je van ze wilt

van Heuven & Faust6 Ebing (1997)  Ebing (1997) Form and function of pitch movements in Indonesian (diss. UL)  maksud saya CAri bukan CUri  bedoeling mijn zoeken niet stelen  maksud saya caRI bukan caTAT  bedoeling mijn zoeken niet noteren

van Heuven & Faust7 Ebing (1997)  Taak  spreek in en laat het verschil tussen de vet gedrukte woorden zo duidelijk mogelijk uitkomen  Observaties: de drie insprekers  gedroegen zich totaal verschillend  hadden geen idee wat we van ze wilden  geen of random variatie van accenten  geen hoorbaar verschil in target woorden

van Heuven & Faust8 Ebing (1997)  Perceptieproefje  maksud saya CAri … bukan CUri bedoeling mijn zoeken niet stelen  maksud saya caRI … bukan caTAT bedoeling mijn zoeken niet noteren  Taak 10 Indonesische luisteraars  Wat is de goede vs. foute voortzetting?

van Heuven & Faust9 Ebing (1997)  Resultaat  51.5% correcte beslissingen = random  Conclusie  Indonesisch markeert sub-woord contrasten niet (prosodisch noch segmenteel)  Oorzaak (interpretatie)  Indonesisch heeft geen klemtoon

van Heuven & Faust10 Vragen  Gegeven dat NL klemtoon heeft, hoe goed kunnen Nederlanders uit de voeten met sub- woord contrastaccenten?  Voorspelling: heel goed  Gegeven dat prosodie voor volwassen T2- leerders een struikelblok is, halen Indonesische NT2-sprekers enige informatie uit sub-woord contrastaccenten?  Voorspelling: zij hebben geen idee

van Heuven & Faust11 Methode  Basisprincipe als bij Ebing maar nu in NL  Kies welke voortzetting beter is  Paarsgewijs: 1 vs. 2; 3 vs. 4  ik bedoel riOOL … niet riVIER  ik bedoel RIool … niet VIool

van Heuven & Faust12 Methode  40 zinparen (20 correct, 20 incorrecte focus)  13 Nederlandse moedertaalluisteraars  13 Indonesische NT2 sprekers  5 met LOR van 3 weken (intensieve taalcursus)  4 met LOR tussen 1 en 4 jaar  4 met LOR tussen 5 en 27 jaar  Taak:  Beslis welke van twee uitingen in een paar beter is

van Heuven & Faust13 Resultaten  Presentatie 1  Hoe goed gebruiken Indonesiërs vs. Nederlanders de sub-woord contrastaccenten ?  Dus: % correct per taalgroep  Presentatie 2  Kunnen Indonesiërs bijleren?  Dus: % correct als functie van LOR

Correcte responsies. Max = 20; Kans = 10 Sommige Nederlanders kunnen het nietAndere zijn goed / perfect Geen enkele Indonesiër kan het

van Heuven & Faust15 Resultaten 1  Indonesiërs kunnen het niet  Allemaal op kansniveau  Nederlanders kunnen het wel  3 op kansniveau  10 significant boven kans  van wie 4 perfecte score

Effect van LOR (in maanden) op prestatie: Zelfs na 27 jaar geen scores boven kans, extreem flauwe leercurve (r = 0,426, p = 0,070, eenzijdig)

van Heuven & Faust18 Resultaten 2  Nauwelijks leereffect  Lichte tendens om bij langere verblijfsduur in NL beter gebruik te maken van sub-woord contrasten  Effect niet significant, trend at best

van Heuven & Faust19 Conclusies  Nederlanders zijn gevoelig voor sub- woord contrastaccent  Indonesiërs zijn dan vanuit hun eigen taal helemaal niet, en leren nauwelijks bij  Ondersteunt de gedachte dat Indonesisch geen klemtoon heeft