Het Nieuwe Werken: Smart Company

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie Ouderenzorg
Advertisements

In 48 uur de wereld rond De integrale organisatiediagnose in 48 uur
De kracht van mensen 16 februari 2011.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Het Nieuwe Werken De optimale werkplek Olivier van Noort Product Manager – Windows Microsoft B.V. Bastiaan de Wilde Solution.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
Keuze projecten. • Inzetbaarheid keuze projecten • Op de site Integrale Archimedes ProjectenIntegrale Archimedes Projecten • Vakoverstijgend:
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Introductie Electronisch Factureren voor: Johan van Tongeren – Managing Director Olaf Minnema – Business Solution Manager.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
De kracht van MySolution
Welkom bij La Place Lunchbijeenkomst Greenport Holland 8 januari 2014.
Een project waar de zon altijd schijnt Nicoline Mulder & Fokke Wijnstra.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Project SOCIALE MEDIA Samen uitzoeken op welke wijze de sociale media werkt, geregeld is, wordt gebruikt…..
Jubileum event The battle for talent; 1+1=3! 17 oktober 2013
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Informeel leren en….. social media
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
27 januari 2011.
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving.
Utrecht, 11 juni
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
Implementatie strategieën
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
CONCEPT Loslaten en binden: how can I be your leader if you don’t follow me? Anja Smit.
ARTRA. Vandaag werken aan morgen. Anouk van Helmond, Accountmanager Werk-event 2 juni 2010.
A WAY OF LIFE René Blok. Ideamanagement is een middel om alle medewerkers op een creatieve manier te laten meedenken met het bedrijf.
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Marktgroep Digitaal Werken
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
moderniseren van het curriculum.
Aanvragen bij het Oranje Fonds. Carolien Brugman Projectadviseur.
Nieuwe Wat? Van idee naar uitvoering – HNW in de praktijk II hoorn.nl.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Workshop ‘visieversneller’
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
/ MAXIMAAL DRIE WOORDEN 0 For internal use GETRONICS / KPN acquisitie en samenwerking Roelof Mulder BUSINESS UNIT DIRECTOR GETRONICS ICS 6 APRIL 2010.
ArchiValue: de APG-Case
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Generatiemanagement Dordrecht 10 november 2010 Arionne van den Brand
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Najaar 2012 Hockey: het is ‘net’werken Strategie KNHB 2020.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Communicatie met/via de pers Simone Boogaard – omgevingsmanager HWBP Renie Hylkema - Communicatieadviseur Praktijkseminar ‘Kennis delen is vermenigvuldigen’
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Shared Services Network Twente Krachtenbundeling op het gebied van communicatie Regionaal Platform Communicatie Twente.
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Van 2.450= voor 1.995,== DISC Duurzame Inzetbaarheid Scan
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Platform Duurzaamheid VGN Trippple-aanpak
WIN Event Maarten Tjallingii
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Transcript van de presentatie:

Het Nieuwe Werken: Smart Company Imtech ICT Integrated Solutions Bob Smits blog: bobsmits.wordpress.com

Van “jagers-verzamelaars” naar “agrarische samenleving” Pre-industriele tijdperk – tijdperk van de “ambacht” Je was boer, meubelmaker of molenaar. Werk was vaak aan huis, en werk hield zich niet aan werktijden. Scheiding van werk-prive: nee...wellicht om 6 uur. Grote eigen verantwoordelijkheid, je was je werk. In het industriele tijdperk wordt het werk anders – machines bedienen, productie draaien – werk wordt als het ware gecompartimentaliseerd en sterk hierarchisch – duidelijke managementlijnen vertellen precies wat er moet gebeuren, prikklokken bepalen of je voldoende gewerkt hebt. Scheiding tussen werk-prive ontstaat, en verantwoordelijkheid ligt veel sterker in de handen “management” (nieuw vak). Management gaat over taken, sturen, controle en straffen. In het digitale tijdperk wordt geautomatiseerd, productie naar lage-lonen landen verplaatst, en blijft “kenniswerk” over.40%, al snel 80%. Sommigen spreken al over een creative class – waarbij ook ons inhoudelijk werk overbodig is geworden, en alleen “creativity” en “innovation” ons domein blijft. Kenniswerken is netwerken Onze samenleving verandert steeds sneller

Industriële samenleving Werk = plek, salaris = aanwezigheidspremie

Witte boorden revolutie? Kantoor is de plek om niet aan je werk toe te komen

Digitale tijdperk: werken en leven integreren

Hoe definieer je Het Nieuwe Werken organisatieinnovatie waarbij medewerkers verantwoordelijkheid hebben om te bepalen hoe, waar en wanneer ze de meeste waarde toevoegen aan vooraf helder gedefinieerde bedrijfsdoelstellingen. Er is sprake van een meer hyperarchische organisatie met netcentrische aanpak ondersteund met moderne ICT middelen.

Onze traditionele vorm van communicatie: Dee vorm van communicatie is uiterst succesvol gebleken gedurende duizenden jaren: Alexander de Grote, oorlogvoeren: standaardiseren van werkzaamheden, inmiddels standaardiseren we steeds meer werkzaamheden en laten het over aan machines. Een heldere boodschap: top down

E-mail heeft de hiërarchie voorgoed veranderd En onze organisatievormen?

ICT : een paradigma shift in communicatie Onze organisaties zijn gebaseerd op structuren van duizenden jaren geleden. Alsof we een leger in het romeinse rijk moeten besturen. Rechts twee plaatjes van internet: de manier waarop nu organisaties op een organische manier gevormd worden. Er zit een discrepantie tussen deze twee die niet lang meer stand zal houden. voorbeelden Het nieuwe leger: !!! Ook het leger is niet meer hierarchies georganiseerd in actie vormen ze een hyperarchie: internet is oorspronkelijk ontwikkeld als netwerk tijdens de koude oorlog om onder alle omstandigheden in de lucnt te blijven. Overzicht generaties

En Tweets veranderen de wereld? Denk om de 1-9-90 regel

Ook inzetbaar in heel bedrijfskritische situaties! Onze organisaties zijn gebaseerd op structuren van duizenden jaren geleden. Alsof we een leger in het romeinse rijk moeten besturen. Rechts twee plaatjes van internet: de manier waarop nu organisaties op een organische manier gevormd worden. Er zit een discrepantie tussen deze twee die niet lang meer stand zal houden. voorbeelden Het nieuwe leger: !!! Ook het leger is niet meer hierarchies georganiseerd in actie vormen ze een hyperarchie: internet is oorspronkelijk ontwikkeld als netwerk tijdens de koude oorlog om onder alle omstandigheden in de lucnt te blijven. Overzicht generaties How Technology Almost Lost the War: In Iraq, the Critical Networks Are Social — Not electronic. http://www.wired.com/politics/security/magazine/15-12/ff_futurewar#ixzz0qqEeroXW

De ontwikkelingen volgens Gartner: Afname routine: (mensen)werk wordt minder routinematig Hyperconnectedness: network of networks We gaan meer “swarmen” Patroonherkenning: variaties op thema maken “My place”: sterkere behoefte aan eigenheid "Swarms form quickly, attacking a problem or opportunity and then quickly dissipating," the report notes. "Swarming is an agile response to an observed increase in ad hoc action requirements, as ad hoc activities continue to displace structured, bureaucratic situations." Hoe ziet onze werkomgeving eruit: voor wie doen we dat?

Een nieuwe generatie instromers Voor de 18 jarigen: The internet is integral to their daily life. Essentieel is: power of community Personalisatie (in ieder geval het gevoel van): Ze hebben een onbeperkte keus (en zullen dat dus ook doen) Hoe binden en boeien we de Millenials?

Leeftijd is niet altijd bepalend: wel het profiel Vier generaties aan het werk Traditionalists Boomers Gen X Millennials Born 1922 – 1945 1946 – 1964 1965 – 1980 1980-2000 Training The hard way Too much and I’ll leave Required to keep me Continuous and expected Learning style Classroom Facilitated Independent Collaborative and networked Communication Top-down Guarded Hub and spoke Collaborative Problem-solving Hierarchical Horizontal Decision-making Seeks approval Team informed Team included Team decided Leadership style Command and control Get out of the way Coach Partner Feedback No news is good news Once per year Weekly/Daily On Demand Technology use Uncomfortable Unsure Unable to work without it Unfathomable if not provided Job changing Unwise Sets me back Necessary Part of my daily routine Plaatjes maken van de vier generaties Leeftijd is niet altijd bepalend: wel het profiel

Generatiekloof? Plaatjes maken van de vier generaties

Digitalisering zorgt voor convergentie Deze sheet vormt het uitgangspunt voor sheets die de drie te behandelen factoren moeten onderbouwen: CSI en de uitwerking daarvan. Connect: Het bij elkaar brengen van mens, proces, applicatie en informatie. Socialize: Het delen van kennis, contacten en vaardigheden op basis van sociale open netwerken. Integrate: Het combineren van bestaande informatie bronnen en functionaliteit om zo nieuwe inzichten te creëren.

Wanneer kun je er echt over HNW spreken? Deze sheet vormt het uitgangspunt voor sheets die de drie te behandelen factoren moeten onderbouwen: CSI en de uitwerking daarvan. Connect: Het bij elkaar brengen van mens, proces, applicatie en informatie. Centrum: vrijheid van HNW Socialize: netwerken in overdrachtelijke zin Integrate: informatie data en bronnen combineren Socialize: Het delen van kennis, contacten en vaardigheden op basis van sociale open netwerken. Integrate: Het combineren van bestaande informatie bronnen en functionaliteit om zo nieuwe inzichten te creëren. Maar het gaat niet alleen over techniek!

Het Nieuwe Werken is een integraal concept: HNW Organisatie Techniek Mens Omgeving Evenwichtige aanpak noodzakelijk: alleen bij balans is er succes Imtech heeft aandacht voor alle factoren

Technniek is gericht op communicatie: its de “C” Denk erom: nu hebben we het over de communicatie tussen mensen. Minstens zo belangrijk is de communicatie tussen dingen en mensen en tussen dingen en dingen en dingen en applicaties. We noemen dat “the web of things” Het gaat over Just in time: en over formele en informele netwerken (daarom hebben we zoveel verschillende soorten social software uitgevonden: en er komen er nog veel meer.

Gebruik Social Media: gedragsverandering waarom socializen we met ons netwerk? over “nuttige” dingen over “niet direct nuttige” dingen hoe komen we aan onze gestructureerde informatie en onze kennis? Zet je netwerk af en toe “offline” Zelfs Statler en Waldorf hebben digg ontdekt: arme beaker

Wat levert het op? Grotere winstgevendheid Kostenbesparingen: Huisvesting, reiskosten, energie Minder infrastructuurkosten Dynamischer teams, agile organisatie Hogere output: Betere kwaliteit, kwantiteit van output Interactie: informatie, kennis, expertise, sociale netwerken Hogere ROIC, meer creativiteit, inspiratie en innovatiekracht Groener en duurzamer Maar hoe pak je dat allemaal aan?

We zullen het slimmer moeten organiseren: Meer van hetzelfde werkt niet meer! Voorbeelden: Verandert gedrag niet passie etc Loodgieter is goed voorbeeld We zullen het slimmer moeten organiseren: smart company

Het Nieuwe Werken: begeleide reis in stappen Verkennen, team samenstellen meten missie visie bepalen creëer draagvlak route bepalen: de kaart mee op weg gaan: eerste stap terugkoppelen: stilstaan en leren Stap 0: inspiratiesessie Stap 1: factor4index Stap 2: one page strategy Stap 3: mindmapsessies Stap 3: architectuur /functioneel ontwerp Stap 4: gefaseerde projectaanpak Stap 5: iteratie Bij missie visie: denk om groot denken maar klein beginnen Smart Company

Het Nieuwe Werken logische stappen: smart company Intake, Inspiratiesessie, Factor4, advies Matchen visie, missie, vertalen naar concrete projecten, OnePage businesscase / projectaanpak Connect: Unified Communications Socialize: Social Software landschap Integrate: UC, Social Software, applicaties Smart Company Team: samenwerkende specialisten advies, projectmanagement, ontwikkeling, implementatie

Conclusie: de techniek voorbij, een management uitdaging De uitdaging voor de techniek wordt groter: samen met je klant naar de top, dat is de echte uitdaging

Dank voor de aandacht! Vragen? Bob Smits Bob.smits@Imtech.nl Blog: bobsmits.wordpress.com Imtech ICT Integrated Solutions www.imtech-ict.nl