LeerWinst grafische weergave concept door De Loos Monitoring
leerling Berne twee schooljaren gevolgd: in 2004/2005 vaardigheidsniveau B -> referentieniveau! in 2005/2006 vaardigheidsniveau A -> dus leerwinst! winst
nu met indicatoren prestatieniveau en leerwinst: vaardigheidsniveau B = +60% vaardigheidsniveau A = +160% leerwinst 2005/’06 = vaardigheidsniveau 2005/’06 - vaardigheidsniveau 2004/’05 winst
nu met meerdere toetsingen van Berne per schooljaar: individueel gemiddelde van meerdere toetsingen gedurende het schooljaar vaardigheidsniveau C = -40% gemiddelde Berne in 2004/2005 = (+60% +160% -40%)/3= +60% gemiddelde Berne in 2006/2007 = (+160% +160% +60% +160%)/4= +135%
nu met leerwinst: leerwinst van Berne in 2005/2006 = +100% leerwinst van Berne in 2006/2007 = -25% winst verlies
de klas van Berne twee schooljaren gevolgd: in 2005/2006 leerwinst voor Berne en Bert geen leerwinst bekend voor 2004/2005 vanwege ontbreken van referentieniveau
de klas van Barne twee schooljaren gevolgd: vaardigheidsniveau D = -140% vaardigheidsniveau E = -240% vaardigheidsprofielen 2004/2005 en 2005/2006
vaardigheidsprofiel van de klas met gemiddeld niveau ingetekend: niveauverbetering in 2005/2006 van 0% naar +10% niveauvermindering in 2006/2007 (niveau van +10% naar +5%)
alle leerlingen tellen mee: op basis van individuele prestatieniveaus groepsgemiddelden alle toetsresultaten bij groepsafname vanaf groep 3 wanneer school individueel toetsing zinvol acht!
ook zittenblijvers tellen mee: bij doubleren wordt prestatieniveau niet aangepast individuele zittenblijver krijgt eenmalig een korting op leerwinst (-100%)
ook schoolwisselaars tellen mee: bij schoolverlaten weegt leerling mee tot en met de laatste klas op school bij zij-instroom telt de leerling mee vanaf het tweede jaar op school
prestatieniveau van een klas: klassen doorlopen in wisselende samenstelling de school samenstelling wijzigt vanwege schoolverlaten, instroom of zittenblijven klas kent in 2005/2006 nieuwe, vertrekkende en blijvende leerlingen
referentieniveau en peilniveau van een klas: wisselende samenstelling van een klas: dynamisch cohort elke samenstelling heeft eigen referentienievau referentieniveau 2005/2006 (+15%) is niet gelijk aan peilniveau 2005/2006 (-10%)
prestatieniveau en leerwinst van klassen: leerwinst op basis van ‘eigen’ referentieniveau alleen weergave van peilniveau (=prestatieniveau) en leerwinst
contact De Loos Monitoring Rinus de Loos 030-2963248 rinus@deloos.net www.deloos.net