Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
2. Beïnvloedingsstijlen
Advertisements

Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Sollicitatiegesprek.
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
John Vaupell Justin van der Steen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Doelstellingen formuleren
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Een theoretische verkenning
Competentiegericht leren vmbo
Hoe brei een team?.
CanDo Coaching.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Burgerinitiatieven.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Logische niveaus Bateson en Dilts
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Solliciteren: wat wil ik?
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Reflecteren.
De leerling of stagiaire in beweging!
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
Coachen op competentie-ontwikkeling
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Verbindend communiceren met ouders
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Master Practitioner Coach
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Mijn visie op onderwijs
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Honours programma: voor wie
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Cijferloos lesgeven bij talen
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Transcript van de presentatie:

Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders Congres V&VN Opleiders Donderdag 31 januari 2013 De Reehorst te Ede Els Nijssen & Jan van Diepen

Doelstelling van de workshop Hoe kun je studenten begeleiden in hun leerproces met behulp van logische niveaus? Oefenen in het stellen van de juiste vragen bij: Wat doe je? Wat denk je? Wat wil je?

Programma IJsbreken en focus Achtergrond over logische niveaus Oefenen werkvorm Oogsten van ervaringen

IJsbreker Stel je aan elkaar voor in twee- of drietallen. Wat doe je? Wie ben je? Wat doe je? Wat wil je hier leren? Tijd 5’

IJsberg van McClelland Tekening plus deze afbeelding naast elkaar

Drie niveaus van feedback Single loop Feedback op gedrag Leren van gedrag Double loop Feedback op opvattingen Bewust worden van gedachten Triple loop Feedback op identiteit en wil Leren door eigenaar te worden van de situatie. Jan maakt een nieuwe tekening loops

Zes reflectie niveaus van Dilts Aandachtspunten Zes kennisniveaus van buiten naar binnen, concreet naar abstract. Zelfonderzoek, coaching door begeleiders, feedback mede-studenten. onderzoeken met een werkvraag Niveaus ‘afpellen’ . ‘Blokkades’ Lopen= lijfkennis. Heel de mens. Omgeving Gedrag Vaardigheid Overtuiging Identiteit Inspiratie JAN, NIEUWE FORMULERING UITGANGSPUNTEN 7

Andere vormen (toegevoegd)

Stellingen over leren - Onderliggende niveaus zeggen iets over bovenliggend gedrag - Studenten leren het best als ze feedback krijgen op hun gedrag en die meenemen in hun ontwikkeling en bij zelfonderzoek Vraag: kloppen deze stellingen Tijd: 2’ smoezen

Werkopdracht in drietallen Opdracht: loop de logische niveaus in drietallen Rollen: wie werkt, wie begeleidt, wie observeert? Werkvraag: jouw eigen ‘blokkade’. Denk aan: een onhandigheid, ergernis in werk, lastige student Vorm: voer de oefening lopend uit met behulp van het vel met vragen (zie hand outs). Loop zowel heen en terug langs de niveaus. Tijd: Na 10 minuten korte evaluatie.

Verdiepingsslag Opdracht: loop opnieuw de logische niveaus. Wissel de drie rollen. Bedenk een nieuwe werkvraag. Extra vragen: Anders denken: versterk onderzoekend vermogen, stimuleer‘omdenken’. Houding/emotie: is het glas half vol of leeg? Mogen leren van je fouten. 3. Oplossingsrichting: help de student te denken in kleine stapjes, in mogelijkheden; hulp leren vragen.

Terugblik en oogst Werkt het lopen en vragen? Kwaliteit van onderzoek / opsporen van onderliggende aspecten? Interventies coach Passende vragen? Wie ‘werkt’ er in het gesprek? Stilte? Verwondering? Teruglopen. Oplossingsgericht begeleiden? Zelf onderzoeken of valkuil van advies geven? Wanneer gebruiken? Hoe? Hartekreten 12

Gouden driehoek