Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders Congres V&VN Opleiders Donderdag 31 januari 2013 De Reehorst te Ede Els Nijssen & Jan van Diepen
Doelstelling van de workshop Hoe kun je studenten begeleiden in hun leerproces met behulp van logische niveaus? Oefenen in het stellen van de juiste vragen bij: Wat doe je? Wat denk je? Wat wil je?
Programma IJsbreken en focus Achtergrond over logische niveaus Oefenen werkvorm Oogsten van ervaringen
IJsbreker Stel je aan elkaar voor in twee- of drietallen. Wat doe je? Wie ben je? Wat doe je? Wat wil je hier leren? Tijd 5’
IJsberg van McClelland Tekening plus deze afbeelding naast elkaar
Drie niveaus van feedback Single loop Feedback op gedrag Leren van gedrag Double loop Feedback op opvattingen Bewust worden van gedachten Triple loop Feedback op identiteit en wil Leren door eigenaar te worden van de situatie. Jan maakt een nieuwe tekening loops
Zes reflectie niveaus van Dilts Aandachtspunten Zes kennisniveaus van buiten naar binnen, concreet naar abstract. Zelfonderzoek, coaching door begeleiders, feedback mede-studenten. onderzoeken met een werkvraag Niveaus ‘afpellen’ . ‘Blokkades’ Lopen= lijfkennis. Heel de mens. Omgeving Gedrag Vaardigheid Overtuiging Identiteit Inspiratie JAN, NIEUWE FORMULERING UITGANGSPUNTEN 7
Andere vormen (toegevoegd)
Stellingen over leren - Onderliggende niveaus zeggen iets over bovenliggend gedrag - Studenten leren het best als ze feedback krijgen op hun gedrag en die meenemen in hun ontwikkeling en bij zelfonderzoek Vraag: kloppen deze stellingen Tijd: 2’ smoezen
Werkopdracht in drietallen Opdracht: loop de logische niveaus in drietallen Rollen: wie werkt, wie begeleidt, wie observeert? Werkvraag: jouw eigen ‘blokkade’. Denk aan: een onhandigheid, ergernis in werk, lastige student Vorm: voer de oefening lopend uit met behulp van het vel met vragen (zie hand outs). Loop zowel heen en terug langs de niveaus. Tijd: Na 10 minuten korte evaluatie.
Verdiepingsslag Opdracht: loop opnieuw de logische niveaus. Wissel de drie rollen. Bedenk een nieuwe werkvraag. Extra vragen: Anders denken: versterk onderzoekend vermogen, stimuleer‘omdenken’. Houding/emotie: is het glas half vol of leeg? Mogen leren van je fouten. 3. Oplossingsrichting: help de student te denken in kleine stapjes, in mogelijkheden; hulp leren vragen.
Terugblik en oogst Werkt het lopen en vragen? Kwaliteit van onderzoek / opsporen van onderliggende aspecten? Interventies coach Passende vragen? Wie ‘werkt’ er in het gesprek? Stilte? Verwondering? Teruglopen. Oplossingsgericht begeleiden? Zelf onderzoeken of valkuil van advies geven? Wanneer gebruiken? Hoe? Hartekreten 12
Gouden driehoek