Marketing Marketingmix

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kopen is kiezen.
Advertisements


Zelfstandig Leren Lezen
Goedemorgen …….en.
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Opdracht: ‘Tel uit je winst’
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Klaas koopt een bank voor in de winkel, waarop mensen kunnen zitten
Omvang van de ambachtseconomie
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Omzet.
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Goedemiddag H3b.
Inkomen les t/m Begrippen Welvaart de mate waarin mensen in hun behoeften kunnen voorzien.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | Augustus 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Hoofdstuk 5: Het huishouden
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Hoofdstuk 5 “Een eigen bedrijf”
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3 Uitgedeelde stencil Rekentrainer!
Lesplanning – paragraaf 7 blz. 38
Een verandering = -Een afname -Een toename (nieuwe bedrag – oudste bedrag) : oudste bedrag X 100 =...%
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Pietje heeft op 1 januari 2008 een bedrag van € 400 op een spaarrekening gezet. De rente is 3,5%. Hij laat de rente op de rekening staan. Op 1 januari.
Paragraaf 1 Kennen: De verschillen tussen de formele en informele sector Verschillen tussen een individuele en een collectieve arbeidsovereenkomst Welke.
Blz Prioriteiten stellen betekent dat je de belangrijkste dingen eerst koopt/ betaalt. Huishoudelijke uitgaven zijn producten die je vaak koopt,
Reclame.
Lesplanning 3.2 blz Binnenkomst Intro Nakijken 3.1, klaar? Dan alvast 3.2 maken Uitleg 3.2 Gezamenlijk lezen blz Zelfstandig werken,
6.2 Maak je winst? Wat is het verschil tussen omzet en afzet?
Economie.
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | september 2014
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Hoofdstuk 2.
Economie. Programma Aantal lessen: ongeveer 16 Twee keer per week Kopen en werken Hoofdstuk 4, 5 en 7 (helemaal of delen daaruit) Toetsen en werkstuk.
§1.4 Waar kies je voor? In deze PowerPoint-presentatie leer je over:
Stap 3; Constant of Variabel?
Hoofdstuk 5.
8.1 Waarom handel met het buitenland?
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
3.1 Wat bepaalt je koopgedrag?
Hoe komt de verkoopprijs van een ijsje tot stand?
Aantekeningen Hoofdstuk 1
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Hoofdstuk 6 Productie.
Marketingstrategie.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
omzet, inkoopwaarde, bedrijfskosten en nettoresultaat
3.1 PRODUCTIE.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Vmbo 2 economie Goede producten?
Welkom Havo/vwo 3..
Economie Basis Examentraning 2018 Wat kun je allemaal doen:
Inflatie en koopkracht
BASISREKENVAARDIGHEDEN
BASISREKENVAARDIGHEDEN
Transcript van de presentatie:

Marketing Marketingmix Alle activiteiten van een onderneming die gericht zijn op het vergroten van de omzet (= waarde verkochte goederen/diensten). prijsbeleid plaatsbeleid duur of goedkoop? waar staat de winkel? en waar staan de producten in de winkel? Marketingmix productbeleid promotiebeleid hoe ziet de verpakking er uit en wat is het wat willen mensen? het aanbevelen van het product door reclame en acties.  http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20110601_marketingtactieken01

OMZET Omzet = afzet x verkoopprijs. Verkoopprijs= omzet / afzet Afzet = aantal verkochte producten of diensten. Omzet = waarde van de afzet Omzet = afzet x verkoopprijs. Verkoopprijs= omzet / afzet Afzet = omzet / verkoopprijs

A B C D Opgaven 4.15, blz. 62 Verkoopprijs = omzet / afzet Het marktaandeel van een bedrijf is het aandeel dat het bedrijf heeft in de totale afzet/ omzet op de betreffende markt Marktaandeel op basis van afzet = afzet van de onderneming / totale afzet in stuks X 100 Marktaandeel op basis van omzet = omzet van de onderneming/ totale omzet in stuks X 100 Opgaven 4.15, blz. 62 Marktaandeel omzet Accel = Omzet Accel / totale omzet fietsen x100 A €612,4 miljoen / € 898 miljoen X 100 = 68,2% Marktaandeel omzet Accel in Nederland = 68,2% 100 (2009) 210.000 192.000 B Afzet is met 100-91,4 = 8,6% gedaald 91,4% (2010) Marktaandeel afzet Gazelle= Afzet Gazelle/ totale afzet fietsen x 100 C 192.000 / 1.186.000 X 100 = 16,2% Marktaandeel afzet Gazelle in Nederland = 16,2% D Verkoopprijs = omzet / afzet

2) Noem drie voorbeelden van diensten die je kunt kopen. 1) Als je naar het consumptiegedrag van de Nederlanders kijkt, kun je een onderscheid maken tussen het kopen van goederen en van diensten. In 2010 werd door Nederlanders voor een bedrag van € 334,5 miljard geconsumeerd. Van dit bedrag werd 49% aan goederen uitgegeven en 51% aan diensten. In het jaar 2012 werd voor een totaalbedrag van € 348,3 miljard geconsumeerd. Daarvan werd voor € 172,1 miljard aan diensten uitgegeven. Werd in 2012 in verhouding (procenten) meer aan diensten besteed dan in 2010? Licht je antwoord toe met een berekening. 2) Noem drie voorbeelden van diensten die je kunt kopen. 3) Een buurman maait het gras voor zijn oude buurvrouw. Onder welke voorwaarde wordt deze activiteit door het CBS meegerekend in de consumptie van de buurvrouw? ANTWOORD: In 2012 werd 172,1/348,3 × 100% = 49,4% aan diensten uitgegeven. Dat is een daling van 51% naar 49,4%. ANTWOORD: Diensten van een kapper, huishoudelijke hulp, taxichauffeur, huisarts, adviesbureau, leraar, enz ANTWOORD: Wanneer de buurvrouw de buurman (wit) betaalt.

Opgave 4.14, blz. 62 A 91,3% (jaar 2010) 1.186.000 fietsen 100% (jaar 2009) ? = (1.186.000 X 100) / 91,3 ? = 1.299.014 fietsen 1.299.014 fietsen B Omzet = afzet x verkoopprijs € 898 miljoen = 1.186.000 fietsen x verkoopprijs Verkoopprijs = omzet / afzet Verkoopprijs = €898.000.000 / 1.186.000 Verkoopprijs = €757,17 C Gestegen. De afzet daalt met ruim 8,7%. Als de prijs gelijk zou blijven zou de omzet ook met 8,7% dalen. De omzet daalt echter met maar 3%. Dus de prijs per fiets moet omhoog zijn gegaan.

Verborgen reclame Misleidende reclame

Let op! Postbus 51 bestaat niet meer! Dit is nu rijksoverheid(.nl)