Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl Excellente zorg voor ouderen vraagt excellente verpleegkundigen en verzorgenden Dr Jita Hoogerduijn Lectoraat Verpleegkundige.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Suriname Health Care Vision 2030: het verpleegkundig perspectief
Advertisements

Agenda workshop De vrijetijdssector en gebiedsontwikkeling
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Presentatie Procedure naar het VO
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Mantelzorg: zwakke schakel of ijzersterke verbinding in de zorgketen?
Opleiden voor de zorg van (over)morgen
Welkom!. Programma van de avond 1. Opening: R. Janssen 2. Keuzemogelijkheden: F. Nijs 3. Mogelijkheden na leerjaar 4: J. Driessen 4. Stellen van vragen.
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Voorzitter programmacommissie NPO
Masterroute Sociologie van Gezondheid, Welzijn en Zorg
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge E-learning Signaleren depressie Ontwikkeling en implementatie Marijke Ruiter.
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Maatschappelijke stage Studiedag VECON 3/4/2008 Jump Koch Chris Zwart CPS Onderwijsontwikkeling en advies Amersfoort.
NME: kiezen, leren, meedoen
Mogelijk scenario voor de uitrol Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Basiszorg nabij Modewoord of...
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i speler in het HBO-ICT onderwijsveld Joke Jansen voorzitter.
De nieuwe beroepsprofielen
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Management development lectoren HRO
Het individueel zorgplan in ketenzorg
Doorlopende leerlijnen
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
moderniseren van het curriculum.
“In Vlaanderen werken mensen in de verschillende onderdelen van de zorgsector. Tegen 2014 zijn werkkrachten nodig. Als er niets verandert.
Langer doorwerken door oudere werknemers
Workshop “Beoordelen”
Comorbiditeit in de praktijkprojecten Diseasemanagement Chronische Ziekten 1.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Samenwerken of meebewegen?
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Renate Agterhof, verpleegkundig specialist ouderengeneeskunde
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Implementatie van drie goede voorbeelden
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Professional of niet? Nelleke Rietveld
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU: stagevormen en mogelijkheden 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 10 september.
Physician Assistant praktijkgericht onderzoek
Burgerplanvorming. Participatiesamenleving volgens de overheid 1. Terugtredende verzorgingsstaat (budgettair en stuurbaarheid)  nieuwe taakverdeling.
CanMEDS rollen Aansluiting HBOV, MBO in het functiehuis en praktijk
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
“NPZZG werkt aan een continuüm van vertrouwen" Carel Veldhoven
Functiedifferentiatie 2020
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
aantrekkingskracht van informatica
Ketenstage: Student volgt Cliënt
Informeren over de rol van de huisartsenpraktijk bij ouderenzorg
Ketenstage Student volgt Cliënt.
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Andere zorgverleners in de 1e lijn
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
‘Gezondheid’ verandert… Wat betekent dat voor paramedici?
Transcript van de presentatie:

Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl Excellente zorg voor ouderen vraagt excellente verpleegkundigen en verzorgenden Dr Jita Hoogerduijn Lectoraat Verpleegkundige en Paramedische Zorg voor Mensen met Chronische Aandoeningen Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl Trends (VWS, 2011) Demografische verandering: steeds meer ouderen Focus verschuift van ziekte naar betekenis van de ziekte en behoud van functioneren De rol van de patiënt, cliënt en burger verandert Ontwikkelingen in preventie en zorg Technologie, nieuwe ontwikkelingen, innovaties Verschuiving van taken Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

WELKE ONTWIKKELINGEN ZIEN VERPLEEGKUNDIGEN? Persoonsgerichte zorg én standaardisering Persoonsgerichte zorg én verzakelijking bedrijfsvoering Ketenzorg, taakverschuiving en domeingrenzen Generalistisch én specialistisch ICT Mondige én minder mondige patiënten Individualisering en eenzaamheid Toename thuiszorg, rol HBO verpleegkundige daar verandert Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl Aantal ouderen 1970 -2030 Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Specifieke behoeften van die oudere patiënt? Focus op functionele zelfstandigheid en voorkomen van functieverlies. Niet alleen de focus op het medische probleem Voorkomen van complicaties: geriatrische problematiek Complexe zorg: multimorbiditeit en polyfarmacie Aandacht voor de gewone dingen: gehoorapparaat, bril, gedoseerde informatie enz De patiënt EN zijn naaste Risico herkennen en daar actie op ondernemen Zorgen voor continuïteit van zorg Meer zorg thuis ……. Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Wat vraagt dat van verpleegkundigen? Een positieve attitude tov ouderen motivatie initiatief leiderschap Kennis van de oudere patiënt verouderingsproces geriatrische problematiek communicatie Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl Attitude? Oud is zielig Ouderen pakken de banen van jongeren Ouderen kosten te veel Ouderen zeuren Ouderen zijn zo traag Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Waar komen onze ideeën vandaan? (Andere tijden 2011) Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl En verpleegkundigen? Negatieve tot matig positieve houding (oa Courtney 2002, Eulderink 2004) Andere verwachtingen van werken in de zorg Gebrek aan kennis (Schuurmans, 2011) Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Ontwikkelingen tav kennis en attitude Valideren meetinstrument om de attitude van verpleegkundigen in het ziekenhuis tov ouderen te meten (promotietraject Jeroen Dikken- HU) in samenspraak met USA, Zuid Afrika en tzt Australië (OPACS). Ontwikkelen van een meetinstrument om de kennis van verpleegkundigen in het ziekenhuis tov ouderen te meten (ook Dikken-HU) Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

En de verpleegkunde opleidingen? Wereldwijd een tekort aan kennis over de oudere patiënt in de opleidingen (King, 2004; Gilje, 2007; Xiao, 2008; Deschot, 2010, Schuurmans, 2011) Kennis wordt vaak diffuus aangeboden en is niet zo goed herkenbaar voor studenten (Schuurmans, 2011) Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Ontwikkelingen tav onderwijs, Zon MW, 2014 Ontwikkelen van een kader voor de inhoud van het curriculum verpleegkunde (MBO4 en HBO) tav de zorg voor ouderen Samenwerking daarbinnen met de medische opleidingen (Leiden) en MBO 2 en 3 (Groningen) Projecten om de belangstelling van jongeren voor de zorg aan ouderen te vergroten (levenSles,Leiden) Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Stap 1 opstellen concept op basis van Nieuwe beroepsprofiel Literatuur tav ouderen Bestaande deelprofielen (wijkverpleegkundige, VVG enz) (Internationale) publicaties en rapporten Interviews met experts, gespecialiseerd geriatrisch verpleegkundigen en ouderen Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Van zorgen voor naar zorgen dat! Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Rollen verpleegkundige Centraal: zorgverlener, MBO en HBO Voor HBO nadruk op Organisator Professional en kwaliteitsbevorderaar Communicator Samenwerkingspartner Reflectieve professional Gezondheidsbevorderaar Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Stap 2: Reacties op voorstel Feedback van ouderen, studenten (mondeling en schriftelijk) Feedback (schriftelijk)van vakspecialisten uit de HBOV’s MBO raad: kleine subgroep: inhoudelijk feed back Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Stap 3: zorgen voor draagvlak in de beroepspraktijk Samen met Leiden en Groningen: overleg met andere stakeholders ( zoals ACTIZ, ouderen organisaties) Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Resultaat tot nu: kader stuk Zo veel mogelijk alleen specifieke doelen (dat vraagt keuzes, niet altijd even gemakkelijk) Kennis doelen Vaardigheid en attitude doelen Leerinhouden Rationale Voor MBO niveau 4 én HBO Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl Rol van zorgverlener Staat centraal voor MBO én HBO Van zorgen voor naar zorgen dat! HBO: theoretisch kader, breder en meer diepgang Onderbouwen handelen vanuit theoretisch kader Toepasbaar maken van theorie in praktijk Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Discussie 1: VGG profiel Wanneer de HBOV een brede basis aanbrengt vwb kennis, vaardigheden en attitude is een VGG opleiding niet meer nodig Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl Discussie 2 MBO4 / HBO Wanneer de rol van zorgverlener door beide niveaus goed kan worden uitgevoerd is in de uitvoerende zorg de HBO (bachelor) verpleegkundige niet meer nodig Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Discussie 3: aantrekkelijk onderwijs Hoe maken we het onderwijs over ouderen aantrekkelijker voor jongeren? Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Discussie 4: ouderen in curriculum Is het zinvol om meer ouderen zelf te betreken in het onderwijs? Wat is de meerwaarde, zijn er valkuilen? Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl

Ede workshop, Jita.hoogerduijn@hu.nl