V1, e-Business en e-marketing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Blok 1 les 2, college en werkgroep Maandag 12 november 2007
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Blok 1 les 6, college en werkgroep Maandag 10 december 2007
Over consumenten, gedrag en marketing
Wat is interactieve marketing?
Deadline week 8 •Alle producten moeten kant en klaar gepresenteerd worden •Tijdschriften in print en ingebonden •Films gemonteerd •Web applicaties online.
Welkom!.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
trendwatching Les 4: Kijken en zien
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Opleveren –Intake-POP –IAM Brand Materiaal uitdelen –Manual blok 1 –Dummy –SBC manual & Opdracht kennismakingsgesprek –Rooster blok 1 Introductie –Propedeusejaar.
Docent medmec = Wil Adolfs
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
Propedeuse  Ondernemen Blok 4 college 1 [10 april 2007]
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Minor Digital Marketing Wat gaan we doen? Inleiding Tio Leren en ervaren hoe de online technologie bijdraagt aan een succesvolle bedrijfsvoering. Vorm:
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Visie & Strategie.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Visie & Strategie.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Praktijkervaring en reflectie
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst September 2015
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
De taaltaak
Les 1: Brainstorm en kennismaken
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Transcript van de presentatie:

V1, e-Business en e-marketing Blok 1 les 1, college en werkgroep Maandag 5 november 2007

Even voorstellen Marijke van Liempt-Prins 10 jaar internet ervaring (Planet Internet, Veronica Internet, Wegener, The People’s Valley) 5e jaar in onderwijs (nu nog maar 1 dag) Andere dagen www-i-scout.nl

Agenda Manual blok 1; highlights en vragen Organisatorisch Highlights hoofdstuk 1 Chaffey E-business en e-commerce E-marketing opdracht

Manual: de cijfers Periode: van 5 november 2007 tot en met Aantal lesweken 21 januari. Vakantie 2 weken 3 ECTS 84 SBU Jouw inspanning: 3 contacturen per week en gemiddeld 7 uren zelfstudie/opdrachten

Manual: leerdoelen Na afloop van blok 1 is de student in staat om: E-marketing instrumenten te beschrijven De betekenis en de reikwijdte van e-business en e-commerce en de verschillende elementen hiervan te definiëren De zakelijke uitdaging van de introductie van e-business en e-commerce in een organisatie te beschrijven De belangrijkste bedrijfsmodellen voor digitaal zakendoen vast te stellen De diverse inkomstenmodellen en transactiemechanismen van een e-commerce website te beschrijven. De verschillende elementen van de digitale omgeving met invloed op de e-business en e-marketingstrategie van een organisatie te identificeren Met de juiste hulpmiddelen e-businessstrategieën te formuleren en te selecteren

Lesprogramma Uitdelen!!!

Manual: toetsing en criteria (1) Een ‘Paper’: bevat een beschrijving van de organisatie en website, een analyse van de digitale omgeving, een analyse van het bedrijfsmodel en/of inkomstenmodel, een analyse van de (e-business) strategie, een analyse van ‘de achterkant’ en een advies voor de toekomst (ten minste drie uitgewerkte aanbevelingen). Criteria ten aanzien van vorm en inhoud (zie manual). Profielen van organisaties en vragen worden uitgereikt in les 3 Je hebt dan een dikke maand om aan het ‘Paper’ te werken, inleveren uiterlijk 22 oktober 2007. Beoordeling en individuele feedback op maandag 29 oktober 2007.

Manual: toetsing en criteria (2) Het ‘Paper’ bevat een voorblad, inhoudsopgave, 6 a 7 paragrafen, paginanummering en zonodig bijlagen. Het ‘Paper’ bevat ten minste 9 pagina’s A4 en maximaal 30 pagina’s A4. Het ‘Paper’ is in correct Nederlands geschreven (maximaal twee taal- en vijf typefouten). Het ‘Paper’ bevat een beschrijving van de organisatie en website, een analyse van de digitale omgeving, een analyse van het bedrijfsmodel en/of inkomstenmodel, een analyse van de (e-business) strategie, een analyse van ‘de achterkant’ en een advies voor de toekomst. Dit laatste bevat ten minste drie uitgewerkte aanbevelingen. De uiteenzetting getuigt van het vermogen te kunnen terugzien op het behandelde en het vooruit kunnen kijken naar nog onontgonnen terreinen binnen het E-business domein. De open vragen zijn correct behandeld en getuigen van inzicht. De student heeft alle tussentijdse opdrachten gemaakt. Voldaan aan alle criteria levert een voldoende op.Wanneer minimaal is voldaan aan bovenstaande criteria wordt eveneens op de volgende punten beoordeeld: Signatuur: de mate waarin het paper getuigt van een eigen, oorspronkelijke aanpak Diepgang: de mate waarin het paper inhoudelijk verder gaat dan minimaal vereist is bijvoorbeeld met behulp van onderzoek, bronstudie etc. Stijl en vorm: de mate waarin de student zich heeft weten te verplaatsen in de lezer ten einde hem op verhalende en daarmee extra aantrekkelijke wijze te informeren. Aanwezigheid van deze punten kan de beoordeling van een voldoende verhogen naar een RV-ruim voldoende G-goed of U-uitmuntend.

Verplichte literatuur Dave Chaffey, E-business en E-commerce, een managementperspectief (tweede editie) Pearson Education, ISBN 90-430-0830-3 Eelco Scheer, Marketing met interactieve media Pearson Education, ISBN 90-430-0828-1

Literatuur Chaffey en Scheer worden tegelijkertijd gehanteerd Beide boeken altijd meenemen naar de 3 lesuren op maandag. Ik ben niet de enige die deze lessen voorbereid, dat snap je zeker wel… Als in het lesplan staat dat in een les hoofdstuk 4 van Chaffey en 3 van Scheer centraal staan (laatste kolom), heb je dit voorafgaand bestudeerd Op het moment dat ik merk dat dat niet of nauwelijks gedaan wordt gaan we eerst een uurtje lezen.

Organisatorisch Een christelijke tijd: dat betekent dat we op tijd beginnen, het kan zomaar zijn dat de deur dicht zit. Laptops mee, telefoons uit Gegeven doorlopende lesuren is het onderscheid tussen college en werkgroep minder relevant. Halverwege pauze van 10 minuten Presentielijsten voor mijn eigen beeld van eenieders inzet Wat we nodig hebben: een “klasse-oudste” per unit (1 voor BO1, 1 voor BO2) die als bruggehoofden functioneren tussen de gehele klas en mij. Vrijwilligers? Marijke in principe alleen op maandag aanwezig. Wel bereikbaar per e-mail.

Waarom deze stroming? Vijf minuten in tweetallen Vraag aan de ander waarom hij voor deze stroming heeft gekozen EN VRAAG DOOR! Probeer een relatie te leggen met gerelateerde activiteiten (bedrijf, eerdere opleidingen etc) Na vijf minuten wisselen Weer vijf minuten later moet je dit OVER je gesprekspartner kernachtig kunnen formuleren 1 belangrijke voorwaarde: je mag andere stromingen NIET in je verhaal betrekken

Stroming Business & Organisatie Totaalplaatje: Zakelijke en bedrijfsmatige aspecten van interactieve media (dus ook geld, mensen, plannen, strategie, operationeel, productontwikkeling etc) Rol van interactieve media in de bedrijfsvoering en in het klantcontact Elk vak past daar op de een of andere wijze in

Stroming Business & Organisatie Dit jaar nadruk op e-business, e-marketing, projectmanagement, innovatie en ondernemen Volgend jaar nadruk op financieel management, CRM, strategische marketing en communicatieve vaardigheden.

Strategie Innoveren! Veranderen! Managen! Organiseren! Vermarkten! Ondernemen! Pionieren! Tactiek Operationeel

Innoveren! Veranderen! Managen! Organiseren! Vermarkten! Ondernemen! Projectmanagement Innoveren! Veranderen! Managen! Organiseren! Vermarkten! Ondernemen! Pionieren! Marketing Procesmanagement

Pauze Take 10

Kunnen we dan eindelijk echt inhoudelijk worden? Welnu… Kunnen we dan eindelijk echt inhoudelijk worden?

Wie heeft er wel eens iets via het internet aangeschaft? Zelfde duo’s als net Interview elkaar op basis van deze vraagstelling Wat? Wanneer voor het laatst? Waarom? Waarom niet? Problemen ondervonden?

e-Business en e-Commerce Wat is e-Business? Wat is e-Commerce? Tweetallen Ontwikkel gezamenlijk een mogelijke definitie van het begrip e-Business

Highlights Chaffey,hoofdstuk 1

Definitie E-commerce (1) Electronic commerce refers to any activity which involves enterprises interacting and doing business with customers, with each other or with administrations by electronic means. It includes electronic ordering of goods and services which are delivered using traditional channels, on-line ordering, payment and delivery of intangible goods and services such as software, electronic magazines, entertainment services and information services, electronic fund transfers, electronic share trading, electronic bills of lading, commercial auctions, direct consumer marketing and after-sales service. Europese Unie, 1997

Definitie E-commerce (1) Electronic commerce refers to any activity which involves enterprises interacting and doing business with customers, with each other or with administrations by electronic means. It includes electronic ordering of goods and services which are delivered using traditional channels, on-line ordering, payment and delivery of intangible goods and services such as software, electronic magazines, entertainment services and information services, commercial auctions, direct consumer marketing and after-sales service. Europese Unie, 1997

Definitie E-commerce (2) IDC: 'E-Commerce is the management and conducting of a business transaction in a digital environment (E-Commerce) on the Internet (Internet Commerce). Transactions do not have to be completed over the Web (eg telephone/fax completion is acceptable), but the transaction must be initiated from the Web.

Definitie E-commerce (2) IDC: 'E-Commerce is the management and conducting of a business transaction in a digital environment (E-Commerce) on the Internet (Internet Commerce). Transactions do not have to be completed over the Web (eg telephone/fax completion is acceptable), but the transaction must be initiated from the Web. Beperking: transactie en E-mail en communicatiemiddelen voor virtual communities vallen dus buiten deze definitie.

Vier fases in E-business Tactical Strategic Increasing Business Value Presence Globaal kunnen we in de ontwikkeling van E-business in bedrijven 4 fases onderscheiden. Ten eerste het aanwezig zijn op het internet door informatie van het bedrijf beschikbaar te stellen. Deze informatie is statisch, verandert vrijwel niet. Tweede fase is de interactiefase waarbij informatie dynamisch is. Hierbij kan bijvoorbeeld dynamisch informatie uit databases beschikbaar worden gesteld. De volgende fase is de transactiefase waarbij bedrijven/consumenten bestellingen en betalingen kunnen doen via het internet. De web applicatie is bijvoorbeeld gekoppeld aan een ERP systeem van een bedrijf (BAAN, Oracle, SAP etc) of maakt onderdeel uit van een Extranet of marktplaats. De laatste fase is de transformatie fase. Hierbij verdwijnen grenzen in en tussen bedrijven onderling, consumenten en afdelingen. According to Gartner: The cost, sophistication and business value of enterprise Web sites have increased dramatically across most industries (particularly consumer-oriented sites) in the past three years. In the next three years, an even greater growth in value and cost is anticipated. The primary vehicle for this increase is the integration of Web applications and enterprise operations applications, including manufacturing, inventory management and transportation, as well as sales, marketing and customer service. In addition to integrating the data (that is, enabling the data to flow among the applications by standardizing content and semantics), the business value of the Web will also be increased by its use as a common front end to virtually all networked applications — rivaling Microsoft Windows (and working with it) as the interface of choice. Enterprises will be further driven by Web-based access to improve, or transform, their business processes, procedures, policies and organizations in order to enable more real-time access to (and updating of) critical enterprise information by trading partners that have the authority to do so. Features Marketing Information Brochures Increasing Application Cost

Vier fases in E-business Tactical Strategic Increasing Business Value Interaction Additional Features Intranet Apps. Interactivity Personalization Basic Search Linked Sites Presence Globaal kunnen we in de ontwikkeling van E-business in bedrijven 4 fases onderscheiden. Ten eerste het aanwezig zijn op het internet door informatie van het bedrijf beschikbaar te stellen. Deze informatie is statisch, verandert vrijwel niet. Tweede fase is de interactiefase waarbij informatie dynamisch is. Hierbij kan bijvoorbeeld dynamisch informatie uit databases beschikbaar worden gesteld. De volgende fase is de transactiefase waarbij bedrijven/consumenten bestellingen en betalingen kunnen doen via het internet. De web applicatie is bijvoorbeeld gekoppeld aan een ERP systeem van een bedrijf (BAAN, Oracle, SAP etc) of maakt onderdeel uit van een Extranet of marktplaats. De laatste fase is de transformatie fase. Hierbij verdwijnen grenzen in en tussen bedrijven onderling, consumenten en afdelingen. According to Gartner: The cost, sophistication and business value of enterprise Web sites have increased dramatically across most industries (particularly consumer-oriented sites) in the past three years. In the next three years, an even greater growth in value and cost is anticipated. The primary vehicle for this increase is the integration of Web applications and enterprise operations applications, including manufacturing, inventory management and transportation, as well as sales, marketing and customer service. In addition to integrating the data (that is, enabling the data to flow among the applications by standardizing content and semantics), the business value of the Web will also be increased by its use as a common front end to virtually all networked applications — rivaling Microsoft Windows (and working with it) as the interface of choice. Enterprises will be further driven by Web-based access to improve, or transform, their business processes, procedures, policies and organizations in order to enable more real-time access to (and updating of) critical enterprise information by trading partners that have the authority to do so. Features Marketing Information Brochures Increasing Application Cost

Vier fases in E-business Tactical Strategic Increasing Business Value Transaction Additional Features E-Commerce EDI ERP Apps. Self-Service Apps. Interaction Additional Features Intranet Apps. Interactivity Personalization Basic Search Linked Sites Presence Globaal kunnen we in de ontwikkeling van E-business in bedrijven 4 fases onderscheiden. Ten eerste het aanwezig zijn op het internet door informatie van het bedrijf beschikbaar te stellen. Deze informatie is statisch, verandert vrijwel niet. Tweede fase is de interactiefase waarbij informatie dynamisch is. Hierbij kan bijvoorbeeld dynamisch informatie uit databases beschikbaar worden gesteld. De volgende fase is de transactiefase waarbij bedrijven/consumenten bestellingen en betalingen kunnen doen via het internet. De web applicatie is bijvoorbeeld gekoppeld aan een ERP systeem van een bedrijf (BAAN, Oracle, SAP etc) of maakt onderdeel uit van een Extranet of marktplaats. De laatste fase is de transformatie fase. Hierbij verdwijnen grenzen in en tussen bedrijven onderling, consumenten en afdelingen. According to Gartner: The cost, sophistication and business value of enterprise Web sites have increased dramatically across most industries (particularly consumer-oriented sites) in the past three years. In the next three years, an even greater growth in value and cost is anticipated. The primary vehicle for this increase is the integration of Web applications and enterprise operations applications, including manufacturing, inventory management and transportation, as well as sales, marketing and customer service. In addition to integrating the data (that is, enabling the data to flow among the applications by standardizing content and semantics), the business value of the Web will also be increased by its use as a common front end to virtually all networked applications — rivaling Microsoft Windows (and working with it) as the interface of choice. Enterprises will be further driven by Web-based access to improve, or transform, their business processes, procedures, policies and organizations in order to enable more real-time access to (and updating of) critical enterprise information by trading partners that have the authority to do so. Features Marketing Information Brochures Increasing Application Cost

Vier fases in E-business Tactical Strategic Additional Features Intranet Apps. Interactivity Personalization Basic Search Linked Sites Marketing Information Brochures E-Commerce EDI ERP Apps. Self-Service Apps. SC Optimization CRM Apps. Industry Apps. Customer Integration Presence Interaction Transaction Transformation Increasing Business Value Globaal kunnen we in de ontwikkeling van E-business in bedrijven 4 fases onderscheiden. Ten eerste het aanwezig zijn op het internet door informatie van het bedrijf beschikbaar te stellen. Deze informatie is statisch, verandert vrijwel niet. Tweede fase is de interactiefase waarbij informatie dynamisch is. Hierbij kan bijvoorbeeld dynamisch informatie uit databases beschikbaar worden gesteld. De volgende fase is de transactiefase waarbij bedrijven/consumenten bestellingen en betalingen kunnen doen via het internet. De web applicatie is bijvoorbeeld gekoppeld aan een ERP systeem van een bedrijf (BAAN, Oracle, SAP etc) of maakt onderdeel uit van een Extranet of marktplaats. De laatste fase is de transformatie fase. Hierbij verdwijnen grenzen in en tussen bedrijven onderling, consumenten en afdelingen. According to Gartner: The cost, sophistication and business value of enterprise Web sites have increased dramatically across most industries (particularly consumer-oriented sites) in the past three years. In the next three years, an even greater growth in value and cost is anticipated. The primary vehicle for this increase is the integration of Web applications and enterprise operations applications, including manufacturing, inventory management and transportation, as well as sales, marketing and customer service. In addition to integrating the data (that is, enabling the data to flow among the applications by standardizing content and semantics), the business value of the Web will also be increased by its use as a common front end to virtually all networked applications — rivaling Microsoft Windows (and working with it) as the interface of choice. Enterprises will be further driven by Web-based access to improve, or transform, their business processes, procedures, policies and organizations in order to enable more real-time access to (and updating of) critical enterprise information by trading partners that have the authority to do so. Increasing Application Cost

Zie ook: http://www.exact.nl/docs/BDDocument.asp?Action=View&ID=%7B483BD788-2A89-45CC-8766-F05C7E293F1D%7D&noheader=1&nosubject=1

Waar draait het bij e-Business dus vooral om? Activiteiten vanuit de organisatie geïnitieerd Businessprocessen die onderdeel vormen van ‘inbound’ logistiek en inkoop tot ‘outbound’ logistiek, e-marketing en e-crm.

(On)tastbare voordelen van e-business Tastbaar: Meer omzet Kostenbesparingen in marketing Kostenbesparingen in logistiek Ontastbaar: Imago, merk Snellere communicatie, betere klantenservice Sneller reageren op marktvraag Leren voor de toekomst Beheer van klantgegevens

E-marketing Wordt vaak over gesproken op ‘instrument niveau’. Maar vaak ook niet.. Er wordt eigenlijk hetzelfde als e-business of e-marketing bedoeld. Lees de opdracht door en start deze in duo’s

E-marketing Opdracht uitdelen en in duo’s beginnen.

Huiswerk Bestuderen: hoofdstuk 1 van Chaffey Bestuderen: hoofdstuk 2 van Scheer Maken opdracht e-marketing