Sofie Similon, Stafmedewerker Registratieverantwoordelijke

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CAW Het Welzijnshuis VTO-beleid ompetent van kop tot teen !
Advertisements

Analyse van incidenten
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Sociale dienst Liliane Moons
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
Nut & Noodzaak van Registreren
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen
DEMO De registratieprocedure voor nieuwe ONDERNEMINGEN in kader van de digitale steunmaatregelen (kmo-portefeuille, ecologiepremie en groeipremie) Versie.
Klik op “Tijdelijke werkloosheid invoeren”. Vul hier uw gebruikersnaam en wachtwoord in of gebruik uw elektronische identiteitskaart.
CAW Oost-Vlaanderen vzw
Justitie & hulpverlening
‘Op weg naar de huisarts’
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Brusselse Welzijns- en Gezondheidsraad, Pro Medicis Brussel en ZORGNET Zorgzoeker Alle Nederlandskundige zorgverleners op één plek.
Planning lessenroosters in S+. Situatie voor S+ In SAP – Lokalen – Docenten Geen planning mogelijk – Geen informatie over de verschillende studierichtingen.
Een pleidooi pro-domo Rien Foulon.
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Ken Sandeman, maatschappelijk werker Marleen Peeters, stafmedewerker – jurist Cel Schuldhulpverlening 6 mei 2014.
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
ICT in een dynamische context
Rechtstreeks Toegankelijke Hulp (RTH)
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Doel samenwerking: Samenwerking RIZIV-ZF-VDAB-GTB
Code omgaan met cliëntinformatie CAW Regio Leuven Een korte voorstelling van proces en resultaat.
Van de juridisch dienstverlener
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Toelichting op Informatiemodel AMW / Maatschappelijke Dienstverlening 2008 Bert van Putten KWIZ.
Gevolgen van het nieuwe Informatiemodel 2008 in de praktijk Bert van Putten KWIZ.
 Problemen in huidige hulpverlening met overlapping, gebrek aan samenwerking,…  Andere organisatie van hulpverlening aan minderjarigen uit: › Algemeen.
Auteur: Dirk Geldof Door: Delphine Vantomme, 1 ste jaarsstudente in Bachelor Sociaal Werk. NOOD AAN INTERCULTURALISERING Steden verkleuren sneller dan.
DepanneBlogt 29/06/06 Informatievergadering 1 Huidige situatie.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
‘WESTDAG’ IJH EN ROL VAN HET CLB Hulpverleningslandschap is grondig veranderd zowel inhoudelijk als organisatorisch CLB binnen IJH-landschap.
DEMO: Hoe werkt de nieuwe registratieprocedure van BEA?. De demo loopt automatisch, u moet niet klikken om verder te gaan.
 Algemeen  Doel  Werkingsprincipes  Concreet  Toeleiders  Cijfers  Contact.
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Automatische toekenning van rechten ? Brugge, 9 juni 2015 Hilde Linssen, stafmedewerker Netwerk tegen Armoede.
Provinciale toelichtingsvergadering Jobkanaal. Agenda 1. Inleiding 2. Inhoudelijke verfijningen 3. Technische aspecten 4. Gezamenlijke onderrichtingen.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Jill Vannieuwenhuyse.  Hoofdstuk 3: De organisatie van trajectbegeleiding.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
BEMOEIZORG IN HET ALGEMEEN WELZIJNSWERK PREVENTIE VAN UITHUISZETTING Lore Assez.
Zorgcentrale: méér dan een alarmcentrale!
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
TASK FORCE JEUGD Zeeland Centra voor Jeugd en Gezin: Afspraken binnen Zeeland en beleidsruimte gemeenten.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
Nazorg “definitie” nazorg diensten die de leverancier blijft verlenen nadat de klant apparatuur of programmatuur heeft gekocht nazorg Betreft bijdragen.
Het Ondersteuningsplan Persoonsvolgend Budget (OP PVB) 29 april 2016 – Florian Roman.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Voorstelling werking Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Turnhout Kind in Nood Kempen Els Swolfs Coördinator VKT.
CAW Het Welzijnshuis VTO-beleid ompetent van kop tot teen !
Dienst huurbegeleiding
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Lokaal Sociaal Beleid.
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
OPweg Innovatief project
Functieclassificatie - impact Vlimpers
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen Wie schakel je in: Team Jeugd.
Geïntegreerd breed onthaal
Betrokken ouder, tevreden ouder
Resultaten FEAD-enquête 2017
Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé
Transcript van de presentatie:

Tellus: cliëntregistratiesysteem binnen de Centra voor Algemeen Welzijnswerk Sofie Similon, Stafmedewerker Registratieverantwoordelijke CAW Regio Leuven

Inhoud Opbouw van het registratieprogramma Cliëntkenmerken Hulpverleningsgegevens Bedenkingen van het huidige systeem Vragen

Opbouw van het registratieprogramma

Registratie en hulpverlening HULPVERLENINGSPROCES IN FASES : AANMELDING ONTHAAL BEGELEIDING NAZORG REGISTRATIE VOLGT HULPVERLENING : NAZORG TYPEMODULE 1 AANMELDING ONTHAAL INSTAP TYPEMODULE 2 Op dit moment zijn enkel onthaal en begeleiding verplicht te registreren in het tellus-systeem. Aanmelding en nazorg zijn optioneel

Eenheid van registratie De persoon/ het individu Koppels/ gezinnen Afzonderlijk registreren Systeemnummer houdt ze samen

Aanmeldingen Alle vragen van personen of instanties naar hulp- en dienstverlening zonder dat er sprake is een hulpverleningscontact. Diensten bv politie zonder dat er contact is met de cliënt Niet verplicht te registreren

Onthaal persoonlijk hulpverlenend contact met de cliënt. De onthaalfiche wordt afgesloten wanneer De hulpverlening is afgerond (er volgt geen begeleiding) Een begeleiding wordt opgestart.

Begeleiding en modules Vanaf 2008: registratie in modules. Module = pakketje hulp Aan één cliënt kunnen dus meerdere typemodules worden gekoppeld elk met een eigen begin- en einddatum

LEEFGROEPGERICHTE BEGELEIDING voorbeeld ONTHAAL BEGELEIDING DIRECTE OPVANG BUDGETBEGELEIDING LEEFGROEPGERICHTE BEGELEIDING BEGELEID WONEN ADMIN. HULP SCHULDBEMIDDELING

Nazorg Na het afsluiten van een begeleiding (beperkte) opvolging van een cliënt Niet verplicht te registreren

Cliëntkenmerken

Cliëntkenmerken Wat? Gegevens van de persoon Gegevens rond zijn situatie Wanneer? In onthaal Bij het starten van een begeleiding NIET bij Aanmelding en nazorg

Cliëntkenmerken: afspraken Situatie onmiddellijk voorafgaand aan de hulpverlening in het CAW Cliëntkenmerken worden NIET geüpdate in de loop van de begeleiding. Wat men niet weet, wordt niet bevraagd ifv registratie

Cliëntkenmerken in onthaal Geslacht Leeftijdscategorie Etnisch-culturele minderheid

Cliëntkenmerken in begeleiding Geboortedatum Burgerlijke staat Gezinssituatie Inkomen Scholingsgraad Socio-economische situatie Bestaanszekerheid Voorafgaande situatie Verblijfplaats Domicilie Nationaliteit Origine Verblijfsstatuut Aantal kinderen

Hulpverleningsgegevens

Hulpeverleningsgegevens Wat? Informatie over de problemen van mensen Informatie over de hulp die geboden wordt Hoe mensen bij ons komen Waar ze naar toe gaan …  De aanpak

Onthaal Kenmerken 1ste contact Datum Manier 1ste contact Systeem 1ste contact Verwezen door Type vraag Problemen (5) en geboden hulp (5)

Onthaal Afsluiten onthaal Datum Reden stopzetten onthaal Verwezen naar Aantal contacten

Begeleiding Datum start begeleiding Problemen (5) Samenwerking met (5) Geboden hulp (5) Afsluiten begeleiding Datum afsluiten begeleiding Manier van afsluiten begeleiding Verwezen naar Aantal contacten

Bedenkingen

Algemene bedenkingen Weinig controles omtrent juistheid, volledigheid van gegevens bij invoer  controles en bijsturing nadien is tijdsintensief Registratie staat naast een dossier  extra werk  elektronisch dossier? Organisatie van onthaal verschilt tussen CAW’s  vergelijkbaarheid van cijfers? Cliënten kunnen op verschillende diensten binnen één CAW komen zonder dat dit geweten is  dubbeltelling

Algemene bedenkingen Belang van eenduidigheid Binnen het CAW Op sectorniveau Vergelijkbaarheid van gegevens Nood aan permanente vorming/ afstemming Sectoroverstijgend? Niet verplichtte registratie van aanmeldingen en nazorg maakt dat er nog veel informatie verloren gaat

Bedenkingen inzake cliëntkenmerken Wat men weet wordt geregistreerd, de rest niet  groot aantal onbekenden Momentopname: vlak voor start begeleiding  geen zicht op evolutie Variabelen zijn niet eenduidig gedefinieerd wat tot minder valabele informatie leidt bv voorafgaande situatie Veel kenmerken worden pas geregistreerd wanneer cliënten in begeleiding komen  van cliënten op onthaal gaat er veel informatie verloren

Bedenkingen inzake hulpverleningsgegevens Items zijn beperkt bv 5 problemen  meer kan niet worden weergegeven. Idem geboden hulp, samenwerking met,… Men kan niet alles aanduiden waaraan werd gewerkt Uitgebreide lijsten met beperkte mogelijkheid tot zoeken  bemoeilijken van de invoer

Vragen?