Het kan slimmer ‘be smart’.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mijn Inburgering Hoe werkt dat?.
Advertisements

Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Tips en praktijk opstellen businesscase
Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Rooster Generator Voor Huisarts Posten
Welkom bij de presentatie van Onlinezeilen.nl. - Gratis online boekingssoftware - Automatisering voor zelfstandige schippers - Onafhankelijke platform.
Zaakgericht Werken.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Zaakgericht werken in samenhang
BAG - WOZ, planning en commitment
Martine Meijers Hester Tjalma
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Geen geld naar onnodige stenen, maar naar activiteiten Advies aan bestuur gemeente Oss over de voorzieningen in het dorpengebied Herpen in 2030.
25 januari 2008Naam van de Spreker Wat is het....en wat levert het u op.
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
Linkbuilding In de praktijk…. Waarom linkbuilding? Geldt als een stem; Noodzakelijk voor zoekmachine optimalisatie (Pagerank)! Belangrijk om te onthouden:
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Digitaal inschrijven VO
Inge van den Borne projectleider 15 december 2011
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Wat betaalt de klant aan ons?
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
Aan de slag met Stelselpedia
Blauwe of rode envelop in de bus gekregen Blauwe of rode envelop in de bus gekregen uitleg bij al onze correspondentie met u Blauwe of rode envelop in.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Digitaal mei 2014.
Kinderopvangtoeslag voor de peuterspeelzaal/peuteropvang
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
Presentatie Website Oldtimer Caravan Club
Gemeente Ede Bedrijfsvoering Wmo 14 januari 2015.
Standaard PreFill eFormulieren met SIMgroep en Centric; dienstverlening aan burgers en bedrijven op een hoger niveau 22 sept 2015.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
18 jaar en nu??.
leernetwerk participatiewet en banenafspraak waterschappen
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Even voorstellen: Judith Kies Payroll Experts Payroll Specialist Minder risico, meer zekerheid Kostenbesparende oplossing Geen administratieve zorgen.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
29 januari 2015 Han Bekker. Proces burgerportaal:  klant tot klant;  anti-fraudemaatregelen. Proces terugbetalen; Wijzigingen 2015; ? Programma 2.
Presentatie minimabeleid WMO/WWB raad Bellingwedde.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Wie is Altersum Onafhankelijk adviseur. Altersum verkoopt geen producten en heeft geen aanstelling bij een bank en/of verzekeraar. Sterker.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Mijn WOZ en toezicht mr. J.G.E.Gieskes WAARDERINGSKAMER.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Zonvoornop. Zonnepanelen Zakelijk Zonnepanelen voor Bedrijven  Heeft u een bedrijf met een grootverbruikaansluiting? Dan kunnen zonnepanelen een erg.
De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid.
Tips en trucs en de belangrijkste veranderingen in 2018
Transcript van de presentatie:

Het kan slimmer ‘be smart’

Even voorstellen: Persoonlijk: Daniël de Klerk Verantwoordelijk voor alles wat gaat over zaakgerichtwerken en dienstverlening Bedrijf: Leverancier van e-dienstverleningsoplossingen Ondersteuning en begeleiding op dienstverleningsvraagstukken

Waarom zijn we hier vandaag? Hoe gaan we om met bezuinigingen (100.000+ gemeenten) Wat betekent dat voor onze identiteit? Hoe richten we onze architectuur op samenwerking in? Wat is de rol van Open Data? Hoe zorgen we voor interoperabiliteit ?

Waar gaan we het over hebben? Hoe kun je ondanks de bezuinigingen toch naar the-next-step in digitale dienstverlening komen? Focus op: gegevens en transacties (formulieren) binnen een werkend stelsel!

Programma: Wat heeft ‘het stelsel’ met dienstverlening te maken? We gebruiken het stelsel nagenoeg niet 2 voorbeelden van hoe het niet moet Hoe worden de problemen op dit moment opgelost? Wat is het speelveld? Wat zijn de kansen? Hoe verzilver je die kansen? 2 voorbeelden van hoe het ook kan Vragen

Wat heeft het stelsel met dienstverlening te maken? Transacties bestaan uit drie elementen: Onbekende gegevens Bekende gegevens Content Geen ‘slimme’ dienstverlening zonder het stelsel

Randvoorwaarde voor goede en efficiënte dienstverlening…. ….gebruik basisregistraties. HET STELSEL WERKT!

We gebruiken het stelsel nagenoeg niet

Wanneer is er sprake van een goed formulier? goede E-dienst? Functie E-dienst: Smart verzamelen van onbekende gegevens Hoe doe je dat? Onbekende gegevens, bekende gegevens en content/logica combineren Onderlinge afhankelijkheid Risico = domme formulieren

Gevolg:

Twee praktijkvoorbeelden: Geboorteaangifte Parkeervergunning Kijkt u mee?

Geboorteaangifte met Kodision BEL-combinatie

Geboorteaangifte met Kodision BEL-combinatie

Geboorteaangifte met Kodision BEL-combinatie

Geboorteaangifte met Kodision BEL-combinatie

Geboorteaangifte met Kodision BEL-combinatie

Geboorteaangifte met Kodision BEL-combinatie

Geboorteaangifte met Kodision BEL-combinatie

Geboorteaangifte met Kodision BEL-combinatie

Geboorteaangifte met Kodision BEL-combinatie

Wat ging hier mis? Je moet acht verschillende schermen doorlopen. Er staan niet werkende mogelijkheden in: je kan helemaal geen aangifte doen bij het gemeentehuis Wel inloggen met DIGID, maar je persoonlijke gegevens worden niet automatisch ingevuld vanuit de GBA Invoer van adresgegevens wordt niet gecontroleerd in de BAG Je kunt onzin invullen! Geboortedatum wordt niet gevalideerd, geboren in 1798 is erg onwaarschijnlijk!

Voorbeeld 2 aanvraag parkeervergunning

Voorbeeld 2 aanvraag parkeervergunning Hilversum ? Voorbeeld 2 aanvraag parkeervergunning Hilversum

Voorbeeld 2 aanvraag parkeervergunning Hilversum

Voorbeeld 2 aanvraag parkeervergunning Hilversum

Voorbeeld 2 aanvraag parkeervergunning Hilversum Ik wil alleen maar aanvragen!

Voorbeeld 2 aanvraag parkeervergunning Hilversum

Wat gaat hier allemaal mis? 0% gebruik gemaakt van basis en kernregistraties Te veel tekst Teksten zijn niet gericht op burger, veel te ambtelijk! Niet overzichtelijk hoe je nou een parkeervergunning aanvraagt. Allemaal uitzonderingen! En uiteindelijk moet je met het formulier langsgaan!

Wat betekent dit voor burger en overheid? Negatief voor vertrouwen in bekwaamheid overheid Ambtenaren zijn onnodig bezig met ‘foutieve’ aanvragen ontcijferen en reageren + bewaken termijnen Hoog aantal fysieke contacten Alle aanvragen moeten handmatig worden gecontroleerd Hoge kosten Frustratie burgers

Hoe wordt hier meestal mee omgegaan? Scenario 1, we doen niets. Scenario 2, we kopen een app. Scenario 3, we besteden uit. Scenario 4, we verbeteren het aanvraag proces met huidige middelen/technologie.

Wat schieten we daarmee op?

Wat zijn de kansen in dit speelveld? Probleemeigenaren Kosten in arbeid na ‘slechte intake’ Investeringspotjes

Probleemeigenaren

Initiële investering + 1e jaar onderhoud Investeringspotjes €207.500,00 Initiële investering + 1e jaar onderhoud infoapp Digitaal loket MOR wmobalie vergunningbalie mijnbelasting pip

Kosten in arbeid na ‘slechte intake’

Ben ik nou zo slim, of zijn zij nou zo dom?! Waar resulteert dat in?

Hoe kun je deze kansen verzilveren? Samenbrengen van probleemeigenaren van gedeelde probleemgebieden: Maatschappelijk: Slecht functionerend digitaal loket per deelgebied Kosten: Veel werk door ‘slechte intake’ Maatschappelijk: ondoorzichtig waar de burger moet zijn Onbeheersbaar beheer Deelbudgetten samenbrengen in één grote pot (geen verzuiling) Integraal platform (+basis & kernregistraties) kiezen om daarmee oplossingen te maken voor de deelgebieden (geen apps dus) Met het platform de e-diensten doorontwikkelen Correct gebruik van basisregistraties door goede integratie

Wat betekent dat?

Dream on!

Twee praktijkcases: Gemeente Lisse -> Aanvraagleerlingenvervoer Gemeente Nijmegen -> Statusformulier inkomen

Case 1: Oorspronkelijke situatie Veel tekst op de website Downloaden & printen Handmatige controle Beoordeling op rechtmatigheid Niet in aanmerking afwijzen per brief Toetsen geldige aanvragen

Case 1: Nieuwe situatie Burger logt in met DIGID GBA prefill NAW (ja dat kan iedereen?) Direct wordt bepaald of iemand überhaupt in aanmerking komt GBA : leeftijd, is de aanvrager bevoegd? partner- en ouder-kindrelaties, is de aanvrager bevoegd? Voor welke regeling iemand in aanmerking komt BAG, is het echt een school? OPEN DATA: 9292OV.nl kan iemand met openbaarvervoer? Wat een indicatie is van de hoogte(deel van de toetsing) In het kader van inkomen hoogte vergoeding berekenen (ev. SUWI DKD straks BLAU) Effectief gebruik van kerngegevens Zaken, had iemand al een dossier voor een ander jaar?

Case 1: Wat levert dit op? Ongeldige aanvragen worden gefilterd, minder afhandeldruk Herkenbare ingang via de gemeentewebsite (1 integraal platform/1 loket) Veel gemakkelijkere dienstverlening, burgers weten direct waar ze aan toe zijn. Directe terugmelding (verplicht) op de basisgegevens Wet eenmalige uitvraag (Basisregistraties)

Case 2: Oorspronkelijke situatie 6000 formulieren per maand afdrukken en versturen 6000 formulieren scannen en controleren 6000 betalingen deblokkeren

Hoeveel werk is dat duizenden brieven uitzoeken?

Case 2: Nieuwe situatie Digitale dienst Alleen relevante vragen, alleen dat vragen wat je echt niet weet: GBA-V: weten of de gezinssamenstelling gewijzigd is op adres GBA-V icm SUWI-DKD: weten of kind of partner teveel is gaan verdienen WOZ: weten of iemand vermogen heeft SUWI-DKD: inzicht in inkomensgegevens e.d. Etc… Automatisch deblokkeren betalingen

Case 2: Wat levert dit op? Besparing van tenminste 0,8 FTE per jaar Herkenbare ingang via de gemeentewebsite (1 integraal platform/1 loket) Veel gemakkelijkere dienstverlening Wet eenmalige uitvraag

Wrap-up: het stelsel werkt Vicrea maakt slimme combinaties! Van onbekende gegevens, bekende gegevens en content/logica combineren We maken gebruik van de gemeentelijke bronnen en gemeenschappelijke voorzieningen We maken gebruik van kernregistraties We maken gebruik van OPEN-DATA

Hoe kun je ondanks de bezuinigingen toch naar the-next-step in digitale dienstverlening komen? Samenbrengen van probleemeigenaren van gedeelde probleemgebieden: Maatschappelijk: Slecht functionerend digitaal loket per deelgebied Kosten: Veel werk door ‘slechte intake’ Maatschappelijk: ondoorzichtig waar de burger moet zijn Onbeheersbaar beheer Deelbudgetten samenbrengen in één grote pot (geen verzuiling) Integraal platform (+basis & kernregistraties) kiezen om daarmee oplossingen te maken voor de deelgebieden (geen apps dus) Met het platform de e-diensten doorontwikkelen Correct gebruik van basisregistraties door goede integratie

Vragen

Daniël de Klerk d.deklerk@vicrea.nl Of 06 158 656 81 Verder praten? Graag! Daniël de Klerk d.deklerk@vicrea.nl Of 06 158 656 81

Bronnen: http://www.nu.nl/economie/3012081/dienstverlening-overheid-in- knel-bezuinigingen.html http://www.nu.nl/politiek/3483726/kabinet-wil-volledig-digitale- overheid-in-2017.html http://www.nu.nl/politiek/2979498/plasterk-wil-aanvraag- parkeerlicentie-versimpelen.html http://www.actal.nl/?site_section=adviezen&post_type=adviezen&s =burgerformulieren