Achtergrondinformatie ‘gevers’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wonen, werken en zorgen 50plus de financiële aspecten.
Advertisements

Ruimtecreatie/ruimtevraag
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
workshop geld zoeken loont
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Visie ‘t Haarhoes Noordijk 24 april 2013.
1 Hendrix Budgetbegeleiding & Thuisadministratie.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
© prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs, prof.dr. Lucas C.P.M. Meijs Lonneke Roza MscBA Strategische filantropie.
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Werven van geld Creëren van betrokkenheid
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Ondernemersfondsen in Nederland
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
Middelen voor je buurt, je dorp je streek? Over oproepen, fondsen en projectrekeningen in de schoot van de Koning Boudewijnstichting Ludwig Forrest 23/03/10.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Een uitgestoken hand eerst ontvangen en dan geven de collecte is uiting van dankbaarheid; ‘offer der dankbaarheid’ tijd, geld en aandacht voor hen die.
Hoe financier je projecten in de toekomst?
Fondsenwerving Kinderwerkdag -Met RECHT spelen – 17 januari 2006.
Workshop Fondsen werven
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Evenementencommissie RCU Zwolle
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
De VNG Vrijwilligerspolis
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Informatiebijeenkomst Beleidregel combinatiefuncties.
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
Animal events Locatiedirecteur Introductie dia – nog niets uitleggen.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
12c. Beleidsplan Seizoen Missie 1.Festilent creëert een prettige omgeving waarin de leden zich thuis voelen en op een prettige manier hun sport.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
+. +  DAS nou Nooit Gedacht  Doelstelling – Wat willen we bereiken?  Realisatie – Hoe gaan we dit doen?  Afsluiting Programma.
Congres Podiumkunsten 2016 “Het aangaan en versterken van relaties met grote gevers” Hans Broodman en Niels Kattenberg 23 mei 2016.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
Cliënt en mediawijsheid Les 7 digitalisering in de zorg.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Coöperatief Dividend Rabofondsen 24 November 2016.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Presentatie Commissie Maatschappelijke Zaken september 2010.
What will you do to change the
Architectuur.
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Subsidies & alternatieve financiering
Foundation.
De toekomst van de maatschappelijke stage
Open club verenigingsondersteuning vanuit Rabobank Hart van Brabant
Nederland Filantropieland
Betaalpas voor de regio
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Transcript van de presentatie:

Achtergrondinformatie ‘gevers’ 1. Vermogensfondsen Vermogenfondsen zijn fondsen die geld geven uit de opbrengst van hun eigen vermogen. Dit in tegenstelling tot fondsenwervende instellingen die hun geld werven bij het grote publiek. De meeste vermogensfondsen willen nieuwe ontwikkelingen stimuleren en een rol spelen waar de overheid niet (meer) aanwezig kan of wil zijn. Een aantal algemene uitgangspunten: Zelf investeren Vermogensfondsen willen graag zien dat u als instelling zelf investeert in het project. Een acceptabele norm hiervoor is een eigen bijdrage van minimaal 25%. Dit kunnen ook personeelskosten zijn. Geef deze kosten dus wel gekapitaliseerd aan in uw projectplan of projectaanvraag. Meerdere partners Meerdere partners in een project heeft de voorkeur. Nieuw Het project mag niet al geheel of gedeeltelijk gerealiseerd zijn. Bij veel fondsen zijn structurele bijdragen niet mogelijk. U zult moeten aantonen dat de exploitatie gedekt is. Doorlooptijd De gemiddelde doorlooptijd van aanvraag tot honorering is vier tot twaalf maanden. Aansluiten bij doelen Fondsen steunen alleen als het project aansluit bij hun eigen doelstellingen. Een aanvraag opstellen kost tijd. Hier bent u wel enkele dagen mee bezig. U zult dus nauwgezet moeten bekijken of de doelstelling van het fonds wel echt past bij uw project. Financiële verantwoording Fondsen verwachten een uitgebreide financiële verantwoording met officiële facturen. Ga hier nauwkeurig mee om. Langdurige relatie Fondsen willen tegenwoordig een langdurige relatie met de ontvanger aangaan, waarbij zij vaak ook mee willen denken over nieuwe projecten en toekomstig beleid. Maar dit is wel afhankelijk van de omvang van het bedrag dat u aanvraagt. Contactpersoon Een vaste contactpersoon bij uw instelling stellen zij zeer op prijs. Zoeksystemen De doelstellingen en beschikbare budgetten van de Fondsen in Nederland (FIN) zijn terug te vinden in: FondsenBoek en FondsenDisk Fondsenalmanak (Elsevier) Cd-roms SubsidieTotaal (boekhandel) Geen van deze zoeksystemen is helemaal volledig. Raadpleeg dus zoveel mogelijk bronnen. Eigen aanvraagformulieren Veel fondsen werken met eigen aanvraagformulieren. Zie hiervoor de website van het betreffende fonds waar u een aanvraag wilt gaan doen. 2. Subsidieverstrekkers De meeste subsidieverstrekkers zijn erop uit om nieuwe ontwikkelingen te stimuleren. De uitgangspunten voor subsidies komen overeen met de uitgangspunten voor vermogensfondsen. Zoeksystemen Cd-rom SubsidieTotaal Websites van gemeente, provincie, rijksoverheid op het gebied van sport of welzijn. Direct (telefonisch) contact zoeken met subsidieverstrekker.

Achtergrondinformatie ‘gevers’ 3. Sponsors - bedrijven 4. Particuliere donateurs Het doel dat u met sponsoring nastreeft moet aansluiten bij de motieven van bedrijven om te sponsoren. Lukt het niet om die match te maken, dan zal het lastig worden om een deal te sluiten. Daarom is het zinvol om eerst kennis te nemen van de motieven waarom bedrijven aan sponsoring doen. Houd er ook rekening mee dat wanneer u zich gaat richten op het bedrijfsleven, dat dit structureel capaciteit (tijd en inzet) vraagt van uw organisatie. Ook al zijn het niet vaak zuiver zakelijke motieven, bedrijven geven niet voor niets. Gevers willen altijd graag iets terug zien van hun bijdrage. Persoonlijke betrokkenheid Een ondernemer wil uw instelling steunen omdat úw projecten ook zijn projecten zijn. Hij is bijvoorbeeld een broer van één van uw cliënten die zorg ontvangt. Maatschappelijke verantwoordelijkheid Het bedrijf wil laten zien dat het maatschappelijk betrokken is. Steeds meer ondernemers willen een zinvolle bijdrage leveren aan de samenleving. Imagoverbetering Het sponsoren van een zorginstelling draagt bij aan het positieve imago van het bedrijf. Naamsbekendheid Naamsbekendheid als motief is vooral interessant voor nieuwe en kleine bedrijven in de regio. Voor een grote bank zal naamsbekendheid minder relevant zijn. Doelstellingen en doelgroepen bereiken Een bedrijf kan haar doelstellingen en doelgroepen bereiken door aan sponsoring te doen: Het bedrijf mag adverteren in uw personeelsblad of cliëntenmagazine. Het bedrijf wordt zichtbaar tijdens de uitvoering van het project, bijvoorbeeld een bordje in de manage. Relatiemarketing Uw instelling heeft veel contacten met verschillende stakeholders (belanghebbenden). Mogelijk wil een bedrijf bijvoorbeeld in contact komen met: Andere bedrijven De bestuurder van uw instelling Particuliere giften komen van donateurs. Dit zijn mensen die uw instelling een warm hart toedragen en (regelmatig) een financiële bijdrage leveren. Deze donateurs vormen een belangrijke groep voor uw instelling. Ze voelen zich bijzonder betrokken en geven trouw en structureel. U kunt op meerdere manieren donateurs aan u binden. Eenmalig en structureel Donateurs zijn onder te verdelen in mensen die een eenmalige gift doen en mensen die regelmatig geven. Ze kunnen kleine of grote bedragen geven. Mensen beginnen meestal met kleine giften. Als ze zich meer betrokken voelen bij uw instelling, gaan ze vaak meer geven. Club van 100 Veel verenigingen kennen de ‘club van 100’. Dit is een groep van mensen (grotendeels bekenden van de club, zoals spelers, oud-leden, toeschouwers, kleine sponsors etc.) die, meestal jaarlijks, een vast bedrag aan de club geven. Dit is een teken van verbondenheid aan de club en het gevoel om ook daadwerkelijk iets te betekenen. Dit kan ook voor zorginstellingen werken. Verschillende motieven Mensen kunnen verschillende motieven hebben om uw instelling financieel te steunen, zoals waardering, eigen belang of sociale druk. Vaak spelen meerdere motieven tegelijk een rol. Speel dus op meerdere motieven in bij uw wervingscampagne. Sterke binding met uw instelling De mensen met de sterkste emotionele binding met uw instelling, zijn de grootste potentiële doelgroep. Die zijn het gemakkelijkst te overtuigen. Naarmate de persoon minder betrokkenen is, zult u meer argumenten nodig hebben. Denk aan cliënten, familie van cliënten en oud-cliënten. Aansprekend, positief en visueel Welk middel u ook kiest, het is belangrijk dat u een aansprekend, positief verhaal heeft. Zorg dat u goed weet waarvoor u particulieren benadert en waarom. Biedt ook altijd extra (visuele) informatie aan. Gevraagd worden Een belangrijke reden waarom mensen geld geven aan goede doelen, is omdat ze gevraagd worden. Denk aan een collecte aan de deur of een wervende mailing.