“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Busramp in Zwitserland
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Haptonomie.
Pedagogische wetenschappen was niet echt M. zijn ding. Hij moest nog maar aan het vak denken of er liep al een koude rilling over zijn rug. Daarentegen.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Workshop Knallende ruzie
Public design – Concept 1
Ontwikkelingstraject kinderen
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Benieuwd naar wie ik ben ...
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Workshop bejegening en informatievoorziening
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Werelden overbruggen. Kinderen en scheiding.
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Collega’s voor Collega’s
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
Pedagogische interventie PEP-poli
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Een lach op het gezicht van kinderen in Nederland.
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
De Deltamethode.
Heel gewoon maar toch anders.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Toepassing van de richtlijn in de GGz WSPD congres 2014 ‘Suïcidepreventie van morgen’ WTC Leeuwarden, 10 september 2014 Toon Rutgers, psychiater.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Jeugdbeschermingskader
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Trauma sensitief lesgeven
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Herstellend handelen – hergo introductie
Transcript van de presentatie:

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD” Noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf Ilse Vande Walle

Doelstellingen richtlijn . Deze richtlijn heeft tot doel ervoor te zorgen dat de in artikel 2 bepaalde slachtoffers van misdrijven passende steun en bescherming krijgen en aan de strafprocedure kunnen deelnemen.De lidstaten zorgen ervoor dat slachtoffers op een respectvolle, tactvolle, geïndividualiseerde, professionele en niet discriminerende manier worden erkend en bejegend in alle contacten met diensten voor slachtoffers of diensten voor herstelrecht dan wel met een bevoegde autoriteit in het kader van de strafprocedure. De rechten die bij deze richtlijn worden verleend, worden jegens slachtoffers op niet-discriminerende wijze toegepast, mede wat hun verblijfsstatus betreft. Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

S 2. Wanneer het slachtoffer een kind is, zorgen de lidstaten ervoor dat bij de toepassing van deze richtlijn, de belangen van het kind op de eerste plaats komen en per geval worden beoordeeld. In alle contacten wordt een kindvriendelijk aanpak betracht die rekening houdt met de leeftijd, maturiteit, meningen, behoeften en zorgen van het kind. Het kind en, in voorkomend geval, zijn wettelijke vertegenwoordiger worden geïnformeerd over alle maatregelen en rechten die specifiek verband houden met de rechten van het kind. Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

S Wat heeft Sofia nodig? - In het algemeen? - Met betrekking tot de politie en de gerechtelijke afhandeling? - Met betrekking tot hulpverlening (o.a. Slachtofferhulp) Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

S Noden/behoeften van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse VandeWalle

Nood aan ondersteuningsfiguren uit de directe omgeving. - Ouders - Leerkrachten/school - Vrienden - Knuffels en dieren - De bredere omgeving Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

Steun op lange termijn door de directe omgeving speelt misschien wel de belangrijkste rol in het herstel van het kind! Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

Nood aan een goede opvang door de politie S Nood aan een goede opvang door de politie Nood aan een goede opvang door justitie. Nood om te praten met iemand buiten het gezin. Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

Drie uitgangspunten om kinderen te ondersteunen: Kinderen willen serieus genomen worden Kinderen willen niet gepusht worden Kinderen hebben af en toe nood aan een duwtje in de rug. Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

Kinderen willen serieus genomen worden. - door te zeggen aan kinderen : “ik neem je serieus”. - door informatie te geven - door met kinderen te overleggen: kinderen weten wat ze willen en willen gehoord worden in zaken die hen aanbelangen. Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

2. Kinderen willen niet gepusht worden. Elk kind heeft zijn eigen verwerkingstempo. Het is belangrijk het verwerkingtempo van het kind te volgen. Dit wil zeggen: erover praten als het kind er wil over praten en er niet over praten als het kind dat niet wil. Kinderen kunnen zelf aangeven wat ze willen op een bepaald moment! Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

3. Kinderen hebben af en toe een duwtje in de rug nodig. S 3. Kinderen hebben af en toe een duwtje in de rug nodig. Soms hebben kinderen angst om dingen te doen die ze voor het gebeuren zonder problemen deden. Dan kan het belangrijk zijn om het kind nu en dan een duwtje in de rug te geven zodat ze in kleine stapjes over de angst heen komen. Ook hierin is het belangrijk om niet te pushen en te overleggen met het kind. Als het kind duidelijk nog niet klaar is voor een bepaalde stap is het beter om die even uit te stellen. Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

S Naast deze uitgangspunten hebben kinderen ook nog een aantal andere noden. Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

Kinderen hebben nood aan opvolging in het verwerkingsproces. Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

Ouders spelen een belangrijke rol in de verwerking van het kind: - Jonge kinderen zijn zeer afhankelijk van hun ouders. - De reacties van de ouders op het gebeuren en de manier waarop de ouders het gebeuren verwerken heeft een directe invloed op de verwerking van het kind. - Ouders hebben zicht op het gedrag van het kind, niet op de beleving van het kind. Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

Een misdrijf = een schokkende gebeurtenis Meeste kinderen hebben stressklachten na het meemaken van een schokkende gebeurtenis. Bij de meeste kinderen zullen die vanzelf afnemen na vier weken. Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

Wanneer nood aan professionele hulp? Stressklachten nemen niet af na vier weken Het kind heeft heel heftige stressreacties direct na het gebeuren en die zijn belastend voor het kind zelf, het gezin of de omgeving. Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

- Het kind behoort tot een risicogroep op verhoogde stressklachten - is al eerder blootgesteld aan trauma - heeft andere problemen zoals ADHD of leer- problemen - heeft zich tijdens de gebeurtenis erg bedreigd gevoeld. Bv doodsangst Er zijn gezinsproblemen of één van beide ouders heeft al problemen. Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

Kinderen hebben nood aan opvolging van het juridisch proces. - Denk aan de drie uitgangspunten - Pas op voor te hoge verwachtingen bij het kind! - Noden van kinderen veranderen Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

- Kinderen hebben nood aan ruimte om te verwerken S - Kinderen hebben nood aan ruimte om te verwerken - Kinderen hebben nood aan structuur en routine - Kinderen hebben er nood aan om verder te gaan met hun leven Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

- Kinderen hebben nood om zich te uiten: - hun verhaal te vertellen S - Kinderen hebben nood om zich te uiten: - hun verhaal te vertellen - hun gevoelens te uiten Maar … niet alleen praten helpt! - Kinderen hebben nood aan een focus op positieve dingen Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle

Freelance trainer/consultant ilse.vande.walle@telenet.be Freelance trainer/consultant Symposium Slachtofferhulp zonder grenzen Workshop noden van kinderen en jongeren, slachtoffers van een misdrijf. Ilse Vande Walle