Draag ik de arm wel of niet? Onderhandelen over in- en uitsluiting Maartje Hoogsteyns.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Advertisements

Oude wijsdom uit China Niet klikken Geluid aan.
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Plaatje vrienden op een bank
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
De Drama Driehoek.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
VEG Halle Prediking 15 december 2013.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Alzheimer Een haperend geheugen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
De verlichting Paragraaf 2.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Werk mijmeringen Sleepy Shores.
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Gewoon anders Maartje Hoogsteyns. Doel hulpmiddelengebruik:  Zorgen dat iemand zo normaal mogelijk kan functioneren, kan meedoen  Met behulp van hulpmiddel.
De theorie van de dramadriehoek
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
Aan een buitengewoon persoon!
Jongen van twaalf Op de drempel Op de drempel tussen kind en volwassen tussen kind en volwassen ontdekken wie je bent ontdekken wie je bent Jezus van twaalf,
Woord van Leven December
Aan een buitengewoon persoon!
Hij zocht tot aan de negende dag. Vaak liep hij rond het kasteel, maar hij kwam nooit te dichtbij.
Nu kon de heks niet meer toveren, en Jorinde stond weer voor hem.
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Reisgenoten dragen elkaars lasten
7 februari e cursusavond Ben jij er zelf klaar voor?
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Foto 1 Lucia kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat ze bevalt van een kindje.
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
Interpreteren van data
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Welkom in de samenkomst. Hebreeen 12 Hebreeen Daarom dan ook, alzo wij door zo’n grote menigte geloofsgetuigen omringd zijn, laat ons afleggen.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Ik ben Peter en dit is mijn verhaal…
Rode Rozen.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Slot 4Hc.
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven." „Ja, en ik vraag me de hele tijd al af, wie met hem gestorven is." „Hoezo met hem?" "Nou, in de annonce stond.
Ik wou dat ik een vulkaan was, dan kon ik de hele dag roken en zou iedereen zeggen: "kijk hij werkt".
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
Uitleg persoonsvorm (pv)
Kaarten op tafel.
DE SPIEGEL.
“de liefde van God”.
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
De herfst is begonnen.
Wat zijn verwijswoorden en hoe gebruik je die?
Onderzoeksvaardigheden
Voorganger: ds. G. Rohaan Organist: Mans Kuipers
Wat wij met hulpmiddelen doen. Lespakket Meer dan handig Mechanismen van in- en uitsluiting.
Wat wij met hulpmiddelen doen.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Mopje… Ontwerp: Wsbrd Ontwerp: Wsbrd. Gemaskerd bal Een getrouwd stel was uitgenodigd voor een gemaskerd bal. Gemaskerd bal Een getrouwd stel was uitgenodigd.
Hoeveel hou je van haar... ? Als je een vrouw bent, ben ik zeker dat dit je zal interesseren... En ben je een man, dan ken je zeker een vrouw die echt.
Transcript van de presentatie:

Draag ik de arm wel of niet? Onderhandelen over in- en uitsluiting Maartje Hoogsteyns

In- en uitsluiting in hulpmiddelenonderzoek  Medische benadering • Functionele kijk op hulpmiddelen • Hoe vergroten we participatie met behulp van een hulpmiddel? • Focus op inclusie  Disability Studies • Hulpmiddelen markeren beperking • Hoe verminderen we stigmatisering? • Focus op uitsluiting

Uitgangspunten twee perspectieven  In- en uitsluiting betreft altijd relatie met de samenleving  Hulpmiddel vergroot of verkleint die kloof  In- of uitsluiting is iets dat iemand overkomt (beeld slachtoffer) of overwint (beeld overwinnaar)

Ons onderzoek Geen vooropgezet idee over • wat in- en uitsluiting is • wat de rol van hulpmiddelen hierin is • wat de rol van gebruiker hierin is

Hoofdvraag  Hoe komen in- en uitsluiting tot stand in de dagelijkse omgang met hulpmiddelen?

Armprothese  9 interviews  Biografische methode: de interviewkandidaten bepalen de agenda  In deze lezing: twee verhalen, van Maria en Ingrid

Armprothese  Overeenkomsten • leeftijd • geslacht  Belangrijkste verschil: de een besloot als volwassene een kunstarm te gaan gebruiken, de ander juist om de arm definitief af te doen

Ingrid  48 jaar oud  Geboren met een korte arm  Begint met het dragen van een cosmetische armprothese vanwege ernstige rugklachten rond 38 jaar

Ingrid  Het dragen van de kunstarm vermindert rugklachten zodanig dat ze weer kan werken (inclusie= participatie)  ‘Als ik thuis ben doe ik hem af. Ik wil hier niet voortdurend hoeven nadenken bij hoe ik moet bewegen.’ (uitsluiting)

Ingrid  Het was een prettige ontdekking voor Ingrid dat ze met prothese plots kon opgaan in de massa (inclusie: stigma)  ‘Als het warmer is dan 20 graden doe ik hem af. Door de prothese krijg ik het veel te heet. Ik wil de zomerwind kunnen voelen, langs mijn huid. Het ultieme zomergevoel.’

 Het dragen van een hulpmiddel brengt vaak inclusie (bv ‘opgaan in de massa’) en exclusie tegelijkertijd (‘ultieme zomergevoel’) teweeg  Wanneer draag ik de arm wel/niet? Ingrid weegt zelf voortdurend de verschillende (aan elkaar gerelateerde) vormen van in- en uitsluiting tegen elkaar af Tussentijdse observatie

Maria  49 jaar oud  Verliest haar arm bij een ongeluk in haar jeugd

Maria  Gedurende haar jeugd en adolescentie draagt ze altijd een cosmetische arm  Als ze kinderen krijgt, gaat de prothese voelen als een indringer. ‘Hij was te hard en ik kon de babies niet goed aanvoelen.’  Ze stopt thuis met het dragen van de prothese, maar niet daarbuiten

Maria:  Twee Maria’s ontwikkelen zich: maria-met- prothese (buitenshuis) en maria-zonder-prothese (thuis) ‘Mijn hond wist altijd wanneer we gingen wandelen, want dan ging ik mijn arm halen. En als de deurbel ging, dan moest ik altijd eerst door het raam kijken wie er stond en dan pas besloot ik of ik wel of niet mijn arm zou dragen.’

Maria  Door te besluiten of ze wel of niet de arm zou dragen, gaf Maria zelf actief gestalte aan in- en uitsluiting  Echter: Het voortdurend wisselen en bewaken van de grens, veroorzaakte grote stress (hoge bloeddruk)  Ze besluit de arm definitief af te doen

Conclusies  In- en uitsluiting heeft niet altijd betrekking op aansluiting bij de samenleving, maar ook op ervaringen in de persoonlijke leefwereld, zoals: thuis kunnen ontspannen, het voelen van de zomerwind, of het direct aanraken van een baby

Conclusies ● We spreken vaak over het streven naar insluiting en het voorkomen van uitsluiting. Alsof die twee van elkaar te scheiden zijn In- en uitsluiting gaan echter vaak hand in hand ● Gevolg: Ingrid en Maria moeten voortdurend kiezen tussen combinaties van in- en uitsluiting

Conclusies  Gevolg: In- of uitsluiting is niet iets dat Ingrid en Maria slechts overkomt. Door te besluiten wanneer zij de arm wel of niet dragen geven zij mede gestalte aan de mogelijke vormen van in- en uitsluiting in hun leven.  De een ervaart dit als een vorm van vrijheid, de ander als een zware last.