Terugblik paragraaf 3.1 Van stad naar stedelijke zone.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Planning: Terugblik paragraaf 3.1, 3.2 en 3.3
Samenvatting: Stedelijke gebieden
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
1.
UITROL CENTRUMMILIEU Jos Gadet & Koos van Zanen
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Waar vestigen bedrijven zich
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Grote en middelgrote steden
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Presentatie InfraTrends 13 juni Bert Klerk Werkzaam in wereld publiek-privaat Uit de trein, in de auto.
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening
De toekomst van Nederland
P4.3 Het grotestedenbeleid
Hst 3: De wereld van de stad
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
 Volgende dia’s: ◦ Verschillende modaliteiten  Elke functie in het samenwoningssysteem (wonen, werken, recreëren etc.) gaan anders om met mobiliteit…
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
De toekomst van Nederland
Hst 3.2 : Congestievraagstukken.  Bredere/meer snelwegen ◦ Korte/ middellange termijn oplossing  Mensen vanuit het ov weer in de auto!!!
Paragraaf 3.3: Innovatievraagstukken. Zijn de steden de ‘motor van de kenniseconomie’? Uitgangspunt: Creativiteit en innovatie worden gezien als motor.
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
§ 20: Verkeer en inrichting
1 Inkoop en financiën Jeugdhulp Gemeente Rotterdam 8 juli 2013.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Transport en Infrastructuur
Vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
De toekomst van Nederland.  Afspreken SO paragraaf 1,2 en 3  Terugblik paragraaf 3  Nakijken paragraaf 3 (15 min)  Uitleg paragraaf 4 (15 min)  Zelfstandig.
Stedelijk en landelijk gebied
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Kan een werelddeel krimpen?
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Vloeibare steden Vitaal netwerk. Het netwerk 1 G32 bestaat bij gratie van rijk en van problemen van de steden in de jaren 90, dus: Beperking in omvang.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
GSB III financiële verantwoording. Inhoud: 1.Rechtmatigheid 2.Begrip besteding per BDU 3.Eerst rijksmiddelen uitgeven.
Thema 5 “De Stad”.
Hoofdstuk 3 - Stedelijke gebieden §2
Nationaal Parkeercongres 2017
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 1-3
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Leegstand en regionale samenwerking
Samen sterk!.
Samen sterk!.
Transcript van de presentatie:

Terugblik paragraaf 3.1 Van stad naar stedelijke zone

Paragraaf 3.1 Wanneer spreek je van stad of dorp? Verzorgingsgebied ABC-locatiebeleid Christaller Vinex

Stad of dorp Wanneer spreek je van een stad of dorp? Inwoneraantal of adressendichtheid Bestuurlijke problemen (uitdagingen) [kent vaak veel problematieken] Verzorgingsniveau: Scholen, winkels, sport, vrijetijdsbesteding etc. Culturele verschillen

Verzorgingsgebied: Verzorgingsgebied: Het gebied waar de klanten wonen Drempelwaarde: aantal klanten dat nodig is om je bedrijf te laten functioneren Reikwijdte: De maximale afstand die de klant wil afleggen voor de dienst (mogelijke klanten)

(voorzieningen:) Dienstverlenende bedrijven ABC locatiebeleid Locatie A Optimale bereikbaarheid per openbaar vervoer op nationaal, regionaal, stadsgewestelijk en lokaal niveau Bereikbaarheid per auto van ondergeschikt belang Stringent parkeerbeleid Goede voorwaarden voor het gebruik van de fiets Aanwezigheid van voorzieningen draagt bij aan een aantrekkelijke verblijfs- en werkomgeving. Locatie B Goede bereikbaarheid per openbaar vervoer op regionaal of stadsgewestelijk en lokaal niveau Redelijke bereikbaarheid per auto op lokaal en bovenlokaal niveau Beperking van parkeerfaciliteiten, vooral voor langparkeerders Goede bereikbaarheid per fiets Locatie C Optimale bereikbaarheid per auto op lokaal en bovenlokaal niveau Geen eisen met betrekking tot het openbaar vervoer Parkeerfaciliteiten zijn afgestemd op het type bedrijven Congestievrije aansluiting op hoofdtransportassen bereikbaarheidsprofiel A. Bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening. Goede bereikbaarheid per auto en per openbaar vervoer waardoor B locaties worden gekenmerkt, is onder meer belangrijk voor ziekenhuizen en kantoren. goede bereikbaarheid per (vracht)auto komen in aanmerking voor locaties met bereikbaarheidsprofiel C. Bijvoorbeeld productie- en distributiebedrijven.

Locatie A, B of C ? ? ? Dongemond College ?

Locatie A, B of C ? ? ? Kop van Zuid Rotterdam?

Locatie A, B of C ? ? ?

Theorie van Christaller Centrale plaatsen theorie

Nota Ruimtelijke ordening 1e RO 1960 2e RO 1966 3e RO 1974 4e Nota RO 1988 (regio’s op eigen kracht) Vierde Nota RO extra (VINEX) 1992 (gericht op woningbeleid etc.) 5e Nota RO in onderhandeling!

Terugblik paragraaf 3.2 Congestievraagstukken

Paragraaf 3.2 Zijn er oplossingen voor files?!? Inrichting van het land Milieu

Oplossingen files?!? File informatie Bredere/meer snelwegen Korte termijn oplossing Bredere/meer snelwegen Korte/ middellange termijn oplossing Mensen vanuit het ov weer in de auto!!! Spitsstroken Bottleneck (vb: 3baans  2baans) Betere inrichting v/h land Lange termijn oplossing Compacte stad beleid (zie volgende dia’s) Rekeningrijden Beter OV

Oplossingen files?!? File informatie Bredere/meer snelwegen Korte termijn oplossing Bredere/meer snelwegen Korte/ middellange termijn oplossing Mensen vanuit het ov weer in de auto!!! Spitsstroken Bottleneck (vb: 3baans  2baans) Betere inrichting v/h land Lange termijn oplossing Compacte stad beleid (zie volgende dia’s) Rekeningrijden Beter OV

Paragraaf 3.2 Zijn er oplossingen voor files?!? Inrichting van het land

Er spelen verschillende belangen: Wijk en stadsniveau: Leefbaarheid Veiligheid Parkeren Milieu Stedelijke distributie: Winkels goed bevoorraden Venstertijden (alleen in rustige uren bevoorraden) Slimmer organiseren (meer ladingen in 1 vrachtwagen) Milieuzone (vervuilde vrachtwagens weren) Mobiliteit tussen de steden: Tijd = geld Verbetering verkeersknooppunten (concurrentiepositie) Schiphol (HSL) en haven van Rotterdam (Betuwelijn) Al deze belangen botsen vaak met andere belangengroepen

Er spelen verschillende belangen: Wijk en stadsniveau: Leefbaarheid Veiligheid Parkeren Milieu Stedelijke distributie: Winkels goed bevoorraden Venstertijden (alleen in rustige uren bevoorraden) Slimmer organiseren (meer ladingen in 1 vrachtwagen) Milieuzone (vervuilde vrachtwagens weren) Mobiliteit tussen de steden: Tijd = geld Verbetering verkeersknooppunten (concurrentiepositie) Schiphol (HSL) en haven van Rotterdam (Betuwelijn) Al deze belangen botsen vaak met andere belangengroepen

Paragraaf 3.2 Zijn er oplossingen voor files?!? Inrichting van het land Milieu

Een v/d belangen is het milieu! Verklaar het hoge percentrage NO2 in NL !?!

Introductie opdracht paragraaf 3.3 Zoek in de atlas op welke kaarten je kunt vinden over innovatie. (Noteer deze) Zoek in de atlas op welke kaart je kunt vinden over creatieve diensten (Noteer deze). Kun je een relatie aflezen tussen innovatie in Nederland en creatieve diensten? Zo ja, welke? In de wereld is er een groot verschil in innovatie! Verklaar waarom je overeenkomsten kunt constateren met de kaart: ‘Toegang tot en gebruik van Informatietechnologie’

Paragraaf 3.3 Innovatievraagstukken Innovatie: Het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten! ‘Beste idee van Nederland’

Innovatie = creativiteit Innovatief = creatief zijn! Er is veel geld te verdienen met creativiteit. Het wordt daarom ook door veel steden gezien als motor voor de economie.

3 T’s In de grote steden vind je van oudsher de drie T’s: Talent Techniek Tolerantie Creativiteit zit in alle T’s verweven.

T van Talent: Creativiteit zorgt voor versterking van de kenniseconomie. Opkomst Creatieve steden VB: Eindhoven

Veel creatief talent in bijv: Eindhoven

T van Techniek: Creativiteit wordt vaak gecombineerd met techniek. Specialistische techniek vind je vaak in universiteitssteden: Wageningen: Food Valley Nijmegen: Health Valley Groningen: Energy Valley Enschede: Nederlandse Sillicon Valley

T van Tolerantie: Creativiteit vind vaak plaats in grote steden, waar mensen zich durven te uiten. De steden zijn tolerant T van Tolerantie staat onder druk: Misdragende jongeren Oprichting ‘Gated Communties’ ‘Zero-tolerance’ beleid

Samengevat: Innovatief = creatief zijn! In de grote steden vind je van oudsher de drie T’s: Talent Techniek Tolerantie Creativiteit zit hier doorheen verweven!