Visual Knowledge Building

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Advertisements

Het Cartesiaans Theater
Rekenproblemen en Dyscalculie
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
“Een reis naar Licht”.
Van uitleggen leer je het meest
T.R.O. doelstelling Doelstelling ?.
Voortgangspresentatie Project Eenmaal Andermaal Groep 16 Presentatoren: Paul Polkamp en Errel Kelly ` Demonstrator: Martijn Kraaijevanger.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Communicatief gedrag + / -
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
AARDRIJKSKUNDE Waar gaat dat over ?.
2. Hoe ziet het onderwijs in Nederland eruit?
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Spreuken en gezegdes Muziek…Faith Hill…I believed in you.
Kijk, dit is C.V.I..
Een lessenserie van drie lessen
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
Webkwesties webquest.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
DALTON compleet?.
Natuurkunde & Scheikunde
Kennis - Intelligentie
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
Het wezen van ‘contact’
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Zintuigen en verstand Wat je weet en wat je ziet.
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Ruimte Opdracht 4.
Competentiegericht leren vmbo
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
“Wat staat in de dikke van Dalen”
De Roos.
Visie & Strategie.
Spreuken: De nederige wijze.
Samenvatting Havo 5.
F O T O – O P D R A C H T.
Onze doelen en visie in beeld
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
?.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerstijlen KOLB SJM.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Opvoeden.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Welkom ik maak me sterk.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Inloggen >> Gegevensaanlevering en controle in Peridos In Release 3.3 van Peridos is er een nieuwe module gebouwd voor het aanleveren en bekijken van gegevens.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
Dyscalculie uit:
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Voeg hier je commercial in: Invoegen > Video > Onlinevideo. Lukt dat niet? Geef.
Eindproject Project verpakking IMT Lars en Luka Presenteer datum
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Consumentengedrag Leren I
Oefening met atlas en kaarten
Basics over communicatie
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Transcript van de presentatie:

Visual Knowledge Building Een beeld van beelden 1 februari 2008

Voorstellen Leonie van Otten, Universiteit Twente Ronald von Piekartz, kenniskring

Actief Opdracht: 5 minuten overleggen Zonder ontwerpprincipes aan te geven Sequentie maken mbv foto’s (zonder nadrukkelijk de inhoud te benoemen) Samen mbv PhotoJam een voorbeeld maken Welke ontwerpprincipes zouden handig zijn?

Ontwerpprincipes naar aanleiding van onderzoek Leonie geeft indruk van het onderzoek Ingaan op 5 ontwerpprincipes

Principe A Dual code system Bij het ontwerpen van visuele kennisconstructie opdrachten is het belangrijk om leerlingen de mogelijkheid te geven om visuele, non-verbale informatie op een verbale manier te laten verwerken. Op deze manier kunnen de leerlingen de informatie binnen het werkgeheugen via twee systemen verwerken. Hierdoor kan de informatie beter onthouden worden dan wanneer deze via één systeem verwerkt wordt;

Toevoegen van woorden aan de beelden

Principe B Gestalt theorie Bij het ontwerpen van visuele kennisconstructie opdrachten is het belangrijk om rekening te houden met misconcepties die kunnen ontstaan bij leerlingen doordat zij conclusies trekken op basis van de één of meerdere van de zeven groepeerprincipes van de Gestalt theorie. Hiermee kan rekening gehouden worden door van te voren na te denken over waar de misconcepties kunnen ontstaan en door deze vervolgens te voorkomen. Dit kan door bijvoorbeeld wat extra informatie toe te voegen.

Principe van de nabijheid Mensen hebben de neiging om te denken dat bepaalde objecten bij elkaar horen omdat ze zich in de buurt van elkaar bevinden

PRINCIPE C Vijf principes van Mayer Door gebruik te maken van één of meerdere van de vijf principes van Mayer (2001) bij het ontwerp van opdrachten voor de visuele kennisconstructie wordt de informatie voor de leerling overzichtelijker. Deze overzichtelijkheid zal het verwerken van de informatie voor de leerling vereenvoudigen en dit zal het beter onthouden van de informatie bevorderen; Het proces De vergelijking Generalisatie Classificatie Opsomming

PRINCIPE D Abductieproces Door bij het ontwerpen van visuele kennisconstructie opdrachten rekening te houden met het abductieproces krijgen de leerlingen de mogelijkheid om op basis van vermoedens en logische gevolgtrekkingen kennis te construeren. Hierbij trekken zij hun eigen conclusies met betrekking tot het beeld waardoor ze de opgedane kennis beter onthouden;

Abductieproces Door te kijken naar beelden worden er vermoedens opgedaan over de beelden en hieruit kunnen door logisch te redeneren algemenere conclusies worden getrokken.

PRINCIPE E Contexten Door bij het ontwerp van visuele kennisconstructie opdrachten beelden in verschillende contexten aan te bieden krijgen leerlingen de mogelijkheid om het beeld in verschillende contexten te zien zodat zij meer kennis over het beeld kunnen construeren. (de verschillende contexten geven ruimte voor het abductieproces)

Ontwerpprincipes Visual Knowledge Building Dual code principe Bij het ontwerpen van visuele kennisconstructie opdrachten is het belangrijk om leerlingen de mogelijkheid te geven om visuele, non-verbale informatie op een verbale manier te laten verwerken. Op deze manier kunnen de leerlingen de informatie binnen het werkgeheugen via twee systemen verwerken. Hierdoor kan de informatie beter onthouden worden dan wanneer deze via één systeem verwerkt wordt. Gestalt theorie Bij het ontwerpen van visuele kennisconstructie opdrachten is het belangrijk om rekening te houden met misconcepties die kunnen ontstaan bij leerlingen doordat zij conclusies trekken op basis van de één of meerdere van de zeven groepeerprincipes van de Gestalt theorie. Hiermee kan rekening gehouden door van te voren na te denken over waar de misconcepties kunnen ontstaan en door deze vervolgens te voorkomen. Dit kan door bijvoorbeeld wat extra informatie toe te voegen. Principe van de eenvoud: mensen zijn geneigd om te proberen om een grote hoeveelheid informatie te simplificeren of te categoriseren. Principe van de patronen: Mensen proberen in een serie stimuli een patroon te ontdekken, zodat men het geheel beter kan onthouden en begrijpen. Principe van de nabijheid: Mensen hebben de neiging om te denken dat bepaalde objecten bij elkaar horen wanneer ze zich in de buurt van elkaar bevinden. Hierbij valt te denken aan een groep fietsers die tegelijkertijd dezelfde kant op fietsen. Men neemt dan snel aan dat deze mensen samen aan het fietsen zijn terwijl het evengoed kan zijn dat ze elkaar niet kennen en toevallig dezelfde kant op fietsen. Principe van de overeenkomsten: Het gaat hier om de neiging van mensen om elementen met een zelfde kleur, vorm, of grootte te groeperen. Principe van figuur en achtergrond: Dit is de meest elementaire organisatie die plaats vindt binnen ons brein. Mensen maken direct een onderscheid tussen figuur en achtergrond. Het is niet altijd duidelijk wat de achtergrond en wat het figuur of object is. Hierdoor kan de perceptie per individu verschillen. Principe van sluiting en goede vorm: Mensen hebben de neiging om niet complete en foutieve figuren en objecten zelf compleet te maken in het brein. Principe van de perceptuele consistentie: Dit heeft alles te maken met het behouden van het beeld dat men in eerste instantie van iets heeft. Zelfs als men weet dat het eigenlijk anders is of niet klopt heeft men er vaak moeite mee om het beeld aan te passen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan een eerste indruk van een man die eruit ziet als een zwerver. Deze man blijkt geen zwerver te zijn maar heeft een goede baan. Toch zal het bij het weerzien van deze man weer vaak aan een zwerver gedacht worden. Vijf principes van Mayer Door gebruik te maken van één of meerdere van de vijf principes van Mayer (2001) bij het ontwerp van opdrachten voor de visuele kennisconstructie wordt de informatie voor de leerling overzichtelijker. Deze overzichtelijkheid zal het verwerken van de informatie voor de leerling vereenvoudigen en dit zal het beter onthouden van de informatie bevorderen. -proces -vergelijking -generalisatie -classificatie -opsomming Abductieproces Door bij het ontwerpen van visuele kennisconstructie opdrachten rekening te houden met het abductieproces krijgen de leerlingen de mogelijkheid om op basis van vermoedens en logische gevolgtrekkingen kennis te construeren. Hierbij trekken zij hun eigen conclusies met betrekking tot het beeld waardoor ze de opgedane kennis beter onthouden. Contexten Door bij het ontwerp van visuele kennisconstructie opdrachten beelden in verschillende contexten aan te bieden krijgen leerlingen de mogelijkheid om het beeld in verschillende contexten te zien zodat zij meer kennis over het beeld kunnen construeren. Ontwerpprincipes Visual Knowledge Building