UiT online Het UiTnetwerk inspireert. UiT Online 1.Waar plaats je de online UiTagenda? Maakt hij deel uit van de gemeentelijke website of creëer je een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
UiTdatabank wie INvoert haalt er veel UiT!. Infosessie voor lokale actoren en verenigingen in [ jouw gemeente] [Gemeentenaam], [datum]
Advertisements

verenigings- communicatie
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Analyse klantgerichte websites
Sponsorwerving Schoolprojecten.
Module: Delicious • Verzameling ‘favorieten of bookmarks’ • Eenvoudig om eigen bookmarks bij te houden • Je kan er overal aan (waar internet is) • Gebruikt.
TiteldiaVoorbeeld lay-out Ontdek Rotterdam. Met je telefoon! Presentatie & demonstratie Apptown Stefan Verhoeve, 18 april 2013.
INFORMATIESESSIE CULTUURDATABANK GEGEVENS ONTSLUITEN MET IFRAMES.
Erfgoedbanken Kempens Karakter, Meetjesland, Noorderkempen en Waasland COP Digiprojecten 23 september 2010 Jeroen Janssens Erfgoedcel Kempens Karakter.
Websites maken Waarom? Voor Wie? Hoe?
Marktonderzoek Danneels
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
UiT in Oostrozebeke Wie INvoert haalt er veel UiT.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
“MINI” (???) SOCIALE KAART TIENERZWANGERSCHAPPEN
TiNCK? Ticket Informatie Cultuur Knooppunt Virtueel cultuurloket: Initiatief Provincie West-Vlaanderen: Onderdeel dienst cultuur.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Communiceren met ouders
Demonstratie Modulaire agenda op basis van widgets.
UiTdatabank wie INvoert haalt er veel UiT!. Infosessie voor lokale actoren en verenigingen in [ jouw gemeente] [Gemeentenaam], [datum]
Een preview 27/05/2008 UiTinVlaanderen.be. Van cultuur naar UiT = content verbreding - CultuurDatabank - Zichtbaar in navigatielinkjes - Merkbaar in.
Demonstratie Modulaire agenda (beta). Programma 1.Inleiding – wat & voor wie is de Modulaire agenda 2.De Modulaire agenda in de praktijk – voorbeelden,
Ingrediënten van een geslaagde vrijetijdswebsite Workshop UiT ONLINE CultuurNet Vlaanderen Jo Steyaert 27 mei 2008.
Het UiTlabel een herkenbare verbinding tussen de UiTpartners UiTnetwerkdag 1 februari 2008.
Cultuurparticipatie bij jongeren
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
UiTcampagne Sint-Truiden Uitwerking van een lokale campagne: deel 1 – de start 2009: Begin UiTpartnerschap Sint-Truiden: doelstellingen 1. Beter.
Wauw!!! Google Panda update WAUW !!!!. Google Panda update Plots geen bezoekers en/of omzet meer? In de US had deze update een impact op bijna 12% van.
het bouwen van een website
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Tips voor de blogger in spé.
SEO Basics Elke pagina unieke titel, merk achteraan
EhBIB Search Eenvoudig en geavanceerd zoeken Zoekresultaten weergeven.
DepanneBlogt 29/06/06 Informatievergadering 1 Huidige situatie.
Presentatie Website Oldtimer Caravan Club
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Workshop Tips & Tricks CV
Vrijetijdswebsites en web 2.0 Workshop UiT ONLINE CultuurNet Vlaanderen Jo Steyaert 27 mei 2008.
Activiteiten ANWB online e- commerce 1. 2 Algemene bij te houden zaken Relevante nieuwsitems plaatsen op blog m.b.v. Wordpress Persoonlijke ontwikkeling:
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Social media. Agenda Facebook pagina – Likes – Check-ins – Resultaten – Tips Linkedin pagina – Volgers – Tips.
Hoe zoek ik informatie in de bibliotheek ? Sociaalagogisch werk VIVES bibliotheek Kortrijk
Inrichten van de webwinkel. Meest voorkomende fouten in-e-commerce-design-and-how-to-avoid-them/
Alle toepassingen direct toegankelijk op één startscherm naar eigen keuze Eenvoudig Iedereen kan het Dus snel registreren Het kost niets! Het kan echt.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Aan de slag met haarlemmermeervoorelkaar.nl een praktische handleiding Stap 1. Aanmelden Ga naar
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
UiTdatabank wie INvoert haalt er veel UiT!. Infosessie voor de Cultuurraad van Ternat Tim Guily, Arch’educ
Voor bibliotheken. Training AquaBrowser Zoetermeer, 20 mei 2010.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Meer communiceren met een klein budget
Beginnen met SEO SEO webinar Alon Bromet & Robbert Kleijwegt
Welkom bij GO.
Tentoonstellingscatalogus of digital exhibition report?
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Trainers app Gymfed Wegwijs voor trainers.
Trainers app Gymfed Wegwijs voor trainers.
De website.
Marketing en zoekmachines
Transcript van de presentatie:

UiT online Het UiTnetwerk inspireert

UiT Online 1.Waar plaats je de online UiTagenda? Maakt hij deel uit van de gemeentelijke website of creëer je een afzonderlijke UiTsite? 2.Wat staat er in de online UiTagenda? 3.CultuurNet biedt aan

1. Integratie van vrijetijdsinhoud in een gemeentelijke website  Goedkoper  Eenvoudiger beheer  Aantrekkingskracht gemeentelijke website  Evenwicht zeer veel en zeer diverse informatie  Onderscheid ‘dienstencommunicatie’ vs. cultuur- en vrijetijdscommunicatie

2. Afzonderlijke, ‘stand alone’ UiTsite  Al dan niet gedeeld technisch platform / CMS / databank en/of beheer: goedkoper en makkelijker beheersbaar  Al dan niet gedeelde lay-out en functionaliteiten  Technologische keuze heeft verregaande gevolgen voor de komende 4 tot 6 jaar

Wat staat er in de online UiTagenda? 1.Kerncontent: vrijetijdsaanbod/agenda  Basis: overzichten en detailpagina’s  Zoekmachine  Overzichtelijke presentatie van de resultaten 2.Verrijking van de wat-waar-wanneer-informatie  Droge basisinformatie uitbreiden met minimale prikkels  Extra verrijkingsmogelijkheden 3.Activering van de gebruiker  Push: activiteiten naar voren schuiven  Informatie op maat  Interactiviteit en call-to-action  Cultuurcommunicatie-accenten in een vrijetijdscontext

Wat staat er in de online UiTagenda? 4.Usability / gebruikerstips 5.Promotie / vindbaar maken van de website

1. Kerncontent: vrijetijdsaanbod/agenda Basis: overzichten en detailpagina’s  Resultatenlijsten (= activiteitenoverzicht) en detailpagina’s (= detailinfo over één activiteit)  Volledigheid op item-niveau: minimaal alle basisinfo van één evenement − Wat is het? Titel, genre, beschrijving − Waar gaat het door? Adres, locatie − Wanneer gaat het door? Datum, openingsuren − Extra informatie: prijs, bestelinformatie, taal, toegankelijkheid, organisator…  Volledigheid op agenda-niveau: alle relevante evenementen in bepaalde periode en/of locatie en/of genre

UiT in Brugge Detailpagina: wat, waar, wanneer en extra informatie

2. Kerncontent: vrijetijdsaanbod/agenda Zoekmachine  Essentieel voor online agenda!  Aanbod doorzoekbaar via diverse zoeklogica’s  Minimale zoekopties: WAT – WAAR – WANNEER: vrij zoekwoord en/of genre, tijd, locatie  Niet té veel keuzemogelijkheden bieden: -Aanbod clusteren in max. 10-tal hoofdrubrieken -Max. 1 subniveau  Uitgebreid zoeken: doelgroep, voorzieningen voor personen met een handicap, taal, prijs…

UiT in Roosdaal Minimale zoekopties: WAT – WAAR – WANNEER

1. Kerncontent: vrijetijdsaanbod/agenda Overzichtelijke presentatie van de resultaten  Detailpagina: alle basisinformatie in een logisch overzicht  Resultatenlijst / activiteitenoverzicht: minimaal: titel, datum, locatie > dit is echter weinig stimulerend om door te klikken!  Verfijnen van de resultaten: − bv. Bij zoeken op ‘deze week in mijn gemeente’: weergave van het aantal resultaten per genre > verfijnen op theater (7), cursussen (5), sport (7), uitgaan (3). − Vb. Bij zoeken op ‘muziek in mijn gemeente’:  verfijnen op subgenre: pop&rock (4), klassiek (2), festival (2)  verfijnen op tijd: vandaag (4), deze week (26), deze maand (143)

UiT in Vlaams-Brabant Verfijnen van de zoekresultaten

1. Kerncontent: vrijetijdsaanbod/agenda  Sorteren op tijdsinformatie − Chronologisch sorteren is verwachte basislogica − Zo dicht mogelijk aansluiten bij zoekvraag > ranking bepalen  meest relevante resultaten bovenaan: bv. geen activiteiten tonen die al voorbij zijn of in 2018 doorgaan  best het ‘tijdelijk’ aanbod eerst (bv. toneelstuk, sportwedstrijd) dan het aanbod dat een periode bestrijkt (bv. tentoonstelling, festival, cursussenreeks), dan pas het permanent toegankelijk aanbod (bv. monument, zwembad)  opgelet met ‘recurrent’ of wederkerend aanbod

1. Kerncontent: vrijetijdsaanbod/agenda  Sorteren volgens andere criteria (Alfabetisch sorteren, Sorteren per locatie, Permanent aanbod tonen ja/nee, Film tonen ja/nee, Aanbod bep. doelgroepen tonen ja/nee, Publieksbereik (van lokaal tot internationaal): moeilijk criterium want veel organisatoren overschatten zichzelf en denken dat hun activiteit internationaal potentieel heeft).  Voorrang cultuur vs. andere genres? Heeft op lokaal niveau relatief weinig invloed als het chronologisch criterium gehandhaafd wordt

UiT in Gent Chronologisch sorteren van de activiteiten

2. Verrijking van de wat-waar-wanneer-informatie Droge basisinformatie uitbreiden met minimale prikkels  Goede korte en eventueel uitgebreide beschrijving: − Schrijven voor het web: kort, to-the-point, activerend − Houd steeds je doelpubliek voor ogen − “Wervend” is iets méér dan “informerend” maar is géén promopraat − Doe niet moeilijk: hou de gemiddelde gebruiker voor ogen en niet de die hard fan

2. Verrijking van de wat-waar-wanneer-informatie Droge basisinformatie uitbreiden met minimale prikkels  Beelden zeggen meer dan 1000 woorden: gebruik afbeeldingen! − Op de detailpagina: kunnen wat groter zijn − Op het activiteitenoverzicht: ‘thumbnail’ met vaste breedte / hoogte − In de kijker: banners met link naar detailpagina

UiT in Regio Kortrijk Combinatie tekst en afbeeldingen

2. Verrijking van de wat-waar-wanneer-informatie Extra verrijkingsmogelijkheden  “Assets” investeren in permanente pagina’s waaraan het vluchtige evenementenaanbod gekoppeld wordt: uitgebouwde locatiepagina’s (en evt. artiesten).  Beelden zegt meer dan 1000 woorden extra fotomateriaal, bewegende beelden, audiofragmenten…  De mening van anderen recensies (uit de media), commentaren van gebruikers…  Contextuele informatie routeplanner, parking, openbaar vervoerinformatie, restaurants in de omgeving…

UiT in Beernem Contextuele informatie UiT in Oostende Bewegende beelden

3. Activering van de gebruiker Push: activiteiten naar voren schuiven  Durf selecteren / activiteiten in de kijker plaatsen: − Opvallende bespreking, banners, redactionele bijdrage met link naar detailpagina, wedstrijd gelinkt aan activiteit… − Niet te missen, avontuur van de week, kinderactiviteit van de maand, gratis deze week…  Belang triggers: korte beschrijving, beeld- en audiomateriaal, recensies, sterren, comments, wedstrijden, acties, kortingen /vrijkaarten, e-zine…  De crossover stimulans: verwante dingen aanbieden die aansluiten bij wat de gebruiker zelf zoekt − Meer van dit genre − Meer op deze locatie − Meer van deze artiest − Wie activiteit X bekeek, bekeek ook Y − Meest bezochte pagina’s

UiT in Leuven Plaats activiteiten in de kijker

3. Activering van de gebruiker Informatie op maat  Zoeken op doelgroep, faciliteiten, gratis activiteiten, …  Andersoortige zoekopties: bv. tags / tagclouds: − bv. sferen/emoties: spannend, romantisch… − bv. subgenres / inhouden: electro, science fiction, ridders…

3. Activering van de gebruiker  Customizing − Gepersonaliseerd openingsscherm:  Eigen kleuren, achtergronden…: bv. My Yahoo  Eigen content: bv. iGoogle − Gepersonaliseerd e-zine  Opletten voor relevantie van automatisch gegenereerde informatie! Meestal combinatie van “push” selectie en een aantal items volgens interesseprofiel  Veel mensen duiden alles aan uit schrik om iets te missen!

3. Activering van de gebruiker Interactiviteit en call-to-action  Vlotte toegang tot bestelinformatie is cruciaal om aan te zetten tot effectieve participatie − Telefoonnummer / voor aanvraag info en om te bestellen − Adres ticketbalie − Online ticketing  Wedstrijden en acties: − Gebruikers naar de website lokken − Gegevens verzamelen over gebruikers − Evaluatie en bijsturing: wat spreekt mijn publiek aan en wat minder?

3. Activering van de gebruiker  De input van de gebruiker: − Blogs − “Ik ga hier naartoe”, scores (sterren), comments, recensies − Tips / selecties, ‘social bookmarks’ (Eventful, Del.icio.us, Technorati…) − Eigen gebruikersprofiel, vrienden maken, tonen waar je van houdt, (Facebook, Myspace…) > eigen community opbouwen vs. aanwezig zijn op communities − Tell-a-friend: online mond-aan-mondreclame − Distributie van user generated media content eigen foto’s, filmpjes… van evenementen > eigen instrumenten opbouwen vs. gebruik maken van bestaande technologieën en platformen (Flickr, YouTube, GarageTV…)

Gentblogt.be De Truineer: webgazet van Sint-Truiden

UiT in Vlaams-Brabant

UiT in West-Vlaanderen “Zeg je gedacht”

3. Activering van de gebruiker Cultuurcommunicatie-accenten in een vrijetijdscontext  Actief verzamelen van cultureel aanbod  Stimuleren van zoeken op ‘culturele’ genres bv. ruime aanwezigheid van ‘culturele’ genres in de zoekoptie  Actieve promotie van cultureel aanbod ‘in de kijker’: bv. 50% cultuur  Ranking van resultaten cultuur eventueel hoog in de resultatenlijst  De crossover stimulans verwante dingen aanbieden die aansluiten bij wat de gebruiker zelf zoekt, met focus op cultuur

4. Usability / gebruikerstips 1.Waarom / wat? 2.Technische laagdrempeligheid van tools: − Intuïtief te gebruiken, zelfs voor ‘nieuwe’ surfers − Voldoende uitleg bij elke stap (‘wat gaat er gebeuren’) − Tooltips − FAQ, helpfunctie 3.Eenvoudig taalgebruik, ook voor wie niet vertrouwd is met de geboden informatie

5. Promotie / vindbaar maken van de website 1.Link met andere digitale platformen gemeentesite, regionale site, UiTnetwerk (+ herkenbare URL)… 2.E-zine als trigger om in de aandacht te blijven 3.Link met offline kanalen duidelijk vermelden in magazine, balie… 4.Vlot vindbaar via gemeentelijke homepage Indien pagina in andere omgeving of dieper liggend dmv banner, links… 5.Vindbaar maken van de website SEO, aanmelding bij startpagina’s…

CultuurNet biedt aan 1.Drie mogelijkheden om de agenda online te plaatsen •Widgets (weldra versie 2.0 met veel meer mogelijkheden, zie voorUiTblik) •Search API •CNAPI 2.Rapportering

CultuurNet biedt aan 1.Wil je alles zelf nog even nalezen? Surf naar: Vraag advies aan je UITmedewerker:  Meeting  Voorbeelden UiTnetwerk