De Kerk als ongelooflijke verleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom
Advertisements

Ontmoeting van mens tot mens.
Spirituele rijkdom in de christelijke traditie
Evangelische Kerk Sint-Niklaas - 16 maart Cécil Van Maelsaeke
“Het is allemaal toch maar gedoe”
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Oriëntatietekst voor de parochiecatechese
Zonde. Zonde = Zonde R God Zonde Zonde = Zonde R God ”Alles wat niet uit geloof gedaan wordt, is zonde.” (Romeinen 14,23)
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
Wat heb u er nu aan, dat u dit alles gelooft?
Christengemeenschap De Goede Herder
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
We leven in een tijd waarin vreemdgaan zelfs gepromoot wordt.
Relaties Van levensbelang…….. Relaties Profetie: 19 september 2010 – Relatie met God is het belangrijkste in een mensenleven – Belangrijk om missionair.
Wat wil ik eigenlijk met kernreflectie?
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Godsdienst.
Hemelvaart: Met ons Hoofd in de wolken en de voeten op aarde.
Vertrouwen dat God onze voorbeden verhoort
Echt of nep?.
WELKOM OP TOV! Maak het verschil…….
‘voor de kinderen’.
Woord van Leven Augustus 2011.
Vanuit Gods drie-eenheid naar een nieuwe mensheid.
Wie is Jezus voor jou?. De Zoon van God… Wie is Jezus voor jou? De Zoon van God… Jezus is de redding in eigen persoon: - Volgen - Contact maken - Geloven.
Proviand voor onderweg Verder aan de slag met de visietekst Dekenale avonden voor team 2013 Powerpoint bij de slotbezinning.
Handen af van het evangelie van genade! Paulus met hartstocht en passie in de bres voor het evangelie van genade om de jonge gelovigen in ‘Kelten-land’
Mijn eerste levensbehoefte is…
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
7 februari e cursusavond Ben jij er zelf klaar voor?
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Met handen en voeten geloven 1
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
‘Als u iets kunt doen, heb dan medelijden met ons en help ons
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 23 HC Franeker 3 oktober 2010 Thema: Wanneer ben je blij met jezelf?
Preek Jakobus 2:
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Welkom In deze dienst worden de liederen op de beamer geprojecteerd,
Jij, God en je kind.
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Lekker gegeten??.
Gera van der Woude – beleidsadviseur cluster care 28 januari 2011
Woord van Leven Maart 2011.
De doop in de Heilige Geest
EEN VOOR ALLEN allen voor één n.a.v. Joh. 16:32-33, Mt. 26:31, Joh. 16:4-7, Hd. 1: mei 2015 R.Rausch © HEMELVAART Evangelische Baptistengemeente.
Startzondag-viering ‘Goede buren‘
Economie als religie Aanbid ik de gaven of de gever?
Kerk 2025 Waar een Woord is, is een weg
Gelukzoekers vya 14 februari Valentijnsdag.
Introavonden: Wat voor soort kerk is de Avond 2 onze traditie en onze missie.
Leerdienst n.a.v. Zondag 1 A. Naar de kerk - ook om te leren B. Alles in Christus C. Levenslang: ellende, verlossing, dankbaarheid.
Introavonden: Wat voor soort kerk is de Avond 1 De boodschap waar wij voor gaan.
Het Belang van Limburg Waar zijn we mee bezig? 09/01/2015 om 06:23 door Eric Donckier VRT-nieuws Monica De Coninck: "Waar zijn we mee bezig?" Auteur:
27 maart 2012wijkgemeente iona 1 Gemeenteavond – 27 maart 2012 Op weg naar een beleidsplan – 3) Visie en identiteit.
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Brief aan de Galaten -24- geloof - zonen - eenheid.
Positie en bediening v/d vrouw in de gemeente
Ruim 20 kerken in Alphen (en nog enkele kleinere groepen)… Jezus’ gebed in Johannes 17: bewaar hen (vers 11 en 15). Bewaar hen: in waarheid, heiligheid,
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
1 Wat er was vanaf het begin, wat wij gehoord hebben, wat wij met eigen ogen gezien en aanschouwd hebben, wat onze handen hebben aangeraakt, dat verkondigen.
Hoeveel kerken in deze plaats…
Geloven… waarom?.
Zijn wij een kerk van genade?
Samenbindende krachten
Ik geloof in God die de wereld heeft bestemd
Parabool: levensstijl van winnen of verliezen
Transcript van de presentatie:

De Kerk als ongelooflijke verleiding Jongeren en ongeloof De reactie van de Kerk De missie en core-business van de Kerk Mystagogische katechese Illustratie van mystagogische katechese (filmfragment)

1. Jongeren en (on)geloof persoonlijke achtergrond Ambivalentie als jongere: aantrekking en afstoting Spiritualiteit en dogma/kerkstructuur ‘Verkeerd voorgelicht’ Bij theologiestudie kennismaking met de mystieke kern van christelijk geloof (mystici, kloostertraditie) ‘Mystagogische missie’ Eerst als studentenpastor: Juiste voorlichting voor ‘afgehaakte’ jongeren Nu als onderzoeker, beleidsadviseur & coach van jongerenwerkers en leraren

1. Jongeren en (on)geloof maatschappelijke ontwikkeling - ‘Subjectieve secularisatie’ ‘plausibiliteitsverlies’ van christelijk geloof: - rationaliteit (Marx, Freud, Feuerbach, Wittgenstein) - autonomie (Fromm, Jung) Privatisering: ieder voor zich Pluralisme: reli-shoppen ‘Iets-isme’: er is meer tussen hemel en aarde

1. Jongeren en (on)geloof de slingerbeweging Tot 1960 Na 1960 Theocratisch mensbeeld Liberaal mensbeeld Institutionele godsdienst Humanisme Collectief Autonomie, individuatie Gehoorzaamheid Eigen ervaring, zelf ontdekken Genade (Geluks)-economie (maakbaarheid)

2. De reactie van de Kerk: pastoraat en katechese Tot 1960 Na 1960 Verkondigen van de Waarheid Zelf ervaren (ervaringskatechese) Kerkelijke socialisatie Individuatie Genade van God Levensgeluk heb je zelf in de hand Verbale geloofsoverdracht Correlatie eigen ervaring en traditie

Onderscheiding der Geesten: seeing the difference 3. Missie en ‘core-business’ van de Kerk: ontvankelijkheid stimuleren voor Gods liefde Het verschil tussen ‘ontvankelijkheid voor Gods liefde’ en seculier humanisme Onderscheiding der Geesten: seeing the difference in order to make the difference

Onderscheiding der Geesten De vier graden van liefde van Bernardus 1. Wanneer de mens zichzelf liefheeft om zichzelf 2. Wanneer de mens God liefheeft om zichzelf 3. Wanneer de mens God liefheeft om God 4. Wanneer de mens zichzelf liefheeft om God

De grondstructuur van de liefde 1. liefde die op jezelf gericht is 2. liefde die erop is gericht om behoeften bevredigd te krijgen door de ander 3. liefde die onvoorwaardelijk, belangeloos is 4. liefde waarin je boven jezelf wordt uitgetild

Nieuwe kijk op geloofsontwikkeling Ik en mezelf Ik en de ander (het andere) De ander (het andere) en ik De Ander en ik

1) ik en mezelf: Uitgangspunt: mijn behoeften en grenzen Rendement: gezonde zelfliefde Kwaliteiten: afgrenzen van identiteit vanuit autonomie en rationaliteit

2) ik en de/het ander(e): Uitgangspunt: mijn behoeften t.o.v. anderen Rendement: gezonde relaties vanuit wederkerigheid. Kwaliteiten: invoelingsvermogen, tolerantie, respect, acceptatie etc.

3. de/het ander(e) en ik: Uitgangspunt: - zin-ontlening i.p.v. autonome zingeving - ik-jij i.p.v. ik-het: ‘Het jij komt me tegen uit genade, door zoeken wordt het niet gevonden, maar dat ik tot hem het grondwoord spreek, is daad van mijn wezen, mijn wezensdaad.’ (Martin Buber: Ich und Du) Rendement: liefde, vrijheid, levensvreugde Kwaliteiten: contemplatieve competentie, ontvankelijkheid, mededogen

4) de Ander en ik: Rendement: gelukzalige eenheid met God Uitgangspunt: geloof in en relatie met God als extrapsychische werkelijkheid Rendement: gelukzalige eenheid met God Kwaliteiten: spirituele overgave aan Gods Wil

4. Mystagogische katechese Mystagogische katechese bij de kerkvaders: 1) eerst sacramenten ervaren 2) dan pas uitleg Mystagogische katechese = eerst ervaring van vierde laag, dan verhelderen en verinnerlijken dan die ervaring

Pastoraat en katechese Tot 1960 Na 1960 Renaissance van de mystagogie Verbale Ervarings- Nederland als missiegebied: verkondiging katechese verleiden tot ervaring opdoen met inspirerende christelijke praxis Geloofs- Correlatie Verhelderen en verinnerlijken van waarheid ervaring- opgedane spirituele ervaring doorgeven traditie

De 3 fasen van mystagogie 1) Mystagogie van het bestaan - begeleiding bij het ontvankelijk worden voor de werkelijkheid van God 2) Mystagogie van de Genade - begeleiding bij in relatie treden met God 3) Mystagogie van de Kerk - begeleiding bij intreden in de geloofsgemeenschap

Zone van naaste ontwikkeling Kloof tussen beginsituatie en einddoel Net een stapje verder: - niet meteen ‘mystagogie van de Kerk’, - diaconale insteek: ‘mystagogie van het bestaan’ aanbieden van inspirerende christelijke praxis = mogelijkheid ervaring laag 4

Mystagogisch jongerenpastoraat De pastor als jongerenmystagoog: Verleiden tot deelname aan een inspirerende christelijke praxis Getuigen van het eigen christelijke geloof = vierde laag Dienen bij verhelderen en verinnerlijken van ervaring jongere

Mystagogisch jongerenpastoraat Verleiden tot ervaring opdoen met een inspirerende christelijke praxis - Kloosterbezoek - Ontmoeting met geïnspireerde gelovige - Film kijken waarin christelijk geloof gethematiseerd wordt - Zingen - Bibliodrama - Deelname aan ritueel - Etc.

Mystagogische katechese 2. Getuigen 2 cirkels:

5. Illustratie van mystagogische katechese: City of Angels 1) Verleiden = kijken naar speelfilm over botsing van seculier en christelijk wereldbeeld 2) Getuigen = getuigenis in de film benoemen en be-amen 3) Verhelderen = onderscheiding der geesten

5. Illustratie van mystagogische katechese Onderscheiding der geesten in fragment uit speelfilm City of Angels Laag 1: Laag 4: ‘Mijn wil’ ‘Gods Wil’ Rationalisme Geloof Beheersing Overgave Horizontaal Verticaal