Over Vertrouwen gesproken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Innoveren voor gezondheid
Auditen op succes waarderend auditen
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Menno Karres Lead Auditor
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Leer de namen van de noten 1
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Ivo Valkenburg, directeur Adviesklimaat bv What a Wonderful World! Louis Armstrong
Sales Management 8. Motivatie en Training.
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Prestatie: Maak met de hele klas een krant over…
Workshop: Vertrouwen bouwen in 5 stappen. Route 1.Het belang van vertrouwen? 2.Emotionele Bank Rekening 3.Bouwen aan vertrouwen: 5 stappen.
Innoveren met … duurzaam ondernemen. Inleidend verhaal bij titel dia Vandaag proeverij duurzaam innoveren. Wat aan bod komt is een selectie van alle soorten.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
Klassieke AO Leseenheid1
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leer de namen van de noten 2
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
de werkgever van de toekomst
Beoordelen van docenten loont de moeite!
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Van de GENADE vervallen.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Godsdienst.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
1. Levensbeschouwing en communicatie
Romeinen 3:25b (NBV) Hij (de Vader) wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
CREATIVE MARKETING jaar 2, Winter december 2009 Me, You and Me Brand Activation! Dimitri Hubregtse Saskia Best.
Aenova Software Hans van der Last Algemeen Directeur Aenova Software
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Resultaat in de Raad ZomerRaad, 21 juli 2014 Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm.
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
Een onverwacht feest Les 2
Een goed Karma Dit is makkelijk te lezen en lekker kort. Geniet ervan! Hier volgt wat de Dalai Lama vertelt over Je hebt alleen enkele minuutjes.
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
De VOA en schuldhulpverlening
3/23/2015 | 1 Healthwise Congres ‘Kwaliteit van Leven’ E-Health workshop - Eveline Hage Over de mogelijkheden van e-Health in ouderenwelzijn On?
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Transcript van de presentatie:

Over Vertrouwen gesproken                                       Over Vertrouwen gesproken AMM Tjeu Blommaert

Nieuw Organiseren Nieuw Leiderschap Positief Leiderschap Vertrouwen als bron van Winst BDKO 27 maart 2014

“Vertrouwen is als Red Bull voor de geest’. Tjeu Blommaert Motivatie +++ Inspiratie +++ Innovatie +++ Ziekteverzuim --- Personeelsverloop --- Klanttevredenheid +++ Veranderbereidheid +++ Snelheid +++ Regels --- Return on TRUST BDKO 27 maart 2014

(geïnformeerd vertrouwen) Wantrouwen en Vertrouwen zijn geen digitale tegenpolen. ‘blind’ wantrouwen ‘gezond’ wantrouwen ‘gezond’ vertrouwen ‘blind’ vertrouwen Smart Trust (geïnformeerd vertrouwen) 4 BDKO 27 maart 2014

(geïnformeerd vertrouwen) Hoe sta jij hierin in jouw organisatie? 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ‘blind’ wantrouwen ‘gezond’ wantrouwen ‘gezond’ vertrouwen ‘blind’ vertrouwen Smart Trust (geïnformeerd vertrouwen) 5 BDKO 27 maart 2014

In perspectief… Wantrouwen Vertrouwen Continue controle vs Surprise controle Sociale vs Systeemcontrole Diagnostische vs Interactieve controle Accounting control vs Personnel control Controle vooraf vs Controle achteraf Soft control vs Hard control Prikklok vs Thuis werken BDKO 27 maart 2014

In perspectief… Wantrouwen Vertrouwen Positief vs Negatief 9 tot 5 vs Motivatie Werken bij bedrijf vs Werken aan bedrijf Teamwork vs ‘Me, I and Myself’ Tight control vs Lose control Veel (compliance regels) vs Principes Verantwoordelijkheid nemen vs Hypegiaphobia BDKO 27 maart 2014 7

In perspectief… Wantrouwen Vertrouwen Positief vs Negatief 9 tot 5 vs Motivatie Werken bij bedrijf vs Werken aan bedrijf Teamwork vs ‘Me, I and Myself’ Tight control vs Lose control Veel (compliance regels) vs Principes Verantwoordelijkheid nemen vs Hypegiaphobia BDKO 27 maart 2014 8

Het je goede mensen in dienst? Je haalt het beste uit die mensen wanneer je (een beetje) aan de kant gaat. Dat doe je niet ‘blind’ maar geïnformeerd via soft controls (die harde resultaten geven). BDKO 27 maart 2014

SAMEN IETS VASTSTELLEN… WANTROUWEN LEIDT VAAK TOT VEEL/WEINIG REGELS. VEEL/WEINIG REGELS LEIDEN VAAK TOT EEN LAGE/HOGE TOLERANTIE VOOR AFWIJKINGEN VAN DIE VEEL/WEINIG REGELS. ALDUS LEIDEN VEEL/WEINIG REGELS VAAK TOT EEN LOW/HIGH TOLERANCE CULTUUR EN DUS TOT EEN TIGHT/LOSE CONTROLSYSTEEM. BDKO 27 maart 2014

Vertrouwen is goed, wantrouwen is beter? BDKO 27 maart 2014

Houd daarmee op a.u.b……, zo wil/kan niemand excelleren! Vladimir Lenin bij de oprichting van de Russische KGB in 1917 BDKO 27 maart 2014 Van wat onder druk is afgesproken, moet de nakoming onder druk worden geborgd !

Vertrouwen gaat met name om geloofwaardigheid (‘credibility’) Ben je meer bezig met het omarmen van nieuwe waarheden dan met het verdedigen van het impairde/achterhaalde verleden? Meer bezig met het leveren van een zinvolle bijdrage dan met het daarvoor gezien/beloond te worden? Denk en handel je meer vanuit ‘team’ dan vanuit ‘ik’? Ben je meer bezig met gelijk hebben of met het wat het ‘gelijk’ is! Meer bezig dus met het organiseren van acties rondom ‘goede ideeën’ dat met deze ideeën zelf. BDKO 27 maart 2014

2 dimensies van vertrouwen… PERSOONLIJK VERTROUWEN (intentie) In een wantrouwende omgeving worden mensen meer ziek! High Low Low High PROFESSIONEEL VERTROUWEN (competentie) BDKO 27 maart 2014

(1) Even peilen… Wanneer je een fraude-bestendige AO-IC ontwerpt waarlangs iedereen moet en dus ook de (96%) klanten die te vertrouwen zijn, ontwerp je langs de as van wantrouwen/ vertrouwen. Een bedrijf verkoop zonnebrillen (‘bricks&mortar’). Er blijkt 4% fraude plaats te vinden (=niet-betaalde verkopen). Hoe zou je deze (potentiële) fraude aanpakken? BDKO 27 maart 2014

(2) Even peilen… Wanneer je een fraude-bestendige AO-IC ontwerpt waarlangs iedereen moet en dus ook de (85%) burgers die te vertrouwen zijn, ontwerp je langs de as van wantrouwen/ vertrouwen. Een gemeente discussieert over een bepaalde subsidieregeling voor volgend jaar. Het blijkt dat ongeveer 15% van deze regeling misbruik maakt. Hoe zou je deze (potentiële) fraude aanpakken? BDKO 27 maart 2014

(3) Even peilen… Indien je de schuld ‘Bonnen in Omloop’ afboekt ten gunste van het resultaat, is je organisatie gebouwd rondom wantrouwen/ vertrouwen (met de klant). Iemand koopt een cadeaubon van EUR 100 voor het huwelijk van zijn vriend. Na een jaar (= de geldigheidsduur) is de bond niet ingewisseld? Hoe administreer je dit? BDKO 27 maart 2014

Uit “Speed of Trust”, S. Covey, 2007) BDKO 27 maart 2014

Hoe organiseer je vertrouwen? Het moet op de agenda! Je moet een referentiekader hebben (nulpunt; meten is weten)! Laat je mensen een overzicht maken van de naar hun inzicht op wantrouwen gebaseerde procedures/systemen ed. Doe er iets mee! Analyseer de kwaliteit van de soft controls in je organisatie. De leider gaat altijd voor! Ben een vereniging; lobby bij de politiek! BDKO 27 maart 2014

Soft controls; harde resultaten Vertrouwen BDKO 27 maart 2014

Een bedrijf tot een succes maken betekent dat u een goed team moet hebben! En een goed team hebt u alleen maar wanneer er voldoende vertrouwen heerst. https://www.youtube.com/watch?v=WO4tIrjBDkk&feature=player_detailpage BDKO 27 maart 2014 21 21 21