De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij verschillende taken • leeftijdsgroepen • inzet vanuit professionaliteit, kwaliteit • willen serieus genomen worden • zijn weerbaar en mondig • zijn schaarser • doel organisatie moet hen aanspreken • vrijwilligerswerk = contact met andere mensen
Stel een profiel op per taak Voorbeeld: vrijwilliger Ledenadministratie in Navision • Profiel: leuk om met cijfers/gegevens om te gaan, • accuraat, genieten van werken met computer, interesse in • nieuw programma Voorbeeld: Vrijwilliger bezoeken van randkerkelijken voor KB • Profiel: • Positieve houding en op de hoogte situatie parochie • Inlevingsvermogen in mensen die minder kerkbetrokken zijn • Overtuigend verhaal kunnen houden • Enige autoriteit • Kleding, verzorgd uiterlijk • Doordrongen van noodzaak van de actie • Leuk om contact te leggen • Geloven in de aanpak
Binding? Of bouwen aan een relatie • Binden kan ook voelen als: hebbes, ik bind je vast! Dus geef mensen de tijd om te wennen en laat ze aangeven wat ze leuk vinden en zouden willen doen • Ook bij vrijwilligers die slechts projecten voor je parochie doen: onderhoud de relatie! Hergebruik de vrijwilliger! • Sta open voor suggesties en kritische vragen, organiseer forumdiscussies/kringgesprekken, bijvoorbeeld ook over…het werven van vrijwilligers • Help ze in de uitoefening van hun taak, dus stel een lijst op met vragen en antwoorden die ze aan de deur kunnen krijgen • Heet ze welkom, waak ervoor dat de bestaande (‘oude’) structuur als beklemmend kan worden ervaren, sta open voor vernieuwing
Voorbeeld Kerkbalans-advertentie
Voorbeeld Vluchtelingenwerk-website
5 vragen …nummer 1 =
Tips voor aan de deur 1.Ga na bij wie u langsgaat (trouwe kerkgangers, randkerkelijken) of nog specifieker mensen die hun kind onlangs gedoopt hebben, het parochieblad ontvangen etc. 2.Luisteren – Samenvatten - Doorvragen 3.Gebruik open vragen. Daar komt vaak een gesprek uit voort. Deze vragen beginnen vaak met ‘Hoe, wie, wat, waar, wanneer‘ 4.Pas op met suggestieve vragen en vragen die beginnen met ‘Waarom’. 5.Bedenk tijdens de voorbereiding alvast een openingszin. Deze moet kort en krachtig zijn! Begin met ‘Ik …’ (in tegenstelling tot ‘jij’, dit kan als aanvallend ervaren worden) bv. Ik ben …. en ik kom namens mijn parochie. Heeft u een klein momentje?’ Dat is open manier om een gesprek te beginnen.
Tips voor aan de deur 6.Wanneer je merkt dat het niet uitkomt, heeft het geen zin om ‘door te drammen’. Maak het onderwerp bespreekbaar door te vragen of het uitkomt. Als dat niet het geval is kunt u vragen of u bv. morgenavond nog een keer langs mag komen. 7.Vermijd te allen tijden conflicten! Wanneer mensen boos zijn, laat hen dan uitrazen en kalm worden. U vertegenwoordigt op dat moment de kerk. Ook al kunt u er zelf niets aan doen, laat het over u heen komen. En reageer meelevend ‘Wat vind ik dat naar om te horen.’, veroordeel niet en probeer een gelijkwaardige gesprekspartner te zijn. Zo haal je de angel eruit! 8.Geef belangrijke signalen door aan het kerkbestuur of aan andere mensen in de parochie die verantwoordelijk zijn voor bv. pastoraat.