De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
“Hoe kom ik aan klanten?”
door: Roderick Juffermans
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Sollicitatiegesprek.
Lotgenotencontact.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Hogescholen in Dialoog
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Naam:Melvin Lansink Klas: B4 Jaar: 4 de jaar’s
Het Debat Opbouw en inhoud.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Reflectie gesprek Vandaag als voorbereiding op Nieuw examineren.
Het wezen van ‘contact’
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Motiveren van vrijwilligers
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Het sollicitatiegesprek
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Communicatie met ouders
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Visie & Strategie.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
WOW: enqueteren bij Jumbo
Informatiebijeenkomst [plaats]. Opening Leviticus Iemand die als vreemdeling in jullie land verblijft, mag je niet onderdrukken. 34 Behandel vreemdelingen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Praktijkgerichte workshop Uitvragen van risicogedrag [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Werving van vrijwilligers Carrousel Workshops Kerkbalans Nieuwe Stijl Bisdom Rotterdam 31 oktober 2009.
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Welkom in groep 7A!. Kennis maken Vertel van wie u de ouder bent en daarna iets over uw kind. Bijvoorbeeld: karakter, hobby’s, sterke punten Voorstellen.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Reflecteren.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Cursus vrijwilligers werven
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Nee Zeggen!.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Omgaan met verschillen
Transcript van de presentatie:

De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij verschillende taken • leeftijdsgroepen • inzet vanuit professionaliteit, kwaliteit • willen serieus genomen worden • zijn weerbaar en mondig • zijn schaarser • doel organisatie moet hen aanspreken • vrijwilligerswerk = contact met andere mensen

Stel een profiel op per taak Voorbeeld: vrijwilliger Ledenadministratie in Navision • Profiel: leuk om met cijfers/gegevens om te gaan, • accuraat, genieten van werken met computer, interesse in • nieuw programma Voorbeeld: Vrijwilliger bezoeken van randkerkelijken voor KB • Profiel: • Positieve houding en op de hoogte situatie parochie • Inlevingsvermogen in mensen die minder kerkbetrokken zijn • Overtuigend verhaal kunnen houden • Enige autoriteit • Kleding, verzorgd uiterlijk • Doordrongen van noodzaak van de actie • Leuk om contact te leggen • Geloven in de aanpak

Binding? Of bouwen aan een relatie • Binden kan ook voelen als: hebbes, ik bind je vast! Dus geef mensen de tijd om te wennen en laat ze aangeven wat ze leuk vinden en zouden willen doen • Ook bij vrijwilligers die slechts projecten voor je parochie doen: onderhoud de relatie! Hergebruik de vrijwilliger! • Sta open voor suggesties en kritische vragen, organiseer forumdiscussies/kringgesprekken, bijvoorbeeld ook over…het werven van vrijwilligers • Help ze in de uitoefening van hun taak, dus stel een lijst op met vragen en antwoorden die ze aan de deur kunnen krijgen • Heet ze welkom, waak ervoor dat de bestaande (‘oude’) structuur als beklemmend kan worden ervaren, sta open voor vernieuwing

Voorbeeld Kerkbalans-advertentie

Voorbeeld Vluchtelingenwerk-website

5 vragen …nummer 1 =

Tips voor aan de deur 1.Ga na bij wie u langsgaat (trouwe kerkgangers, randkerkelijken) of nog specifieker mensen die hun kind onlangs gedoopt hebben, het parochieblad ontvangen etc. 2.Luisteren – Samenvatten - Doorvragen 3.Gebruik open vragen. Daar komt vaak een gesprek uit voort. Deze vragen beginnen vaak met ‘Hoe, wie, wat, waar, wanneer‘ 4.Pas op met suggestieve vragen en vragen die beginnen met ‘Waarom’. 5.Bedenk tijdens de voorbereiding alvast een openingszin. Deze moet kort en krachtig zijn! Begin met ‘Ik …’ (in tegenstelling tot ‘jij’, dit kan als aanvallend ervaren worden) bv. Ik ben …. en ik kom namens mijn parochie. Heeft u een klein momentje?’ Dat is open manier om een gesprek te beginnen.

Tips voor aan de deur 6.Wanneer je merkt dat het niet uitkomt, heeft het geen zin om ‘door te drammen’. Maak het onderwerp bespreekbaar door te vragen of het uitkomt. Als dat niet het geval is kunt u vragen of u bv. morgenavond nog een keer langs mag komen. 7.Vermijd te allen tijden conflicten! Wanneer mensen boos zijn, laat hen dan uitrazen en kalm worden. U vertegenwoordigt op dat moment de kerk. Ook al kunt u er zelf niets aan doen, laat het over u heen komen. En reageer meelevend ‘Wat vind ik dat naar om te horen.’, veroordeel niet en probeer een gelijkwaardige gesprekspartner te zijn. Zo haal je de angel eruit! 8.Geef belangrijke signalen door aan het kerkbestuur of aan andere mensen in de parochie die verantwoordelijk zijn voor bv. pastoraat.