Structuur op Microniveau

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Excel in het voortgezet onderwijs
Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Uiterlijke structuur aanbrengen
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Studieloopbaancoaching
Training Sharepoint Wendy Ankersmit.
Lesgeven en begeleiden
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
De strategie van een webconcept
Strategie en Indelingsprincipes
W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina:
De strategie van een webconcept
concept en indelingsprincipe
W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina:
De sitemap. Structuur? Ok, maar voor de rest……. S a a i !
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
In stappen naar de innerlijke structuur
Media en creativiteit module 6 Identiteit
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Pe-opleidingen.nl WFT, wet financieel toezicht. De Wet op het financieel toezicht (Wft) is op 1 januari 2007 in werking getreden. Deze wet regelt het.
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Bezoekersgerichte teksten
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
De dag van het solliciteren Blok 1
Concept, Structuur en Schrijfstijlen
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Structuur op Microniveau
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
WOW: enqueteren bij Jumbo
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Marketing Coen van Wetering
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Competentieprofiel CMD
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Aantekeningen maken en navertellen
Een beschouwing schrijven
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
diagnostische toets leesvaardigheid
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
De website.
Pers, pr en tekst schrijven
Transcript van de presentatie:

Structuur op Microniveau Interactieve content Structuur op Microniveau

Bezoekgedrag op een pagina..

Chaotisch scannen De bezoeker laat zich leiden door visuele prikkels. De bezoeker doorkruist de pagina op zoek naar de gewenste informatie Je kunt niets doen aan het chaotisch scannen van mensen.

Dus: Veel blokjes met witte tussenstukken. Werk met kopjes of topische zinnen (eerste zin die het onderwerp van de alinea benoemt) Zorg dat tekst en beeld met elkaar in balans zijn Werk met bullet-points!

origineel Op grond van de toets op toereikendheid, de uitkomsten uit het verleden en de ontwikkelingen binnen het boekjaar zijn naar ons oordeel de technische voorzieningen toereikend. Het oordeel heeft betrekking op de zogenaamde Property en Casualty branches, waaronder begrepen Fleet, Liability, Marine en Property. Hierbij een korte toelichting op de diverse technische voorzieningen. topische zin voorop De technische voorzieningen zijn toereikend. Wij baseren dit oordeel op: de toets op toereikendheid, de uitkomsten uit het verleden en de ontwikkelingen binnen het boekjaar. Het oordeel betreft de zogenaamde Property en Casualty branches. Hieronder vallen Fleet, Liability, Marine en Property. Hierna lichten we de diverse technische voorzieningen kort toe.

Waarop is het verwachtingspatroon gebaseerd?

Zakelijk

Zakelijk…

Shoppen

Sport

Reizen, vakantie

Magazine

Tekstopmaak Zorg voor relatief smalle tekstkolommen (iedere regel moet in een oogopslag te zien zijn). Schrijf kort tekstblokken (4 tot 7 regels). Gebruik kernachtige tussenkoppen of werk met topische zinnen. Gebruik veel wit. Lijn je tekst nooit rechts uit.

Structuur van de tekst… Kop en lead…

Maak korte, kernachtige koppen De kop moet duidelijk en volledig zijn. Geeft antwoord op de belangrijkste ‘W’ (wie,wat,waar,waarom, wanneer en hoe) Kop dient als aanvulling op de intro. Kop mag een vraag beantwoorden. Kop mag een smaakmaker zijn.

Lead kan bijvoorbeeld

Onderwerp introduceren (aandachtrekkend)

Citaat

Vragen…

Uitnodiging tot actie

Oefening… Gebruik laddertechniek (1 t/m 6). Inverse structuur: Wie Wat Waar Wanneer Waarom Hoe Gebruik laddertechniek (1 t/m 6). Structureer op basis hiervan vervolgens je tekst.

Vrijstellingen zijn mogelijk als je aantoont dat je over de competenties beschikt van een bepaald programma of studiefase in testen en assesments. De criteria zijn van te voren bekend. In verband met de start van de opleiding doorloopt iedereen in het studiejaar 2008-2009 de propedeuse. Studenten die in aanmerking komen voor vrijstellingen, behalen hun tijdswinst in de hoofdfase. Op basis van de resultaten van testen en assesment kun je samen met de coach een maatwerkprogramma ontwikkelen voor het verwerven van de competenties van de hoofdfase en de afstudeerfase.

Wie Wat Waar Wanneer Waarom Hoe Studenten Vrijstellingen IAM Na de propedeuse, tijdens de hoofd- en afstudeerfase Tijdswinst tijdens de hoofdfase Door het doen van testen en assessments. Vervolgens stel je met je coach een aangepast studieplan samen 6 1 5 2 4 3

Kan ik vrijstellingen krijgen (wat)? Ja, dat kan in de verdiepingsfase (wanneer). Middels testen en assesments kun je aantonen dat je over de benodigde kennis en vaardigheden beschikt. Samen met je coach ontwikkel je vervolgens een persoonlijk studieprogramma(hoe). Dat levert je tijdswinst op tijdens de hoofdfase (waarom).

Mogelijke indelingen van paginatekst Chronologisch Thematisch Journalistieke indeling Maatregelstructuur Helpstructuur Didactische structuur Vraag-antwoordstructuur

Journalistieke structuur De belangrijkste W-vragen. In de kop staat het antwoord op de belangrijkste W-vraag. In de lead staat al het antwoord op de andere belangrijke W-vragen (kort en bondig). In de tekst onder de lead staan de antwoorden op de rest van de W-vragen en eventueel een toelichting op de mededelingen in de kop en de lead. Volgorde tekst: van belangrijk  minder belangrijk. van algemeen  gedetailleerd

Vraag en antwoord… Formulier de vraag vanuit de bezoeker. Probeer de vragen te koppelen aan de W-vragen. Houd de vragen kort.

Micro en Macrocontent

Micro content

Macro content

Dus, voor een ‘scannable’ pagina: Gebruik kleine tekstblokjes (4 - 7 regels). Gebruik Bulletpoints. Werk met smalle tekstkolommen. Werk met microcontent (bij artikelen, nieuwswaarde) op homepage. Veel wit! Ga voor een goede eerste schermindruk, uit van het verwachtingspatroon van de ontvanger (druk – veel richtingen, gezellig, stijlvol, zakelijk etc.) Zorg voor een goede balans tussen tekst en beeld. Werk met kernachtige (tussen)koppen of topische zinnen. Zorg voor een krachtige lead, Kop en lead beantwoorden belangrijkste van: wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe).

Opdracht volgende week: Maak een voorstel voor de homepage. Werk het zowel in tekst als in beeld helemaal uit. Maak een voorstel voor de verdiepingspagina. Werk deze ook in tekst en beeld uit. Maak voor volgende week een korte powerpoint waarin je opneemt: Korte intro van de organisatie Usp’s Content-concept (welke onderwerpen en thema’s adviseer jij op de site zodat het onderscheiden en ‘eigen’ wordt?) Interactiemogelijkheden (hoe ga je usp’s tot leven brengen?) Een screenshot van de originele homepage Een voorstel van de nieuwe homepage Een voorstel van een verdiepingspagina Neem je laptop mee! (indien dat echt niet lukt, dan kleurenprints).

Eindpresentaties 5 januari 14.15 uur: 5 januari 15.15 uur: Thomas v.d. Bijl Stefan van de Wetering Rodney Dil Marco Schuppers Floris Edens Raymond Verbeek Joren Frielink Maarten Wesseling Davey Huizinga Constant Zomer Rosanne Fincken Naomy de Roo Serhan Meewisse Aranka van de Sanden Leonie Scholten Rene Smetsers

Eindpresentaties 12 januari 14.15 uur: 12 januari 15.15 uur: Reinald Pohlert Vincent Bartels Rick Schrijver Lars Bohm Jorick Serto Annet Heitman Kevin Theunissen Joyce Derks Marlon Veldman Leonie ter Veld Ilona Bobeldijk Robert Jan Sopers Robert Bol Marc Keijner Sebastiaan Dekker Charlotte Cozijn

Eindopdracht: Tijdens je eindpresentatie: Einddocument opleveren in print (Opdracht 1 t/m 5 hierin verwerkt). Inclusief je pitch op cd-rom!