Hoe kunnen we elkaar versterken?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
Van Dwang en Drang naar HIC
Samenwerking tussen vrijwilligers en beroepskrachten verbeteren
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Preventief Verzuimmanagement
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Implementeren doe je samen
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Beter worden doe je thuis! DE KLINIEK EN HET FACT-TEAM
Wat weten clienten en hun familie Wat weten professionals
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
- 1 - maandag 21 juli 2014 OPDIC | | OPDIC het fundament onder uw bedrijfsvoering.
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Participatie en een Klantenraad
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Begeleidingsplannen GGZ
De kern van het arrangeren
Kenniscoaches kennis + coaching Gert Dekker, Stichting RIONED.
© de vries business consultancy, 2008
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Dat zouden we vaker moeten doen…
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ervaringsdeskundige Ambassadeurs
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Transitie en transformatie in de praktijk
Visie informatievoorziening
Zorgplicht in passend onderwijs
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Perspectief van de cliënt
Herstelondersteunende zorg en presentie
Workshop zorgafstemmingsgesprek(ZAG)
Spreker(s) dag maand jaar Evaluatiebijeenkomst Medicatiebeoordeling in het verpleeghuis.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Fact pack GGZ NHN_Jko1.pptx VGZ Curatieve GGZ Sep 11.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
“Wij zijn daar waar onze klant wil slagen” DE REIS NAAR HERSTEL Actieplan GGZ Noord-Holland-Noord naar 30% meer herstel Marijke van Putten 9 juni 2016.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Student: Frits Vermeulen Academiejaar: Stageplaats: Wiekslag vzw afdeling Kristal Stagementor(en): Tiene, Sandra & May Mijn stage in de wiekslag.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
Kenmerken van de vrijgevestigde praktijken die bij PsyDirect zijn aangesloten: Lokaal verankerd Laagdrempelig Snel (korte wachttijd) Klantvriendelijk Persoonlijk.
Anders kijken, anders doen
Hoe leren professionals?
Veranderingen versus kwaliteit van zorg
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Workshop zorgafstemmingsgesprek(ZAG)
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Welkom Workshop Ervaringsdeskundigheid Werken binnen het I.H.T.
Welkom.
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Antibioticaresistentie en teamleren
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Van Dwang en Drang naar HIC
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Hoe kunnen we elkaar versterken? HIC en F-ACT Hoe kunnen we elkaar versterken? Amersfoort, 16 mei 2014 Frits Bovenberg

Wat is dit?

De meest gewenste situatie Om het HIC-model goed te funderen is een gedegen samenwerking met ambulante teams essentieel De samenwerking is transparant en toetsbaar Kwaliteit toetsen en borgen met moderne technologie i.s.m. cliënten, familie en ambulante professionals Blijvend leren en verbeteren (PDCA) draagt bij aan minder dwang en drang

Organiseer samenwerking

Uitgangspunten Visie op herstel ondersteunende zorg combineren met medisch model Lerende organisaties; continu samen verbeteren Empowerment van cliënten bevorderen; ook klinisch Zelfregie vervangt zelfstigma Jargon en taal aanpassen Eigen kracht cliënten en familie is uitgangspunt Meer ervaringsdeskundigen en familie, inzetten Bezieling terug bij een ondernemende professional Triade van cliënt, familie en professional toetst en borgt de kwaliteit en voortgang van de teams

Wat staat hier?

Doel van een ZAG Het efficiënt afstemmen van de behandeling voor de cliënt tijdens opname op de kliniek. Duidelijkheid in behandelvraag voor alle betrokken partijen. Duidelijkheid over verantwoordelijkheden tijdens opname in de kliniek. Opnameverkortend en vooral opnamevoorkomend werken. Goede samenwerking met ambulante teams.

Wat is de oplossing?

Wanneer een ZAG? Een begin-ZAG bij aanmelding, een tussen-ZAG en een eind-ZAG. Er vinden geen andere cliëntenbesprekingen plaats. Zo nodig vinden meerdere tussen-ZAGs plaats. Het behandelplan wordt besproken en gemaakt tijdens begin-ZAG. Dit wordt eventueel geëvalueerd en bijgesteld bij een tussen-ZAG en geëvalueerd bij een eindZAG.

Wat wil de overheid?

Wat wordt er besproken tijdens een ZAG? Wat is er aan de hand (probleemomschrijving)? Wat is het behandeldoel? Wat zijn de hersteldoelen van de cliënt? Wat gaat de kliniek inzetten (welke middelen, welke therapie)? Wat kan de familie tijdens opname doen? Wanneer het doel bereikt is? (een beoogde einddatum wordt afgesproken met cliënt en aanwezigen). Afspraken dwang en drang (wat kunnen wij verwachten en wat verwacht cliënt) Wanneer wordt er geëvalueerd? Wat gaat het FACT-team in de opnameperiode regelen/bereiken? Wat doet het ambulante team gedurende opname? Wat kan de rol zijn van de ervaringswerker en de familie-ervaringsdeskundige? Wanneer is het doel bereikt (ontslagvoorwaarden)? Een beoogde einddatum wordt afgesproken met de cliënt en aanwezigen (=eindZAG)

Checklist?

Checklist bij Eind-ZAG Hoe heeft u de opname ervaren? Zijn er punten waar u het over wil hebben? Is er sprake geweest van dwang en drang? Zo, ja evalueren. Hoe heeft u de samenwerking tussen het ambulante en klinische team ervaren tijdens opname? Heeft u adviezen aan een van beide teams om dingen te veranderen? Hoe hebben uw familieleden de opname ervaren? Zijn er verbeterpunten en zo ja welke? En voor wie?

Kwaliteit bewaken Medewerkers van klinische en ambulante teams komen geregeld samen en vormen een hecht samenwerkingsverband Nieuwe kennis, ervaringen, vaardigheden, inzichten etc. worden zo snel mogelijk gedeeld en doorgevoerd Accreditatie van aangesloten medewerkers, door spiegelsessies in triade van cliënten, familie en professionals

f.bovenberg@planet.nl Of beter, tot ziens op op linkedin ;) Meer info? f.bovenberg@planet.nl Of beter, tot ziens op op linkedin ;)