Planning: Terugblik paragraaf 3.1, 3.2 en 3.3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Advertisements

Terugblik paragraaf 3.1 Van stad naar stedelijke zone.
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
1.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Waar vestigen bedrijven zich
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Grote en middelgrote steden
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
Veghel Transparant (lid VPPG)1 Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Veghel Transparant! voor leefbaarheid & gezondheid.
Kim Andriessen 05 Juli 2010 Topdorpen in de Alblasserwaard – Vijfheerenlanden.
Technische Infrastructuur in de Ruimtelijke Ordening
De toekomst van Nederland
De toekomst van Nederland
Indonesië.
Hst 3: De wereld van de stad
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
 Volgende dia’s: ◦ Verschillende modaliteiten  Elke functie in het samenwoningssysteem (wonen, werken, recreëren etc.) gaan anders om met mobiliteit…
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
De toekomst van Nederland
Hst 3.2 : Congestievraagstukken.  Bredere/meer snelwegen ◦ Korte/ middellange termijn oplossing  Mensen vanuit het ov weer in de auto!!!
Paragraaf 3.3: Innovatievraagstukken. Zijn de steden de ‘motor van de kenniseconomie’? Uitgangspunt: Creativiteit en innovatie worden gezien als motor.
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
22 juni 2011 | Maarten Hajer 1 De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte in het licht van PBL- analyses NIROV-debat.
§ 20: Verkeer en inrichting
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 3
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
voor de innovatie van de innovatie
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
TEL Veghel (lid VPPG)1 TEL Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Transparant, Evenwichtig & Leefbaar Veghel.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Burgerinitiatieven.
De toekomst van Nederland.  Afspreken SO paragraaf 1,2 en 3  Terugblik paragraaf 3  Nakijken paragraaf 3 (15 min)  Uitleg paragraaf 4 (15 min)  Zelfstandig.
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Thema 5 “De Stad”.
Hoofdstuk 3 - Stedelijke gebieden §2
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 1-3
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Leegstand en regionale samenwerking
Samen sterk!.
Samen sterk!.
Transcript van de presentatie:

Planning: Terugblik paragraaf 3.1, 3.2 en 3.3 Beantwoorden deelvragen (tussendoor)

Terugblik paragraaf 3.1 Van stad naar stedelijke zone

Paragraaf 3.1 Wanneer spreek je van stad of dorp? Verzorgingsgebied ABC-locatiebeleid Christaller Vinex

Stad of dorp Wanneer spreek je van een stad of dorp? Inwoneraantal of adressendichtheid Bestuurlijke problemen (uitdagingen) [kent vaak veel problematieken] Verzorgingsniveau: Scholen, winkels, sport, vrijetijdsbesteding etc. Culturele verschillen

Paragraaf 3.1 Wanneer spreek je van stad of dorp? Verzorgingsgebied

Verzorgingsgebied: Verzorgingsgebied: Het gebied waar de klanten wonen Drempelwaarde: aantal klanten dat nodig is om je bedrijf te laten functioneren Reikwijdte: De maximale afstand die de klant wil afleggen voor de dienst (mogelijke klanten)

Paragraaf 3.1 Wanneer spreek je van stad of dorp? Verzorgingsgebied ABC-locatiebeleid

(voorzieningen:) Dienstverlenende bedrijven ABC locatiebeleid Locatie A Optimale bereikbaarheid per openbaar vervoer op nationaal, regionaal, stadsgewestelijk en lokaal niveau Bereikbaarheid per auto van ondergeschikt belang Stringent parkeerbeleid Goede voorwaarden voor het gebruik van de fiets Aanwezigheid van voorzieningen draagt bij aan een aantrekkelijke verblijfs- en werkomgeving. Locatie B Goede bereikbaarheid per openbaar vervoer op regionaal of stadsgewestelijk en lokaal niveau Redelijke bereikbaarheid per auto op lokaal en bovenlokaal niveau Beperking van parkeerfaciliteiten, vooral voor langparkeerders Goede bereikbaarheid per fiets Locatie C Optimale bereikbaarheid per auto op lokaal en bovenlokaal niveau Geen eisen met betrekking tot het openbaar vervoer Parkeerfaciliteiten zijn afgestemd op het type bedrijven Congestievrije aansluiting op hoofdtransportassen bereikbaarheidsprofiel A. Bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening. Goede bereikbaarheid per auto en per openbaar vervoer waardoor B locaties worden gekenmerkt, is onder meer belangrijk voor ziekenhuizen en kantoren. goede bereikbaarheid per (vracht)auto komen in aanmerking voor locaties met bereikbaarheidsprofiel C. Bijvoorbeeld productie- en distributiebedrijven.

Locatie A, B of C ? ? ? Dongemond College ?

Locatie A, B of C ? ? ? Kop van Zuid Rotterdam?

Locatie A, B of C ? ? ?

Paragraaf 3.1 Wanneer spreek je van stad of dorp? Verzorgingsgebied ABC-locatiebeleid Christaller

Theorie van Christaller Centrale plaatsen theorie

Paragraaf 3.1 Wanneer spreek je van stad of dorp? Verzorgingsgebied ABC-locatiebeleid Christaller Vinex

Nota Ruimtelijke ordening 1e RO 1960 2e RO 1966 3e RO 1974 4e Nota RO 1988 (regio’s op eigen kracht) Vierde Nota RO extra (VINEX) 1992 (gericht op woningbeleid etc.) 5e Nota RO in onderhandeling!

Deelvraag 3.1 1. Wat is de achtergrond van ruimtelijke veranderingen in de Nederlandse steden en buurten? Antwoord: Ruimtelijke Ordening (overheid bepaald hoe NL eruit ziet! [concurrentie om de ruimte]).

Terugblik paragraaf 3.2 Congestievraagstukken

Paragraaf 3.2 Zijn er oplossingen voor files?!? Inrichting van het land Milieu

Oplossingen files?!? File informatie Bredere/meer snelwegen Korte termijn oplossing Bredere/meer snelwegen Korte/ middellange termijn oplossing Mensen vanuit het ov weer in de auto!!! Spitsstroken Bottleneck (vb: 3baans  2baans) Betere inrichting v/h land Lange termijn oplossing Compacte stad beleid (zie volgende dia’s) Rekeningrijden Beter OV

Oplossingen files?!? File informatie Bredere/meer snelwegen Korte termijn oplossing Bredere/meer snelwegen Korte/ middellange termijn oplossing Mensen vanuit het ov weer in de auto!!! Spitsstroken Bottleneck (vb: 3baans  2baans) Betere inrichting v/h land Lange termijn oplossing Compacte stad beleid (zie volgende dia’s) Rekeningrijden Beter OV

Paragraaf 3.2 Zijn er oplossingen voor files?!? Inrichting van het land

Er spelen verschillende belangen: Wijk en stadsniveau: Leefbaarheid Veiligheid Parkeren Milieu Stedelijke distributie: Winkels goed bevoorraden Venstertijden (alleen in rustige uren bevoorraden) Slimmer organiseren (meer ladingen in 1 vrachtwagen) Milieuzone (vervuilde vrachtwagens weren) Mobiliteit tussen de steden: Tijd = geld Verbetering verkeersknooppunten (concurrentiepositie) Schiphol (HSL) en haven van Rotterdam (Betuwelijn) Al deze belangen botsen vaak met andere belangengroepen

Er spelen verschillende belangen: Wijk en stadsniveau: Leefbaarheid Veiligheid Parkeren Milieu Stedelijke distributie: Winkels goed bevoorraden Venstertijden (alleen in rustige uren bevoorraden) Slimmer organiseren (meer ladingen in 1 vrachtwagen) Milieuzone (vervuilde vrachtwagens weren) Mobiliteit tussen de steden: Tijd = geld Verbetering verkeersknooppunten (concurrentiepositie) Schiphol (HSL) en haven van Rotterdam (Betuwelijn) Al deze belangen botsen vaak met andere belangengroepen

Paragraaf 3.2 Zijn er oplossingen voor files?!? Inrichting van het land Milieu

Een v/d belangen is het milieu! Verklaar het hoge percentrage NO2 in NL !?!

Deelvraag paragraaf 3.2 Hoe zou het beleid er uit moeten zien om congestieproblemen te lijf te gaan? Antwoord: Afhankelijk van schaalniveau: Nationaal/Regionaal Aandacht spreiden

Paragraaf 3.3 Innovatievraagstukken Innovatie: Het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten! ‘Beste idee van Nederland’

Innovatie = creativiteit Innovatief = creatief zijn! Er is veel geld te verdienen met creativiteit. Het wordt daarom ook door veel steden gezien als motor voor de economie.

3 T’s In de grote steden vind je van oudsher de drie T’s: Talent Techniek Tolerantie Creativiteit zit in alle T’s verweven.

T van Talent: Creativiteit zorgt voor versterking van de kenniseconomie. Opkomst Creatieve steden VB: Eindhoven

Veel creatief talent in bijv: Eindhoven

T van Techniek: Creativiteit wordt vaak gecombineerd met techniek. Specialistische techniek vind je vaak in universiteitssteden: Wageningen: Food Valley Nijmegen: Health Valley Groningen: Energy Valley Enschede: Nederlandse Sillicon Valley

T van Tolerantie: Creativiteit vind vaak plaats in grote steden, waar mensen zich durven te uiten. De steden zijn tolerant T van Tolerantie staat onder druk: Misdragende jongeren Oprichting ‘Gated Communties’ ‘Zero-tolerance’ beleid

Samengevat: Innovatief = creatief zijn! Creatief zijn = ‘economische groei!’ In de grote steden vind je van oudsher de drie T’s: Talent Techniek Tolerantie Creativiteit zit hier doorheen verweven! Deelvraag: Is het zo dat steden de motor van de kenniseconomie vormen?

Voor nu: Lees paragraaf 3.3!! [belangrijke paragraaf, steden zijn dynamisch en voorloper in economische activiteiten en ontwikkeling!] Lees paragraaf 3.4 en maak opdrachten (vrijdag verder).

Brainports en de creatieve stad Leefomgeving Wonen in Nederland § 3.3 De stad als brandpunt Brainports en de creatieve stad ‘Valley-steden’ Leiden, Eindhoven, Groningen, Wageningen ... - Regionale samenwerking in bestuurlijke netwerken Creativiteit en innovatie dankzij - Etnische verscheidenheid - Culturele invloeden - Wetenschap en onderzoek - Hooggeschoolde beroepsbevolking

Zakelijke diensten en creativiteit Leefomgeving Wonen in Nederland § 3.3 De stad als brandpunt Zakelijke diensten en creativiteit Zakelijke diensten: Kenmerkend - oververtegenwoordigd in de steden - kleine bedrijven - veel starters - weinig investeringen nodig - veel in de creatieve sfeer