1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Door goede gesprekken groeien
ontwerp - beheer - analyseer
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Wat zijn goede peilingen?
Inkomenseffecten van woningbouw workshop evaluatieonderzoek 28 maart 2013 Dr. R. Willemse Teamleider beleidsonderzoek Rekenkamer Rotterdam.
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Sollicitatiegesprek.
Risico’s en gevaren van techniek
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Geautomatiseerd meten
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
WERKVELD ARBEIDS- en ORGANISATIEPSYCHOLOGIE LES Marktonderzoek OPLEIDINGSONDERDEEL: WERKVELDEN PSYCHOLOGIE Lector: Catherine Schepers.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 3 © R. Buisman.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Economie vastgoed © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Meten bij marktonderzoek
Dataverzamelingsmethoden
Meten bij marktonderzoek
Dataverzamelingsmethoden
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
Online via een forum Focusgroepen;. Indeling 1.Waarom een forum ipv een face-to-face FG? 2.Een kijkje in de keuken! 3.Voordelen 4.Nadelen  5.Praktisch.
Collegeweek 3 Observeren
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
De rol van de fysieke en sociale leefomgeving. 1. GLOBE studie (vragenlijst) - Kern : verschillen in gezondheid - Onderzoek in 2 deelpopulaties - Resultaat:
Soorten en typen onderzoek
Het leven geeft te denken
Kwantitatief onderzoek
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
Communicatie en Instumenten
Succesvolle bedrijven © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Iedereen gebruikt social media.
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
1 : De sollicitatie-brief + Curriculum vitae 2 : Het sollicitatie-gesprek 3: Vervolgprocedures SLC21 : Solliciteren.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Zorg Zwaarte Pakketten Voorlichting aan cliënten die bij het GORS wonen.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Praktijkgericht financieel management © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Studieloopbaanbegeleiding
Het forum.
Les 5: Het marketingplan
7.2 Buiten haakjes brengen Zo veel mogelijk factoren
Dataverzamelingsmethoden
Maatschappijleer Nadya Karim
Survey Olyne Wolbert, Maayka Baardman, Jessica koers, yasmina el manssouri & janne beeuwsaert.
Onderzoeksstrategie: survey
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Transcript van de presentatie:

1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt? Volkstellingen; in de tijd van Jozef en Maria-heden Vaststellen sociale misstanden; Survey movement 1700-1900 Opiniepeilingen; politieke barometer 1800-heden Markt-, consumenten-, gezondheids- en allerlei andere vormen van onderzoek; 1945-heden

1.1 Wat is het doel van een enquête? Het verzamelen van gegevens om antwoord te kunnen geven op een vooraf geformuleerde onderzoeksvraag.

1.2 Wat is het verschil tussen een enquête en een interview; kwantitatief of kwalitatief? Kwantitatief = enquête vragen voor iedereen hetzelfde, antwoordalternatieven liggen van tevoren grotendeels vast en kunnen gecodeerd worden, het uiteindelijke resultaat is een datamatrix die statistisch geanalyseerd kan worden. Kwalitatief = (open) interview vragen voor iedereen niet hetzelfde, er zijn geen antwoordalternatieven; antwoorden kunnen variëren, het uiteindelijke resultaat is een tekstbestand dat geanalyseerd kan worden.

1.3.1a Wanneer gebruik je een enquête? Wanneer je van veel mensen informatie wilt hebben over: Attitudes; In welke mate zijn politici (on)betrouwbaar? Opinies; Wat is de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs? Gevoelens; Hoe (on)veilig voelt u zich op het Centraal Station in Amsterdam? Gedachten; Hoe vaak denk je er aan om met je studie te stoppen? Kennis; Over hoeveel geld beschikt de gemiddelde student maandelijks? Omstandigheden; Hoeveel studenten wonen er in de plaats waar ze studeren? Gedragsintenties; Hoe vaak denken studenten gebruik te maken van de bibliotheek van de onderwijsinstelling? Gedragsmotieven; Wat zijn de motieven van studenten om niet naar een les/college te gaan?

1.3.1b Wanneer kun je beter geen enquête gebruiken? Wanneer je informatie over gedrag wilt hebben, kun je meestal beter observeren. Tenzij: Het om sterk sociaal wenselijk gedrag gaat, of gedrag met een sterk privékarakter, Het om gedrag gaat dat sporadisch voorkomt.

1.4 Wat zijn de voor- en nadelen van enquêtes? Voordelen Nadelen Makkelijke en relatief goedkope manier om van veel mensen informatie te krijgen. De door respondenten gegeven antwoorden zijn niet altijd betrouwbaar en valide door: slechte zelfkennis, selectief geheugen, sociale wenselijkheid. De onderzoeksresultaten zijn nogal eens vertekend door een selectieve non-respons.

1.5.1 Schriftelijke of mondelinge afname? Tijd en kosten Afnametijd beperkt Relatief veel voorbereidingstijd Afnametijd veel Voorbereidingstijd iets minder Karakter en aantal vragen, Open en/of ingewikkelde vragen lastig Vragen met een privékarakter minder bedreigend Beperkt aantal vragen ivm lengte Open en/of ingewikkelde vragen geen probleem Vragen met een privékarakter bedreigend Meer vragen mogelijk Controle- mogelijk- heden, Geen controle op niet of niet volledig invullen Weet niet wie heeft ingevuld Goede controle op beantwoorden van vragen Weet wie antwoord heeft gegeven Non-respons. Meestal hoog Meestal laag, als je een afspraak hebt

1.5.2 Bij mondelinge afname; face-to-face of telefonisch? Tijd en kosten Erg duur Relatief goedkoop, geen reistijd en geen reiskosten Aantal vragen Je kunt veel vragen stellen Je kunt maar een beperkt aantal vragen stellen Ingewikkelde vragen Geen probleem Moeilijk, je kunt geen schalen of plaatjes gebruiken Anonimiteit Persoonlijk vragen lastig Anoniemer, waardor persoonlijke vragen minder problematisch

1.5.3 Bij schriftelijke afname; versturen, mailen/web, of groep? Postenquête Websurvey Groepsafname Afname en voorberei- dingstijd Ongeveer gelijk Verwerkings-tijd Meer Minder; je krijgt direct een gegevensbestand Kosten Relatief het hoogst ivm porto Laag Soms reiskosten, verder nauwelijks kosten Anonimiteit Groot Groot, mits afstand tussen respondenten Controle-mogelijkheid Slecht Matig Goed Selectiviteit en non-repons Veel non-respons, selectiviteit te controleren Non-respons onbekend, selectiviteit vaak probleem Meestal geen probleem