Hoe positioneer ik mijn uitgeverij WINDKRACHT62 +31 (0)651 69 33 04 windkracht62@gmail.com www.windkracht62.nl Ian Muller Hoe positioneer ik mijn uitgeverij 10 do’s en dont’s Youtube Koefnoen Windkracht62 1
Business Modelling Private Seminar 19 maart 2013 Windkracht62 2 2
Programma 13.00 Landen 13.30 Werkwijze 14.30 Creatief proces 14.45 Break 15.00 Klantvragen + Toegevoegde waarde 16.00 Distributie + organisatie + exploitatie 16.15 Modellen schetsen
1. Landen Doel workshop: business modellen creëren met toegevoegde waarde voor de beoogde doelgroepen
1. Landen Wat is jouw niche Waaruit bestaat je project Wat is je persoonlijke visie Oefening: in tweetallen inventariseren en over elkaar rapporteren Extra: benoem de ideale klant van de ander In 2-tallen inventariseren (telkens 1 minuut), over elkaar rapporteren.
1. Landen Oefening: vrije associatie over de kenmerken van jouw ideale klant. Extra: -Stel je bent in de wereld van Harry Potter, wat voegt dat toe aan je associatie -Stel dat geld geen belemmering vormt, welke mogelijkheden biedt dat. -Stel je hebt onbeperkte macht (Barack Obama), wat is dan je perspectief. Waar denk je aan bij Business Modelling (op geeltjes en bij de flap plakken) Stel, je bent Harry Potter, hoe verandert je associatie Stel geld speelt geen rol, wat wordt dan je perspectief Stel je bent Barrack Obama, welke mogelijkheden biedt dat
2. Werkwijze Samenhang Leren inspireren Uitgangssituatie (visie) Markt/niche/segment
Samenhang Stap 1 Stap 2 Stap 3 en 4 Businessmodel Strategisch marketingplan Financieel plan Business plan Stap 3 en 4 Producten Dienstverlening Communicatie Actieplan Tools Realisatie Evaluatie en bijsturing
Leren Intro (film) Intro (overzicht) KS – klantsegmenten WP – waardepropositie KN – kanalen KR – klantrelaties IS – inkomstenstromen Kres – key resources KA – kernactiviteiten KP – key partners KStr - kostenstructuur
Leren
Leren Niche Marktzijde Bedrijfszijde Exploitatie - Klantgroepen - Waarde toevoegen - Relatie en distributie Bedrijfszijde Exploitatie
Inspireren Facebook Nespresso
Inspireren
Inspireren
Uitgangssituatie Oefening: Waar sta je nu? Hoe ziet de wereld om je heen er uit? Wat is je doel aan de horizon? Welke eerste stap ga je zetten? VB is telkens Windkracht62 Telkens de volgende stap fase laten doen in 2 minuten, in tweetallen aan elkaar laten uitleggen Laatste fase plenair houden, wie kan aan de groep vertellen welke stap hij/zij wil zetten
Markt/segment/niche Oefening: De aard van je business: B to B, B to G, B to C ? In welke markt opereer je? Op welk segment van die markt ben je gericht? In welke niche ben je gespecialiseerd en wie zijn daarbinnen je klanten? Wie van je klanten besluit over de aanschaf?
3. Creatief proces Hoe richt je een creatieve sessie in? Inspiratie op locatie! Wie doen er mee? Hoe ziet het programma er uit? Welke voorzitter kies je? Wat is je centrale vraagstuk? Hoe houdt je het luchtig?
3. Creatief proces Hoe werkt een creatief proces? Divergeren (verbreden) Convergeren (vernauwen)
3. Creatief proces Oefening: beschrijf de kenmerken van je ideale klant BV -geslacht -leeftijd -achtergrond -opleiding -woonsituatie -etcetera
4. Break Koffie, thee, water, sanitair
5. Klanten en behoeften Wie zijn de klanten (diverse gezichtspunten) Wat is het archetype van de beslisser -denken en voelen -horen en zien -zeggen en doen -pijn -winst Hoe vertaalt dat zich in behoeften Behoeften ev. overige klantgroepen
5. IJkpersoon
5. IJkpersoon Oefening: Ga aan de slag om de empathy map voor jouw ideale klant op te stellen. Bespreek het resultaat in een groepje van 4, stel elkaar vragen en geef tips Per map ca. 10 minuten Na afloop aan de groep presenteren (kort)
5. Behoeften ijkpersoon Zet de gevoelens, gedachten, uitspraken, gedrag, angsten, frustraties, wensen, maatstaven verlangens om in behoeften. Speel daarbij in op de obstakels die de ijkpersoon in de weg staan.
5. Toegevoegde waarde Hoe los jij de problemen (obstakels) van jouw ideale klant op? Welke waarde (wensen) voeg je toe? Dit voor diverse klantgroepen Plenair uitwerken a.h.v. voorbeelden uit de groep
6. Distributie, organisatie, exploitatie Klantrelatie en distributie Bronnen, activiteiten en partners Kosten en opbrengsten
7. Modellen schetsen Schetsen van enkele concrete business modellen In overleg met de groep: alleen, in tweetallen, of plenair In elk geval de eerste plenair met elkaar doen
Vervolgstappen Uitwerken marketing- en communicatiestrategie Ontwikkelen producten, diensten en communicatiemiddelen Opzetten en uitvoeren actieplan