Dedicated Research Avenue Brugmann 216Tel: +32 2 344 00 88www.dedicated.be B-1050 Brussels - BelgiumFax: +32 2 343 92 Meting van de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie doelstellingen
Advertisements

Telenet Televisie Wat heb je nodig??.
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
BFB-bier-krat Q
Bereik de prospecten die uw mailing willen !. July Agendapunten Update Resultaten van de test-mailing 2005 Voorstelling van de nieuwe mailing.
Hoofdstuk 2 Verkooptraject
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
Marc Vandercammen September 2003 De jongere als « schoolse » aankoper.
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Bouwbeurs Wat is NBD-online? •NBD-online, de meest volledige en actuele kennisbank met product-, leveranciersgegevens en vakinformatie.
Obesitas De obesitasepidemie en de evolutie van het aantal bariatrische ingrepen bij MLOZ-leden Dr. Katrien Van Rie Dr. Jan Van Emelen.
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
JLC BVBA Uw partner op de Informatiesnelweg. JLC BVBA Voorne ZOERSEL Tel : +32 (0) Fax : +32 (0)
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Communicatiemanagement
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
Geld verdienen met trends
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Maak het ze makkelijk. U wilt uw woning zo snel mogelijk verkopen. De manier daarvoor is online. U moet dan wel daar aanwezig zijn waar uw potentiële.
Dedicated Research Avenue Brugmann 216Tel: www.dedicated.be B-1050 Brussels - BelgiumFax: Autosalon Studies.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Zoeken Reservatiesysteem lokalen. Terug Blok B RESERVEER B5 Datum: 16 maart 2010 VRIJ 8:00 – 9:00 VRIJ 9:00 – 10:00 BEZET 10:00 – 11:00 VRIJ 11:00 –
Zoeken Reservatiesysteem lokalen. Terug Blok B RESERVEER B5 Datum: 16 maart 2010 VRIJ 8:00 – 9:00 VRIJ 9:00 – 10:00 BEZET 10:00 – 11:00 VRIJ 11:00 –
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Marketing Werkgroep 6.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Al doende leren training docenten
Wat willen we vandaag doen?
Steekproefonderzoek -- methodologie
Test- retest methode -- voorbeeld r = 0, Test Hertest r = 0, Test Hertest r = 1,00.
Business Marketing Management
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
GIS-coördinator in Westerlo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Welkom bij de startbijeenkomst van het leertraject Gastvrij in de Zorg
Hogeschool PXL – Elfde-Liniestraat 24 – B-3500 Hasselt Wegwijs in Gopress Handleiding voor het gebruik van de databank.
 Gegeven door Patricia Cools › Ervaren in communicatie en social media  Deelnemers: max 20 personen › Zelfde niveau op social mediavlak › Persoonlijke.
Communicatie en Instumenten
1 BUE Middenkader 2003 Een eerste verkenning van de resultaten.
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Adtractive Altermedia Vrachtwagenreclame.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Campagne “Positive Belgium” Briefing Woensdag
Transcript van de presentatie:

Dedicated Research Avenue Brugmann 216Tel: www.dedicated.be B-1050 Brussels - BelgiumFax: Meting van de impact van reclame- & promotiecampagnes in de automobielsector (Multi-klanten, om de 2 maanden, 400 automobilisten) AutoTrack Programma 2007

© Dedicated Research AutoTrack 2 Inhoud 1.Doel van het onderzoek 2.Type verzamelde informatie 3.Vergelijking van Prestatie van Adverteerders 4.Methodologie & steekproef: 1.Het verwerven van de informatie 2.Steekproef 3.Kruisingscriteria / Analysecriteria 5.Planning Uitvoeringstermijn 7.Packages 8.Budget 9.Contactpersonen

© Dedicated Research AutoTrack 3 1. Doel van het onderzoek  Affichecampagnes  Magazines  Dagbladen  Mailing  Radio  Televisie  … AutoTrack De mogelijkheid om snel en met een klein budget de impact te meten van uw reclame- en promotieacties in de automobielsector  Doorlopende meting  Face-to-face interviews met 400 automobilisten (CAPI)  Multi-klanten

© Dedicated Research AutoTrack 4 2. Type verzamelde informatie AutoTrack 1. Herinnering van de campagne 2. Begrip van de boodschap(pen) van de campagne 3. Evaluatie van de campagne 4. Bijdrage van de campagne aan het imago van het merk of het model 5. Eventueel opgewekt gedrag door de campagne  De informatie die wordt geleverd aan elke opdrachtgever wordt in 5 categorieën onderverdeeld:

© Dedicated Research AutoTrack 5 1.Herinnering van de campagne :  Geholpen herinnering via beeld (spot / advertentie) of via geluid => “blinded” advertentie  Geholpen toewijzing aan het merk en aan het model: de foute antwoorden zullen genoteerd worden 2.Begrip van de boodschap(pen) van de campagne :  Spontane herinnering van de reclame- / promotie-intenties van het merk  Voornaamste waarden spontaan opgeroepen door de campagne Impactscores 2. Type verzamelde informatie

© Dedicated Research AutoTrack 6 3. Evaluatie van de campagne :  Algemeen subjectief onthaal (goedkeuring): schaal van 1 tot 10  Likes & dislikes (spontaan)  Geassisteerde evaluatie van de campagne (schaal van 1 tot 10) voor wat betreft 10 criteria :  Originaliteit/opvallendheid  Mobiliserend karakter (wordt er aangedrongen om zich te informeren, …)  Geloofwaardigheid  Aangepast aan het beeld dat men heeft van het merk  Capaciteit om het merk positief te differentiëren  + 5 andere criteria overeen te komen met de adverteerder, in functie van het doel van de campagne en de creatie:slogan, een gemakkelijk te begrijpen advertentie, de achtergrond van de advertentie,… 2. Type verzamelde informatie

© Dedicated Research AutoTrack 7 4.Bijdrage van de campagne aan het imago van het merk of het model :  Onthouden van nieuwe informatie over het merk en/of het model,  Bijdrage aan de versterking van de aantrekkelijkheid van het merk,  Aankoopintenties. 5.Eventueel opgewekt gedrag door de campagnes :  Zoeken naar informatie?  Bezoek aan de Internetsite?  Bezoek aan één of meerdere concessiehouders?  Deelname aan een promotioneel evenement?  … 1 standaardmodule van vragenlijst per campagne  1 standaardmodule van vragenlijst per campagne  Vragenlijst mogelijk te specificeren per campagne PUNTEN 1 tot en met 5: 2. Type verzamelde informatie « CALL TO ACTION »

© Dedicated Research AutoTrack 8  « Ad-Hoc » informatie :  Autotrack is in het bijzonder bestemd om de impact te meten van reclame- en promotiecampagnes in de automobielsector  Toch kunnen adverteerders vragen formuleren in functie van hun behoeften :  Voorbeelden : Deze vragen worden op basis van een specifieke briefing ontwikkeld  Naamsbekendheid en imago van een model ten opzicht van de concurrenten uit zijn segment,  Interesse voor nieuwe serviceaanbiedingen (uitbreidingen van garanties, …),  Gedrag inzake dienst na verkoop,  Pretest van een campagne of een promotieactie,  … 2. Type verzamelde informatie

© Dedicated Research AutoTrack 9 3. Vergelijking van Prestatie van Adverteerders  Voor elke media categorie, toont een gekruiste grafiek alle geteste advertenties volgens 2 assen: de « aantrekkelijkheidscore » vs de « toename van de interesse voor het merk ». Deze grafiek levert ons de 2 volgende metingen op:  de Reële Mobiliserende Impact van de campagne (RMI): resultaten van elke advertentie binnen de totale steekproef  de Potentieel Mobiliserende Impact van de campagne (PMI): resultaten van elke advertentie op basis van de respondenten die zich de advertentie herinnerden en die ze hebben kunnen toewijzen.

© Dedicated Research AutoTrack Vergelijking van Prestatie van Adverteerders  Om de resultaten van de geteste advertenties te vergelijken, is het noodzakelijk rekening te houden met de volgende elementen:  Affiche campagne => aantal affiches + afmetingen (2m², 8m², 16m²,20m²,…)  Magazine/Dagbladen => aantal verschijningen + afmetingen (A4,A5,…)  Mailing: aantal brochures + soort van adressenlijsten gebruikt (lijsten met merkklanten, nieuwe prospecten lijsten, …)  Radio => aantal uitzendingen + duur van spot  Televisie => aantal uitzendingen + duur van spot  … Informatie aangeduid voor iedere advertentie !  Verdeling van het algemeen klassement tussen de imagocampagnes en de puur promotionele campagnes aangezien de impact anders is op het gebied van de aantrekkelijkheidscores.  Samengevoegde score voor de merken die gedurende de bestudeerde periode via verschillende media gecommuniceerd hebben.

© Dedicated Research AutoTrack 11  Face-to-face interviews  Thuis of in een lokaal (lokalen in commerciële stadscentra met veel verloop)  CAPI (Computer Assisted Personal Interviews) : 4. Methodologie & steekproef 4.1 Het verwerven van de informatie Mogelijkheid om de verschillende campagnes te testen met optimale visuele en audio condities : Voorbeelden:  Radio campagnes  TV-spots  Digitale foto’s van affiches of advertenties  …

© Dedicated Research AutoTrack 12  Per meting 400 automobilisten :  Particulieren,  Bedrijfswagens indien de gebruiker autonoom kan beslissen over de keuze van het merk en het model  5 grote stadscentra : Antwerpen, Gent, Brussel, Luik en Charleroi.  Representativiteit op basis van volgende criteria :  Geslacht (65% mannen, 35% vrouwen)  Leeftijd  Belangrijk : geen rekrutering op mediablootstelling (vb. : « Heeft u gisteren gekeken naar VTM tussen 18u45 en 20u? ») 4.2 Steekproef 4. Methodologie & steekproef

© Dedicated Research AutoTrack 13  Alvorens de vragen te stellen aangaande de publicitaire en promotionele campagnes stellen we altijd de 2 volgende categorieën van vragen : 1.De socio-demografische criteria (geslacht, leeftijd, professionele situatie, …) → controle van de quota's 2.Algemene vragen over de gebruikte wagen  Merk en model  Segment van de wagen  Privé- of bedrijfswagen  Anciënniteit  Intenties tot vervanging 4.3 Kruisingscriteria / Analysecriteria 4. Methodologie & steekproef Om te kunnen beschikken over bijkomende analysecriteria

© Dedicated Research AutoTrack 14  Planning 2007 : 5. Planning 2007  5 edities per jaar, gekozen in functie van de drukke communicatie perioden: Autosalon, begin van de lente, terug naar school, …  Deelnemingsvoorwaarden voor de campagne :  Campagnes nog lopende tijdens het onderzoek en/of  Campagnes maximum 8 weken na uitzending /verschijning

© Dedicated Research AutoTrack 15  Uitvoeren van 400 interviews  Maximum 7 dagen  Mondelinge presentatie van de resultaten  Aflevering van het onderzoekrapport  Reservatie minumum 2 weken voor de lancering  Leveren van de verschillende versies / ondersteuningen van de te evalueren campagne => al « blinded » als het mogelijk is Terrein - 2 weken Terrein + 1 week « Terrein » Voor elke meting : 6. Uitvoeringstermijn

© Dedicated Research AutoTrack Packages AutoTrack 1. « Impact Scores » Package 2. « Deep Analysis » Package  We stellen 2 soorten van packages voor:  Uitleg in de volgende slides…

© Dedicated Research AutoTrack Packages  Levering van het geheel van impactscores van alle geteste advertenties, met name:  Geholpen herinnering  Juiste toewijzing aan het merk  Juiste toewijzing aan het model  Aantrekkelijkheidscore  Onaantrekkelijkheidscore  Toename van de interesse voor het merk/het model  Call to action  Algemeen subjectief onthaal (goedkeuring): schaal van 1 tot 10  Reële & Potentiële Mobiliserende Impact van de campagne (RMI vs PMI)  Vergelijking en classificatie van de verschillende campagnes per categorie en media 7.1 « Impact Score » Package 7.1 « Impact Score » Package 7. Packages

© Dedicated Research AutoTrack « Deep Analysis » Package 7.2 « Deep Analysis » Package 7. Packages  Hier is automatische de « Impact Scores » inbegrepen +  Diepgaande analyse van de volgende punten (na briefing met de adverteerder) :  Begrip van de boodschap(pen) van de campagne  Diepgaande evaluatie van de campagne op basis van 10 bijkomende criteria  Bijdrage van de campagne aan het imago van het merk of het model  Eventueel opgewekt gedrag door de campagnes (aantal bezoeken bij de concessiehouders, bezoek aan de internetsite,…)  Opmerking: Diepgaande analyse van een door u gekozen campagne in maximum 3 communicatiekanalen naar keuze (affiche-campagne, tijdschriften, dagbladen, televisie, mailing)

© Dedicated Research AutoTrack 19  Package « Impact Scores » :  1 meting ……….……………………………………………………...€  Package 2 metingen ………………………..………………………. €  Package 3 metingen …………………………………………………€  Package 4 metingen …………………………………………………€  Package 5 metingen………………………………………………….€ Meting = 1 deelneming/merk,onafhankelijk van het aantal te testen advertenties  Package « Deep analysis » (package « Impact Scores » inbegrepen):  1 meting.. ……..…….………………………………………………...€  Package 2 metingen ………………………..………………………. €  Package 3 metingen …………………………………………………€  Package 4 metingen …………………………………………………€  Package 5 metingen………………………………………………….€ Meting = 1 diepgaande evaluatie van een campagne in maximum 3 media  Voor de « ad-hoc » vragen :  Kostenraming na gedetailleerde briefing  Raming : € / minuut ondervraging 8. Budget

© Dedicated Research AutoTrack 20 Marc Dumoulin Gedelegeerd Bestuurder of Kevin Pomeranc Developement Manager Tel: (0) of via Brugmannlaan Brussel Website: Voor bijkomende inlichtingen kunt u steeds volgende personen contacteren: 9. Contactpersonen