Communicatieplan
Inhoud Streeklift Doelgroepen Hoe gaan we het aanpakken? Website ( concept ) Conclusie
Streeklift Wat is een streeklift? Auto is onmisbaar Burgers zijn bereid elkaar te helpen Niet iedereen is even mobiel Streeklift koppelt mobielen en minder mobielen Wat wil men hiermee bereiken? Beter vervoer voor verschillende doelgroepen (mobiliteit) Alternatief voor de fiets (veiligheid)
Situatie Openbaar vervoer Buslijnen Buurtbussen (reserveren) Knelpunten Tijden Frequentie Flexibiliteit Bereik
Situatie Demografie Ca inwoners (excl. Vianen) Ca jongeren in schoolgaande leeftijd (% = ZH) Ruim plussers (% > ZH) Tabel: Bevolkingsamenstelling 2005 Bron: CBS
Doelgroepen Welke doelgroepen zijn er? Jongeren (scholieren/studenten) jaar Volwassenen (werkenden) jaar Ouderen (65 jaar en ouder) Minder validen (15+) Hoe gaan we de verschillende doelgroepen bereiken (communicatieplan) Onderscheid informatievoorziening vs. gedragsverandering Verschillende Mediums
Doelgroepen Jongeren/ scholieren (15-24 jaar) Vooral vrager, beperkt aanbieder Boodschap: bewustwording nut streeklift Media: internet, hyves, youtube Middelbare scholen: gastlessen en info-posters Volwassenen/ werkenden (25-65 jaar) Vooral (potentiële) aanbieder, maar ook vrager Boodschap: help de medemens (kleine moeite groot plezier) Media: lokale krant, regio-rtv, internet Verenigingsleven: advertentie in clubhuizen/ op websites
Doelgroepen Ouderen(65+ jaar) Vooral vrager, beperkt aanbieder Boodschap: hoe werkt de streeklift? Media: lokale krant, regio-rtv 75+: posters in zorgcentra, bushokjes en bij ouderenvoorzieningen Minder validen (15+ jaar) Vrager Boodschap: hoe werkt de streeklift? Media: afhankelijk van leeftijd Revalidatiecentra en andere zorgvoorzieningen: posters
Hoe gaan we het aanpakken? Lokale huis-aan-huisbladen en regionale radio en tv Posters en Folders Middelbare scholen, Sport -en Buurtverenigingen Website + helpdesk
Website Hét medium om vragers en aanbieders te ‘matchen’ Helpdesk (telefoon) gebiedsplatform Alblasserwaard-Vijfheerenlanden (vrijwilligers) Link:
Kosten (indicatief) Kostenposten Bouw en onderhoud website Advertentiekosten Drukkosten Onkostenvergoeding vrijwilligers Mogelijke opbrengsten Subsidies (provincie) Sponsoring (Arriva) Reclame-inkomsten (lokale en regionale ondernemers op website) Kostenindicatie Eenmalige investering à euro Jaarlijkse stelpost ca. 10% = à euro
Conclusie Veel te doen wat betreft de uitvoering van het project Streeklift Doelgroepen Website uitbreiden Business case
Vragen?