Analfabeten: ingeburgerd aan het werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

27/06/2006Emma De Spiegelaere Kiezen Alfa Een loopbaanoriëntatie voor analfabete allochtonen.
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Welkom Praktijkworkshop Taalbeleid in opleidings- en werkervaringsprojecten in de horeca P2.
Analfabeten: ingeburgerd aan het werk
Onthaalbureau Inburgering Antwerpen 25 juni 2009.
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
HET NIEUWE PAKKET “KIEZEN VOOR WERK”
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Competentiecentra PROVINCIE ANTWERPEN.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Begeleiden van het B-leerproces
Met de steun van de Europese Unie Het Europees Sociaal Fonds investeert in uw toekomst.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
As 1: Maatschappelijke integratie Jocelyne Julémont, Diensthoofd Activering-ESF Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie,
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rookstopcursus voor jongeren
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Op naar…
Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.
Samenwerking OCMW-VDAB in Gent Werkgroep activering POD-MI,
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
SADANOPDRACHT INBURGERING – JULIE VERCOOREN. INBURGERINGSCONCEPT Regeerakkoord 1999 Vlaamse overheid lanceert inburgeringsconcept ‘onthaalbeleid op vrijwillige.
Commissie diversiteit 17/11/2014 Annemie Merckx Compaan – Sofie Drieskens Job-Link Samen maken we het verschil.
REISBEURZEN 2007 studenten reizen naar het Zuiden VLIR-UOS / K.U.Leuven.
Workshop evalueren Dcp
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Trefdag NT Buitenklasdifferentiatie bij VDAB in intensieve trajecten naar werk en op de opleidingsvloer Harmke Clonen & Sabine Godts met dank aan.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
V AN INBURGERING NAAR STARTKWALIFICATIE Verkenning van de mogelijkheden Inge van Meelis / Bas Schuiling 1.
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Pilot project Gemeente Gennep
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn
In samenwerking met:.
Evaluatie in CMW & LDE.
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
OCMW Brugge Goede praktijkervaring
Activering OCMW Halle Leen Borremans - Diensthoofd Sociale Dienst
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
AMIF Project OCMW Antwerpen
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Analfabeten: ingeburgerd aan het werk Een samenwerking tussen CBE Mechelen, Prisma, VDAB Mechelen, Levanto en Karel de Grote-Hogeschool

Huidig aanbod voor analfabete anderstaligen lange trajecten weinig intensief algemene taalvaardigheid cursisten haken vaak voortijdig af Weinig of geen instroom in beroepsopleidingen omwille van hoog instapniveau taalvaardigheid (meestal RG 1.2, soms 1.1)

Doelstellingen Equalproject integratie en kansen op tewerkstelling en opleiding voor volwassen anderstalige analfabeten verhogen uitvoeren van een geïntegreerd en intensief opleidingstraject (jan. 2006 – okt. 2007) ontwikkelen van methodiek en materiaal (verschijnt april 2008) Formuleren van beleidsaanbevelingen

Doelgroep laaggeletterde beginnende tweede-taalleerders - deelnemers komen uit alfagroepen CBE - instroom op verschillende momenten in opleiding - instroom lager dan richtgraad 1.1 zowel oudkomers als nieuwkomers

Uitgangspunten Equalproject Zo kort mogelijke opleiding Intensieve opleiding (van 15 tot 28 uur per week) Doelgericht van bij het begin: eindperspectief is tewerkstelling in de schoonmaak Integratie van verschillende onderdelen

Uitgangspunten Equalproject Content-based language learning Trajectbegeleiding, cursistenbegeleiding en loopbaanoriëntatie als essentiële onderdelen van het traject Focus op sleutelcompetenties Stage op een reële werkvloer zo snel mogelijk in de opleiding.

Voortraject + Beroepsgericht traject Doel van het voortraject zo gericht mogelijk een voldoende basiskennis NT2 en sleutelvaardigheden grondige loopbaanoriëntatie kennismaking met intensieve opleiding Doel van het beroepsgericht traject nodige competenties verwerven om te kunnen doorstromen naar een specifiek beroep / functie

Het voortraject Zo kort mogelijk: 8 maanden Intensieve opleiding: 21 tot 24 uur per week Doelgericht van bij het begin: focus op sleutelvaardigheden nodig in latere beroep Integratie van verschillende onderdelen: NT2, MO, loopbaanoriëntatie, trajectbegeleiding Content-based language learning: NT2 gekoppeld aan MO

Het voortraject: Trajectbegeleiding door onthaalbureau in eigen taal intensieve info over opleidingstraject inzicht in belang van langdurige tewerkstelling intensieve loopbaanoriëntatie opvolging van prestaties en motivatie wegwerken randproblemen (bv. kinderopvang, mobiliteit, thuissituatie) vertrouwenspersoon belangrijk voor deze doelgroep

Het voortraject Focus op sleutelcompetenties keuzes maken problemen oplossen samenwerken omgaan met getallen ict-vaardigheden eigen leren en presteren verbeteren

Conclusies voortraject Intensief traject succes Focus op sleutelvaardigheden: - meerwaarde voor MO en NT2, ruimer dan enkel taal leren of kennis van de maatschappij - cursist wordt veel meer in zijn totaliteit benaderd, krijgt meer verantwoordelijkheid voor eigen leerproces Content-based language learning: leefwereld van cursist krijgt een belangrijkere plaats, sluit aan bij leerstijl laaggeletterden. Trajectbegeleiding bleek een grote meerwaarde Loopbaanoriëntatie is essentieel als ondersteuning voor keuze beroepsopleiding

Het beroepsgericht traject instapvoorwaarden gemotiveerd om in de poetssector te werken fysiek geschikt taalniveau: op basis van resultaten voortraject mondeling: module 3 alfatraject (< richtgraad 1.1) schriftelijk: geen instapvoorwaarden

Het beroepsgericht traject Zo kort mogelijk: 8 maanden Intensieve opleiding: 28 uur per week Integratie van verschillende onderdelen: NT2 beroepsopleiding stages arbeidsbemiddeling cursistenbegeleiding sleutelcompetenties

Het beroepsgericht traject Content-based language learning: NT2 gekoppeld aan beroepsopleiding en beroep Aandacht voor de individuele situatie van de deelnemers Evolutie van veel begeleiding in het begin naar zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid Veel aandacht voor leren leren, problemen oplossen en keuzes maken

Zo snel mogelijk stages: uitgangspunten De motivatie van de cursisten stijgt. De cursisten krijgen een beter inzicht in het eigen presteren (reality-check, “Waar sta ik?”). Ze krijgen inzicht in de werkvloer en in voor- en nadelen van de verschillende poetssectoren. Wat ze leren in de les kunnen ze daadwerkelijk toepassen in de praktijk (=output). Twee richtingen: Ervaringen op de werkvloer brengen de cursisten weer mee naar de les (=input).

Zo snel mogelijk stages: ervaringen Kenmerken - Stages tijdens de opleiding - parallel met de lessen - taaltaken vanuit project - permanente evaluatie Groot succes - geleidelijke kennismaking met de werkvloer - van sterk ondersteunend naar grote zelfstandigheid - overwinning van een grote drempelvrees voor de deelnemers - belangrijk voor beeldvorming bij werkgevers

Conclusies beroepsgericht traject Rol en houding instructeur is essentieel: verlagen taalniveau op de werkvloer is haalbaar maar vraagt competentie en motivatie instructeur Focus op sleutelvaardigheden: - in alle onderdelen van het traject - cursist wordt veel meer in zijn totaliteit benaderd, krijgt meer verantwoordelijkheid voor eigen leerproces

Conclusies beroepsgericht traject Afstemming NT2 en beroepsopleiding: - voldoende tijd voor overleg, - voldoende openheid tussen docenten. - Inhoud afhankelijk van competenties en keuzes beide docenten. Content-based language learning: leefwereld van cursist krijgt een belangrijkere plaats, sluit aan bij leerstijl laaggeletterden. Stages grote meerwaarde naar zelfbeeld, zelfevaluatie, drempel tewerkstelling, arbeidsbemiddeling

Arbeidsbemiddeling en coaching op de werkvloer Deelnemers vonden heel snel een job, mede door krapte op arbeidsmarkt, maar ook door eigen initiatief en talenten. Concrete acties zoeken naar vacatures, via mondelinge en schriftelijke weg voorbereiden sollicitatiegesprekken Begeleiding met betrekking tot administratieve zaken (bv. aanvragen arbeidskaart, attest allerhande,…) concrete begeleiding op de werkvloer de eerste weken

Conclusies naar tewerkstelling Alle deelnemers hebben werk in de schoonmaaksector. 4 deelnemers in het NEC 4 via Wep+ 1 via artikel 60 De werkgevers zijn heel tevreden over hun functioneren in het algemeen Zwakke taalvaardigheid wordt gecompenseerd door andere competenties, waaronder werkattitudes en motivatie De stages zorgen voor een positieve beeldvorming bij de werkgevers

Conclusies naar competentieverhoging deelnemers technische vaardigheden werden even vlot verworven als bij gealfabetiseerde deelnemers, ondanks beperkte taalvaardigheid Motivatie en inzet van de deelnemers is heel hoog omwille van doelgericht traject en methodiek Het zelfbeeld van deelnemers wordt positief bekrachtigd door niet enkel op hun zwakheden te focussen (taalvaardigheid), maar ook op hun competenties Hoge aanwezigheid in de lessen Goede resultaten op vlak van sleutelcompetenties Het leertempo voor het Nederlands is heel divers.

Inbreng van de partners: Karel de Grote-Hogeschool: coördinatie vorming en ondersteuning van docenten methodiek- en materiaalontwikkeling in samenwerking met de andere partners

Inbreng van de partners: Prisma MO in eigen taal trajectbegeleiding in eigen taal MO in het Nederlands Loopbaanoriëntatie in het Nederlands

Inbreng van de partners: CBE Mechelen cursistenbegeleiding Alfa NT2 en sleutelcompetenties gedurende het hele traject Nederlands op de werkvloer

Inbreng van de partners: Levanto (Vitamine W) trajectbegeleiding, arbeidsbemiddeling en tewerkstelling beroepsgericht NT2, in samenwerking met CBE Mechelen begeleiding op de werkvloer en Nederlands op de werkvloer

Inbreng van de partners: VDAB Technische opleiding professionele schoonmaaktechnieken doorgeven van expertise wat betreft loopbaanoriëntatie aan analfabete anderstaligen.

Meer info ? www.kdg.be/equal KdG: Els Maton, Van Schoonbekestraat 143, 2018 Antwerpen, els.maton@kdg.be Prisma Karine Puttemans Brusselsepoortstraat 8 2800 Mechelen Karine.Puttemans@prismavzw.be

Meer info ? CBE Mechelen: Ronny Van Houplines Ronny.vanhouplines@cbemechelen.be Levanto: Joke Van de Vel joke.vandevel@levanto.be VDAB Mechelen: Paul Wuyts paul.wuyts@vdab.be