De Lijn Mobiele Toepassingen 14 September 2010 Solution Presentation 1/18.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

De zin en onzin van escrow
MUSITEL SIMBOX GSM gateway voor
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
TiteldiaVoorbeeld lay-out Ontdek Rotterdam. Met je telefoon! Presentatie & demonstratie Apptown Stefan Verhoeve, 18 april 2013.
Introductie Er zijn verschillende manieren om producten te presenteren. Zo kan ieder product een eigen ‘look en feel’ krijgen om zo verschillende doelgroepen.
Microsoft Dynamics Entrepreneur Solution 2008 Product Demo.
Download het volledige whitepaper via Deze presentatie geeft een samenvatting van het gelijknamige whitepaper. Het volledige whitepaper.
Dutch Bird Alerts Blijf op de hoogte van alle zeldzame vogelwaarnemingen in NL Ontvang waarnemingen op je vaste adres, maar ook op je mobiele .
Smartphone development Coopman Tom Adforce. Online communicatie en marketing agentschap Gevestigd in Brussel Aanbiedingen : – Online marketing – Juridische.
E-Team 2003 E-Government II Project GIS Projectaanpak Arjan Kloosterboer Projectleider 10 januari 2003.
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Risico’s en gevaren van techniek
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Specificatie Ontwikkeling van een aanpassing in onze unieke folder Plak dit unieke sourcefolder in andere projecten (Symbian, Android, Iphone…) Deploy.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
27 januari Slimmer Communiceren Met medewerkers die plaatsonafhankelijk werken toch een hogere productiviteit bereiken? U kunt al uw communicatie.
27 januari 2011.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Hans-Peter Hioolen.
Getuigenis piloot eHR Stafdienst P&O, 26 mei.
Confidential 1 Trends in ICT J. Bruijning KPN Research 8 juni 2001.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Ecce ama! Is een EQUAL project van ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door het bevorderen van inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Crossmediale Communicatie
Raamcontracten Virtuele Centrumsteden VVOS Boortmeerbeek, 3februari 2015.
Knooppunt e-boekplatform / tabletoplossing status 28/08/2012 Expertgroep e-publishing.
Content Management Systeem. Maart 2000Case: World Online International2 Klantprofiel I World Online International BV is een beursgenoteerde Pan-Europese.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
TraceNet CLIFFORD Electronics Benelux B.V.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Hoe optimaliseer ik de bereikbaarheid voor mijn organisatie.
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
3CX Telefoon Centrales. 3CX Products – 3CX Phone System 3CX Phone System.
Zaken die ervoor zorgen dat je kosten maakt tijdens ontwikkeling van mobiele apps.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
@FrRobben MOBIELE AUTHENTICATIE.
@FrRobben AUTHENTICATIEMIDDELEN OP MOBIELE DEVICES.
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
Top kwaliteit Websites die wij maken Welkom bij Nexxite Internet.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
‘Business at the speed of change’
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
[Projectnaam] [Degene die de presentatie verzorgt]
reageren | informeren | controleren: Otis EliteTM service
reageren | informeren | controleren: Otis EliteTM service
Presentatie bedrijfsplan
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Gebruikersdag 2017 Welkom.
Organisatie structuur
WORLD INSURTECH REPORT CAPGEMINI VERSCHAFT TOEKOMSTGERICHT PERSPECTIEF
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

De Lijn Mobiele Toepassingen 14 September 2010 Solution Presentation 1/18

De Lijn_IntroductieSolution Presentation  Pieter Robberechts, Project Manager / Architect  Thibaut de Sany, Architect  Peter Van Tricht, Account Executive CSC Team 2/18

 Accurate en relevante informatie voor de reiziger als belangrijk(st)e kwaliteitsindicator  RISE als strategisch initiatief om aan deze noden tegemoet te komen:  Meer (potentiële) reizigers bereiken  Meer functionaliteiten aanbieden  Informatieverstrekking als strategisch element in de strijd om de gunst van de reiziger  Versnipperde en onvoorspelbare markt van aanbieders van mobiele communicatie, maar met een uniformisatie op het vlak van browsertechnologie De Lijn_IntroductieSolution Presentation Achtergrond 3/18

De Lijn_IntroductieSolution Presentation  Gebruik maken van nieuwe technologieën om nog klantgerichter te werken  Gebruiksgemak. Inspelen op de info noden van de (onzekere) reiziger ongeacht of de gebruiker vertrouwd is met de route of de reistijden, ongeacht het doel van de reis, ongeacht de intensiteit van het gebruik van het openbaar vervoer  Bevorderen van de zelfredzaamheid van reizigers. Ertoe bijdragen dat ze sneller expertise verwerven in het gebruik van het openbaar vervoer  Opleveren van een persoonlijke reisassistent, een deur-deur routeplanner toepassing die reisadviezen geeft van, in en naar het Vlaams Gewest om reizigers een unieke reisbeleving te bezorgen  Aanleveren van gepersonaliseerde, contextuele info en support zowel pre-trip als on-trip Doelstellingen van De Lijn voor deze opdracht 4/18

 Oplossing die voldoet aan de vereisten van DE LIJN:  Ontwikkeling van een mobiele website voor alle gebruikers  Ontwikkeling van smartphone apps met high-end features voor 3 platformen  Technische architectuur:  Phonegap Framework « Develop once, run everywhere »  Push technologie (geen recurente kosten) voor communicatie met de reiziger  Projectaanpak:  Gefaseerde opleveringen en flexibiliteit in bepalen van prioriteiten  Usability: terugkoppeling en aanpassing op basis van gebruikersfeedback  Projectteam:  Lokaal team met toegang tot ‘ad-hoc’ expertise (dynamische staffing)  Continue samenwerking met De Lijn (Marketing & Communicatie en ICT) De Lijn_IntroductieSolution Presentation Krachtlijnen van CSC’s antwoord 5/18

Bereik van een maximaal aantal reizigers De Lijn_IntroductieSolution Presentation Architectuur 6/18

•Communicatie zonder kosten verbonden aan gebruik van sms •Communicatie zonder de noodzaak om GSM-nummer van de reiziger te kennen •Indien gewenst, kan CSC ook de communicatie via SMS ondersteunen De Lijn_IntroductieSolution Presentation Optimalisatie van communicatie met de reiziger (push / pull) Architectuur 7/18

 « Develop once runs everywhere »  Snel inspelen op veranderingen op de markt van mobiele toestellen  Aan marginale kost toepassingen ter beschikking stellen aan bijkomende platformen (en dus bijkomende reizigers)  Consistentie van bedrijfsimago garanderen over platformen heen  Continuüm tussen PC, smart phone en tablet  Geïllustreerd op basis van screenshots van een testapplicatie die werd ontwikkeld tijdens het uitwerken van het CSC voorstel Bepaal specificaties voor de mobiele toepassing Ontwikkel de toepassing in een unieke folder voor een specifiek platform Copieer deze unieke sourcefolder in andere projecten (Symbian, android, Iphone…) Rol de oplossing uit naar de verschillende doel-platformen Oplossing lifecycle De Lijn_IntroductieSolution Presentation8/18

Oplossing lifecycle Integratie van routeplanner op mobiele toestellen Wegbeschrijving doorsturen of bewaren Geolocalisatie, routeplannen en specifieke iconen op google maps Bepaal specificaties voor de mobiele toepassing Ontwikkel de toepassing in een unieke folder voor een specifiek platform Copieer deze unieke sourcefolder in andere projecten (Symbian, android, Iphone…) Rol de oplossing uit naar de verschillende doel-platformen De Lijn_IntroductieSolution Presentation9/18

Unieke folder voor de ontwikkeling voor een specifiek platform Elk platform heeft een eigen folder in de ontwikkelings- omgeving Oplossing lifecycle Bepaal specificaties voor de mobiele toepassing Ontwikkel de toepassing in een unieke folder voor een specifiek platform Copieer deze unieke sourcefolder in andere projecten (Symbian, android, Iphone…) Rol de oplossing uit naar de verschillende doel-platformen De Lijn_IntroductieSolution Presentation10/18

Oplossing lifecycle Alle ontwikkelingen worden onmiddellijk getest, via een emulator of via een reëel toestel Bepaal specificaties voor de mobiele toepassing Ontwikkel de toepassing in een unieke folder voor een specifiek platform Copieer deze unieke sourcefolder in andere projecten (Symbian, android, Iphone…) Rol de oplossing uit naar de verschillende doel-platformen De Lijn_IntroductieSolution Presentation11/18

Oplossing lifecycle Unieke ontwikkelings- folder wordt gecopieerd in de iPhone Projectfolder De iPhone applicatie die zo wordt gegenereerd is identiek aan de oorspronkelijke Android applicatie De broncode blijft uniek over alle verschillende platformen heen Bepaal specificaties voor de mobiele toepassing Ontwikkel de toepassing in een unieke folder voor een specifiek platform Copieer deze unieke sourcefolder in andere projecten (Symbian, android, Iphone…) Rol de oplossing uit naar de verschillende doel-platformen De Lijn_IntroductieSolution Presentation12/18

Oplossing lifecycle Deze copie resulteert in een identieke applicatie op andere mobiele toestellen Bepaal specificaties voor de mobiele toepassing Ontwikkel de toepassing in een unieke folder voor een specifiek platform Copieer deze unieke sourcefolder in andere projecten (Symbian, android, Iphone…) Rol de oplossing uit naar de verschillende doel-platformen Unieke ontwikkelings- folder wordt gecopieerd in de Symbian Projectfolder De Symbian applicatie die zo wordt gegenereerd is identiek aan de oorspronkelijke Android en iPhone applicaties De Lijn_IntroductieSolution Presentation13/18

 Het Phonegap Framework maakt het mogelijk om dezelfde broncode uit te rollen voor verschillende mobiele platformen  Tijdens de demonstratie kunnen we dit door een concreet voorbeeld aantonen Oplossing lifecycle Bepaal specificaties voor de mobiele toepassing Ontwikkel de toepassing in een unieke folder voor een specifiek platform Copieer deze unieke sourcefolder in andere projecten (Symbian, android, Iphone…) Rol de oplossing uit naar de verschillende doel-platformen De Lijn_IntroductieSolution Presentation14/18

Projectaanpak: « Agile »  Flexibele releaseplanning in functie van de (wijzigende) prioriteiten van De Lijn en haar reizigers  Hoge mate van interactie tussen het ontwikkelteam en de functionele teams van De Lijn  hogere waarschijnlijkheid dat de applicaties aan de reële vereisten voldoen  Mogelijkheid om tussentijdse releases in productie te brengen waardoor de reiziger sneller kan genieten van de voordelen van RISE  Transparantie naar alle betrokkenen over de voortgang De Lijn_IntroductieSolution Presentation15/18

Voorstel projectaanpak / Projectplan De Lijn_IntroductieSolution Presentation16/18

Usability  Agile: maximaal voldoen aan verwachtingen van de reiziger  nauwe samenwerking tussen De Lijn en het ontwikkelingsteam doorheen de volledige ontwikkelcyclus  flexibel inspelen op ervaringen van de gebruikers  bijsturen tijdens opeenvolgende sprints / releases  Consistentie met de ‘Look & Feel’ van de De Lijn website en native  Navigatie doorheen de applicatie op basis van ‘1 click – 1 functie’  Framework faciliteert:  Consistente presentatie tussen verschillende platformen  Aanpassingen van resolutie aan scherm  ‘Look & Feel’ van de navigatiestandaarden van elk platform (*) Usability-experts kunnen op bepaalde momenten in het project worden ingeschakeld voor ‘ad hoc’ assistentie De Lijn_IntroductieSolution Presentation17/18

CSC Project Team & Dynamische Staffing Project Beheer Project Uitvoering Projectcoördinator / Architect CSC Projectcoördinator De Lijn AnalyseOntwikkeling Projectsponsor De Lijn Account Executive CSC Quality Mgmt Architectuur Support Het on-site team bij De Lijn:  Beschikt over de nodige kennis en ervaring om de opdracht succesvol op te leveren  Is multifunctioneel (design / analyse / testing; ontwikkeling / testing) en daardoor beperkt in omvang  Kan op flexibele manier beroep doen op specialistische kennis via CSC’s lokale en internationale competence centers (> 400 mobiele specialisten op C3) en samenwerkingsverbanden met niche-partijen Architect De Lijn De Lijn_IntroductieSolution Presentation18/18

Samenvatting van CSC’s sterkten •Projectaanpak die toelaat om op korte termijn de eerste resultaten ter beschikking te stellen aan de reiziger •Gebruik van een uitbreidbaar open source framework dat toelaat om aan marginale kost toepassingen te deployen over een groot aantal platformen •Garantie van optimale usability op basis van de input van de gebruikers van de toepassing •Diepgaande technologische expertise, zowel binnen het team als binnen de wereldwijde competence centers •Cultuur van samenwerking met klanten om als een team resultaten op te leveren en de opgedane kennis te delen •Ervaring bij de Belgische openbare vervoersaanbieders De Lijn_IntroductieSolution Presentation19/8