Grammatica in balans
Nietes…. Kloof tussen regelkennis en toepassing Kloof tussen invuloefeningen en communicatie Kloof tussen cursusaanbod en de verwachte taalproductie …
Welles…. Onderzoek : invloed op tempo en niveau Leerder : verwacht grammatica Leerproces kan versnellen Maatschappelijke context: intolerant t.o. fouten
Welke methode? ‘60: krachtige hervorming = directe methode: direct contact met de doeltaal meer spreekvaardigheid weinig schrijven minimale grammatica geen vertaling
Anderhalve eeuw taalmethodes Vaardigheid Inhoud Didactiek -leesmethode, luistermethode -Nederlands voor metaalbewerkers, voor de horeca,…. TPR, audiovisuele methode,
Huidige trend Eclectisch Aandacht voor vele variabelen: - De docent - De taalleerder - De taalinhoud
variabelen Taalleerder - vooropleiding - niveau - leeftijd Taalinhoud - doelstelling - register
Enkele methodes De klassieke methode Focus on form De Delftse methode Taakgericht onderwijs
De klassieke methode Van regel naar toepassing Kolommen Losse zinnen om de regel te oefenen Inhoud van de boodschap= ? Schriftelijke oefening
Focus on form Korte teksten uit… Belang van de betekenis Aandacht op de vorm Informatiekloof Stapsgewijs Schriftelijke oefening Leerder corrigeert zelf
Delftse methode Teksten leren Niet over de taal, maar in de taal spreken Grammatica op vraag Respons gericht op nood van de leerder Mondelinge oefening
Taakgericht onderwijs De taak staat centraal De taak is functioneel Niet elke taak vereist vormcorrectheid Afhankelijk van de taak schriftelijk of mondeling
In de klaspraktijk Klein aandeel in verhouding tot woordenschat, uitspraak en prosodie Aanbod: Vraaggestuurd en beperkt Remediëring: op niveau van leerder Inslijpen: mondeling en met context Onze eerste bekommernis moet uitgaan naar betekenis en verwerven van woordenschat. Uitspraak en prosodie zijn sterk ondergewaardeerd bij de ondersteuning en stimulans van sociale zelfredzaamheid Niet de docent bepaalt de mate waarin en welke grammatica er nodig is Remediëring vraagt niet noodzakelijk metataal en moet zich beperken tot de gestelde vraag Focussen op grammatica, inoefenen van typestructuren kan ook en vooral mondeling.
Wikken en wegen… Doel: oefenmateriaal kritisch bekijken Verloop: 2 sets in een doordraaisysteem