Grammatica in balans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verstaanbaarheid in de praktijk
Advertisements

WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Communicatie & Presentatie
Aanvang eerste leerjaar
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Recente tendensen bij het aanbieden van leerinhouden via ICT Prof. Dr. P. Desmet KULAK/K.U.Leuven.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Nieuwe Spreekrecht.
Geletterdheid….. Wat is dat?
DE FUNCTIONEEL- NOTIONELE METHODE
Voortgezet technisch lezen
Pedagora en het Vlaamse taallandschap Koen Fierens Didascalia - UIA.
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
CBE: Centra voor Basiseducatie
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Het Europees taalportfolio ondersteunt de zin in vreemde talen Comenius monitoringdag 27 mei 2010, Brugge.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Frans informatica 1INFO 2INFO 3INFO.
De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.
Informatieavond groep 7b
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Trainer Basisvaardigheden Spelling
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Leerlijnen in relatie met de methode
Informatie- avond groep 6
Welkom! Nederlands A1-A2.
Competentiegericht leren vmbo
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Workshop evalueren Dcp
Onderzoeksvraag Achtergrond
Beter Onderwijs Nederland
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Duits in 4,5 en 6 VWO Herzlich Willkommen !!. Waarom Duits? Duits is de taal van onze belangrijkste handelspartner, tevens ons buurland. Duits is de taal.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
PRIMO Opleiding Taalexpert
PRIMO Opleiding Taalexpert
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
1 van 9 Hoofdstuk 9 Nederlands als tweede taal. 2 van 9 Achtergronden Migratie in Nederland o speciale aandacht voor NT2 is nodig o ook voor nieuwkomers.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
Vaardigheidskennis en kennisvaardigheid: antwoorden uit onderzoek Wilfried Decoo 14 maart 2008.
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Gelijke kansen op school: het kan!
Dat Spreekt Vanzelf digitaal Woord voor Woord interactief
Welkom op de ouderavond van 2 tvwo woensdag 6 september
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Communicatie & Presentatie
Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs
Studiemiddag inburgering
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
De centrale vraag… en een genuanceerd antwoord
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Grammatica in balans

Nietes…. Kloof tussen regelkennis en toepassing Kloof tussen invuloefeningen en communicatie Kloof tussen cursusaanbod en de verwachte taalproductie …

Welles…. Onderzoek : invloed op tempo en niveau Leerder : verwacht grammatica Leerproces kan versnellen Maatschappelijke context: intolerant t.o. fouten

Welke methode? ‘60: krachtige hervorming = directe methode: direct contact met de doeltaal meer spreekvaardigheid weinig schrijven minimale grammatica geen vertaling

Anderhalve eeuw taalmethodes Vaardigheid Inhoud Didactiek -leesmethode, luistermethode -Nederlands voor metaalbewerkers, voor de horeca,…. TPR, audiovisuele methode,

Huidige trend Eclectisch Aandacht voor vele variabelen: - De docent - De taalleerder - De taalinhoud

variabelen Taalleerder - vooropleiding - niveau - leeftijd Taalinhoud - doelstelling - register

Enkele methodes De klassieke methode Focus on form De Delftse methode Taakgericht onderwijs

De klassieke methode Van regel naar toepassing Kolommen Losse zinnen om de regel te oefenen Inhoud van de boodschap= ? Schriftelijke oefening

Focus on form Korte teksten uit… Belang van de betekenis Aandacht op de vorm Informatiekloof Stapsgewijs Schriftelijke oefening Leerder corrigeert zelf

Delftse methode Teksten leren Niet over de taal, maar in de taal spreken Grammatica op vraag Respons gericht op nood van de leerder Mondelinge oefening

Taakgericht onderwijs De taak staat centraal De taak is functioneel Niet elke taak vereist vormcorrectheid Afhankelijk van de taak schriftelijk of mondeling

In de klaspraktijk Klein aandeel in verhouding tot woordenschat, uitspraak en prosodie Aanbod: Vraaggestuurd en beperkt Remediëring: op niveau van leerder Inslijpen: mondeling en met context Onze eerste bekommernis moet uitgaan naar betekenis en verwerven van woordenschat. Uitspraak en prosodie zijn sterk ondergewaardeerd bij de ondersteuning en stimulans van sociale zelfredzaamheid Niet de docent bepaalt de mate waarin en welke grammatica er nodig is Remediëring vraagt niet noodzakelijk metataal en moet zich beperken tot de gestelde vraag Focussen op grammatica, inoefenen van typestructuren kan ook en vooral mondeling.

Wikken en wegen… Doel: oefenmateriaal kritisch bekijken Verloop: 2 sets in een doordraaisysteem