seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Advertisements

Zelforganisatie Ultiem geluk of complete chaos?
Appreciative inquiry:
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Presentatie 24 juni 2008 Waarom een oranje huis? De werkprincipes voor de crisisopvang Wat betekent dit in de praktijk? Reacties en vragen.
Zelfsturing en executieve functies.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Arbeidstevredenheid en prestaties
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
‘Een Spraakmakend Project’
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Leren van docenten: Team routines September, 2008.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Presentatie afstudeeronderzoek
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Herstelondersteunende zorg in Nederland
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
5S in Velsen.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Kennis is macht? De rol van informatie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Marije Boonstra & IJsbrand Jepma BKK Inspiratiedag Lerenderwijs Amersfoort 21 november 2014.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Dossier Empowerment.
Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Rol van cultuur bij kennismanagement Jan Meijer Den Haag, 1 december 2005.
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
Netwerkleren in het onderwijs
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
APOLLO13HRO Conferentie 2016 – Den Haag Aanbevelingen, einde of begin van een evaluatie? 1.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Participerend Leiderschap
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Behavior Based Safety Warehousing
Onderzoek Werknemers banenafspraak Haaglanden
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Workshop “de coachende praktijkopleider”
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Van zorgen voor naar zorgen dat…
The making of: Omgevingsvisie
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn Adrenaline & reflectie Hoe leren politiemensen op de werkplek? Guido Walraven seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn

Team en opdracht Team: Opdracht Politie en Wetenschap Het rapport is gepubliceerd als Politiekunde nr 14 Team: Anja Beerepoot (DSP-groep) Anja Doornbos (CPS) Anneke van Hoek (DSP-groep) Maarten de Laat (IVLOS) Frits Prior (APS) Gert Jan Slump (DSP-groep) Guido Walraven (Walraven Onderzoek en Advies), projectcoördinator

Vraagstelling Hoe voltrekt zich in de dagelijkse praktijk het proces van uitwisseling en overdracht van kennis en ervaring? horizontaal & verticaal leermomenten & taakveld stimulerende & belemmerende factoren intenties & ontwikkelingsgerichtheid

Achterliggende doelen Politieberoep: adrenaline & reflectie Hoe is de mix nu? Hoe kan die beter? Hoe kan informeel leren de effectiviteit van het handelen vergroten?

Antwoord in één oogopslag Door vanuit een visie, met draagvlak en op maat stappen te zetten in de richting van reflective practitioners lerende organisatie. Niet als ‘een reiziger met dienstregeling’, maar als ‘een trekker met richtingsgevoel’.

Opzet Literatuuronderzoek Veldonderzoek (3 wijkteams) state of the art van leren op de werkplek analyse- en beoordelingskader Veldonderzoek (3 wijkteams) interviews (individuen en groepen) observaties (leermomenten) Confrontatie literatuur- en veldonderzoek conclusies en aanbevelingen

Bevindingen (1): type leren Vooral informeel individueel leren in sociale interactie Nauwelijks collectief informeel leren Intentionaliteit (doelen, strategieën) is zwak; al doende leert men, als neveneffect Leren is geen centrale en geïntegreerde activiteit

Bevindingen (2): leerproces Reflectie is de zwakste schakel uit de leercyclus (bv Kolb, ‘blauw vakmanschap’) Bij reflectie wel waarnemen en werken, nauwelijks herkenbaar waarderen en willen Positieve feedback vindt men belangrijk, maar acht men onvoldoende ontwikkeld

Bevindingen (3): van wie leren vooral leren van directe collega’s niet van leidinggevenden weinig bewust van eigen rol bij leren anderen

Confrontatie literatuur - veld Op hoofdlijnen: bevestigen Ook: verfijnen Rol factoren afhankelijk van werksituatie En: accentueren Veiligheid is motivatie voor leren

Discussiepunt Literatuur: lerend vermogen laag. Veldonderzoek: reflectie op beperkt niveau. Maar: vermogen onvoldoende benut. Beter aanspreken, uitdagen en ontwikkelen: aanbevelingen voor betere mix van adrenaline & reflectie.

Aanbevelingen (1) Individu maak medewerkers bewust van regierol bij hun leerproces faciliteer en ondersteun medewerkers bij hun leerproces Reflective Practitioners

Aanbevelingen (2) Organisatie benut collectieve leermomenten (beter) stimuleer de inbedding van informeel leren in de organisatie Lerende Organisatie

Tot slot Politie en Wetenschap organiseert een conferentie over dit onderzoek waarschijnlijk eind 2007 / begin 2008 Rapport is bestellen via www.politieenwetenschap.nl Bereikbaarheid: guido.walraven@planet.nl