seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn Adrenaline & reflectie Hoe leren politiemensen op de werkplek? Guido Walraven seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Team en opdracht Team: Opdracht Politie en Wetenschap Het rapport is gepubliceerd als Politiekunde nr 14 Team: Anja Beerepoot (DSP-groep) Anja Doornbos (CPS) Anneke van Hoek (DSP-groep) Maarten de Laat (IVLOS) Frits Prior (APS) Gert Jan Slump (DSP-groep) Guido Walraven (Walraven Onderzoek en Advies), projectcoördinator
Vraagstelling Hoe voltrekt zich in de dagelijkse praktijk het proces van uitwisseling en overdracht van kennis en ervaring? horizontaal & verticaal leermomenten & taakveld stimulerende & belemmerende factoren intenties & ontwikkelingsgerichtheid
Achterliggende doelen Politieberoep: adrenaline & reflectie Hoe is de mix nu? Hoe kan die beter? Hoe kan informeel leren de effectiviteit van het handelen vergroten?
Antwoord in één oogopslag Door vanuit een visie, met draagvlak en op maat stappen te zetten in de richting van reflective practitioners lerende organisatie. Niet als ‘een reiziger met dienstregeling’, maar als ‘een trekker met richtingsgevoel’.
Opzet Literatuuronderzoek Veldonderzoek (3 wijkteams) state of the art van leren op de werkplek analyse- en beoordelingskader Veldonderzoek (3 wijkteams) interviews (individuen en groepen) observaties (leermomenten) Confrontatie literatuur- en veldonderzoek conclusies en aanbevelingen
Bevindingen (1): type leren Vooral informeel individueel leren in sociale interactie Nauwelijks collectief informeel leren Intentionaliteit (doelen, strategieën) is zwak; al doende leert men, als neveneffect Leren is geen centrale en geïntegreerde activiteit
Bevindingen (2): leerproces Reflectie is de zwakste schakel uit de leercyclus (bv Kolb, ‘blauw vakmanschap’) Bij reflectie wel waarnemen en werken, nauwelijks herkenbaar waarderen en willen Positieve feedback vindt men belangrijk, maar acht men onvoldoende ontwikkeld
Bevindingen (3): van wie leren vooral leren van directe collega’s niet van leidinggevenden weinig bewust van eigen rol bij leren anderen
Confrontatie literatuur - veld Op hoofdlijnen: bevestigen Ook: verfijnen Rol factoren afhankelijk van werksituatie En: accentueren Veiligheid is motivatie voor leren
Discussiepunt Literatuur: lerend vermogen laag. Veldonderzoek: reflectie op beperkt niveau. Maar: vermogen onvoldoende benut. Beter aanspreken, uitdagen en ontwikkelen: aanbevelingen voor betere mix van adrenaline & reflectie.
Aanbevelingen (1) Individu maak medewerkers bewust van regierol bij hun leerproces faciliteer en ondersteun medewerkers bij hun leerproces Reflective Practitioners
Aanbevelingen (2) Organisatie benut collectieve leermomenten (beter) stimuleer de inbedding van informeel leren in de organisatie Lerende Organisatie
Tot slot Politie en Wetenschap organiseert een conferentie over dit onderzoek waarschijnlijk eind 2007 / begin 2008 Rapport is bestellen via www.politieenwetenschap.nl Bereikbaarheid: guido.walraven@planet.nl