Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel
Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Legitimering 2011 De gemeenteraad neemt een motie aan, dat elke leerling de kans moet krijgen een keer te tuinieren.
Gemeentelijk beleid
Afd. Milieueducatie
Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs
Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs -Milieueducatie meer dan natuureducatie -Ervaring/beleving essentieel in leerproces -Moet een handelingsperspectief bieden
Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs
Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau
Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau -kerndoelen -Aandacht voor taalontwikkeling -Belang van citoscores
Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau
Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau Leerling niveau
Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau Leerling niveau -Aansluiten op belevingswereld -Positief gevoel -Meervoudig intelligentie
Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau Leerling niveau
Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau Leerling niveau Uitvoeringsniveau
Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau Leerling niveau Uitvoeringsniveau -Kunnen -Passend
Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau Leerling niveau Uitvoeringsniveau
Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau Leerling niveau Uitvoeringsniveau Rekening mee bij ontwerpen houden
Uitgangspunt voor een nieuw tuinier-programma Zorgen, dat er naast kennis en vaardigheden, er voldoende ervaren wordt!
Uitgangspunten voor een nieuw tuinier-programma •Zoveel mogelijk buiten bezig zijn; •De les is voor groep 6/7 •Waar mogelijk, dichter bij de school te tuinieren. •Groepen komen gedurende het seizoen 8x naar de tuin; •Lesduur ca 75 minuten. •Kinderen krijgen de eerste intro les op school. •Ieder kind krijgt een (digitaal) boek voor de hele lessenserie. •bij de lessen op de tuin wordt de groep opgesplitst in 2 groepen,), na 30 minuten wisselen; •Keuzemogelijkheden voor de groep; •Gezamenlijke tuin/bedden; •Regelmatig is er iets te proeven, te plukken of mee te nemen naar school; •Ruimte voor ontdekkend leren; •Ruimte voor natuurlijk beleven; •De theorie wordt zoveel mogelijk op school gedaan.
Opbouw van ontdekkend tuinieren
•Les 1 op school Wat gaan we doen? 60 minuten - Introductie op het programma Introductie op het programma - Wat zit er in ons eten? - Wat gaan we maken?
Opbouw van ontdekkend tuinieren •Les 1 op school Wat gaan we doen? 60 minuten •Les 2 t/m 7 op de tuin deel door groepsleerkracht - zelfstandig uit te voeren - geen specialistische kennis voor nodig - geen extra begeleiding nodig - de leerlingen leren er van
Opbouw van ontdekkend tuinieren •Les 1 op school Wat gaan we doen? 60 minuten •Les 2 t/m 7 op de tuin deel door groepsleerkracht deel door onze docent 75 minuten
Opbouw van ontdekkend tuinieren •Les 1 op school Wat gaan we doen? 60 minuten •Les 2 t/m 7 op de tuin deel door groepsleerkracht deel door onze docent 75 minuten •Les 8 na de vakantie. Verwerking van de producten 150 minuten
Uitgangspunten voor een nieuw tuinier-programma •Waar mogelijk, dichter bij de school te tuinieren. •Ieder kind krijgt een (digitaal) boek voor de hele lessenserie. •Keuzemogelijkheden voor de groep. •Ruimte voor ontdekkend leren. •De theorie wordt zoveel mogelijk op school gedaan.