Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
NOVEMBER/DECEMBER 2013 WelkomNaar school DieuwkeJayden ZoëIfy Ferre Hiep Hiep Hoera Lysandrick 7-11: 1 jaar! Nils 16-11: 3 jaar! Kay 3-12: 3 jaar! Activiteitenagenda.
Mediërend leren op bs. Theresia
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
Workshop uitwisseling beroepsonderwijs en bedrijfsleven
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Presentatie schoolsysteem
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Kurzweil in de praktijk
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
Sociale media op school
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
NME: kiezen, leren, meedoen
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Rekenmethodes.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Datum Naam school Naam presentator
Voorlichtingsavond groep 3
Lespakket Relaties & Seksualiteit
Het werken met portfolio
Actieonderzoek instructietafel.
Welkom op deze informatieavond
“Passend onderwijs op maat”
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Muzisch-creatief Wat ons bindt.
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Zorgen in de basisschool
Ouderavond Groepsorganisatie
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Groep 4 en 5 > Meneer Patrick > Meneer Joop > Meneer Erik > Juffrouw Maud > Juffrouw Jesse > Meneer Henk > Meneer John Juffrouw Marita Juffrouw Lisette.
Een prachtige kans voor uw kinderen
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
“Slootje springen, een vuurtje stoken of fruit plukken van de boom… Veel kinderen hebben dat nog nooit gedaan! Is het belangrijk om te doen? Ja! Want.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Evaluatie Funkey Door: Robyn de Wit. Agenda –Evaluaties Funkey docenten –Evaluaties betrokken scholen.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Van rapport naar portfolio
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Voorlichtingsavond groep 3
Naar een typologie van scholen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Welkom op het Saenredam College
Visie op het economieonderwijs
Transcript van de presentatie:

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel

Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.

Legitimering 2011 De gemeenteraad neemt een motie aan, dat elke leerling de kans moet krijgen een keer te tuinieren.

Gemeentelijk beleid

Afd. Milieueducatie

Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs

Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs -Milieueducatie meer dan natuureducatie -Ervaring/beleving essentieel in leerproces -Moet een handelingsperspectief bieden

Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs

Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau

Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau -kerndoelen -Aandacht voor taalontwikkeling -Belang van citoscores

Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau

Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau Leerling niveau

Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau Leerling niveau -Aansluiten op belevingswereld -Positief gevoel -Meervoudig intelligentie

Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau Leerling niveau

Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau Leerling niveau Uitvoeringsniveau

Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau Leerling niveau Uitvoeringsniveau -Kunnen -Passend

Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau Leerling niveau Uitvoeringsniveau

Gemeentelijk beleid Afd. Milieueducatie Visie op onderwijs School niveau Leerling niveau Uitvoeringsniveau Rekening mee bij ontwerpen houden

Uitgangspunt voor een nieuw tuinier-programma Zorgen, dat er naast kennis en vaardigheden, er voldoende ervaren wordt!

Uitgangspunten voor een nieuw tuinier-programma •Zoveel mogelijk buiten bezig zijn; •De les is voor groep 6/7 •Waar mogelijk, dichter bij de school te tuinieren. •Groepen komen gedurende het seizoen 8x naar de tuin; •Lesduur ca 75 minuten. •Kinderen krijgen de eerste intro les op school. •Ieder kind krijgt een (digitaal) boek voor de hele lessenserie. •bij de lessen op de tuin wordt de groep opgesplitst in 2 groepen,), na 30 minuten wisselen; •Keuzemogelijkheden voor de groep; •Gezamenlijke tuin/bedden; •Regelmatig is er iets te proeven, te plukken of mee te nemen naar school; •Ruimte voor ontdekkend leren; •Ruimte voor natuurlijk beleven; •De theorie wordt zoveel mogelijk op school gedaan.

Opbouw van ontdekkend tuinieren

•Les 1 op school Wat gaan we doen? 60 minuten - Introductie op het programma Introductie op het programma - Wat zit er in ons eten? - Wat gaan we maken?

Opbouw van ontdekkend tuinieren •Les 1 op school Wat gaan we doen? 60 minuten •Les 2 t/m 7 op de tuin deel door groepsleerkracht - zelfstandig uit te voeren - geen specialistische kennis voor nodig - geen extra begeleiding nodig - de leerlingen leren er van

Opbouw van ontdekkend tuinieren •Les 1 op school Wat gaan we doen? 60 minuten •Les 2 t/m 7 op de tuin deel door groepsleerkracht deel door onze docent 75 minuten

Opbouw van ontdekkend tuinieren •Les 1 op school Wat gaan we doen? 60 minuten •Les 2 t/m 7 op de tuin deel door groepsleerkracht deel door onze docent 75 minuten •Les 8 na de vakantie. Verwerking van de producten 150 minuten

Uitgangspunten voor een nieuw tuinier-programma •Waar mogelijk, dichter bij de school te tuinieren. •Ieder kind krijgt een (digitaal) boek voor de hele lessenserie. •Keuzemogelijkheden voor de groep. •Ruimte voor ontdekkend leren. •De theorie wordt zoveel mogelijk op school gedaan.